• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » روانشناسی » چند نکته ساده برای کاهش استرس
    کد خبر : 833718

    چند نکته ساده برای کاهش استرس

    چند نکته ساده برای کاهش استرسReviewed by Farnaz on Oct 5Rating: رهایی از استرس های زندگی بسیاری از اتفاقات عادی و مسائل روزمره در زندگی می تواند موجب بروز اضطراب و تنش شود. با رعایت چند نکته ساده می توانید از میزان استرسی که هر روز دچار آن می شوید، بکاهید. سعی کنید موارد کلی…

    چند نکته ساده برای کاهش استرسReviewed by Farnaz on Oct 5Rating:

    رهایی از استرس های زندگی

    بسیاری از اتفاقات عادی و مسائل روزمره در زندگی می تواند موجب بروز اضطراب و تنش شود. با رعایت چند نکته ساده می توانید از میزان استرسی که هر روز دچار آن می شوید، بکاهید.

    سعی کنید موارد کلی را که در شما ایجاد استرس می کند شناسایی کنید و تا حد ممکن طوری برنامه ریزی کنید که در آن شرایط خاص قرار نگیرید.

    به عنوان مثال اگر حضور در مکان های شلوغ و پرجمعیت شما را مضطرب می کند، می توانید برای خرید، مکان های خلوت تر را انتخاب کنید یا این که اگر دوست دارید محیط اطرافتان خلوت باشد، هر چند وقت یک بار وسایلی را که در خانه جمع شده اند و شما دیگر از آن ها استفاده نمی کنید، جمع کنید و در انباری بگذارید. در این صورت محیط خانه خلوت تر می شود و وسایل خرده ریز و بی فایده از جلوی چشمتان کنار می رود و در نهایت آرامش بیشتری خواهید داشت.

    اگر جزو آن دسته از افراد هستید که معمولا دیر سر کار یا سر قرار می رسید بهتر است روی یک کاغذ مهم ترین فعالیت های روزانه تان را بنویسید و مشخص کنید که برای هرکدام از آنها به چقدر زمان نیاز دارید. البته سعی کنید واقع بین باشید و زمان را درست تخمین بزنید. اگر به عنوان مثال ۴۵دقیقه طول می کشد تا به محل کارتان برسید، از خودتان بپرسید که صبح ها خانه را به موقع ترک می کنید شاید فقط با ۱۰ دقیقه زودتر بیدار شدن بتوانید به میزان قابل توجهی از استرس هر روز صبح برای به موقع سر کار رسیدن را بکاهید.

    ● از عصبانیت فرار کنید

    اگر بعد از نوشتن فهرست متوجه شدید که برای انجام تمام کارهای روزمره وقت کافی ندارید، باید سعی کنید از خودتان انتظار بیش از حد نداشته باشید. مهم ترین کارها را مشخص کنید و سعی کنید آن ها را به خوبی انجام دهید.

    انجام دادن رقابت های ورزشی یا حتی تماشای بازی ها از استادیوم یا تلویزیون هم می تواند باعث به وجود آمدن اضطراب شود. در درجه اول هدف از این رقابت ها یا تماشای آنها لذت و تفریح است. اگر شما بیشتر از آن که از انجام آنها لذت ببرید عصبی و مضطرب می شوید، بهتر است آنها را کنار بگذارید و هنگامی که دوستانتان از شما دعوت می کنند تا در یک مسابقه ورزشی شرکت کنید یا مثلا برای دیدن فوتبال به استادیوم بروید، دعوت آنها را رد کنید.

    با خودتان خلوت کنید. هر چقدر هم که سرتان شلوغ است زمانی را به این اختصاص دهید که در تنهایی و سکوت به مشکلاتتان فکر کنید و راه حل مناسب برای آنها پیدا کنید. این روش به شما کمک می کند تا درک بهتری از موقعیت خود و شرایطی که در آن هستید پیدا کنید و راههای منطقی برای مقابله با مشکلات پیدا کنید.

