• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار , حوادث » منتشر نشده هایی از هتک حرمت در خمینی ‌شهر اصفهان
    کد خبر : 792035

    منتشر نشده هایی از هتک حرمت در خمینی ‌شهر اصفهان

    منتشر نشده هایی از هتک حرمت در خمینی ‌شهر اصفهان Reviewed by Farnaz on Sep 16Rating: اخیرا جنایات تلخ تجاوز به زنان در چند مورد بازتاب گسترد های در رسانه های کشور داشت، یکی از این موارد تجاوز گروهی به زنان حاضر در یک مهمانی در یکی از باغات شهرستان خمینی شهر اصفهان بود که…

    منتشر نشده هایی از هتک حرمت در خمینی ‌شهر اصفهان Reviewed by Farnaz on Sep 16Rating:

    اخیرا جنایات تلخ تجاوز به زنان در چند مورد بازتاب گسترد های در رسانه های کشور داشت، یکی از این موارد تجاوز گروهی به زنان حاضر در یک مهمانی در یکی از باغات شهرستان خمینی شهر اصفهان بود که اکنون دو روز است پرونده آن در دادگاه کیفری استان اصفهان در حال رسیدگی است. با وجود تمام حساسیت هایی که پس از حادثه خمینی شهر در جامعه ایجاد شد متاسفانه باز هم شاهد وقوع حوادثی از این دست بودیم، اما واقعا مشکل کجاست و را ه  حل چیست؟
     
    بروز اتفاقاتی این چنین در دنیا چندان تازگی ندارد اما در جامعه ایرانی این رفتار ها که موجب هتک حرمت افراد  می شود پیش از این چندان معمول نبوده است. آنچه که امروز حساسیت ها را در این زمینه افزایش داده بروز این جنایات با پراکندگی جغرافیایی بیشتر و انجام فعل تجاوز به صورت گروهی است.
     
    «حسن رحیمی» ـ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان و «محمدرضا ایروانی» ـ استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر ـ، علاوه بر ارایه جزییات بیشتری از حادثه تلخ خمینی شهر به بررسی، بازتاب روانی و اجتماعی وقوع چنین اتفاقاتی ناگوار و خصوصا تجزیه و تحلیل جامعه شناختی موضوع تجاوز گروهی در خمینی شهر اصفهان پرداختند.
     
    جزئیات بیشتری از جنایت خمینی شهر
     
    حسن رحیمی در تشریح چگونگی وقوع حادثه خمینی شهر گفت: در یکی از شب های خردادماه ۱۴ نفر از شهروندان اصفهانی شامل ۸ مرد و ۶ زن شامل دو زوج، چهار خواهر و برادر با تعدادی از دوستان خود که یکی از آنها جزو اقلیت های مذهبی است به مناسبت روز زن در یکی از باغ های اطراف خمینی شهر اصفهان میهمانی برگزار کرده بودند که تا پاسی از شب ادامه داشت و این مهمانی توسط باغبان باغ مربوطه به افراد حاضر در باغ مجاور که همگی دارای سابقه کیفری بودند، اطلاع رسانی شد. این افراد نیز با اطلاع دادن به دیگر دوستان خود که آنها نیز از مجرمان سابقه دار بودند از برگزاری مهمانی در باغ مطلع شدند.
     
    رحیمی اظهار کرد: متجاوزان با توجه به شرایط خاص مکانی و زمانی محل، وارد باغ شده و با تهدید مردان حاضر در مهمانی، آنها را در ساختمان مسکونی باغ حبس کردند و زنان را به محلی دیگر انتقال دادند و در نهایت به زنان تجاوز کردند.
     
    وی تعداد افراد متجاوز در حادثه خمینی شهر را ۱۶ نفر اعلام کرد و افزود: پرونده باغبان باغ محل حادثه به عنوان معاون در جرایم حاشیه ای و ۱۵ متجاوز دیگر به عنوان مجرمان اصلی در حال پیگیری است.
     
