صفحه اصلی » علمی و فضایی » مجله آموزش نجوم و ستاره شناسی (1)

مجله آموزش نجوم و ستاره شناسی (1)

مجله آموزش نجوم و ستاره شناسی (1) Reviewed by Aryan on Sep 30Rating: با درود خدمت شما سروران اگه دقت كرده باشيد در اين مدت مجلات مختلفي به گروه اضافه شد كه از جمله ميتوان به مجله كتاب اشاره كرد. هدف گروه ايران ويج اين هست در كنار ارائه مطالب جالب و خواندني مخاطبان خود…

مجله آموزش نجوم و ستاره شناسی (1) Reviewed by Aryan on Sep 30Rating:

با درود خدمت شما سروران اگه دقت كرده باشيد در اين مدت مجلات مختلفي به گروه اضافه شد كه از جمله ميتوان به مجله كتاب اشاره كرد. هدف گروه ايران ويج اين هست در كنار ارائه مطالب جالب و خواندني مخاطبان خود را به سوي مطالب علمي جالب نيز هدايت كنند كه يكي از اين موضوعات جالب براي ما انسان ها ستارگان هست اين در حاليست كه در كشور هاي پيشرفته امروزي يكي از متون درسي افراد در كالج ها ستارگان هستند اما در كشور خودمان اين امكان به علت موارد مختلف ( كمبود امكانات ، …. ) نيست. اما گروه ايران ويج با يك برنامه منظم و كارا قدم در راهي پر از اسرار و مرموز نهاده كه اميد دارد به  نحوه احسن انجام وظيفه كند و با هدايت جوانان به اين علم راهنمايي خوب براي جوانان باشد .  هر چند كه با پژوهش در مورد نجوم به قدرت دادار ( آفريننده  )‌ بيشتر پي خواهيم برد شايد به اين نحو ه به خداي خود بيشتر نزديك شديم . در مجلات نجوم جديد ترين اتفاقات و كشفيات نجوم را خواهد شنيد همچنين اطلاعات لازم در مورد برخي از علم عجيب ستاره شناسي آن دسته از سروراني كه در مورد نجوم در حال فعاليت هستند و يا ميدانند در اين باره ميتوانند به ما كمك بكنند با آغوش باز پذيرايشان هستیم .

مهمترین اتفاقات نجومی در مهرماه

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

ایران ویج در مجله نجوم ابتدای هر ماه نقشه ای در اختیار شما قرار میدهد از اجرام آسمانی و ستاره گانی که شما میتوانید به راحتی ستاره مورد نظر را ببینید و از اسمان لذت ببرید

چگونه از این نقشه استفاده کنیم ؟
    این نقشه برای عرضهای جغرافیایی 35 درجه شمالی طراحی شده است در کناره های نقشه چهار جهت اصلی جغرافیایی مشخص شده است برای پائین جرم مورد نظر نقشه را در بالای سر خود نگاه دارید و جهت اصلی روی نقشه را با جهت های جغرافیایی منطبق کنید . آنچه در نقشه میبینید همان چیزی است که در آسمان بالای سرتان وجود دارد .

برای مشاهده این نقشه در کیفیت عالی اینجا کلیک کنید

مشاهده سیارات به کمک نقشه نجوم ایران ویج

برای مشاهده نقشه در ابعاد و کیفیت عالی بر روی تصویر بالا کلیک کنید

شواهدی مبنی بر وجود آب در مریخ/ تقویت امید به حیات در سیاره سرخ

به دنبال کشف شواهدی مبنی بر اینکه زمانی در اعماق مریخ آب جریان داشته است، امید به وجود حیات در سیاره سرخ و همسایه زمین تقویت شده است.

به گزارش مهر، این خبر با ارسال تصاویر مریخ نورد کنجکاوی از سیاره سرخ دررابطه با این که زمانی در اعماق مریخ آب وجود داشته دانشمندان ارشد ناسا را به شدت شگفت زده کرده است.

دانشمندان ناسا پیشتر به نشانه هایی رسیده بودند که براساس آن اظهار داشتند در مریخ زمانهای دور آب وجود داشت اما تصاویر جدید ارسال شده توسط کنجکاوی ارائه کننده متقاعد کننده ترین شواهد درباره وجود آب در اعماق مریخ بوده است.

