• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سینما و تلویزیون » آلفرد هیچکاک، بهترین کارگردان تاریخ سینمای اروپا شد
    کد خبر : 99225

    آلفرد هیچکاک، بهترین کارگردان تاریخ سینمای اروپا شد

    آلفرد هیچکاک، بهترین کارگردان تاریخ سینمای اروپا شدReviewed by Farnaz on Nov 9Rating: به انتخاب IMDB آلفرد هیچکاک، بهترین کارگردان تاریخ سینمای اروپا شد «آلفرد هيچكاك»، فيلم‌ساز نابغه سينماي انگليس به‌عنوان بهترين كارگردان سينماي قاره اروپا شناخته شد. وب‌سايت سينمايي IMDB در گزارشي فهرست بهترين كارگردانان تاريخ سينماي اروپا را منتشر كرد كه با وجود…

    آلفرد هیچکاک، بهترین کارگردان تاریخ سینمای اروپا شدReviewed by Farnaz on Nov 9Rating:

    به انتخاب IMDB

    آلفرد هیچکاک، بهترین کارگردان تاریخ سینمای اروپا شد

    «آلفرد هيچكاك»، فيلم‌ساز نابغه سينماي انگليس به‌عنوان بهترين كارگردان سينماي قاره اروپا شناخته شد.

    وب‌سايت سينمايي IMDB در گزارشي فهرست بهترين كارگردانان تاريخ سينماي اروپا را منتشر كرد كه با وجود حضور بسياري از بزرگان هنر هفتم، چهره‌هاي شناخته‌شده متعددي از قلم افتاده‌اند.

    آلفرد هيچكاك؛ چهره افسانه‌اي سينماي تعليق؛

    وي پيشگام تكنيك‌هاي بديع در ژانرهاي تريلر رواني و تعليق بود كه طي شش دهه فعاليت سينمايي، بيش از 50 فيلم بلند را كارگرداني كرد. وي شهرت خود را به‌واسطه‌ تبحر مثال‌زدني‌اش در به‌كارگيري عناصر دلهر، ترس و تعليق به‌دست آورد، چنان‌كه از او به‌عنوان «استاد تعليق» نام برده مي‌شود.

    چارلي چاپلين، اسطور‌ه‌ بي‌بديل دنياي كمدي؛

    وي 65 سال از عمرش را وقف سينما و دنياي سرگرمي كرد كه شروع آن از تالار ويکتوريا انگلستان به‌عنوان پسربچه‌اي پنج ساله آغاز شد و تا سن 88 سالگي ادامه داشت. تكنيك‌هاي خاص فيلم‌سازي «چارلي چاپلين» تا زمان حيات او براي همه ناشناخته باقي ماند و هرگز درباره آن‌ها صحبتي نمي‌كرد. پيش از ورود به عصر فيلم‌هاي ناطق، «چاپلين» در سال 1931

    «روشنايي‌هاي شهر» و در سال 1936 نيز «عصر جديد» را ساخت كه به‌راستي از ماندگارترين آثار او هستند. فيلم‌هاي ناطق و همراه‌با ديالوگ «چارلي چاپلين» با شاهكار معروف‌اش، «ديكتاتور بزرگ» در سال 1940 آغاز شد. از مهم‌ترين آثار او مي‌توان از «ولگرد»،‌ «شغل»، «بانک»، «مامور آتش‌نشاني»، «خيابان آرام»، «زندگي سگي»، «دوش‌فنگ» و «زائر» نام برد.