    ۹ نفر از ۱۶ متهم خمینی شهر دستگیر شد ه اند
     
    معاون دادگستری اصفهان در خصوص میانگین سنی افراد متجاوز در این حادثه اظهار کرد: میانگین سنی این افراد ۲۴ سال است و تاکنون چهار نفر در چهارم خردادماه، یک نفر در دوم تیرماه در مبارکه، یک نفر در پنجم تیر ماه در اهواز و سه نفر در ۲۶ تیر ماه در زاهدان دستگیر شده اند که پرونده آنها در دادگاه کیفری استان در حال رسیدگی است.
     
    رحیمی با بیان اینکه پرونده تجاوز به عنف جنبه جنایی دارد، خاطرنشان کرد: حوزه قضایی خمینی شهر پس از انجام تحقیقات مقدماتی در تاریخ یکم تیرماه نسبت به موضوع تجاوز به عنف، قرار عدم صلاحیت نسبت به دادگاه کیفری استان صادر کرد زیرا بر اساس قانون در موارد منکراتی تحقیقات از ابتدا توسط دادگاه کیفری استان انجام می شود ولی دراین حادثه، جرایم حاشیه ای همچون آدم ربایی، توقیف غیر قانونی، سرقت مقرون به آزار و ایراد ضرب نیز اتفاق افتاده است که امکان انجام تحقیقات مقدماتی برای حوزه قضایی خمینی شهر وجود داشته است.
     
    تحلیل جامعه شناختی موضوع تجاوز به عنف
     
    هم چنین استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر نیز در خصوص چرایی وقوع چنین جرایمی در جامعه ایرانی تصریح کرد: در جوامع صنعتی و پیشرفته نیز خشونت علیه زنان وجود دارد ولی شدت آن مانند کشورهای جهان سوم نیست. با این حال زنان در این جوامع نیز شهروند درجه دوم محسوب می شوند.
     
    ایروانی اظهار کرد: اگرچه زنان در برخی از جوامع از حقوق اجتماعی و سیاسی نسبتا خوبی برخوردار هستند اما با وقوع چنین حوادثی بازتاب های اجتماعی برای زنان سنگین تر و بیشتر است که در کشورهای اسلامی چرایی این گونه حوادث به چهارچوب های هنجاری، نگرشی، فرهنگی و … برمی گردد و در جامعه ایران نیز به خاطر مسائل سنتی، دینی و عقاید مردم باید میان زن و مرد حریم های خصوصی حفظ شود که ترکیب این عوامل با یکدیگر موجب ایجاد فرهنگی خاص در کشور شده است که نباید نام افراد مجنی علیهم افشا شود زیرا زندگی آنان به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.
     
    این جامعه شناس یادآور شد: در کشورهای مختلف نه تنها زنان شروع کننده جرم تجاوز نیستند بلکه در این خصوص نیاز به یک پشتوانه عاطفی دارند که اگرچه از نظر حقوقی، محکومیت متعلق به مردان متجاوز است ولی از نظر اجتماعی زنان در جامعه فدا می شوند.
     
    ایروانی با بیان اینکه مسئولان کشور باید از زنانی که ناخواسته مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته اند حمایت های لازم را انجام دهند، افزود: تنها زنان مجرد جامعه نیستند که مورد تجاوز قرار می گیرند. حتی گاهی زنان متاهل، سرپرست خانوار و … نیز مورد آزار و اذیت قرار می گیرند که پس از آن جامعه به گونه ای دیگر به آنها نگاه می کند؛ لذا لازم است به افراد جامعه برای برخورد با افراد مجنی علیه خدمات مشاوره ای و آموزشی ارایه شود.
     
    دو دیدگاه درباره دلایل بروز بزه تجاوز به عنف
     
    وی با بیان اینکه در برخورد با این گونه پدیده ها دو نگرش در بین جامعه شناسان وجود دارد، تصریح کرد: دیدگاه نخست علت وقوع چنین حوادثی را مربوط به ساخت و وضعیت موجود جامعه همچون بدحجابی می داند که دیدگاهی محافظه کارانه است و بر اساس این دیدگاه تنها زنان باید خود را حفظ کرده و شئونات را رعایت کنند ولی دیدگاه دوم که در کشورهای دیگر رایج است زنان و مردان در کنار هم در جامعه وجود دارند و آمار چنین اتفاقاتی کمتر است. در کشور ما دیدگاه اول حاکم است که به همین دلیل پدیده های آسیب زا رو به افزایش است.
     
