• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی » آداب درست معاشرت را یاد بگیریم ؛ ضرورتی همگانی
    کد خبر : 883795

    آداب درست معاشرت را یاد بگیریم ؛ ضرورتی همگانی

    آداب درست معاشرت را یاد بگیریم ؛ ضرورتی همگانیReviewed by Aryan on Nov 1Rating: آداب معاشرت و یادگیری آن به عنوان یکی از پایه های اصلی برقراری «ارتباط موفق» در جامعه محسوب می شود و فردی که به اصطلاح مبادی آداب باشد، به عنوان شخص موفق در ارتباطات از وی یاد می شود. واژه «آداب…

    آداب درست معاشرت را یاد بگیریم ؛ ضرورتی همگانیReviewed by Aryan on Nov 1Rating:


    آداب معاشرت و یادگیری آن به عنوان یکی از پایه های اصلی برقراری «ارتباط موفق» در جامعه محسوب می شود و فردی که به اصطلاح مبادی آداب باشد، به عنوان شخص موفق در ارتباطات از وی یاد می شود. واژه «آداب معاشرت» که از دو واژه آداب (جمع ادب) به معنای حسن معاشرت و اخلاق و معاشرت نیز به معنای الفت، مصاحبت، همدمی، زندگانی با هم و نشست و برخاست تشکیل شده و دارای اصول و معیارهای قابل توجهی است که اگر آنها را رعایت نکنیم، نمی توانیم در روابطمان با دیگران موفق عمل کنیم، چرا که آداب معاشرت در همه جا اعم از پارک ها، کوچه و خیابان، مهمانی ها، محل کار، مدارس، دانشگاه ها و… به کار می آید. پس ضروری است تا هنگام معاشرت با دیگران به اصول آن توجه کنیم تا علاوه بر برقراری یک ارتباط «صحیح و موفق» جامعه ای پویا و سالم نیز داشته باشیم.

    ● خوشرویی، مهم ترین اصل آداب معاشرت
    پژوهش های انجام شده نشانگر آن است که اگر افکار افراد شاد باشد، گفتار هم شاد می شود. اگر گفتار شادی بخش شود، کردار هم شادکننده می شود و وقتی هم کردار شادکننده شود، مشکلات اجتماعی خود به خود و تقریبا بدون حضور قانون برطرف می شود. جامعه ای که با شخصیت های شاد شکل بگیرد، نه تنها به ناامیدی، عصبانیت و بیچارگی عادت نمی کند، بلکه سرنوشت بهتری هم خواهد داشت.
    خوشرویی بر استعداد، احساس و سلامت کودکان نیز اثرگذار است. تاثیر خوشرویی و خنده در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان آنچنان است که امروزه برای یادگیری درس ها از روش های شاد ی آفرین استفاده می کنند. با خوشرویی می توان نسل آینده را شاداب تر و باهوش تر پرورش داد. در جامعه ای که خوشرویی، خنده و شادی شعار زندگی کردن افراد باشد، گذشت و همکاری بین آنان بیشتر است. امروزه در تولید صنایع هم از روش های شادی آفرین استفاده می کنند. در بیمارستان ها نیز برای بیماری های صعب العلاج و برای کاهش هزینه های بیمارستان از شرکت های ساخت برنامه های خنده دار (کمدی) یا از تجهیزات شادی آفرین استفاده می کنند. در واقع خوشرویی راهی برای رهایی از خشم و خجالت است، ارتباط را تقویت و معاشرت را لذت بخش تر می کند.

    ● برای خوش خلقی تمرین های زیر را فراموش نکنید:
    ـ احساس منفی تان را به احساس مثبت تبدیل کنید.
    ـ قدردان چیزهایی که داریم باشیم.
    ـ با روحیه دیگران کنار بیاییم.
    ـ در سازگاری روحیه خود با محیط کار، ابتکار عمل به خرج دهیم.
    ـ از بحث طولانی و کش دار بشدت دوری کنیم.
    ـ در موارد مختلف به دیگران یاری برسانیم.
    ـ حالت تدافعی خود را کاهش دهیم.

