• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار , اقتصادی » ارزش واقعی خودروهای داخلی چقدر است؟
    کد خبر : 768979

    ارزش واقعی خودروهای داخلی چقدر است؟

    ارزش واقعی خودروهای داخلی چقدر است؟ Reviewed by Farnaz on Sep 4Rating: در طول پنج ماه اخیر به دنبال كاهش تولید خودرو و كمتر شدن عرضه، قیمت آن در بازار با افزایش همراه شده؛ به‌گونه‌ای كه تفاوت قیمت كارخانه و بازار برخی خودروها میلیونی شده است. این شرایط سطح عمومی قیمت‌ها را به حدی رسانده…

    ارزش واقعی خودروهای داخلی چقدر است؟ Reviewed by Farnaz on Sep 4Rating:

    در طول پنج ماه اخیر به دنبال كاهش تولید خودرو و كمتر شدن عرضه، قیمت آن در بازار با افزایش همراه شده؛ به‌گونه‌ای كه تفاوت قیمت كارخانه و بازار برخی خودروها میلیونی شده است.

    این شرایط سطح عمومی قیمت‌ها را به حدی رسانده كه ابهاماتی را در خصوص نسبت بین ارزش ذاتی و واقعی این خودروها و قیمت‌های فروش آنها ایجاد كرده و این پرسش مطرح می‌شود كه آیا اصولا قیمت‌های جدید تناسبی با سطح كیفی، ایمنی و رفاهی این خودروها دارند؟

    در این زمینه رییس دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، ارزش واقعی خودروهای تولیدی در ایران را كمتر از قیمت فعلی این محصولات می‌داند.

    محمد حسن شجاعی‌فرد می‌گوید: ارزش واقعی خودروهای داخلی حتی در حد قابل ملاحظه‌ای كمتر از قیمت رسمی و كارخانه‌ای این محصولات است. این وضعیت نیز ناشی از سوء مدیریت و بالا بودن هزینه‌های سربار در خودروسازان است كه در كنار پایین بودن بهره‌وری موجب رشد قیمت تمام شده تولید شده است.

    از سوی دیگر دبیر انجمن خودروسازان اما اگرچه بالا بودن هزینه‌های تولید خودرو در ایران را می‌پذیرد، اما دلیل این موضوع را نه در نوع عملكرد خودروسازان بلكه در شرایط محیط كسب و كار و به‌ویژه عملكرد سیستم بانكی می‌داند.

    احمد نعمت‌بخش می‌گوید: حدود 20 درصد هزینه تولید خودرو در ایران مربوط به هزینه‌های تامین مالی خودروسازان است، بنابراین در صورت تامین مالی مناسب خودروسازان، قیمت خودرو تنها از این ناحیه حدود 20 درصد كاهش خواهد یافت.

    وی در پاسخ به اینكه چرا خریدار ایرانی باید پول بیشتری را نسبت به ارزش واقعی یك خودرو پرداخت كند؟ می‌گوید: خودروسازان در این زمینه تنها یك حلقه واسطه در زنجیره مرتبط با تولید خودرو در كشور هستند. درواقع پول بیشتری كه خریداران بابت خرید خودرو می‌دهند، نه به خودروساز بلكه به بخش‌هایی همچون سیستم بانكی می‌رسد و خودروساز تنها واسطه انتقال این پول است.

    كارشناسان معتقدند در این شرایط اگرچه استدلال خودروسازان در خصوص تاثیر سوء بالا بودن هزینه‌های تولید در ایران بر قیمت فروش خودروهای داخلی تا حدی درست است، اما نوع مدیریت خودروسازان نیز به نوبه خود در شكل‌گیری این وضعیت موثر بوده است. اینكه نقش هر كدام از این طرفها در عدم تناسب بین قیمت واقعی و فروش خودرو در ایران چه قدر است، به بررسی‌های دقیق‌تر نیاز دارد، اما به اعتقاد آنان موضوع اصلی آن است كه مصرف‌كنندگان ایرانی نباید این هزینه‌ها را از جیب خود و آن هم با وجود تعرفه 90 درصدی واردات خودرو بپردازند.

    کلیدواژه ها : ،
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.