این سنگهای گرد در سطح مریخ احتمال به علت وجود آب روان به این شکل در آمده اند

براساس اظهارات جان گروتزینگر از موسسه فناوری کالیفرنیا، در سطح مریخ جریان نیرومندی از آب وجود داشته و ما از شنیدن این خبر بسیار هیجان زده هستیم.

این کشف برای دانشمندان کاملا شگفت انگیز نبوده است. ناسا تصمیم گرفته بود که کنجکاوی داخل دهانه برخوردی گیل نزدیک خط استوای مریخی فرود بیاید چرا که تصاویر فضایی نشان می داد که این منطقه دارای سابقه وجود آب است.

این مریخ نورد شش چرخی روز 5 آگوست پس از عبور از اتمسفر مریخ روی سطح آن فرود آمد. کنجکاوی در یک مأموریت دوساله با بودجه 2.5 میلیارد دلاری به بررسی شرایط مطلوب زندگی میکروبی در مریخ می پردازد.

درحال حاضر مریخ یک صحرای یخ زده با هیچ نشانی از آب در سطح پر تشعشع خود است، اما مطالعات زمین شناختی از سنگها در مأموریتهای گذشته نشان می دهد که این سیاره پیشتر گرم تر و مرطوبتر بوده است.

کشف صورت گرفته توسط کنجکاوی نشان می دهد که احتمالا در مریخ حیات وجود دارد

چشم انداز مریخی شبیه در سمت چپ شکل گیری سنگ بسترهای زمین در سمت راست است

آخرین شواهد از عکسهایی بدست آمده که مریخ نورد کنجکاوی به زمین ارسال کرده و نشان دهنده سنگهای گرد و شن است، نشانه از این که سنگها توسط آب روان از فاصله دور منتقل شده اند.

ربکا ویلیامز از موسسه علوم سیاره ای در آریزونا اظهار داشت: اندازه سنگها از یک دانه شن تا سنگهای اندازه توپ گلف متغیر است که این امر نشان می دهد این سنگها توسط باد جا به جا نشده اند.

اگرچه کنجکاوی از ابزارهای فناورانه خود برای مته زدن به داخل سنگها و یا تحلیل اجزا شیمیایی آنها استفاده کرده اما دانشمندان مطمئن هستند که آب نقش مهمی در شکل گیری ظاهر این سنگها داشته است.

مشخص نیست که چه زمانی آب در سطح مریخ وجود داشته است اما می توان گفت که این مسئله صدها میلیون سال پیش درجریان بوده است.

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

طرح‌ دانشمندان براي ارسال قايق به قمر «تيتان»

دانشمندان اسپانيايي اخيرا از يك طرح بلندپروازانه براي ارسال يك قايق به تيتان، بزرگترين قمر سياره زحل رونمايي كرده‌اند.

به گزارش ایسنا، اين طرح توسط شركت مهندسي SENER و مركز اخترفيزيك مادريد در كنگره علوم سياره‌اي اروپا با مجموعه‌اي از دستگاههاي احتمالي با نيروي چرخ، پره و حتي يك ملخ ارائه شده است.

ماموريت كاسيني هویگنس كه بطور گسترده‌اي در دهه 2000 به بررسي قمر تيتان پرداخته، نشان داده كه درياچه‌ها، درياها و رودهايي از هيدروكربن مايع در اين قمر وجود داشته و بيشتر نيمكره شمالي آنرا پوشش داده است.

اگرچه فرودگر هويگنس در نهايت بر روي يك سطح جامد فرود آمده بود، اما براي شناور شدن بر روي سطح مايع براي مدت كوتاه طراحي شده بود.

طرحهاي جديد موسوم به «كاوشگر رانش در جاي نمونه‌بردار درياچه تيتان»

(TALISE) يك كاوشگر قايقي را معرفي كرده‌اند كه با چرخ، پره يا ملخ به جلو حركت مي‌كند.

اين قايق قرار است در وسط درياچه «Ligeia Mare» كه بزرگترين درياچه تيتان در نزديكي قطب شمال اين قمر بوده، فرود بيايد و با حركت به سمت ساحل، سنجش‌هاي لازم را در ميان راه انجام دهد.

اين ماموريت مي تواند بين شش ماه تا يك سال به طول بيانجامد.

به گفته ارائه دهندگان اين طرح، اصلي‌ترين ابتكار طرح TALISE سيستم رانش آن است كه به كاوشگر اجازه مي‌دهد به صورت كنترل‌شده از محل فرود تا نزديك ساحل حركت كند.