    ● فرزندانتان را مودب بار بیاورید
    والدین موظفند به فرزندانشان آداب معاشرت را بیاموزند و مواردی را که در ارتباط با دیگران باید رعایت کنند، یاد بدهند. برای مثال به فرزندانتان یاد دهید در زمان گفت وگو با دیگران در مورد مسخره کردن اشتباهات دیگران، داستان های غیراخلاقی، بیماری های دیگران که مشابه بیماری شخصی است که با او در حال گفت وگوست، جزئیات خصوصی زندگی دیگران، خوش شانسی خود در مقابل بداقبالی دیگران، مکالمه هایی که با عباراتی مثل «من که بهت گفته بودم…» شروع می شود، اشاره به ناتوانی و مرگ از سر شادی و بی خیالی و مقدار درآمد والدین، هرگز صحبت نکنند.

    ● همچنین به فرزندان خود موارد زیر را بیاموزید:
    ـ به کودکان خود مجموعه ای از کلمات مودبانه همچون: لطفا، اگر ممکن است، بفرمایید و… را یاد دهید.
    ـ به آنها یاد دهید وقتی به کسی معرفی می شوند، رفتارهای مودبانه ای همچون از جا برخاستن، سلام کردن، لبخند بر لب داشتن و دست دادن داشته باشند.
    ـ بدانند وقتی کسی به آنها لطف می کند، سپاسگزاری کنند.
    ـ مسئولیت های کوچک به فرزندانتان بدهید تا در آینده بتوانند مسئولیت پذیر شوند. (آب دادن به گل ها، پختن غذاهای ساده، اتو کردن لباس و…)
    ـ فرزندان خود را راحت طلب بار نیاورید. (هر کاری را برایشان انجام ندهید.)
    ـ اگر اشتباهی کردند یا باعث زحمت برای کسی شدند، معذرت خواهی کنند.
    ـ شایسته است کودکانتان عفت کلام داشته باشند و از بیان بعضی کلمات خجالت بکشند. در معاشرت با دیگران والدین می توانند کودکانشان را عادت دهند تا با احترام به اشخاص پاسخ دهند. در عوض گفتن «هوم»، «هان» بهتر است «بله»، «خیر» و «حتما» بگویند.
    پاسخ یک کلمه ای بیش از حد صریح است؛ اضافه کردن چند لغت به لطافت صحبت می افزاید. کودک باید تکیه کلام ها را از جملات خود حذف کند، چراکه تکیه کلام ها به طور کلی خسته کننده است. همچنین کودکان باید بدانند مکث کردن (نه طولانی) در حین صحبت خوب است، چراکه باعث فکر کردن قبل از شروع صحبت می شود.
    فرزند تان را تشویق کنید واضح صحبت کند، چراکه زیر لب سخن گفتن فاقد گیرایی بوده و هوش و ذکاوت وی را زیر سوال می برد.