    اينگمار برگمن، كارگردان نابغه سينماي سوئد؛

    وي از چهره‌هاي برجسته تاريخ سينماي جهان بود كه در طول شش دهه فعاليت هنري، ‌9 بار نامزد جايزه اسكار شده بود، در توصيف شرايط زندگي انساني از مايه‌هاي كمدي، اميد، ياس و نااميدي بهره مي‌گرفت. برگمن در طول سال‌ها فعاليت سينمايي در مجموع ‌62 فيلم ساخت كه فيلم‌نامه بسياري از آنان را نيز خودش نوشته بود و علاوه‌ برآن كارگرداني ‌170 نمايش تئاتر از او يك چهره درخشان در عرصه اين هنر نمايشي ساخته بود. «برگمن» در دسامبر ‌2003 از دنياي فيلم‌ كناره گرفت و روز سي‌ام جولاي ‌2007 در سن ‌89 سالگي در «فارو» درگذشت؛ در همان روز كه «ميكلانجلو آنتونيوني»، كارگرداني فقيد سينماي ايتاليا درگذشت. «مهر هفتم»، «چشمه باكرگي»، «فريادها و نجواها» «توت‌فرنگي‌هاي وحشي» و «فاني و الكساندر» از معروف‌ترين ساخته‌هاي او هستند.

    آندري تاركوفسكي، بهترين كارگردان تاريخ سينماي روسيه؛

    تاركوفسكي به‌غير از دو فيلم آخرش، تمامي آثارش را در روسيه ساخت كه اكثرا مضامين متافيزيك و در رابطه با مسيحيت هستند. نخستين فيلم بلندش را در سال 1962 باعنوان «كودكي ايوان» ساخت. «تاركوفسكي» با اين فيلم به شهرت جهاني رسيد و 15 جايزه از جمله شير طلاي «ونيز» را كسب كرد. وي اگرچه تنها هفت فيلم بلند ساخت، اما كارنامه سينمايي‌اش سرشار از جوايز و افتخارات سينمايي است كه كسب 9 جايزه از جشنواره كن، جايزه بافتا بهترين فيلم خارجي و شير طلاي ونيز تنها بخشي از كارنامه اوست. «زندگي آندري روبلف»، «سولاريس»، «استاكر»، «نوستالژيا» و «آينه» معروفترين ساخته‌هاي او هستند.

    بيلي وايلدر، از ركوردداران نامزدي جايزه اسكار؛

    كارگردان، تهيه‌كننده و فيلم‌نامه‌نويس صاحب‌نام سينماي آمريكا شش‌بار موفق به كسب اسكار و 15بار نامزد اين جايزه بود و از اين لحاظ يكي از ركورداران تاريخ سينماست. وي پس از اولين تجربه كارگرداني‌اش «بزرگ‌تر و كوچك‌تر»، شهرت جهاني خود را با ساخت فيلم «غرامت مضاعف» در سال 1944 رقم زد كه نامزدي بهترين كارگرداني و بهترين فيلم‌نامه اسكار را براي او به‌همراه آورد. دو سال بعد، «وايلدر» با فيلم «تعطيلات ازدست‌رفته» توانست سرانجام جايزه اسكار بهترين كارگرداني و بهترين فيلم‌نامه را به‌دست آورد. اين كارگردان و فيلم‌نامه‌نويس سرشناس در سال 1951 با فيلم «سان‌ست بلوار» اسكار بهترين فيلم‌نامه را گرفت، اما در كسب اسكار بهترين كارگرداني اين فيلم ناكام ماند. وي با فيلم «آپارتمان» سه اسكار بهترين فيلم‌نامه، بهترين فيلم و بهترين كارگرداني را گرفت و با فيلم «بعضي‌ها داغش رو دوست دارند» نامزد اسكار بهترين كارگرداني و بهترين فيلم‌نامه شد.