اين قابليت تحرك به اين قابق اجازه خواهد داد تا در طول مسير خود بتواند نمونه هاي مايع و جامد را از مناطق جالب علمي سطح تيتان از جمله محل فرود و طي مسير به سمت ساحل جمع‌آوري كند.

قمر تيتان يكي از شبيه‌ترين اجسام آسماني در منظومه شمسي به زمين به شمار مي‌رود. اين قمر با برخورداري از يك جو متراكم، قطري بين اندازه زمين و زهره و شبكه‌هاي دريا، درياچه و رود بيشتر شبيه به يك سياره است.

محققان بر اين باورند كه محيط تيتان براي حيات بسيار سرد بوده اما محيط آن كه غني از اجزاي سازنده حيات است، مورد علاقه بسياري از فيزيك‌اخترشناسان قرار دارد.

جو اين قمر مانند زمين بيشتر از نيتروژن ساخته شده و از تركيبات آلي و سيانيد هيدروژن غني بوده كه احتمالا نقش مهمي را در ظهور حيات بر روي زمين ايفا كرده‌اند.

نمايش زیبای دنباله‌دار «خورشيد خراش» با نورافشاني 15 برابر ماه

محققان موفق به شناسايي يك ابردنباله‌دار جديد شده‌اند كه در زمان عبور از آسمان زمين در سال آينده 15 برابر ماه نورافشاني خواهد كرد.

به گزارش (ايسنا)، محاسبات نشان داده كه اين عابر سماوي در نوامبر 2013 با درخشش بسيار زيادي از آسمان عبور كرده و حتي در نور روز نيز در اطراف خورشيد قابل مشاهده است.

دنباله‌دار سی/۲۰۱۲ اس۱ اكنون ايسون خوانده شده چرا كه براي اولين بار ویتالی نوسکی و آرتیوم نوویچونوک روسي با استفاده از تلسكوپ شبكه نوري علمي بين‌المللي آن را شناسايي كرده بودند.

در حال حاضر ايسون كاملا كم نور است چرا كه در اعماق فضا و در نزديكي مدار سياره مشتري قرار دارد اما در ماههاي آينده اين دنباله‌دار درخشان‌تر شده تا زماني كه با فاصله كمتر از دو ميليون كيلومتري از كنار خورشيد در روز 28 نوامبر عبور كند.

اين مسير باعث مي‌شود كه اين دنباله‌دار را يك خورشيد‌خراش بناميم و اين خطر وجود دارد كه دنباله‌دار در اين فاصله نزديك از خورشيد تجزيه شود.

اما همچنين اين امكان وجود دارد كه حتي از «ايکيا- سکى» بزرگترين دنباله دار قرن گذشته نيز كه ستاره‌شناسان را در 1965 بسيار هيجان‌زده كرده بود، درخشان‌تر شود.

اگر ايسون بتواند طبق پيش‌بيني‌ها دوام بياورد، بسيار چشمگيرتر از دنباله‌دار مك‌نات خواهد شد كه يك درخشش مشابه سياره ناهيد را با يك دنباله بلند درخشان در ژانويه 2007 به نمايش گذاشته بود.

ايسون بنظر مي‌رسد كه از يك مدار سهمي‌وار برخوردار باشد كه باعث شده دانشمندان به اين باور برسند كه اين دنباله‌دار براي اولين بار از ميان منظومه شمسي عبور مي‌كند. اين امر بدين معني است كه اين دنباله‌دار احتمالا از ابر اورت در اطراف منظومه شمسي نشات گرفته است.

اين دنباله‌دار يك توپ بزرگ از سنگ و يخ بوده و احتمالا حاوي تركيبات فرار مانند يخ آب باشد كه مانند جتهاي گاز و غبار در فضا منتشر مي‌شوند.

ايسون اگر بتواند نزديكي با خورشيد را دوام بياورد از اواخر ماه نوامبر تا اوايل دسامبر در نيمكره شمالي زمين قابل مشاهده خواهد بود. اما همچنين ستاره‌شناسان متذكر شده‌اند دنباله‌دارهاي خورشيد‌خراش مي‌توانند تا حد زيادي غيرقابل پيش‌بيني باشند. کهوتک يكي از مثالهاي بارز از دنباله دارهايي بود كه در جهش خود به سوي خورشيد در سال 1973 جان سالم بدر نبرد.