    ● آداب دانی زوجین
    ـ تعریف از مرد دیگر در حضور همسرتان درست نیست، حتی اگر آن شخص نزدیک ترین دوست و از نزدیکانتان باشد. آقایان نیز درباره همسرشان باید این مساله را همیشه به خاطر بسپارند و رعایت کنند.
    ـ از همسرتان نخواهید که به دیدار بستگانش نرود و آنان را ترک گوید و فقط با شما باشد، بلکه بهتر است در این دیدارها با او هماهنگ باشید.
    ـ از بستگان همسرتان بهتر از بستگان خود پذیرایی کنید، این کار همیشه در نظر همسرتان جلوه گر خواهد بود.
    ـ اگر شوهرتان از نظر مالی مشکلاتی دارد و در تنگنا قرار گرفته است، یا کارهایش ردیف نمی شود یاری اش کنید. با او مشورت کنید بدون این که دیگران را با وی مقایسه کنید یا سرکوفت بزنید.
    ـ اگر همسرتان ایرادی دارد که باید اصلاح شود این کار نباید هیچ وقت در حضور دیگران و حتی فرزندانتان گفته شود.
    ـ از مخالفت و مشاجره با همسرتان اجتناب کنید، این کار نه به صلاح شما و نه خانواده تان است و روشی نادرست برای اصلاح کارهاست.
    ـ اگر در مورد امور خانه نقصی می بینید که با سلیقه شما نمی خواند آن را در نهایت خلوص، یکرنگی و خوشرویی به همسرتان بگویید.
    ـ سعی کنید با استفاده از کلمه «ما» به جای «من» جملات خود را بیان کنید. دائم در مورد مالکیت خود بحث نکنید و «منیت» را از خانواده خود دور کنید.
    ـ شما به عنوان مرد خانواده نباید بعد از برگشت به منزل به گوشه ای رفته جدول حل کنید، روزنامه و مجله بخوانید یا به تلویزیون خیره شوید، چراکه همسر و فرزندانتان به شما نیاز دارند تا حرف هایشان را بزنند؛ پس مبادی آداب بوده و خواسته هایشان را جوابگو باشید.
    ـ مطلبی که در ذهن شماست و به نظرتان درست است، سعی کنید آن را با همسرتان در میان بگذارید، سعی نکنید نمایش قدرت بدهید و حرف خودتان را بقبولانید.

    ● قوانینکلی برای روابط دوستانه
    با رعایت این نکات ساده، دوستان بیشتری خواهید داشت و فردی خوش محضر محسوب خواهید شد:
    ـ همیشه مودب باشید، همواره با همه مودب و با نزاکت باشید.
    ـ هیچ گاه دشنام ندهید.
    ـ با صدای بلند صحبت نکنید، بلند صحبت کردن بیانگر آن است که شما قادر به بحث منطقی با دیگران نیستید. همچنین بلند صحبت کردن، سبب جلب توجه اطرافیان می شود، البته توجه منفی.
    ـ کنترل خود را از دست ندهید، زمانی که شما کنترل اعصاب خود را از دست می دهید و از کوره در می روید، به همه نشان می دهید که قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود نیستید.
    ـ به دیگران خیره نشوید. زل زدن به دیگران و چشم چرانی نوعی تعرض به آنها محسوب می شود.
    ـ صحبت کسی را قطع نکنید. پیش از آن که اظهار عقیده ای کنید، اجازه دهید صحبت دیگران به پایان برسد. میان صحبت کسی پریدن نشانه بی نزاکتی و نداشتن مهارت های اجتماعی فرد است.
    ـ همیشه وقت شناس باشید، مهم است که به وقت دیگران احترام بگذارید. علاوه بر آن یک فرد متشخص می داند چه زمانی باید مهمانی را ترک کند.
    ـ اسرار زندگی خصوصی خود را فاش نسازید، جزئیات زندگی شما باید محرمانه بماند.
    ـ حرمت بزرگ ترها را نگه دارید و همان طور که دوست دارید مورد احترام دیگران باشید، خودتان نیز باید به دیگران احترام بگذارید.
    ـ به اشتباهات دیگران نخندید؛ این یکی از بدترین کارهایی است که یک فرد ممکن است انجام دهد.
    فخرفروشی نکنید واز لاف زدن بپرهیزید.

