• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار , اخبار سینما , فرهنگی و هنری » گلشیفته از شکنجه اش توسط اصغر فرهادی می گوید
    کد خبر : 778741

    گلشیفته از شکنجه اش توسط اصغر فرهادی می گوید

    گلشیفته از شکنجه اش توسط اصغر فرهادی می گوید Reviewed by Farnaz on Sep 9Rating:  روزنامه گاردین در تازه ترین گزارش خود به روند خروج گلشیفته فراهانی، هنرپیشه ایرانی از کشور پرداخته و با دروغ پردازی حضور او در فرانسه را “تبعیدی ناخواسته” خوانده است، در این گزارش که نشان از بی اطلاع بودن گزارشگر…

    گلشیفته از شکنجه اش توسط اصغر فرهادی می گوید Reviewed by Farnaz on Sep 9Rating:

     روزنامه گاردین در تازه ترین گزارش خود به روند خروج گلشیفته فراهانی، هنرپیشه ایرانی از کشور پرداخته و با دروغ پردازی حضور او در فرانسه را “تبعیدی ناخواسته” خوانده است، در این گزارش که نشان از بی اطلاع بودن گزارشگر از دلیل خروج این بازگیر دارد، او بزرگترین ستاره سینمای ایران خوانده شده که خروجش از کشور تبعیدی ناخواسته بوده است.

     این روزنامه نوشته است: «[گلشیفته فراهانی] زمانی که [برهنه] در فیلمی فرانسوی ظاهر شد، از کشور تبعید و تبدیل به بهانه‌ای برای اختلاف در جامعه ایران شد»، این درحالی است که وی مدت ها قبل از این ماجرا از کشور خارج شد و پس از آن دیگر به کشور بازنگشت.

     این گزارش اگرچه با ارایه اطلاعات واهی و بی اساس در پی تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، اما روایت ناشیانه این گزارشگر از «ماوقع» موجب شده که از لابلای مطالب آن پشیمانی و حسرت گلشیفته برای بازگشت به روزهای اوجش در ایران نمایان باشد

    این روزنامه می نویسد: 

     او بزرگترین ستاره سینمای ایران بود. اما زمانی که [برهنه] در فیلمی فرانسوی ظاهر شد، از کشور تبعید و تبدیل به بهانه‌ای برای اختلاف در جامعه ایران شد.

     چند روز قبل، فراهانی در ویدئویی سیاه و سفید همراه با «امیدهای جوان» سینمای فرانسه، که تعدادشان به 30 نفر می‌رسید، حاضر شد تا «سزارز» را تبلیغ کند. سزارز «اسکار فرانسوی‌ها» است و او در این مراسم بازی نقشی که در کمدی موفق «سی‌تو موئق، ژت‌تو» (اگر بمیری می‌کشمت!) داشت، نامزد دریافت جایزه شده بود. 
     در این تبلیغ از هر یک از هنرپیشگان خواسته شد یکی از لباس‌های خود را از تن خارج کنند تا «جسماً و روحاً» هنر خود را به نمایش بگذارند. فراهانی تصمیم گرفت [برهنه] خود را در معرض نمایش قرار دهد و در این حال گفت: «من به رویاهای شما تجسم می‌بخشم.» اما آنچه پس از این حادثه در ایران اتفاق افتاد مشابه زلزله‌ای فرهنگی بود.

    او در حالی که سرش را در دستانش گرفته بود گفت: «فاجعه بود! دقیقاً نمی‌دانم چند میلیون نفر فردای آن روز نام مرا در گوگل تایپ کردند، نمی‌خواهم بدانم…» تابویی که غیرقابل تصور بود شکسته شده بود، آن هم نه توسط فردی که تشنه شهرت باشد بلکه توسط محبوب‌ترین و محترم‌ترین هنرپیشه کشور. شاید فراهانی در فرانسه تنها یکی از امیدهای 29 ساله کشور به حساب می‌رفت؛ اما در ایران زمانی که در 14 سالگی در فیلم درخت گلابی داریوش مهرجویی ظاهر شد، تبدیل به ستاره شد.

    او پس از بازی در 18 فیلم بعدی تقریباً همتای گاربو، جین مورئو و آیرین باباس شده بود. او هنرپیشه‌ای با زیبایی و هوش فوق‌العاده بود که  قربانی روراستی شده بود. او در “میم مثل مادر” در نقش زن حامله‌ای بازی کرد که در جنگ، شیمیایی شده بود و شوهرش او را ترک کرده بود و «هدیه‌ای از سوی خداوند» را در رحمش پرورش می‌داد. جمعیت شهری و روستایی ایران او را به عنوان قهرمانی روحانی پذیرفت.

