• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » تغذیه » پیشنهاد های عالی تغذیه ای هنگام ترک اعتیاد
    کد خبر : 75703

    پیشنهاد های عالی تغذیه ای هنگام ترک اعتیاد

    پیشنهاد های عالی تغذیه ای هنگام ترک اعتیادReviewed by Aryan on Nov 2Rating: پُر واضح است که سوءمصرف مواد، آثار تخریبی بسیاری بر بدن ما خواهد داشت و اعتیاد به لحاظ عوارضی که بر اعضاء و جوارح ما دارد، شبیه سگ است، یعنی بعضی اعضاء را لیس می زند و برخی دیگر را گاز می…

    پیشنهاد های عالی تغذیه ای هنگام ترک اعتیادReviewed by Aryan on Nov 2Rating:

    پُر واضح است که سوءمصرف مواد، آثار تخریبی بسیاری بر بدن ما خواهد داشت و اعتیاد به لحاظ عوارضی که بر اعضاء و جوارح ما دارد، شبیه سگ است، یعنی بعضی اعضاء را لیس می زند و برخی دیگر را گاز می گیرد.

    از دیدگاه رفتارشناسی، ترک اعتیاد، خداحافظی با رفتارهای نامناسب است. تغذیه ما وجهی از رفتار روزانه ما است. بسیار پیش می آید که غذای کمی بخوریم یا حتی غذا خوردن را فراموش کنیم و یا برعکس، به نحوی افراطی، خوراکی هایی بخوریم که ارزش غذایی چندانی ندارند. از اهداف اساسی درمان وابستگی به مواد، ارتقای سطح مسئولیت پذیری بیماران است. رعایت تغذیه متعادل و صحیح، در واقع پذیرش مسئولیت های ما نسبت به بدن خودمان است. اما به هر حال، هر چه شدت و مدت وابستگی بیشتر باشد، تخریب بدنی بیشتر است. در واقع اکثر معتادان به درجاتی دچار سوءتغذیه هستند.

    مصایب اعتیاد: بیماران در زمان مصرف مواد، به اشتباه ، آن ها را عامل قدرت و انرژی گرفتن خود می دانند اما در حقیقت این مواد تهی از انرژی هستند. کاهش اشتها، سوءهاضمه و سوء جذب، نقص عملکرد کبد و لوزالعمده، کم کاری روده و نیز عدم دفع مناسب سموم و مواد زاید حاصل از سوخت و ساز، از جمله عوارض مصرف مواد است. همچنین مصرف مواد به افزایش دفع و اتلاف برخی مواد ضروری برای بدن می انجامد که ریزمغذی هایی چون ویتامین ها و املاح معدنی از این جمله هستند. ریزمغذی ها، چاق کننده نیستند اما اشتها را زیاد می کنند و هر چند از متابولیسم آن ها، مستقیما انرژی تولید نمی شود اما در تولید انرژی برای بدن ما نقش واسطه ای بسیار مهمی را ایفا می کنند. ویتامین های گروهB از این گروه هستند.

    شناسایی عادت ها: توصیه می کنیم اگر حوصله دارید برای خودتان جدولی تهیه کنید و در آن، آنچه می خورید و محل و موقعیت غذا خوردن و وضعیت روحی خودتان در زمان مصرف غذا و نیز کار دیگری را که در حین غذا خوردن انجام می دهید، یادداشت کنید. این جدول را حداقل برای تا روز تکمیل کنید. شاید این روش به شما کمک کند که عادات اشتباه تغذیه ای خود را شناسایی کرده و به تصحیح آن ها بپردازید.

    توصیه تغذیه ای در ترک اعتیاد

    برنامه غذایی در دوران ترک وابستگی، باید حاوی مقادیر کافی از ریزمغذی ها و درشت مغذی ها باشد تا بتواند بدن شما را در بازسازی بافت ها و رفع آسیب های وارده یاری رساند. بهتر است علاوه بر وعده غذای اصلی، از میان وعده غذایی نیز سود جست. بعبارت دیگر وعده غذایی سبک تر و مهمتر از وعده غذایی مفصل است. میان وعده های غذایی کمک می کنند اختلاف بین حداقل و حداکثر قند خون در طول روز کاهش یابد؛ چون یکی از عواملی که موجب تغییرات خلق بیمار، احساس افت انرژی و خستگی، تحریک پذیری و عصبانیت در طول روز می شود، نوسان های قندخون است. بطور کلی، در دوران ترک وابستگی، رژیم غذایی پُرپروتئین و غنی از کربوهیدرات (قند) مفید خواهد بود.

    خوردن میوه و سبزیجات تازه و غذاهای حاوی غلات کامل (مثل نان های سبوس دار و برنج سبوس دار) می تواند منابع ویتامینی لازم را برای تان تامین کند. مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین کافی است و زیاده روی در مصرف ویتامین ها آسیب رسان است.

    برای رفع یبوست مزمن، مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا کمک کننده است. میوه و سبزیجات از این لحاظ موثر هستند و از بروز عوارضی چون هموروئید (بواسیر)، پیشگیری می کنند. مصرف داروها و فرآورده های ملین نیز کمک کننده هستند.

    در مصرف چربی ها محدودیت قایل شوید. هر چند که ۳۰درصد از کالری غذای ما باید از مصرف چربی ها تامین شود ولی فرهنگ غذایی ما به گونه ای است که معمولا مقادیر به مراتب بیشتر از ۳۰درصد انرژی روزانه خود را از مصرف چربی ها تامین می کنیم.

    از مصرف کافئین حتی الامکان اجتناب کنید. به تدریج از روزهای آغازین ترک مواد، مصرف کافئین را کاهش دهید و این روند را تا رسیدن به حداقل میزانی که می توانید، ادامه دهید. یادتان باشد که قهوه دم کرده، چای، نوشابه ، کاکائو و شکلات و نسکافه حاوی مقادیری کافئین هستند.

    مصرف قند و شکر و شیرینی جات نیز می تواند به عنوان یک محرک عمل کند لذا ضرورت دارد مصرف آن ها را متناسب با میزان فعالیت فیزیکی خود تنظیم کنید.

    روزنامه ابتکار

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.