سال آينده همچنين دنباله‌دار ديگري موسوم به «پن‌استارز(سی/۲۰۱۱ ال ۴)» در مارس 2013 در آسمان با درخششي برابر ستارگان ديگر قابل مشاهده خواهد بود.

فضانوردان مسلمان

اسلام در مورد كسب دانش دستور اكید دارد و آن را واجب دانسته است. امید است تلاش‌های ایران در زمینه تسخیر فضا و فرستادن كیهان‌نوردان خود در آینده بتواند به این مهم، جامه عمل بپوشاند.

هیچ یك از كشور‌های اسلامی تاكنون با امكانات خود نتوانسته است كیهان‌نورد مسلمانی را راهی مدار زمین كند، اما چند مسلمان توانسته‌اند با استفاده از كیهان پیما‌های شاتل و سفینه‌های سایوز به فضا سفر كنند. در این مقاله نگاهی گذرا داریم بر پرواز این افراد.

فضاپیمای دیسكاوری برای یك مأموریت هفت روزه در بیست و ششم خرداد 1364 زمین را ترك گفت. در بین سرنشینان این ناو یك شاهزاده سعودی به نام سلطان سلمان‌السعود حضور داشت. آنها طی این مأموریت، سه ماهواره را برای مكزیك، سازمان مخابرات عرب و یك سازمان مخابراتی آمریكا در مدار قرار دادند. دیسكاوری پس‌از سفری هفت روزه چهارم تیرماه در پایگاه هوایی ادواردز فرود آمد. به‌این ترتیب، نام سلطان سلمان‌السعود به‌عنوان نخستین مسلمان به‌ثبت رسید.

دومین مسلمانی كه به فضا سفر كرد، یك تبعه سوریه به نام محمد احمد فارس بود. محمدفارس در اردیبهشت 1330 در شهر حلب متولد شد. وی پس از دوره دبیرستان به آموزشگاه خلبانی روی آورد، سپس به سمت خلبان در نیروی هوایی سوریه مشغول به كار شد. او سال 1985 به عنوان یكی از دو داوطلب پذیرفته شده برای پروازهای فضایی درچارچوب برنامه‌ای با نام اینتركاسموس به مركز آموزش فضانوردان شوروی اعزام شد.

سایوز تی. ام ـ3 اول مرداد 1366 با سه فضانورد از جمله محمد فارس راهی مدار زمین شد. پس از اتصال سایوز تی. ام ـ3 به مجتمع مداری میر، یك سری آزمایش‌ها تحت عنوان كلی طرح فرات انجام گردید كه شامل عكسبرداری فضایی از نقاط طبیعی و مختلف سوریه برای حل مسائل اقتصادی مثل كشف اراضی قابل كشت در حوضه رود فرات، جستجوی مواد معدنی در صحرای سوریه و… می‌شد. این سفر نهم مرداد به پایان رسید.

موسی ماناراف فرزند خیرامان، سومین كیهان‌نورد مسلمانی است كه به فضا سفر كرده است. او دوم فروردین 1330 در باكو چشم به جهان گشود. وی یكی از اعضای قوم مسلمان « لاكتی» است كه در جمهوری داغستان به سر می‌برند. پس از پایان تحصیلات دبیرستان در جمهوری خودمختار چوواش، به دانشگاه هوایی مسكو وارد شد و آن را با مدرك مهندسی رادیو تمام كرد. سپس در موسسه تولیدات فضایی انرگیا مشغول به كار شد. در 1357 به گروه كیهان‌نوردان شوروی پیوست. او به همراه دو نفر دیگر اول دی 1365 با ناو كیهانی سایوز تی.ام ـ4 از پایگاه پرتاب‌های فضایی بایكونور راهی مدار زمین شد. آنها توانستند سفینه خود را دو روز بعد به ایستگاه كیهانی میر پیوند بزنند. ماناروف دوم دی 1369 برعرشه سفینه سایوز تی. ام ـ11 ماموریتی دیگر در مدار زمین داشت.