    گلیشفته، ستاره‌ای بدون تظاهر. مرجان ساتراپی، نویسنده کتاب پرسپولیس، و کارگردان فیلم «مرغ با آلو»، که گلیشفته نیز در آن حضور داشت، می‌گوید: «او تنها نماینده ایران نبود، او مادر ایران بود.» روزی که این ویدئو منتشر شد، به گفته او، آتش برپا شد. خبرگزاری غیررسمی فارس در تهران در مقاله‌ای به سرزنش او پرداخت و نوشت این تصاویر «چهره مشمئزکننده سینما را نشان می‌دهد.»

    آخرین تنبیهی که برای در نظر گرفته شد، سانسور آخرین فیلمی بود که او در ایران بازی کرد. این فیلم درباره الی نام داشت که اصغر فرهادی کارگردان آن بود. فرهادی نیز همانند بسیاری از افراد قبل از خود این سانسور را نادیده گرفت و نقش اصلی این فیلم را پذیرفت و امیدوار بود که ورق برگردد. اما این فیلم قبل از این که به نمایش درآید توقیف شد. اما در کمال تعجب رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد پا در میانی کرد . فیلم به نمایش درآمد و جایزه خرس نقره‌ای فستیوال برلین را نیز از آن خود کرد. اما این ماجرا قبل از آن بود که او لباسش را کنار بزند و تبدیل به بهانه‌ای برای اختلاف در جامعه ایران شود.

    احمدی‌نژاد دیگر هرگز او را نخواهد بخشید. اما فراهانی می‌گوید هرگز قصد شوکه کردن ایرانیان یا تحریک آنها را نداشته است. او گفت: «من از سیاست متنفرم. این کار من نیست. همیشه همین‌طور است کاری می‌کنی و ناگهان سیاسی می‌شود. می‌دانستم مشکل است. اما من اکنون در فرانسه زندگی می‌کنم و باید اینجا فعالیت کنم. بالاخره یا در اینجا هستم یا نیستم.

    این مساله برای من و خانواده‌ام و کل جامعه ایران شوک‌آور بود. مساله خوب این است که بحثی به راه افتاد که در غیر این صورت هرگز پیش نمی‌آمد. من دیدم افرادی به من توهین می‌کردند، بعضی پاسخ آنها را می‌دادند و بعضی از من دفاع می‌کردند و بعضی دوباره به من توهین می‌کردند. درگیری‌های زیادی بین خانواده‌ها ایجاد شد. جوانان به ویژه افرادی که در این بحث‌ها شرکت می‌کردند و به ذات واقعی افرادی که با آنها سروکار دارند، پی بردند.» اما آسیب جانبی آن نیز گسترده بود.

    اما فراهانی تسلیم نشده است. او دو فیلم را در کارنامه خود دارد که پاییز امسال در فرانسه به نمایش درمی‌آید و در فیلم” جاده‌ای در آمریکا” همراه با سی نامیلر بازی می‌کند و در فیلم “سنگ صبور” عتیق رحیمی نیز نقش دارد که از رمان خودش که برنده جایزه گون کورت است، اقتباس شده است. این رمان درباره زنی افغانی است که از شوهرش دفاع می‌کند. ساتراپی، فراهانی را با الیزابت تیلور در نقطه اوج هنرپیشگی‌اش مقایسه می‌کند. او می‌گوید گلیشفته نسبت به تیلور هنرپیشه بهتری است.

    او باهوش‌تر، بامزه‌تر و راحت‌تر است. او فردی است که با وجود گذراندن دوران کودکی‌اش با پیانو به کنسرواتوار وین جواب رد داد. زیرا پدرش، در مورد هنر عقیده اصولگرایانه دارد. گلیشفته از فیلمبرداری فیلم درباره الی می‌گوید و این که فرهادی او را «شکنجه» می‌کرد و او را مجبور می‌کرد نیم ساعت در ساحل دریای خزر داد بزند و صبحانه آرد نخود بخورد تا صدایش در فیلمبرداری گرفته شود. به دلیل ضربه‌ای که بازیگر دیگر در خلال فیلم به او وارد کرد، پرده گوشش سوراخ شد اما کارگردان اجازه نداد تا انتهای روز بعد و پایان فیلمبرداری به بیمارستان برود.

    آنها دیگر از آن زمان با هم صحبت نکردند. فرهانی می‌گوید: «او دست من است اما نمی‌تواند با من صحبت کند. او از ایران خارج می‌شود و دوباره برمی‌گردد. اما من الان شیطان هستم. شک یکی از ابزار کنترل آنهاست.» او می‌گوید: «من از هر فیلمی که بازی کردم زخمی در بدن دارم.» و آستین و شلوارش را بالا می‌زند تا آنها را به من نشان دهد.» آنها بدتر از سگ با تو رفتار می‌کنند. تو باید مانند برده کار کنی تا آنها را خشنود کنی. اوضاع باید این گونه باشد. باید در هر فیلمی احساس کنی که کار آخر توست.» 

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۱)



    • فیروزه

      باسپاس از زحمات شما، گفته های خانم گلشیفته برایم جالب بود ولی در مورد رفتار کارگردانها ، اگرمندرجات درست باشد ، دردناک است .

    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.