    ● چگونگی ارتباط در محیط کار
    ـ بی حرمتی، بی ظرفیتی، صحبت درگوشی و عادات بد غذایی ازجمله بدترین اشتباهات رفتاری در محل کار است. رفتار بد همه جا بد است، اما در محل کار و در برابر دید همگان بدتر نشان داده می شود.
    ـ از بارزترین اشتباهات رایج در یک گفتمان اداری می توان به صحبت درباره موضوعات مبتذل، غیبت، قطع صحبت دیگران و فریاد زدن اشاره کرد.
    ـ سعی کنید در همه حال به همکارانتان کمک کنید، مثلا اگر برای انجام کاری بیرون می روید به همکارانتان پیشنهاد کنید که کارهای کوچکشان را برایشان انجام دهید.
    ـ هرگاه وسیله ای از همکارانتان به امانت می گیرید، بلافاصله و صحیح و سالم آن را برگردانید.
    ـ حتی اگر کاری نداشتید، پشت میز خود روزنامه و مجله نخوانید. این کار تصویر فردی تنبل را از شما در ذهن دیگران حک می کند.
    ـ اگر بیکار شدید برای گپ زدن به سراغ همکاران دیگر نروید، شاید او در آن لحظه احتیاج به تمرکز فکر داشته باشد. بنابراین سعی کنید از هر وقت آزادی برای افزایش دانش اداری خود استفاده کنید.
    ـ تا حد ممکن جزئیات زندگی خصوصی خود را در محل کار مطرح نکنید.
    ـ در محیط های اداری به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید، نامه های همکارانتان را نخوانید یا در وسایل میزش تجسس نکنید.
    ـ به خاطر داشته باشید گفت وگوی مثبت و سازنده، استرس محیط کار را کاهش داده و باعث می شود همه احساس راحتی و خشنودی بیشتری داشته باشند.

    ● روش های جلب اعتماد دیگران
    ـ همیشه خوشرو و خوش لباس و مرتب باشیم.
    ـ هنگام برقراری ارتباط کلامی، در چشمان شخصی که مخاطب ماست نگاه کنیم.
    ـ به دیگران هم فرصت صحبت کردن بدهیم.
    ـ صداقت و راستگویی را سرلوحه رفتار خود قرار دهیم.
    ـ به گونه ای به دیگران خدمت کنیم که هم خود راضی باشیم و هم طرف مقابل و مهم تر از همه خداوند هم راضی باشد.
    ـ نسبت به ارزش های فرهنگی و اخلاقیات جامعه خود پایبند باشیم.
    ـ در سلام کردن پیشقدم باشیم.
    ـ در حد معتدل و مناسب از ویژگی های مثبت طرف مقابل تعریف کنیم.
    ـ لبخند را فراموش نکنیم، زیرا لبخند زیباترین هدیه ای است که همواره برای بخشیدن در اختیار داریم.
    ـ بکوشیم در رفتار، گفتار و اعمالمان تناقضی نباشد.
    ـ متانت، وقار و آرامش را در رفتارمان فراموش نکنیم.

