• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » تغذیه » تأثیر آنتی اکسیدان ها بر سلامتی
    کد خبر : 932490

    تأثیر آنتی اکسیدان ها بر سلامتی

    تأثیر آنتی اکسیدان ها بر سلامتیReviewed by Farnaz on Dec 5Rating: اگر می‌خواهید پیری را از خود دور کنید، اگر می‌خواهید قلبتان سالم و بیماری‌ها از شما دور بماند آنتی اکسیدان ها را دریابید آنتی اکسیدان ها قدرت نیمه جادویی دارند این را به خاطر بسپارید! اگر می‌خواهید پیری را از خود دور کنید، اگر…

    تأثیر آنتی اکسیدان ها بر سلامتیReviewed by Farnaz on Dec 5Rating:

    اگر می‌خواهید پیری را از خود دور کنید، اگر می‌خواهید قلبتان سالم و بیماری‌ها از شما دور بماند آنتی اکسیدان ها را دریابید

    آنتی اکسیدان ها قدرت نیمه جادویی دارند این را به خاطر بسپارید! اگر می‌خواهید پیری را از خود دور کنید، اگر می‌خواهید قلبتان سالم و بیماری‌ها از شما دور بماند آنتی اکسیدان ها را دریابید. در این مطلب می‌خواهیم واقعیت‌هایی را در مورد آنتی اکسیدان ها با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

     
    تأثیر آنتی اکسیدان ها روی پوست

    آنتی اکسیدان ها رادیکال‌های آزاد (همان مولکول‌های مخرب و عامل پیری زودرس) را به دام انداخته و به آن‌ها مجال جولان نمی‌دهند. آنتی اکسیدان ها ضد چروک هستند: ویتامین C نقش موثری در ساخت کلاژن پوست دارد و خاصیت ارتجاعی آن را بالا می‌برد. کاروتنوئیدها نیز از آسیب‌های سلولی پیشگیری می‌کنند.

    برای این که از این خواص بهره‌مند شوید و پیری را از پوستتان دور کنید اسفناج، کلم، جعفری، فلفل دلمه ای، بروکلی، ماش، گوجه فرنگی، سبزیجات معطر و ادویه ها را بیشتر مصرف کنید. کیوی، پرتقال و مورد صحرایی نیز در بین میوه ها بیشترین آنتی اکسیدان ها را به بدنتان می‌رساند. توصیه می‌کنیم در عین حال از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و مصرف دخانیات بپرهیزید تا پیدایش چین و چروک‌ها به تأخیر بیفتد.

     
    آنتی اکسیدان ها برای قلب و مقابله با سرطان‌ها مفید هستند

    آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مفید هستند. نتایج پژوهشی که در سال 2003 انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی آنتی اکسیدانی خطر ابتلا به سرطان و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های ناشناخته را در بین مردان به ترتیب 31 و 37 درصد کاهش می‌دهد. البته جالب است بدانید این مکمل‌ها در بین زنانی که به طور طبیعی تغذیه ای سرشار از سبزیجات و میوه ها دارند تأثیری ندارد. میوه ها و سبزیجات منبع اصلی آنتی اکسیدان ها هستند. پس بهتر است برای تضمین سلامتی خود تغذیه‌ی متنوع و سرشار از میوه ها و سبزیجات داشته باشید.

     
    چگونه می‌شود باک آنتی اکسیدان مان را پر کنیم؟

    مواد غذایی به طور سخاوتمندانه ای آنتی اکسیدان دارند. چند نمونه را بیان می‌کنیم:

    در بین سبزیجات: اسفناج، کلم‌ها، بروکلی، چغندر، فلفل دلمه ای، پیاز، ذرت، بادمجان، هویج، گوجه فرنگی و غیره.

    در بین میوه ها: آلو خشک، کشمش، مورد صحرایی، تمشک، توت فرنگی، زردآلو، سیب، کیوی، آلو، شاه توت و غیره.

    سبزیجات معطر و ادویه ها: زردچوبه، دارچین، رزماری، گیاه مریم گلی، آویشن و غیره.
    چای سبز و قهوه: روزانه دو تا سه فنجان از این نوشیدنی‌ها می‌تواند حدود 60 درصد نیازهای روزانه‌ی ما را تأمین کند.

    روغن‌های گیاهی: روغن آفتاب گردان، روغن هسته‌ی انگور، روغن ذرت، روغن کلزا، روغن زیتون و غیره آن هم روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری.

     
    ارزش آنتی اکسیدان ها در لوازم آرایش چقدر است؟

    حتماً شما هم لوازم آرایشی بهداشتی زیادی دیده‌اید که با آنتی اکسیدان ها غنی شده‌اند. اما توجه داشته باشید این قبیل محصولات قدرت محدودی دارند. بیشتر تولیدکننده‌های محصولات آرایشی بهداشتی ادعا می‌کنند در لابراتوارهای خود محصولاتشان را با آنتی اکسیدان ها غنی می‌کنند.