    وی با بیان اینکه آستانه تحریک جنسی در کشور بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان امکان سفر به خارج از کشور را ندارند و به استفاده از اینترنت و ماهواره روی می آورند و چون سطح نگرش افراد در جامعه بسته است، زمانی که پدیده های خارجی را مشاهده می کنند دچار دوگانگی شخصیتی می شوند، چرا که در جامعه، گروهی سنتی و گروهی دیگر مدرن می اندیشند.
     
    این استاد دانشگاه افزود: در شهرهایی همچون خمینی شهر با وجود اینکه ارتباطات زن و مرد دارای حریم های زیادی است اما کاملا وارد فضای جدید شهری نشده و اخلاق شهروندی شهرهای بزرگ در آنجا حاکم نیست اما با وجودی که سنت های روستایی نیز از بین رفته و پاسخگوی نیازهای جوانان نیست، این حوادث بیشتر دیده می شود.
     
    ایروانی معتقد است بسیاری از موارد تجاوز به عنف به صورت پنهان باقی می مانند چراکه زنان اولین فدایی و قربانیان این حوادث در جامعه هستند؛ به ویژه در شهرهایی که با ارتباطات جدید از حالت روستایی خارج شدند، این گونه اتفاقات از سوی مردم منطقه مورد پذیرش قرار نمی گیرد و به همین دلیل مجنی علیه نیز سکوت اختیار می کند.
     
    ایروانی گفت: متاسفانه آمار تجاوز به عنف افزایش داشته و چند سال پیش نیز انجمن جامعه شناسی اعلام کرد زنگ خطر این جرم به صدا در آمده است و اگرچه وجود پدیده های اجتماعی مختلف در جامعه در سطح محدود امری طبیعی است و نمی توان انتظار داشت تمام افراد جامعه دارای رفتارهای اجتماعی سالمی باشند ولی زمانی که رقم بیکاری و سن ازدواج افزایش یابد، امید به زندگی نیز کاهش می یابد و رفع نیازهای جنسی به صورت زیرزمینی انجام می شود.
     
    وی با بیان اینکه وقتی انسان در استرس و فشار باشد، دارای تعادل فکری نیست، اضافه کرد: از دیدگاه روانی اجتماعی تفکر انسان زمانی سالم است که تفکر جامعه سالم باشد. در حال حاضر شرایط جامعه در مقایسه با گذشته ناهموار است و اگر چه کشورهایی همچون ترکیه نیز با پدیده های هجوم فرهنگ غربی و جهانی شدن مواجه هستند ولی آنها با افزایش سن ازدواج، بیکاری، نبود فضای تفریحی و … مواجه نیستند.
     
    رابطه بی حجابی با افزایش تجاوز به عنف
     
    این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص تاثیر عامل بی حجابی در بروز چنین حوادثی تصریح کرد: بر اساس دیدگاه مکتب مبادله، ارتباطات مثل دو کفه ترازو است که برای حفظ تعادل باید وزن هر دو طرف به یک اندازه باشد، ولی تعابیر افراد از هنجارها، سمبل ها و نمادهای اجتماعی متفاوت است و افراد نمادهایی متفاوت با سمبل ها، پوشش ها، نگرش ها، گویش ها و … در جامعه هستند.
     
    ایروانی افزود: در مکتب مبادله، تعادل کفه های ترازو و انسان ها با نمادها، سمبل ها و … در فضای پدیدار شناختی معنا پیدا می کند، به طوری که حجاب کم خانم ها در فضای شهری امری عادی است ولی در شهرهای کوچک و روستاها ممکن است فرد به عنوان بدحجاب شناخته شود. پس در فضای فرهنگی مختلف، معنای متفاوتی از وزن و اعتبارات سمبلی وجود دارد و در حادثه خمینی شهر نیز این مسئله نمود دارد و حاکی از آن است که فضای فرهنگی و اجتماعی خمینی شهر پذیرش این موضوع را ندارد.
     
