• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار , اخبار سینما , فرهنگی و هنری » مرحوم خسرو شكیبایی، نگین بازیگری سینمای ایران
    کد خبر : 647911

    مرحوم خسرو شكیبایی، نگین بازیگری سینمای ایران

    مرحوم خسرو شكیبایی، نگین بازیگری سینمای ایرانReviewed by Farnaz on Jul 18Rating: این بازیگر بزرگ سینمای ایران كه نقش‌های فوق العاده‌ای را در كارنامه اش دارد، روز هفتم فروردین 1323 در محله قدیمی مولوی به دنیا آمد و تا ایام جوانی مشاغل گوناگونی از جمله كولرسازی و خیاطی را تجربه كرد. وی كه علاقه بسیار…

    مرحوم خسرو شكیبایی، نگین بازیگری سینمای ایرانReviewed by Farnaz on Jul 18Rating:

    این بازیگر بزرگ سینمای ایران كه نقش‌های فوق العاده‌ای را در كارنامه اش دارد، روز هفتم فروردین 1323 در محله قدیمی مولوی به دنیا آمد و تا ایام جوانی مشاغل گوناگونی از جمله كولرسازی و خیاطی را تجربه كرد.

    وی كه علاقه بسیار به نمایش داشت سرانجام در نوزده سالگی روی صحنه رفت و پس از آن با پیوستن به گروه عباس جوانمرد در نمایش‌هایی از جمله سنگ و سرنا و همه پسران من ایفای نقش كرد.

    در همین ایام وارد دانشگاه هنرهای زیبا شد و در رشته بازیگری به تحصیل پرداخت؛ شكیبایی در كنار تئاتر به دوبله هم پرداخت و از سال 1347 وارد این عرصه شد كه مهمترین نقش گویندگی‌اش را در فیلم هندی شعله انجام داد و در دوره اعتصاب انجمن گویندگان در سال 1355به گوینده‌ای پركار تبدیل شد.

    وی سینما را با فیلم كوتاه ‘كتیبه’ ساخته فریبرز صالح كه یك دهه بعد فیلم پرخرج و دیدنی سفیر را كارگردانی كرد، تجربه كرد و با ‘خط قرمز’ ساخته مسعود كیمیایی وارد سینمای حرفه‌ای شد.

    او در نقش مبارزی انقلابی حضوری درخشان و تاثیرگذار داشت كه توقیف همیشگی فیلم، بازی خوب او را نیز به دست فراموشی سپرد.

    ‘دزد و نویسنده’ ساخته كاظم معصومی از فیلم‌های ساده و آبرومند نیمه دهه شصت بود كه فرصت حضور در كنار بازیگری همچون علی نصیریان را در اختیارش گذاشت؛ نقطه قوت فیلم هم بازی عالی شكیبایی و نصیریان است كه جلوه خاصی به فیلم بخشیده‌اند.

    ‘رابطه’ اثر پوران درخشنده و ‘ترن’ به كارگردانی زنده یاد امیر قویدل از دیگر فیلم‌های جذاب كارنامه كاری اوست كه به مرور نام شكیبایی را برسر زبان‌ها انداخت و توجه منتقدان را به بازی خود جلب كرد؛ به خصوص نقش معلم ‘رابطه’ كه تماشاگر به واسطه صدای سرصحنه با صدای جادویی خسرو شكیبایی روبه رو می شد.

    وی در ‘ترن’ نیز پارتنر خوبی برای فرامرز قریبیان بود و لحظات درخشانی را در كنار این بازیگر كهنه كار خلق كرده است؛ عبور از غبار دومین تجربه مشترك درخشنده و شكیبایی به واسطه فیلمنامه ضعیف فیلم با بار ننشسته و خاطره شیرین رابطه را تكرار نكرد.

    اما شاه نقشی كه شكیبایی را به قله‌های بازیگری ایران رساند و تا ابد در یاد سینما دوستان ماند؛ هامون ساخته داریوش مهرجویی است؛ وی در نقش حمید هامون روشنفكری كه میان شك و یقین دچار سردرگمی شده است، فوق العاده ظاهر شده و نقش را كاملا مال خود كرد.