    ميكل آنجلو آنتونيوني، بنيان‌گذار سينماي مدرن ايتاليا؛

    وي اولين فعاليت‌هاي سينمايي خود را در سال 1942 رقم زد كه با همكاري روبرتو روسليني، فيلم‌نامه‌ «بازگشت خلبان» را نوشت و پس از آن به‌عنوان دستيار كارگردان «انريكو فولچينوني» مشغول به‌كار شد. اولين موفقيت بين‌المللي اين كارگردان بزرگ در سال 1960 با فيلم «ماجرا» رقم خورد كه در جشنواره‌ كن با استقبال همراه شد. او موفقيت‌هاي جهاني‌اش را با «شب» (1961) و «كسوف» (1962) ادامه داد. اولين فيلم رنگي بنيان‌گذار سينماي مدرن ايتاليا در سال 1964 با «صحراي سرخ» ساخته شد. محتواي فيلم‌هاي آنتونيوني را اغلب اضطراب، ترديد و نگراني‌هاي بشر امروز و عدم توانايي او در برقراري ارتباط معنوي با ديگران است. نكته‌ بارز در فيلم‌هاي او، سكوت‌ها و خلاء‌هاي زياد است. «نقطه زابريسكي»،
    «مسافر»، «آگرانديسمان» و «كسوف» معروفترين ‌آثار او هستند.

    فدريكو فليني، كارگردان افسانه‌اي سينماي ايتاليا؛

    وي از بزرگ‌ترين و مستعد‌ترين فيلم‌سازان دنياي سينما بود كه با فيلم‌هاي «جاده»، «هشت‌ونيم» و «زندگي شيرين» به اوج شهرت جهاني رسيد. در ميان تمامي كارگرداناني كه كسب اسكار را تجربه كرده‌اند، «فدريكو فليني» توانست چهاربار جايزه اسكار بهترين فيلم غيرانگليسي را كسب كند و از اين حيث همچنان ركورددار است. فليني در سال‌هاي 1956 براي «جاده»، 1957 براي «شب‌هاي كابيريا»، 1963 براي «هشت‌ونيم» و در سال 1974 براي «آماركورد» چهار اسكار بهترين فيلم غيرانگليسي را براي سينماي ايتاليا به‌همراه آورد. در آغاز دهه‌ي 60 فليني دو شاهکار سينمايي خود «زندگي شيرين» و «هشت‌ونيم» را خلق كرد. «زندگي شيرين» محصول 1960 نامزدي اسكار بهترين فيلم‌نامه و كارگرداني را براي فليني به‌همراه آورد و در جشنواره كن موفق به دريافت جايزه نخل طلا شد. اين فيلم سه ساعته چشم‌انداز وسيعي از زندگي جامعه ايتاليايي را از ديد يک روزنامه‌نگار نشان مي‌دهد‌. شاهکار ارزنده و تحسين‌برانگيز فليني در سال 1963 به سينماي جهان معرفي شد. «هشت‌ونيم» كه نامزد جايزه اسكار بهترين كارگرداني و بهترين فيلم‌نامه شد، شاخص‌ترين اثر كارنامه سينمايي فليني محسوب مي‌شود.

    لارس فون ترير، كارگردان دانماركي برنده نخل طلا؛

    «فون ترير» را به‌عنوان محرک اصلي و احياکننده صنعت فيلم‌سازي دانمارک مي‌شناسند که تاثير بسزايي در پيدايش نسل نو کارگردانان دانمارک و سراسر جهان داشته ‌است. اهميت فيلم‌هاي او تنها به‌خاطر نقش محوري در شکل‌گيري “پيمان دگما 95” نيست، بلكه فيلم‌هاي او ازنظر موضوعي دامنه‌ بسيار وسيعي دارند و از آونگارد تا بازسازي کلاسيک‌هاي را شامل مي‌شوند. در سال 1983 «فون ترير» تصميم به ساخت سه‌گانه‌اي درباره اروپا گرفت كه در آنها آسيب‌هاي رواني اروپاي آينده به تصويركشيده شده است. اولين قسمت از اين تريلوژي فيلمي بانام «عنصر جنايت» بود که در سال 1984 ساخته شد. «رقصنده در تاريکي»، «شکستن امواج»، «داگ ويل»، «ضدمسيح»، «ماليخوليا» و «اروپا» از آثار سرشناس او هستند.