    این جامعه شناس تصریح کرد: از دیدگاه مکتب مبادله و پدیدار شناختی در اجتماعاتی که در مرحله پایین تری از فرهنگ و اجتماع قرار دارند، در برخورد با پدیده هایی هم چون بدحجابی این گونه رفتار می کنند که زنان بد حجاب خود تمایل به ارتباط دارند.
     
    ایروانی گفت: در حادثه تجاوز خمینی شهر ممکن است این عامل باعث تحریک متجاوزان شده باشد چراکه خرده فرهنگ ها و شرایط اجتماعی منطقه قادر به پذیرش آن نبوده است و عواملی همچون افزایش بیکاری و میزان ناسازگاری میان زن و مرد، ایجاد شکاف میان نسل ها، ورود به دنیای ارتباطات و تکنولوژی نه تنها در اجتماعی شدن افراد موثر بوده بلکه در وقوع چنین حوادثی نیز تاثیرگذار است.
     
    وی یادآور شد: تنها فرهنگ مردم منطقه در وقوع این حادثه موثر نیست، چراکه جامعه دارای خرده ساخت های اجتماعی و فرهنگی مختلفی است و باید به تمام عوامل موثر در ایجاد حادثه توجه کرد و ترکیب این عوامل با یکدیگر موجب بروز حوادثی همچون خمینی شهر، کاشمر و گلستان شده است.
     
    این استاد دانشگاه اظهار کرد: در بیشتر کشورها تحصیلات و آموزش عالی موجب نزدیک تر شدن افراد خانواده و استحکام روابط آنها با یکدیگر می شود، در حالی که در کشور ما تحصیلات و آموزش عالی نه تنها موجب استحکام روابط خانواده نمی شود، بلکه موجب ضعف بنیان های خانوادگی و ناسازگاری اخلاقی می شود.
     
    ایروانی اضافه کرد: برنامه ریزان کشور با افزایش سطح آموزش عالی و تحصیلات درصددند آسیب های مسائل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و … کاهش پیدا کند اما این امر در عمل نتیجه ای معکوس داشته است. براساس دیدگاه مکتب کارکردگرایی، هر نهاد اصلی و فرعی اجتماعی اهداف مثبتی را دنبال می کند ولی این نهادها در کنار کارکردهای مثبتی که دارند، کارکردهای پنهان و منفی نیز دارند که مورد خواسته تاسیس کنندگان آنها نیست.
     
    وی ادامه داد: کارکردهای منفی توسعه مراکز آموزشی از ابتدا مورد توجه برنامه ریزان کشور نبوده است. افراد تحصیلکرده دارای توانایی های بیشتری در مقایسه با دیگر افراد جامعه هستند و در صورت ناراضی بودن از شرایط جامعه و … برای جامعه خطرآفرین می شوند، چرا که این افراد برای ورود به راه های غیرمجاز آگاه تر و توانمندتر شده اند.
     
    این جامعه شناس با بیان اینکه در حال حاضر هماهنگی میان نهادهای اجتماعی وجود ندارد، افزود: خانواده ها فرزندان را به روش خود و مراکز تربیتی و آموزشی به گونه ای دیگر تربیت می کنند و بر همین اساس افراد با نگرش های مختلف، در فضاهای متفاوت جامعه قرار می گیرند و همین امر موجب سردرگمی هنجاری افراد جامعه می شود.
     
    ایروانی بر لزوم هماهنگی میان نهادهای خانواده، اجتماع، نهاد اقتصاد، نهاد آموزش و مذهب تاکید و عنوان کرد: اعتقادات مذهبی مردم نسبت به زمان قبل از انقلاب اسلامی و مشروطیت تغییر کرده است. در بعضی از جوامع دیگر سنت ها به صورت پویا و زنده به دست جوانان رسیده است ولی در کشور ما این گونه نبوده است.
     
    مفاهیم دینی به زبان جدیدتر ارایه شود
     
    وی با بیان اینکه شرایط اجتماعی شدن افراد با یکدیگر متفاوت است، خاطرنشان کرد: نگرش نسل امروز به ارزش های دینی و مذهب با نسل گذشته متفاوت است و اشخاص واگرا بیشتر نسبت به ارزش های جامعه منتقد هستند، به طوری که این افراد از نسل همگرا و سنت گرا فاصله گرفته اند. درحال حاضر شکاف بین نسل ها زیاد شده است و با توسعه ارتباطات این شکاف در آینده بیشتر خواهد شد.
     