    ● آداب میهمانی
    ـ قبل از رفتن به مهمانی، با میزبان تماس گرفته و با وی هماهنگی کنید.
    ـ بهتر است از میزبان بخواهید خود وقت مناسب را تعیین کند.
    ـ اگر برای اولین بار به منزل کسی می روید بهتر است دست خالی نروید و با توجه به شرایط میزبان و در حد توان هدیه ای ببرید.
    ـ در پذیرایی، محدودیت های میزبان را درک کنید و انتظارات بیش از حد توان او نداشته باشید.
    ـ موضوعات اختلاف برانگیز مطرح نکنید و مهمانی را به میدان جنگ و جدل تبدیل نکنید.
    ـ احترام میزبان را نگه دارید و از محکوم کردن او و به کرسی نشاندن حرف خویش منصرف شوید.
    ـ در جمع از ثروت و دارایی ها و افتخارات خویش تعریف نکنید و از شغل و مقام پردرآمد و پولساز خود صحبت نکنید، بویژه اگر مخاطب شما فاقد آنها باشد.
    ـ از گله گذاری و غیبت در مهمانی بپرهیزید و پشت سر مهمانان، میزبان، دوستان و نزدیکانتان بدگویی نکنید.
    ـ به عنوان میزبان، با مهمانان خود به گرمی رفتار کنید. از درد و غم، بیماری و گرفتاری های روزمره خود برای مهمانان داستان نسازید.
    ـ اگر در منزل خود عادت غذایی یا آداب خاصی دارید که میزبان قادر به برآورده کردن آن نیست از وی تقاضای آن را نکنید (باعث دردسر یا شرمندگی او نشوید).
    ـ در خوردن غذا مانند منزل خود رفتار نکنید. (از پرخوری بپرهیزید).
    ـ بعضی افراد در مهمانی ها عادت دارند ساکت در گوشه ای بنشینند،حرفی نزنند یا مدام مشغول خوردن باشند. این کار دور از شأن و شخصیت افراد است.
    ـ فراموش نکنید شما حق ندارید دکوراسیون منزل میزبان را تغییر دهید.
    ـ در مهمانی تمام وقت را با یک نفر از حاضران به گفت وگو نپردازید، طوری که گویی شخص دیگری در آن محل حضور ندارد.
    ـ کودکان خود را کنترل کنید تا باعث زحمت برای میزبان نشوند. (به کودکانتان از قبل تذکر دهید.)
    ـ در زمان نشستن شما تابع میزبان هستید، اگر به شما تعارف کرد که جای خاصی بنشینید، حتما رعایت کنید.
    ـ هیچ گاه سعی نکنید کودکان میزبان را تنبیه یا تربیت کنید.
    به عنوان «میزبان» موارد زیر را در نظر داشته باشید:
    ـ همیشه آمادگی مهمان ناخوانده را داشته باشید، پس سخت نگیرید.
    ـ آغازکننده گفت وگو باشید و جویای احوال شوید، اجازه ندهید سکوت طولانی برقرار شود.
    ـ از مطرح کردن موضوعاتی که بر سر آنها اختلاف نظر وجود دارد، خودداری کنید.
    ـ خویشتنداری کرده و مسائل خانوادگی و اختلافات را در حضور مهمان مطرح نکنید.
    ـ هنگام پذیرایی، از قیمت میوه ها و خوراکی ها جلوی مهمان صحبت نکنید.
    ـ شایسته نیست میزبان اول برای خودش غذا بکشد.
    ـ در حضور مهمان اگر به هر دلیلی عصبانی شدید، خود را کنترل کنید، چرا که از اعتبار شما کاسته می شود.
    ـ سر سفره به همه مهمانان به یک چشم نگاه کنید. (به یک نفر توجه خاص نکنید)
    ـ هنگام غذا خوردن، اجازه دهید مهمان راحت باشد و از هر غذایی که دوست دارد استفاده کند.
    ـ هنگام خداحافظی مهمان را بدرقه کنید و حتی الامکان تا قبل از حرکت وی در را نبندید.

    ● حق همسایگی را بجا آورید
    ـ در کار همسایگان خود تجسس نکنید و در مسائل خصوصی آنان دخالت ننمایید.
    ـ برقراری روابط نزدیک و صمیمانه با همسایگان خوب است، ولی این ارتباط اگر بیش از حد باشد، آزاردهنده می شود.
    ـ در اوقات استراحت همسایگان، با کوبیدن میخ به دیوار، استفاده از جاروبرقی یا ایجاد صداهای مشابه، مزاحم همسایه ها نشوید.
    ـ از غیبت و بدگویی در مورد سایر همسایه ها بپرهیزید.
    ـ برای رفع نیازهای شخصی از همسایگان خود انتظارات بیجا نداشته باشید.
    ـ در محیط های آپارتمانی سر و صدا، دویدن، بالا و پایین پریدن بچه ها را کنترل کنید.
    ـ ابراز همدردی هنگام مشکلات و اعلام آمادگی برای کمک به همسایگان از اصول نزاکت و ادب است.
    ـ هنگام خروج مهمانانتان از آپارتمان، با صدای آرام با آنها خداحافظی کنید. به مرور این رفتار شما الگوی حفظ سکوت و آرامش برای دیگر همسایگان خواهد بود.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.