    رومن پولانسكي، كارگردان لهستاني برنده اسكار و نخل طلا؛

    وي دوران كودكي‌اش را در بحبوحه جنگ جهاني دوم گذراند و در هشت سالگي آلمان‌ها والدين‌اش را به بازداشتگاه‌هاي مرگ فرستادند. وي در دهه 50 وارد عرصه بازيگري شد و در فيلم «يك نسل» (1954) به كارگرداني «آندره وايدا» بازي كرد و وي اولين فيلم بلند خود را در سال 1962 بانام «چاقو در آب» ساخت. سال 2002 بود كه پولانسكي شاهكار سينمايي‌اش را به جهانيان معرفي كرد؛ «پيانيست»، فيلمي درباره‌ جنايت‌ نازي‌ها در جنگ‌جهاني دوم كه هميشه او را آزار مي‌داد. اين فيلم آميزه‌اي از خاطرات پولانسكي و رمان «مرگ يك شهر» نوشته‌ي «ولاديسلاو اشپيلمن» بود كه آكادمي اسكار را مجبور كرد، سرانجام جايزه‌ بهترين كارگرداني سال 2002 را به او بدهد، هرچند خود او در مراسم حاضر نبود و «هريسون فورد» آن را دريافت كرد. «پيانيست» جايزه‌ نخل طلاي كن را گرفت و در جوايز «سزار» فرانسه، جايزه‌ بهترين فيلم و بهترين كارگرداني را نيز كسب كرد.

    در رتبه هاي بعدي فهرست بهترين كارگردانان تاريخ سينماي اروپا كه شامل فيلم‌سازان غيراروپايي فعال در قاره سبز نيز مي‌شود مي‌توان از «ميشل هانكه»، «نوري بيلگه جيلان»، «كريستوف كيشلوفسكي»، «سرجيو لئونه»، «فريتز لانگ»، «ديويد لين»، «اليا كازان»، «ژان لوك گدار»، «تئو ‌آنجلوپلوس»، «امير كاستاريكا»، «فاتح آكين»، «لوك بسون» و «پدرو‌ آلمادوار» نام برد.

    * * *

    «آلفرد هيچكاك» كه در اين فهرست در رتبه اول قرار دارد، متولد سيزدهم اوت 1899 در لندن بود كه روز 29 آوريل 1980 در سن 81 سالگي درگذشت.

    «هيچكاك» پس از يك دوره‌ موفق فيلم‌سازي در زادگاهش انگلستان كه هم فيلم‌هاي صامت و هم فيلم‌هاي صدادار را شامل مي‌شد، به هاليوود پيوست و در سال 1956 با حفظ مليت انگليسي، شهروندي آمريكا را پذيرفت.

    او طي شش دهه فعاليت سينمايي، كه از عصر فيلم‌هاي صامت تا فيلم‌هاي همراه با ديالوگ‌ و فيلم‌هاي رنگي را شامل مي‌شد، بيش از 50 فيلم بلند را كارگرداني كرد. از او هنوز به‌عنوان يكي از برترين كارگردانان تاريخ سينما ياد مي‌شود.

    «هيچكاك» شهرت خود را به‌واسطه‌ تبحر مثال‌زدني‌اش در به‌كارگيري عناصر دلهره، ترس و تعليق به‌ دست آورد، چنان‌كه از او به‌ عنوان «استاد تعليق» نام برده مي‌شود.

    اين كارگردان برجسته، اولين فيلم خود را در سال 1922 در انگليس با نام «شماره 13» آغاز كرد كه البته نيمه ‌تمام ماند. وي از سال 1939 عمدتا در آمريكا آثار خود را توليد و عرضه مي‌كرد. در سال 1925 «مايكل بالكون» از شركت فيلم‌سازي «گينزبورو پيكچرز» اين فرصت را به «هيچكاك‌» جوان داد تا اولين فيلم بلند خود را با عنوان «باغ تفرجگاه» در آلمان بسازد.

    «هيچكاك» اولين تجربه‌ ساخت فيلم‌هاي دلهره‌آور را با فيلم «مستاجر» به‌ دست آورد. اكران اين فيلم در انگلستان در سال 1927 با موفقيت چشمگير و استقبال بي‌نظيري از سوي مردم و منتقدين همراه شد. همچون ديگر فيلم‌هاي نخستين «هيچكاك»، اين فيلم نيز از تكنيك‌هاي اكسپرسيونيست تاثير پذيرفته بود كه او آنها را مستقيما در آلمان فرا گرفته بود.