    ایروانی با بیان این اعتقاد که نگرش نسل جدید به مفاهیمی که به روش حوزوی مطرح می شود مثل نگرش نسل گذشته صددرصد پذیرشی نیست و لازم است نهادی برای جلوگیری از کم رنگ شدن ارزش های دینی در جامعه ایجاد شود، تصریح کرد: برای پذیرش ارزش های دینی توسط جوانان، این ارزش ها باید به صورت مفاهیم علمی مطرح شود.
     
    وی گفت: ضعف بنیان های دینی و کم رنگ شدن ارزش مذهبی در افزایش حوادثی همچون خمینی شهر تاثیرگذار است و باید برای پذیرش بیشتر نهاد دین در میان نسل جدید، مفاهیم دینی به زبان مدرن تر و جدیدتر ارائه شود.
     
    این جامعه شناس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اظهار کرد: براساس دیدگاه تنازع، انسان همیشه درحال مبارزه است و واسطه هایی میان افراد و مبارزه وجود دارد که این واسطه در افراد مختلف تحصیل، اشتغال و … است و اگرچه پیشرفت جامعه به مبارزه وابسته است، ولی باید این واسطه نیز درست انتخاب شود، چرا که اگر واسطه به درستی انتخاب نشود، افراد به شکل انحرافی مبارزه می کنند و با توجه به اینکه سن پرخطر پس از بلوغ و قبل از سی سالگی است، بیشتر اعتیاد و انحرافات در این سن اتفاق می افتد که در صورت وجود اشتغال و آموزش صحیح انحرافات به کمترین میزان می رسد.
     
    ایروانی با بیان اینکه همه افراد دارای انحرافات اولیه هستند، گفت: افراد دورغ می گویند و از مقررات راهنمایی و رانندگی تخلف می کنند، ولی در این تخلف ها حرفه ای نشده اند و پس از مدتی احساس می کنند کار درستی انجام نداده اند، ولی وقتی انحرافات در افراد ثانویه می شود، تبدیل به عادت و یا منبع در آمد فرد می شود که گاهی این عادت ها رفتار جنسی است مثل چیزی که در حادثه اخیر می بینیم.
     
    دلیل افشای حادثه خمینی شهر گروهی بودن آن بود
     
    وی انحرافات را فردی یا گروهی عنوان کرد و افزود: خطر اجتماعی انحرافات فردی کمتر است و نیاز به زمان بیشتری برای افشا شدن دارد و دلیل افشای حادثه خمینی شهر گروهی بودن آن بود، چرا که اگر این اتفاق فردی بود کمتر نبض اجتماع دچار تحریک و اضطراب می شد.
     
    این جامعه شناس اظهار کرد: عمر تخلفات گروهی در مقایسه با تخلفات فردی پایین تر است، ولی خطرات آن برای جامعه بیشتر است، افراد در جمع دوستان و اطرافیان خود احساس تنهایی و مسؤولیت نمی کنند و به همین خاطر در جمع افراد منحرف یک نیروی جمعی و یک قدرت بزرگتر تخریبی وجود دارد. این نیروی تخریب احساس فردی افراد گروه را پایین می آورد و افراد احساس می کنند در هر اتفاقی با یکدیگر شریک هستند که همین امر کمک می کند افراد بی پروا و بی گدار عمل کنند.
     
    وی با بیان اینکه در جامعه شناسی دو ویژگی هم بستگی رفتاری وجود دارد، گفت: روحیه همکاری جوانان بیشتر از سایر افراد جامعه است، در حالی که در جوامع غربی افراد کمتر به یکدیگر اعتماد می کنند، چراکه روحیات جامعه صنعتی بر آنها حاکم است.
     