    شاید در بین اطرافیانتان افرادی باشند که ملاقات با آنها برای شما ناخوشایند و پراسترس است. سعی کنید تا حد ممکن ارتباط تان را با آنها کم کنید. اگر آنها از اقوام تان هستند، علتی ندارد به خاطر این مشاجره ها و اختلاف نظرها با آنان قطع رابطه کنید. کافی است هر زمان که می خواهید آنها را به خانه تان دعوت کنید، چند نفر دیگر از بستگان را هم دعوت کنید. حضور افراد دیگر موجب می شود فشار روانی که به خاطر حضور آن فرد خاص دارید کمتر شود و از طرفی در چنین شرایطی احتمال بروز مشاجره و تنش خیلی کمتر می شود.

    ● سعی کنیم قانع باشیم

    حسادت از هر نوع و در هر زمینه ای از وضعیت ظاهری گرفته تا اموال و دارایی، تنها نتیجه ای که دارد استرس و ناراحتی است. شاید شما هم افرادی را دیده باشید که هرچه بتوانند می توانند تا حس حسادت را در دیگران برانگیزند. ممکن است فقط در حرف ساده به نظر بیاید ولی باید به خودمان، شرایط مان و دارایی های مان تا حدودی قانع باشیم. این بدین معنی نیست که برای بهتر کردن آنها تلاش نکنیم، بلکه باید بدانیم تقلاهای بیهوده برای رسیدن به هدف های پوچ یا غیرواقع بینانه و صرفاً به خاطر چشم و هم چشمی ثمره ای جز به هم زدن آسایش زندگی مان نخواهد داشت.

    شما تا چه حد سعی می کنید با تکنولوژی روز دنیا گام به گام جلو بروید و از آن عقب نیفتید خریدن جدیدترین گوشی های تلفن همراه، لپ تاپ و… ممکن است به نظر برسد که باعث صرفه جویی در وقت و تسریع در کارها می شود ولی از طرفی خود منبعی برای ایجاد استرس است.

    حضور این وسایل باعث می شود که بیش از اندازه خود را درگیر دنیای کار کنیم یا حتی میزان فعالیت شغلی مان بسیار فراتر از حد توانمان باشد. قبل از خرید این گونه وسایل از خود بپرسید که آیا واقعاً به آنها نیاز دارید از طرف دیگر نگهداری از این وسایل الکترونیکی و سالم نگه داشتن آنها خود یک عامل اضطراب به شمار می رود.

    سعی کنید در یک زمان مشخص فقط یک کار انجام دهید. به عنوان مثال زمانی که مشغول ورزش هستید لزومی ندارد که به کارهای عقب افتاده فکر کنید و موسیقی هم گوش بدهید.

    به خاطر داشته باشید که می توان بعضی وقت ها بدون هیچ استرسی مدتی فقط نشست و هیچ کاری نکرد. اگر بعضی وقت ها احساس می کنید که در یک زمان خاص و کوتاه هیچ کار مفیدی انجام نمی دهید لازم نیست احساس گناه کنید.

    اگر از بی خوابی، سردرد، سرماخوردگی های مکرر و یا معده درد رنج می برید، ممکن است یکی از عوامل به وجود آمدن آنها استرس باشد. مرتب عصبانی شدن، ناامید شدن یا همیشه نگران و ناآرام بودن می تواند توانایی های جسمی شما را تا حد زیادی کاهش دهد.اگر احساس می کنید اضطراب اثرات مخربی بر شما گذاشته بهتر است با یک متخصص یا پزشک مشورت کنید. حتی داشتن کمی اضطراب غیرعادی می تواند بر شخصیت شما تأثیر منفی بگذارد.

    استرس بیجا باعث می شود هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید احساس کنید اصلا توانایی و اشتیاقی برای شروع یک روز جدید را ندارید.
            
        
        
    علیرضا ضیاعی     
    روزنامه کیهان

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.