• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سلامت خانواده » روش درمان افسردگی فصلی بدانید
    کد خبر : 88031

    روش درمان افسردگی فصلی بدانید

    روش درمان افسردگی فصلی بدانید Reviewed by Aryan on Nov 5Rating: افسردگی فصلی (SAD) اختلالی است که هر ساله در یک زمان مشخص در برخی افراد مستعد، بروز می كند و معمولا آغاز علائم آن از فصل پاییز یا زمستان است. به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» ایسنا، افسردگی فصلی در واقع به اختلالات خلقی…

    روش درمان افسردگی فصلی بدانید Reviewed by Aryan on Nov 5Rating:

    افسردگی فصلی (SAD) اختلالی است که هر ساله در یک زمان مشخص در برخی افراد مستعد، بروز می كند و معمولا آغاز علائم آن از فصل پاییز یا زمستان است.

    به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» ایسنا، افسردگی فصلی در واقع به اختلالات خلقی گفته می شود که به دلیل تغییرات طول مدت روز در فصل های مختلف بروز می كند.

    به گفته روانپزشكان مركز تخصصی «مایوكلینیك»، متناسب با تغییرات فصل، تغییراتی در ساعت بیولوژیک بدن ایجاد می شوند. این تغییرات فصلی عمدتا شامل كاهش نور آفتاب در فصول سرد سال هستند كه هرچقدر هم كه اندك باشند، باز هم می تواند باعث عدم تطابق ساعت فیزیولوژیک بدن با برنامه روزانه افراد شوند. آسیب پذیرترین افراد در برابر این اختلال، زنان جوان هستند.

    در این اختلال علائم شایع افسردگی مانند تغییرات خلقی، پرخوری، افزایش وزن و افزایش میزان خواب مشاهده می شوند و تمایل به مصرف مواد قندی و نشاسته ای افزایش پیدا می كند.

    شایع ترین علائم افسردگی فصلی شامل خستگی، افزایش نیاز به خواب، کمبود انرژی، افزایش وزن، افزایش اشتها، مشکل در تمرکز و گرایش زیاد به تنهایی هستند.

    به گزارش سایت مركز تخصصی مایوكلینیك، بروز این اختلال در فصول پاییز و زمستان، به ترشح هورمون ملاتونین از غده «پینه آل» در مغز مربوط می شود. این هورمون که هورمون وابسته به خواب نیز نامیده می شود، در تاریکی و هنگام خواب شبانه، بیشترین میزان ترشح را دارد. بنابراین در پاییز و زمستان که طول روزها کوتاه و شب ها بلند می شود، میزان ترشح این هورمون در بدن افزایش می یابد و در فرد ایجاد علائم افسردگی می کند.

    روانپزشكان دریافته اند که نوردرمانی می تواند از ترشح بیش از حد ملاتونین در بدن جلوگیری کند. اغلب مبتلایان به افسردگی فصلی به این شیوه درمانی پاسخ مثبت می دهند.

    اگر شما هم با توجه به توضیحات فوق تصور می كنید كه علائم افسردگی فصلی را دارید، باید هرچه زودتر با پزشک خود در این مورد مشورت کنید تا تحت معاینات و تجویزات لازم قرار گیرید.

    به طور كلی رو ش های زیر به شما كمك می كند كه در صورت ابتلا به این اختلال علائم خود را تا حد زیادی كاهش داده و به درمان سریعتر خود كمك كنید. همچنین اقدامات ذیل امكان برگشت پذیری بیماری را به میزان قابل توجهی كاهش می دهد:

    سعی کنید هر روز حتی هنگامی که هوا ابری است، زمانی را در خارج از خانه بگذرانید.

    رژیم غذایی مناسبی داشته باشید که از مقادیر کافی ویتامین ها و مواد معدنی برخوردار باشد. این كار به حفظ انرژی بیشتر در بدن شما کمک می کند.

    حداقل هفته ای سه نوبت و هر نوبت ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

    طی ماه های زمستان حتما با یک متخصص، مشاوره داشته باشید.

    خود را از فعالیت های اجتماعی دور نکنید چرا که حضور در اجتماع در مقابله با افسردگی فصلی نقش موثری دارد.

    سعی كنید نگاه مثبت به موهبات این فصل بی نظیر داشته باشید و زمانی را به لذت بردن از زیبایی های آن اختصاص دهید.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۱)



    • hamed

      سلام.من شدیدا به افسردگی فصلی مبتلا هستم.با این که فردی اجتماعی هستم ولی از ماه آبان تا اواخر فرودین هرساله دچار نوعی افسردگی میشم که باعث میشه تو رفتار های اجتماعی کم بیارم و نسبت به همه چی ناراحت میشم و به طور کلی فعالیت هام دست خودم نیست.سوالی که داشتم ازتون می خواستم بدونم درمان نوری این بیماری را کاملا درمان میکند یا دمان کامل ندارد؟

    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.