    این جامعه شناس معتقد است گروه های کج رو در جوامع مختلف و کشورهای جنوب غربی آسیا بیشتر است، چراکه رفتارها کج اندیشی به صورت گروهی است. افرادی که از انحرافات اولیه خارج و حرفه ای می شوند، سابقه کیفری پیدا می کنند، چون این افراد با هم در ارتباط بوده و احساس می کنند تنها نیستند. این افراد از افراد طبیعی جامعه فاصله می گیرند و به انحرافات جمعی کمک می کنند. در این حادثه نیز افراد با هم ارتباط داشته اند.
     
    طولانی شدن روند دادرسی به نفع مجرم است
     
    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان نیز معتقد است، وقتی افراد به انجام انحرافات اولیه عادت می کنند، سابقه دار و در گروه هایی قرار می گیرند که در آنها نیز موارد مشابه انحرافاتی وجود دارد و همین امر باعث می شود افراد احساس و ارتباط نزدیکی با هم داشته باشند.
     
    رحیمی با بیان اینکه کنترل و نظارت بر افرادی که دارای سابقه کیفری هستند نیاز به اقدامی همه جانبه و فرهنگی دارد، اظهار کرد: در جوامع سنتی معمولا تصور بر این است که زنان باید به شدت محدود شوند و مردان به دلیل اینکه امکان خطر نسبت به آنها وجود ندارد باید آزاد باشند، ولی اعتقاد به هریک از این نظرات چه آزادی بی قید مردان و چه محدودیت بیش از حد زنان منجر به وقوع چنین حوادثی در جامعه می شود که برای پیشگیری از جرایم باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد.
     
    وی افزود: در همین راستا معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برنامه افزایش هزینه های ارتکاب جرم را در دستور کار خود قرار داده است. مثلا در پرونده های تجاوز به عنف با افزایش هزینه های ارتکاب جرم، سعی در کاهش انگیزه ارتکاب جرم را پیگیری می کنیم.
     
    تاکید بر سرعت بخشیدن به روند رسیدگی
     
    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به روند دادرسی با برداشتن موانع قانونی موجود، تصریح کرد: روند دادرسی بستگی به قاضی ندارد، چرا که قاضی مجری قانون است و به مواد قانونی عمل می کند. گاهی با قوانینی روبرو می شویم که دست و پا گیر هستند و روند دادرسی را از سمت و سوی متعارف خارج و موجب طولانی شدن روند دادرسی و رسیدگی می شود.
     
    رحیمی خاطر نشان کرد: طولانی شدن روند دادرسی موجب کاهش هزینه ارتکاب جرم برای مجرم می شود، به طوری که تطویل دادرسی و طولانی شدن رسیدگی به نفع مجرم و به ضرر مجنی علیهم است، چراکه مجرم به دنبال طولانی تر شدن زمان دادرسی است تا بتواند از شاکی رضایت بگیرد و حتی در مواردی مشمول مرور زمان، عفو و یا سایر مسایل شود.
     
    وی با بیان اینکه همزمان با انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برنامه های دیگری نیز در این معاونت دنبال می شود، افزود: در تلاش برای تشکیل کارگروه قضایی با محوریت جلوگیری از وقوع جرم و دور شدن افراد سابقه دار از گروه های مجرمانه هستیم و همچنین درصددیم با کاهش زمان دادرسی و برداشتن موانع موجود و تسریع در سیدگی بتوانیم هزینه جرم را برای مجرم افزایش دهیم.
     
    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه امکان تغییر این گونه جرایم وجود ندارد، گفت: تغییر در مجازات ها عملا امکان پذیر نیست، چراکه مبتنی بر موازین شرعی است، ولی می توان در سایر مجازات ها تمهیداتی اندیشید که مجازات ها متناسب با شخصیت مجرم، نوع جرم و … تغییر کند.
     
    رحیمی در پاسخ به این سوال که افراد دارای سابقه و پرونده کیفری، برای اینکه دوباره جذب چنین گروه هایی نشوند، چه باید کرد، گفت: این موضوع باید در بحث بازپروری مجرمان بررسی شود، ولی متاسفانه این کاستی در بازپروری مجرمان همچنان وجود دارد و ما در بخش نظارت پس از آزادی زندانیان کمی ضعیف عمل می کنیم در صورتی که این امر نیاز روز جامعه است.
     
