• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » بهانه جدید خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت
    کد خبر : 731400

    بهانه جدید خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت

    بهانه جدید خودروسازان داخلی برای افزایش قیمتReviewed by Aryan on Aug 22Rating: کمیته قیمتگذاری خودروها جلسات خود را برای موافقت با درخواست های افزایش قیمت خودروها برگزار می کند حال آنکه بسیاری از مدل ها نیازی به افزایش قیمت ندارند. به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه ایران، از ابتدای هدفمندی یارانه ها به…

    بهانه جدید خودروسازان داخلی برای افزایش قیمتReviewed by Aryan on Aug 22Rating:

    کمیته قیمتگذاری خودروها جلسات خود را برای موافقت با درخواست های افزایش قیمت خودروها برگزار می کند حال آنکه بسیاری از مدل ها نیازی به افزایش قیمت ندارند.

    به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه ایران، از ابتدای هدفمندی یارانه ها به بهانه های مختلف خودروسازان درخواست افزایش قیمت خودروها را مطرح کرده اند اما این بار تخصیص ارز مرجع بهانه ای شده برای درخواست چندباره افزایش قیمت.
    کاهش 37 درصدی تولید خودرو در چهار ماه ابتدای امسال افزایش هزینه سربار را برای خودروسازان بالا برده است. همزمان رسمیت یافتن زمزمه افزایش نرخ ارز رسمی بار دیگر موجب شده خودروسازان از همین اکنون به فکر چاره ای برای ماه های آینده خود باشند و درخواست افزایش قیمت را برای محصولات به سازمان حمایت ارائه کنند. 
    خودروسازان خواهان تعیین قیمت خودروها یا به عبارتی آزادسازی قیمت ها را در مقابل تخصیص ارز آزاد دارند حال آنکه از وضع تعرفه 90 درصدی بر واردات خودروها غافل شده یا خود را به غفلت زده اند. بازاری انحصاری برای آن ها مهیا شده که کاهش حدود 40 درصدی تولید آشفتگی بازار خودرو را برای مصرف کنندگان به ارمغان آورده است. 

    آشفتگی در بازار به جایی رسیده که تفاوت قیمت برخی مدلها با قیمت کارخانه به بیش از 5 میلیون تومان می رسد و سهم بزرگی از این وضعیت بدون تردید ناشی از موانعی است که در واردات خودروها وجود دارد. 
    سالانه حدود 50 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور وارد می شود که در مقایسه با تولید و فروش حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو تولید داخل سهم اندکی است. بدون شک با افزایش سهم واردات خودروها می توان بدون آنکه ضرری متوجه دو خودروساز بزرگ کشور شود بازار را از وضعیت کنونی خارج کرد. 
    کارشناسان خودرو، معتقدند خودرو نیز همانند هر کالایی دیگر برای تنظیم بازارش باید از همه ابزارها از جمله کاهش یا افزایش تعرفه واردات سود برد. اگر خودرو در بازار گران شده است ناشی از کاهش تولید داخل بوده و می تواند در مقابل کاهش اندکی از تعرفه و برداشتن موانع وارداتی به صورت کوتاه مدت بازار را مدیریت کرد تا مشتریان بیش از این متضرر نشوند. 

    اما خودروسازان بر این عقیده هستند که تولید داخل محصولات آن ها با شغل و زندگی هزاران کارگر و خانواده در ارتباط است و هر گونه تسهیل واردات به معنی بیکاری این تعداد کارگر است. 
    در کنار این مسائل درخواست افزایش قیمت خودروها برای محصولاتی می تواند توجیه پذیر باشد که درصد داخلی سازی کمتری داشته باشند وگرنه خودرویی که صفر تا 100 آن در داخل تولید می شود چه نیازی به ارز مرجع یاغیر آن دارد تا هزینه تولید آن افزایش یا کاهش یابد. 
    کارشناسان با تحلیل رفتار خودروسازان در خصوص درخواست افزایش های زودهنگام و آن هم برای خودروهایی که کاملا داخلی سازی شده و نیازی به واردات گسترده قطعه یا مواد اولیه برای آن نیست، بر این عقیده هستند که این شرکت ها دست پیش گرفته تا دولت هر چند دیرهنگام بالاخره با درخواست آن ها موافقت کند. آنگونه که از کمیته قیمتگذاری خبر می رسد تاکنون شرکت‌های سایپا، ایران خودرو و زامیاد درخواست خود برای افزایش قیمت محصولاتشان را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه داده‌اند و در این بین با افزایش قیمت محصولات MVM و نیسان زامیاد موافقت شده است. 
    آخرین بار، اواخر خرداد ماه سال جاری سازمان حمایت با افزایش قیمت 4خودرو موافقت کرده بود. بر اساس این مصوبه، افزایش قیمت 4 مدل شامل سوزوکی و 3 کلاس مختلف پژو پارس مورد تائید قرار گرفته بود.

    قبل تر نیز، به فاصله 10 روز مانده به شب عید سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان با افزایش سه تا 6 درصدی خودروها موافقت کرده بودکه اعتراض بسیاری از کارشناسان و خریداران خودرو را در آستانه عید نوروز به دنبال داشت.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.