• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » تغذیه » میان وعده های مناسب دانش آموزان
    کد خبر : 799842

    میان وعده های مناسب دانش آموزان

    میان وعده های مناسب دانش آموزان Reviewed by Farnaz on Sep 20Rating: سال هایی که کودک در مدارس ابتدایی می گذراند، از نظر تغذیه دوره مهمی است؛ زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد اگرچه سرعت رشد آنها کمتر از سال های اول زندگی است، ولی باید توجه داشت که هر مرحله از رشد…

    میان وعده های مناسب دانش آموزان Reviewed by Farnaz on Sep 20Rating:

    سال هایی که کودک در مدارس ابتدایی می گذراند، از نظر تغذیه دوره مهمی است؛ زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد اگرچه سرعت رشد آنها کمتر از سال های اول زندگی است، ولی باید توجه داشت که هر مرحله از رشد متکی بر روند مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار می دهد .


    متاسفانه برخی از تنقلات مانند انواع پفک و چیپس که به طور بی رویه توسط کودکان و دانش آموزان به عنوان پیش وعده غذایی مصرف می شود، می تواند به دلیل ایجاد سیری کاذب،کودکان را از خوردن غذاهای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد کودک را تامین کند بازدارد.

    مواد غذایی لازم :

    اصولا دانش آموزان به ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ میان وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه های غذایی شامل شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزی ها، میوه ها و گروه نان و غلات مصرف کنند و تعادل و تنوع غذایی در این سنین مهم است .

    میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه ای به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد، متفاوت است و اگر انرژی مورد نیاز کودکان از طریق کربوهیدرات و چربی تامین نشود، پروتئینی که باید صرف رشد و ترمیم بافت های بدن شود، برای تامین انرژی به مصرف می رسد.

    شایع ترین کمبودهای ویتامینی در این دوران، کمبود ویتامین A و D و شایع ترین کمبودهای املاح، کمبود ید، آهن و کلسیم است , هویج، منبع ارزانی از ویتامین A است و والدین می توانند از آن در برنامه غذایی روزانه کودکشان استفاده کنند .

    بهترین نوع آهن قابل جذب در غذاهای حیوانی مثل گوشت، مرغ و جگر است . دریافت مقادیر کافی کلسیم از طریق برنامه غذایی روزانه در سنین مدرسه و بلوغ برای حفظ تراکم طبیعی استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی حائز اهمیت است .

    بستنی و شیر پاستوریزه، منبع خوبی از کلسیم هستند و مصرف آنها در میان وعده کودکان در تامین بخشی از کلسیم مورد نیاز کودکان موثر است .
    نان و پنیر، میان وعده مناسب دیگری برای تامین کلسیم است که همراه سبزی، گوجه فرنگی، خیار یا گردو، یک میان وعده سالم و مغذی برای دانش آموزان به شمار می رود .

    نکته: نمی توان کودکان را از خرید مواد خوراکی در راه مدرسه منع کرد، ولی می توان آنها را متقاعد کرد تا از مصرف مواد مضر برای بدنشان خودداری کنند که این امر می تواند با عرضه ی غذاهای مناسب بر سر سفره در خانه آغاز شود و در مدرسه ادامه یابد.

     

     

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۱)



    • زهرا

      سلام مرسی از ارسال ایمیل

    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.