    وی با اشاره به کمبود امکانات زندان ها بیان کرد: شاید یکی از دلایل کم اثر بودن نتایح بازپروری افراد سابقه دار کمبود امکانات در زندان ها، ارتباط بیشتر افراد در این مکان و آشنایی با گروه های خلافکار و سابقه دار با یکدیگر باشد و از این جهت زندان برای این افراد تبدیل به مکان آشنایی و تلاقی اراده های افراد سابقه دار می شود.
     
    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه باید پس از آزادی افراد سابقه دار مقررات و تمهیداتی برای آنها فراهم شود، تصریح کرد: صدمه و نتیجه چنین حوادثی در جامعه قابل انکار نیست، به طوری که تمام سیستم ها در بروز و پیشگیری از وقوع چنین جرایمی موثر هستند و تنها مختص نیروی انتظامی و یا دستگاه قضایی نیست، اما متاسفانه حادثه خمینی شهر بعد بین المللی پیدا کرد و به همین دلیل لازم است تمام سیستم ها روی این موضوع سرمایه گذاری کنند.
     
    افشای مسایل اخلاقی موجب عادی شدن آن در جامعه می شود
     
    ایروانی، استاد جامعه شناسی در خصوص تاثیر وقوع این حوادث بر روی امنیت جامعه و زمان لازم برای پاک شدن اثرات آن از ذهن عموم افراد جامعه و کاهش تبعات منفی آن گفت: کارکردهای وقوع چنین حوادثی را باید از یکدیگر جدا کرد. کارکردهای مثبت افشای این جرایم، همگانی و رسانه ای شدن آن است و کارکردهای منفی آن سراسری شدن و غیر محدود بودن اثرات جرایم است.
     
    وی افزود: یکی از کارکردهای مثبت افشای جرایم، توجه و احتیاط بیشتر خانواده ها، زنان و افراد به رفتارها در جامعه است. رعایت بیشتر مسایل اخلاقی و افزایش خود آگاهی و خود باوری افراد نیز از اثرات افشای این گونه جرایم است، به طوری که براساس مکتب یادگیری مشاهده ایی و یا مکتب یادگیری افشایی، افشای این جرایم و یا مشاهده حوادث مختلف همچون تصادف برای افراد حالت بازدارنده دارد و باعث کاهش رفتارهای مشابه می شود.
     
    ایروانی بیان کرد: در کنار کارکردهای مثبت افشای جرایم، کارکردهای منفی و مخفی نیز وجود دارد، چراکه افشای مسایل اخلاقی کمتر از خود مسایل اخلاقی هزینه و تاوان ندارد و موجب عادی شدن آن در جامعه می شود و افرادی که خطاهای کمتری دارند جرات بیشتری برای انجام خطاهای جدید پیدا می کنند.
     
    وی با بیان اینکه وقتی وقوع جرم در جامعه حالت همگانی می گیرد، جامعه انتظار دارد مراکز قضایی و دادگستری هرچه سریعتر برخورد کند و افراد متجاوز مجازات شوند، گفت: اگر سیستم  قضایی به موقع برخورد نکند و افراد مجازات نشوند، این امر به کارکردهای منفی افشای جرایم کمک می کند و باعث افزایش و تکرار جرم در جامعه می شود. اثرات مثبت در کوتاه مدت و اثرات منفی افشای جرایم در بلند مدت اگر واکنش مسؤولان متناسب با افکار عمومی و یا شدیدتر از آن نباشد، بیشتر خواهد شد.
     
    این جامعه شناس خاطر نشان کرد: وقوع حوادث متجاوزانه و این چنینی برای امنیت ملی و دولت در صحنه داخلی و بین المللی چالش زا است، چراکه اعتبار و مشروعیت دولت ها بخشی از آن بسته به محبوبیت آن در میان مردم، ایجاد امنیت و … است. دولت باید در تلاش برای ترسیم جامعه ای باشد که معیارهای مثبت آن رو به رشد و معیارهای آسیب زا و منفی آن کاهش داشته باشد.
     