دو روز پس از پرتاب، سایوز تی. ام ـ11 به مجتمع مداری میر پیوست. این پرواز مانارف تا ششم خرداد 1370 ادامه داشت. وی و همراهش بعد از پروازی كه حدود 175 روز ادامه داشت، به زمین بازگشتند. به این ترتیب، او جمعا 541”‰شبانه‌روز از زندگی خود را در فضا گذرانده است. مانارف از اواسط دهه1370 به كار‌های سیاسی روی آورد.

مسلمان بعدی كه توانست به فضا راه یابد، یك تبعه افغانستان به اسم عبدالاحد مومند بود كه همراه دو تبعه روس به فضا سفر كرد. عبدالاحد مومند با ناو فضایی سایوزـ تی. ام ـ6 هشتم شهریور 1367 راهی مدار زمین شد. سایوز تی ـ ام6 به مجتمع مداری پیوست. مومند و همراهانش، ضمن شش روز اقامت در ایستگاه مداری میر، دست به آزمایش‌هایی علمی و فنی تحت عنوان شمشاد زدند كه شامل تحقیقات زمین‌شناسی، اراضی كشاورزی، آزمایش‌های پزشكی، كاردیوگرافی و… می‌شد.

لیاخف و مومند پنجم سپتامبر با سفینه سایوز تی. ام ـ 5 (سفینه كیهان‌نوردان قبلی)، میر را به مقصد زمین ترك گفتند. آنها قرار بود همان روز به زمین بنشینند، اما بروز اشكال فنی در رایانه ناو، كار را به تعویق انداخت و آنها سرانجام ششم سپتامبر در وضعیتی اضطراری و خطرناك به زمین بازگشتند.

یازدهم مهر 1370 ناو كیهانی سایوز ـ تی. ام 13 با سه سرنشین به نام‌های الكساندر ولكف (كیهان‌نورد روس)، تاكتار آئوباكیرف (نخستین فضانورد قزاقستان)، ‏فرانتس فیبك (نخستین فضانورد اتریش) راهی مدار زمین شد. این سفینه به مجتمع مداری میر پیوست. حضور آئوباكیرف پنجمین فضانورد مسلمان در سایه سفر فیبك كیهان‌نورد اتریشی چندان مورد توجه رسانه‌های گروهی قرار نگرفت. سفر آئوباكیرف و فیبك ‏‏7 روز و 22 ساعت ‏و 12 دقیقه طول كشید و در پایان این مدت به زمین بازگشتند.

سه سال بعد نوبت مسلمان دیگری بود كه به فضا سفر كند. یازدهم تیر 1373 یوری مالنچنكو و طلحت موسی بایف با سایوزـ تی.ام 19 از پایگاه بایكونور راهی ایستگاه مداری میر شدند. این ناو در 12 تیر به مجتمع مداری پیوست. دو كیهان‌نورد تا چهاردهم آبان در فضا به سر بردند و پرواز فضایی شان ‏125 روز ‏ و 22 ساعت و 53 دقیقه به طول انجامید.

موسی بایف بار دیگر در دی ماه 1376 با سفینه سایوز تی. ام ـ 27 به همراه دو نفر دیگر راهی مجتمع فضایی میر شد. سایوز تی. ام ـ 27 توانست به ایستگاه میر متصل گردد. پرواز موسی بایف، بودارین تا چهارم شهریور 1337 ادامه داشت. آنها 207 روز و 13 ساعت در فضا فعالیت كردند.

سومین ماموریت مداری طلحت موسی بایف نهم اردیبهشت 1380 و بر عرشه ناو سایوز تی. ام ـ 32 آغاز شد. در این ماموریت، وی فرماندهی سفینه‌ای را به عهده داشت كه دنیس تیتو اولین گردشگر فضایی یكی از سرنشینانش به شمار می‌رفت. این ناو به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوست. در پایان سفر كه 7 روز و 22 ساعت طول كشید و به این ترتیب جمع مدت اقامت فضایی موسی بایف به 341روز و 9”‰ساعت و 46 دقیقه رسید.

آخرین مسلمانی كه تاكنون به فضا سفر كرده، شیخ مظفر شكور، نخستین فضانورد مالزیایی است. وی با سایوز تی. ام. آ ـ 11 نوزدهم مهر 1386 با یك كیهان‌نورد روس و یك فضانوردآمریكایی با مدار پرتاب شد. این ناو بیست و یكم مهر به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوست و كیهان‌نوردان تازه وارد و سرنشینان قبلی ایستگاه برنامه كاری خود را آغاز كردند.

کلیدواژه ها :