    طنز كمرنگ و زیركانه مستتر در بازی او نیز در این امر بی تاثیر نبود كه مكمل هایی از جمله عزت الله انتظامی و بیتا فرهی آن را به اوج رسانده است.

    برای نمونه به سكانس درددل های هامون با پسرخاله‌اش در آسایشگاه بیمارهای روانی كه در نهایت به بغض و گریه معصوانه اش ختم می شود، توجه كنید.

    همینطور صحنه تكان دهنده دادگاه كه بازی درجه یك عزت الله انتظامی آن را همراهی كرد و در خاطر سینما دوستان حك شده است؛ وی به حق سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را تصاحب كرد بی آنكه اعتراضی از سوی دیگر نامزدها عنوان شود.

    اما نقش مهمی همچون حمید هامون شكیبایی را با مشكلات زیادی مواجه كرد كه مهمترینش كلیشه شدن در این نقش در فیلم‌های بعد از آن بود؛ برای مثال می توان از ‘ ابلیس’ ساخته احمدرضا درویش نام برد كه نقش متفاوت او شباهت های بسیاری به هامون داشت.

    وی در نقش مامور برج مراقبت فرودگاه كه با همكاری‌اش با عناصر معاند منجر به سقوط هواپیمایی ایرانی شده، همچنان حمید هامونی است كه سر از برج درآورده و هیچگونه تفاوت چندانی میان این دو كاراكتر حس نمی شود.

    نقش گشتاسب در فیلم ‘سارا’ ساخته داریوش مهرجویی یكی از بهترین نقش آفرینی های دهه هفتاد است كه سرانجام شكیبایی را تا اندازه‌ای از قالب هامون خارج كرد و هویت مستقلی به نقش بخشید.

    دو نقش كوتاه وی در ‘پری’ نیز در همین راستاست كه چندان خوب از كار درآمده و از حاشیه به متن منتقل نشده است.

    ‘كیمیا’ ساخته احمدرضا درویش از آن حایز اهمیت است كه سرانجام وی را از كاراكتر حمید هامون جدا كرد و در قالبی دیگر قرار داد؛ به همین خاطر نیز تنهایی و سرگشتگی‌های رضای فیلم كیمیا تاثیرگذار و تلخ از كار درآمده و قطره اشكی به چشمان مخاطب می آورد.

    برای مثال به صحنه منفجر شدن اتومبیل او كه سربازی جوان در آن گیر كرده و چهره بهت زده شكیبایی نگاه كنید و آن را با تصویر تكیده او در نیمه های فیلم و پس از سال ها اسارت نگاه كنید تا ظرافت های بازی اش را بیشتر درك كنید.

    شكیبایی از جمله بازیگرانی بود كه بازی در مجموعه‌های تلویزیونی را نیز همپای سینما جدی گرفت و چند تا از بهترین های تلویزیونی را به كارنامه اش افزود. نقش سید حسن مدرس در سریالی به همین نام از نقاط درخشان بازیگری اوست كه همچنان با طراوت و تازه جلوه می‌كند.

    وی در یكی از قسمت‌های مجموعه فوق مونولوگی چند صفحه‌ای را به سیاق شهید مدرس با بهره گیری از میمیك چهره و حركات دست به بهترین شكل اجرا كرده و حیرت بینندگان تلویزیونی را برانگیخت به گونه ای كه همگی به دنبال نام این بازیگر نه چندان آشنا اما بسیار مسلط بر كار خویش می گشتند.

    شكیبایی این تجربه موفق در ‘روزی روزگاری’ ساخته امرالله احمدجو و ‘خانه سبز’ ساخته بیژن بیرنگ و زنده یاد مسعود رسام به گونه‌ای دیگر تكرار و محبوبیت خویش را صد چندان كرد.

    در اولی در نقش راهزنی ظاهر شد كه پس از پناه بردن به مردم عادی به تدریج تغییر كرده و سر به راه می شود و در دومی با قرار گرفتن در نقش پدر خانواده‌ای دوست داشتنی كه به وكالت اشتغال دارد، به شدت مورد توجه عموم مردم قرار گرفت.