    در سال 1929«هيچكاك» تصميم گرفت دهمين فيلم خود را با نام «حق‌السكوت» بسازد و درحالي كه هنوز در مرحله توليد بود، استوديوي سازنده آن تصميم گرفت تا آن را به اولين فيلم همراه با ديالوگ سينماي انگليس بدل سازد.

    پس از ساخت فيلم‌هايي چون «مردي كه زياد مي‌دانست»(1934) و «39 پله»(1935)، هيچكاك روند موفقيت‌هاي خود را با ساخت فيلم «خانم ناپديد مي‌شود» ادامه داد. «عقاب كوهستان»(1926)، «حلقه»(1927)، «همسر دهقان» (1928)، «قتل»(1930)، «ماري» (1931)، «غريب و غني» (1931) و «مامور مخفي» (1936) ديگر ساخته‌هاي هيچكاك در اين سال‌ها بودند.

    وي در اوج موفقيت و شهرت به هاليوود پيوست و اولين فيلم آمريكايي‌اش را در سال 1940 با نام «ربكا» ساخت؛ هرچند داستان اين فيلم در انگليس و اقتباس از رماني نوشته‌ نويسنده‌ انگليسي «دافنه دو مورير» اتفاق مي‌افتد.

    «خبرنگار خارجي» دومين فيلم آمريكايي «هيچكاك» بود كه در قالب ژانر تريلر، داستان آن در اروپا اتفاق مي‌افتاد كه البته توانست در سال 1940 نامزد جايزه اسكار بهترين فيلم شود. اين فيلم در اولين سال وقوع جنگ اول جهاني ساخته شد و الهام گرفته از رويدادهاي در حال تغيير در اروپا بود.

    فيلم‌هاي هيچكاك در دهه‌ 40 بسيار متنوع بودند؛ از اثر كمدي رمانتيك «آقا و خانم اسميت»(1941) تا درام دادگاهي «پرونده‌ بهشت» (1947) و اثر تاريك «سايه يك شك» (1943). در سال 1941 «هيچكاك» براي اولين‌بار در سمت تهيه‌كننده و كارگردان فيلم، «سوءظن» را ساخت. اين فيلم جايزه‌ اسكار بهترين بازيگر زن و جايزه‌ انجمن منتقدان فيلم نيويورك را براي «خوان فونتاين»، بازيگر آن به‌همراه آورد.

    «هيچكاك» يك سال بعد فيلم «خرابكار» را براي كمپاني «يونيورسال» ساخت و در سال 1944 فيلم «قايق نجات» را براساس رماني از «جان اشتاين بك» براي كمپاني «روباه قرن بيستم» ساخت. اين فيلم از آنجايي‌كه سكانس‌هايش تنها در يك قايق گرفته شده‌اند، محدودترين فيلم اين كارگردان محسوب مي‌شود.

    اين كارگردان انگليسي پس از آن براي ديدار از زادگاهش به انگلستان بازگشت و در اين حين دو فيلم كوتاه فرانسوي‌زبان براي وزارت اطلاعات انگليس ساخت. پس از بازگشت به آمريكا، وي دو فيلم «طلسم‌شده» (1945) و «بدنام»(1946) را ساخت كه در اين فيلم «اينگمار برگمن»، فيلم‌ساز افسانه‌اي سينماي جهان نقش‌آفريني داشت. «بدنام» به فروش چشم‌گيري دست يافت و يكي از موفق‌ترين آثار سينمايي «هيچكاك» نام گرفت.

    اولين فيلم رنگي «هيچكاك» در سال 1948 بانام «طناب» به‌ روي پرده سينماها رفت كه با نقش‌آفريني «جيمز استوارت» همراه بود.