    حتی باغی که حصار ندارد حریم خصوصی است
     
    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان در ادامه گفت: وقوع حادثه خمینی شهر دارای تجربه تلخ، اثرات مثبت و منفی برای تمام آحاد جامعه بود و ما را به این فکر انداخت که این مسائل هم امکان وقوع دارند و باید آنها را پیش بینی و پیشگیری کرد. تمام مجموعه ها باید وارد عمل شوند و امکان تحقق چنین جرایمی که تاوان های بسیاری به دنبال دارد را پیش بینی کنند و راهکارهای پیشگیری از آن را ارایه دهند.
     
    رحیمی اثرات منفی این گونه حوادث را ایجاد حس ناامنی در جامعه دانست و افزود: مسؤولان و دستگاه قضایی باید طوری عمل کنند که حس ناامنی برای مجرم ایجاد شود چراکه زمان بسیار زیادی لازم است تا اثرات و حس نا امنی به وجود آمده از این حوادث در جامعه از بین برود.
     
    وی در تعریف حریم خصوصی از منظر قانونی گفت: اماکن عمومی در قانون مشخص شده است و هر مکانی که خارج از این قانون باشد حریم خصوصی است.
     
    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان تاکید کرد: نه تنها باغی که محصور است، بلکه باغی که حصار ندارد و زمین های کشاورزی نیز ملک خصوصی محسوب می شوند، چراکه مالکیت آن مختص به افراد خاص است، پس اگر مکانی با موارد این آیین نامه انطباق نداشته باشد، جزء حریم خصوصی است و اماکنی که فقط محدود به مالک نباشد و عموم در آن تردد می کند جز اماکن عمومی است.
     
    در شهرهای بزرگ افراد به یکدیگر اعتماد کمتری دارند
     
    ایروانی، جامعه شناس نیز در تعریف حریم خصوصی از منظر جامعه شناسی گفت: دیدگاه های متفاوتی درباره حریم خصوصی در جامعه شناسی وجود دارد، ولی تمام آنها به ساخت جامعه بستگی دارد. جوامع سنتی، روستایی و جوامعی که حجم ابعاد روابط افراد در آن پایین است، حریم خصوصی به این معنی که در قانون وجود دارد، در جامعه شناسی نیست، کما اینکه در بعضی از جوامع روستایی آن قدر امنیت زیاد است که بستن در خانه ها تا پاسی از شب نیز توهین به همسایه محسوب می شود، پس هرچه تعداد افراد جامعه کمتر باشد مفهوم حریم خصوصی در آن کم رنگتر می شود.
     
    ایروانی اظهار کرد: در جوامع سنتی افراد به صورت جداگانه یکدیگر را مورد قضاوت قرار نمی دهند، بلکه همه افراد رفتارهای یکدیگر را به صورت گروهی مورد قضاوت قرار می دهند و همین امر باعث کنترل رفتارها در این جامعه می شود. در چنین جوامعی که زندگی افراد حالت عمومی پیدا می کند، شناخت افراد از یکدیگر عمقی می شود و به خاطر ساخت اجتماع که حالت سنتی یا قدیمی دارد، افراد احساس می کنند که رفتار آنها کنترل می شود. این امر باعث افزایش احساس امنیت در این جوامع می شود و چون احساس امنیت دراین جوامع بالا است حریم خصوصی لازم نیست.
     
    وی بابیان اینکه اگر کسی در جوامع سنتی و کوچک خطا کند، خانواده نیز لطمه می بیند، اضافه کرد: افراد در این جوامع تنها فرد خاطی را مورد قضاوت قرار نمی دهند، چراکه فرد در این جوامع وابسته به گروه، طایفه، قبیله و خانواده است، ولی در شهرها این گونه نیست. در شهرهایی مثل تهران، اصفهان و یا شهرهایی که سیر ارتباط جهان گرایی و غرب زدگی را دنبال کردند، افراد به یکدیگر اعتماد کمتری دارند و حتی همسایه به همسایه اعتماد کامل ندارد و رفتار گمراه کننده همچون روشن گذاشتن لامپ در هنگام مسافرت را انجام می دهد چراکه به یکدیگر اعتماد ندارند.
     
    استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر تصریح کرد: در جامعه شناسی حریم عمومی و خصوصی به میزان امنیت، اعتماد اجتماعی، حجم جامعه و نوع روابط افراد با یکدیگر بستگی دارد.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.