    البته شكیبایی در این مسیر از صدای جادویی مخملی اش بیشترین بهره را گرفت و گفتار متن كار را جذاب تر و دلنشین تر كرد.

    در روزهای پایانی دهه 1370 شكیبایی فرصت همكاری با ناصر تقوایی را یافت و در ‘كاغد بی خط’ حضوری گرم و دلنشین داشت؛ بخش پاك كردن ماهی در آشپزخانه توسط او یكی از بهترین بخش های فیلم است كه بازی درخشان شكیبایی را با خود دارد.

    وی در سال‌های پایانی عمرش نیز با وجود تحمل درد و رنج بیماری نقش های فوق العاده‌ای را به یادگار گذاشت كه از آن جمله می‌توان به فیلم‌های ‘سالاد فصل’ ساخته فریدون جیرانی ، ‘ حكم’ ساخته مسعود كیمیایی، ‘چه كسی امیر را كشت’ اثر مهدی كرم پور و ‘اتوبوس شب’ به كارگردانی كیومرث پوراحمد اشاره كرد كه اولی و آخری دو سیمرغ دیگر بر سیمرغ‌های بلورینش افزود.

    او در نقش عادل راننده سواری كرایه خط شمال كه به دختر خاله‌اش(لیلا) با وجود اختلاف سنی بسیار علاقه مند است، باورپذیر ظاهر شده و زواید نقش را از تن شخصیت یاد شده كنده و به اصل آن پرداخته است.

    گفتگوی دو نفره با لیلا حاتمی كه به واكنش فیزیكی برق آسای شكیبایی در قالب یك كشیده ختم می شود،یكی از بهترین لحظات بازی اوست.

    نقش كوتاهش در ‘حكم’ با وجود الكن بودنش با بازی بیرونی شكیبایی شكل بهتری به خود گرفته و سكانس دونفره او و پولاد كیمیایی سر میز شام را با صدای شنیدنی رضا یزدانی رقم زده است.

    نقش كوتاه اما بسیار دوست داشتنی او در ‘چه كسی امیر را كشت’، از بهترین نقش‌های اوست كه با وجود كوتاهی در ذهن حك شده و ماندگاری‌اش را از دست نمی دهد؛ نقش تاجری جاهل ماب كه میان سنت و مدرنیته گیر كرده را چنان با مهارت ایفا كرده كه قلم از بیان آن عاجز است.

    ‘اتوبوس شب’ به عنوان فیلمی ضدجنگ ارزش‌های داستانی و فنی بسیاری دارد كه بی شك بازی عالی شكیبایی در نقش پیرمرد خسته و بی حوصله راننده اتوبوس حامل اسرای عراقی جزیی از آن به حساب می آید.

    وی با وجود پیشرفت بیماری كه اثرات آن نیز بر چهره‌اش نمایان بود، عالی كار كرده و تماشاگران را با خود همراه كرد.

    برای نمونه كافی است صحنه كوتاه و تاثیرگذار گفت‌وگوی او با همسر رزمنده شهید شده در پایان فیلم را بار دیگر تماشا كنید تا دریابید كه سینمای ایران چه زود یكی از نگین‌های درخشان خود را از دست داد.

    ‘شب’ ساخته رسول صدرعاملی آخرین كار سینمایی اكران شده خسرو شكیبایی است كه در آن در نقش مرد مسافرخانه چی ظاهر شده و بده بستان‌های فوق العاده ای را با انتظامی و تا حدودی امین حیایی شكل داد كه به نقطه قوت فیلم تبدیل شد؛ برای نمونه به درد دل كردن‌های او با انتظامی در سكوت شبانه توجه كنید كه چه كیفیت درخشانی دارد.

    خسرو شكیبایی از بازیگران بزرگ سینمای ایران است كه بسیار دیر كشف شد و در عین ناباوری در بهترین دوران كاری اش با كوله باری از تجربه در بیست و هشتمین روز تیرماه1387 و در 64 سالگی چشم از جهان فرو بست.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.