    در سال 1950، هيچكاك فيلم «وحشت در صحنه» را براي كمپاني «برادران وارنر» ساخت. پس از آن بود كه فيلم پرفروش «غريبه‌ها در قطار» (1951) را با استفاده از تركيبي از المن‌هاي فيلم‌هايش در آمريكا و انگليس ساخت. سپس در فيلم «ام را نشانه قتل بگير» (1954) از تكنيك فيلم‌برداري سه‌بعدي براي اولين‌بار استفاده كرد.

    فيلم‌هاي «پنجره‌ عقبي» (1954) و «براي گرفتن دزد» (1955) از ديگر فيلم‌هاي موفق «هيچكاك» در دهه‌ 50 بودند. «مرد عوضي» (1957) آخرين فيلم «هيچكاك» براي كمپاني «برادران وارنر» بود. اين فيلم سياه و سفيد، تنها نقش‌آفريني «هنري فوندا» را به‌همراه داشت.

    فيلم «سرگيجه» محصول سال 1958 با نقش‌آفريني دوباره‌ «جيمز استوارت» اگرچه در گيشه چندان موفقيتي به‌دست نياورد، اما بسياري آن را يكي از شاهكارهاي «هيچكاك» مي‌دانند كه در جشنواره‌ فيلم سن‌سباستين اسپانيا، جايزه‌ صدف نقره‌اي را به ‌دست آورد.

    پس از «سرگيجه»، هيچكاك سه فيلم موفق ديگر ساخت كه هريك اعتباري كلان به كارنامه‌ سينمايي اين كارگردان صاحب‌سبك افزودند. «شمال از شمال‌غربي» (1959)، «رواني» (1960) و «پرندگان» (1963) سه اثر ماندگار سال‌هاي پاياني فيلم‌سازي او بودند.

    با آغاز دوران پيري و نشانه‌هاي بيماري در «هيچكاك»، جديت او در ساخت فيلم كمرنگ شد و در دو دهه‌ پاياني عمر، او تنها چندفيلم تريلر جاسوسي از جمله «پرده‌ پاره» (1966) با نقش‌آفريني «پل نيومن» و فيلم «توپاز» (1969) را ساخت.

    پس از بازگشت به انگليس، او آخرين فيلم موفق خود با نام «جنون» را در سال (1972) به نمايش درآورد. «توطئه خانوادگي» نيز آخرين فيلم ساخته‌ «هيچكاك» بود كه در سال (1976) ساخته شد.

    «آلفرد هيچكاك» در سال 1980 از سوي ملكه اليزابت دوم به دريافت لقب «سر» نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسما آن را دريافت كند و چهارماه پس از اعلام آن، در روز 29 آوريل 1980 در سن 80 سالگي بر اثر نارسايي كليوي در لس‌آنجلس درگذشت.

    «هيچكاك» طي 60 سال فعاليت سينمايي، به‌واسطه‌ ساخت آثار برجسته موفق به كسب جوايز متعددي شد كه شايد مهم‌ترين آنها جايزه‌ي يادبود آكادمي اسكار در سال 1967 باشد. او پنج‌بار در سال‌هاي 1960 براي فيلم «رواني»، سال 1940 براي «ربكا»، سال 1944 براي «قايق نجات»، سال 1945 براي «طلسم‌شده» و سال 1954 براي «پنجره عقبي» نامزد جايزه‌ اسكار بهترين كارگرداني شد.

    وي همچنين نامزد اسكار بهترين تهيه‌كننده براي فيلم «سوء‌ظن» در سال 1941 شده بود. فيلم‌هاي «ربكا»، «خبرنگار خارجي» و «طلسم‌شده» نامزد اسكار بهترين فيلم نيز بودند. شانزده فيلم ساخته‌ او نامزدي اسكار را به‌دست آوردند كه او خودش براي شش فيلم نامزد اسكار شد.

    در سال 2008، چهار فيلم «سرگيجه»، «پنجره‌ عقبي»، «شمال از شمال‌غربي» و «ام را نشانه قتل بگير» از سوي انجمن فيلم آمريكا در فهرست 10 اثر برتر سينماي جنايي جهان قرار گرفتند.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.