    مصرف مواد غذایی حاوی دو کاروتنوئید به نام زآگزانتین و لوتئین خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری و آب مروارید را به ترتیب 93 تا 47 درصد کاهش می‌دهد

    اما تأثیر این قبیل محصولات هر چه باشد به نظر نمی‌رسد تأثیر آن‌ها از سطح خارجی پوست یعنی اپیدرم تجاوز کند. توجه داشته باشید در بین تمام این محصولات متنوع فقط کرم‌های مرطوب کننده و کرم‌های ضدآفتاب موثر هستند. پس برای مرطوب کردن پوست خود از یک کرم مرطوب کننده‌ی خوب استفاده کنید و بدون کرم ضدآفتاب از خانه خارج نشوید. با این کارها پیری را از پوست خود دور می‌کنید.

     
    آیا شما به مکمل نیاز دارید؟

    آنتی اکسیدان ها برای سلامتی ما لازم و ضروری‌اند. بدن ما به «محافظ» هایی نیاز دارد تا با آسیب‌های خارجی مانند آسیب‌های نور خورشید، مصرف دخانیات و غیره مقابله کنند. اگر شما تغذیه‌ی متنوعی داشته باشید و هر ماده‌ی غذایی مفید را به اندازه مصرف کنید آنتی اکسیدان های بدنتان به اندازه‌ی کافی تأمین می‌شود. کمبود ویتامین A می‌تواند باعث بروز مشکلات بینایی حتی تا مرز نابینایی شود. کمبود ویتامین C باعث بروز خستگی و بی‌اشتهایی می‌شود. کمبود ویتامین E باعث خستگی عضلانی می‌شود. اگر احساس خستگی و کلاً ناخوشی می‌کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و پس از آزمایش خون، پزشکتان تشخیص خواهد داد شما نیاز به مکمل دارید یا نه.

     
    آیا لازم است که مکمل غذایی مصرف کنیم؟

    بعضی از مردم برای لاغری، دوری از بیماری، برنزه شدن سریع‌تر و غیره به سراغ مصرف مکمل‌ها می‌روند. اما خیلی نیازی به این کار نیست. در حالت کلی اگر مشکل خاصی ندارید به راحتی می‌توانید با داشتن یک تغذیه‌ی سالم و مصرف میوه و سبزیجات کافی از کمبود ویتامین جلوگیری کنید. توصیه می‌کنیم اگر هم به سراغ مصرف مکمل‌ها می‌روید حتماً نظر پزشک یا داروسازتان را جویا شوید. به مدت طولانی و بیش از میزان تجویز شده از این مکمل‌ها مصرف نکنید.
    مکمل

    آیا مصرف بیش از حد مکمل‌ها آسیب رسان است؟

    این مسئله معمولاً با مصرف بیش از حد چند مکمل با هم به وجود می‌آید. مثلاً مصرف بیش از اندازه‌ی مکمل ویتامین C ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی و بی‌خوابی شده و اگر روزانه بیش از 1 گرم و به مدت چند هفته مصرف شود باعث سنگ کلیه می‌شود.

    مصرف زیاد مکمل ویتامین A باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. خستگی، خشکی پوست، بی‌قراری، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و مشکلات کبدی جدی نیز از عوارض مصرف بیش از اندازه مکمل ویتامین A می‌باشد. توجه داشته باشید پولیفنول ها روند پیری را افزایش می‌دهند. یعنی اگر شما در مصرف شیره انگور زیاده‌روی کنید به جای جلوگیری از پیری پوست باعث افزایش روند پیری می‌شود. توصیه می‌کنیم از مصرف هم زمان چندین مکمل و دارو بپرهیزید.

     
    خواص دیگر آنتی اکسیدان ها روی سلامتی

    تأثیر آنتی اکسیدان ها روی قوه‌ی بینایی: مصرف مواد غذایی حاوی دو کاروتنوئید به نام زآگزانتین و لوتئین خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری و آب مروارید را به ترتیب 93 تا 47 درصد کاهش می‌دهد. این دو آنتی اکسیدان در ذرت و کلم سبز به میزان زیادی وجود دارد.

    تأثیر آنتی اکسیدان ها روی پیری مغز: به عقیده‌ی محققان دانشگاه هاروارد بتاکاروتن (آنتی اکسیدانی که در هویج، زردآلو، انبه، سبزیجات برگ سبز، جعفری وجود دارد) از زوال قدرت درک مربوط به کهولت سن جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید در دوران سالمندی بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و غیره از شما دور باشد از مصرف این مواد غذایی غافل نشوید.

    فاطمه مهدی پور

    بخش تغذیه و آشپزی تبیان

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.