• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار سینمای ایران , سینما و تلویزیون » اولین برنامه «هفت» با عوامل جدید
    کد خبر : 623653

    اولین برنامه «هفت» با عوامل جدید

    اولین برنامه «هفت» با عوامل جدید Reviewed by Farnaz on Jul 3Rating: شروعی ناامید کننده با اجرایی ضعیف از محمود گبرلو اولین برنامه «هفت» با عوامل جدید   سینمانگار: نوشین مجلسی: اولین برنامه «هفت» پس از یک ماه توقف، جمعه شب نهم تیرماهبا اجرای محمود گبرلو و به تهیه‌کنندگی علی قانع روی آنتن شبکه سه سیما…

    اولین برنامه «هفت» با عوامل جدید Reviewed by Farnaz on Jul 3Rating:

    شروعی ناامید کننده با اجرایی ضعیف از محمود گبرلو
     اولین برنامه «هفت» با عوامل جدید

     

    سینمانگار: نوشین مجلسی: اولین برنامه «هفت» پس از یک ماه توقف، جمعه شب نهم تیرماهبا اجرای محمود گبرلو و به تهیه‌کنندگی علی قانع روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

    در ابتدای برنامه گبرلو از فریدون جیرانی مجری سابق این برنامه تشکر کرد و افزود جیرانی دو سال «هفت» را مدیریت کرد و توانست موفقیتهایی به دست آورد؛هر کجا که هست برایش آرزوی موفقیت می کنم.

    بعد از پخش شدن جلد برنامه، گبرلو در سرمقاله اولین برنامه اش چنین خواند: در «هفت» قرار نيست چيزی بين ما و شما پنهان بماند. شما دوست دارید هنرمند سینما با وقار باشد؛ «هفت» حامی وقار سینمای ایران هست. هدف «هفت» رسیدن به الگوست؛ آنچه که سالهاست ما و شما دنبالش هستیم. باور «هفت» به باور صادقانه، صمیمانه و سرشار از ایمان مردمی نزدیک هست که از نقاط مختلف کشور به سینما و هنرمندانش احترام می‌گذارند و سینماگران نیز متقابلا خودشان را خاک پای قدوم این مردم می‌دانند. «هفت» سینمایی را دوست دارد که به باور، عقیده و شعور احترام بگذارد. سینمایی که با سرزندگی و شور از زیبایی ها بگوید. ناملایمات را نقد کند. راهگشا باشد، منفعل نباشد، و تیزی‌اش خواب را از چشم همه بگیرد. «هفت» باید بتواند در بالا‌ترین سطح قرار بگیرد و تلاش کند سینمای بومی ایران یعنی‌‌ همان هنر- صنعت روایت گر سرگرم ساز با زبان مدرن با دنیا سخن بگوید. سینمایی که خود را در آن ببینیم و بر داشتنش ببالیم و احساس غرور کنیم. «هفت» یک رسانه است همچون سینما که یک رسانه است. مطالبات را به طور جدی دنبال می‌کنیم تا سینمایی در خور شأن ایران سربلند داشته باشیم. ما و شما این سینما را دوست داریم. از چنین سینمایی درس زندگی، اخلاق و امید گرفتیم و حالا به افتخار این سینما اینجا مقابل شما نشسته ایم.

    در بخش بعدی برنامه گبرلو دربارۀ معضل اکران در سینماها اظهار داشت: اختلافاتی که بین حوزه هنری،شهرداری و سازمان سینمایی در این مدت به وجود آمده باعث شده است فیلم «شورشیرین» ساخته جواد اردکانی نتواند اکران شود که دراین مورد با آقای ابراهیم اصغری تهیه کننده این فیلم گفت و گوی تلفنی داریم.

    ابراهیم اصغری در اینباره گفت: پس از کش مکشهای فراوان فیلم از دیروز در بعضی سینما به صورت محدود اکران شده است اما هنوز نتوانسته ایم تبلیغات ان را آغاز کینم. امیدوارم به حرمت این فیلم و شخص شهید کاوه دوستان اختلافات را کنار بگذارند.

    در ادامه این بحث علیرضا پورصباغ (روزنامه نگار) نیز روی خط آمد و گفت: ریشه های این مشکلات به زمانی برمی گردد که اتحادیه تهیه کنندگان با یک حقه تلویزیونی در همین برنامه اختیار پروانه ساخت را از آن خود کرد و نتیجه اش جشنواره سی ام بود که ما فیلمهایی را در آن دیدیم که در تعارض با فرهنگ عمومی مردم بود. به نظر من مقصر اصلی ساختن فیلمهایی با مضامین غیراخلاقی معاونت سینمایی نیست، بلکه تیغ تند انتقاد باید به سمت اتحادیه تهیه کنندگان باشد. معاونت سینمایی در برنامه ای گفتند که جریان مافیایی خاص سینما را اداره می کند. ایشان با این جریان مبارزه می کردند. بعد از مدتی که به معاونت و بعد به ریاست رسیدند این مافیا به معاونت نزدیک شدند و اداره سینما را به دست گرفتند. اینکه کمپانی خاصی در ایام عید فیلمش از پرده پایین آورده می شود و دو نفر از افراد کمپانی که جز افراد تاثیرگذار اتحادیه و شورای پروانه نمایش هستند در اواخر فروردین اقدام به ساخت فیلمی دیگر می کنند و در اواخر خرداد آن را به روی پرده می برند. آیا این نوعی بازی دادن اداره نظارت نیست؟

    پس از پورصباغ، حبیب کاوش(سخنگوی شورای صنفی) به روی خط برنامه آمد و در مورد این اختلافات صبت کرد. وی در ضمن انتقاد از حرفهای پورصباغ افزود: این آقا مسائل را خیلی شخصی کردند. به نظر من این مسائل آنقدر سخیف دنبال می شود که به افراد رده بالا حوزه مربوط نمی شود. تشخیص خوب و بد بودن فیلمها برای اکران برعهده اداره نظارت است و این افراد نمی توانند به خاط سلیقه شخصی از اکران یک فیلم جلوگیری کنند. به همین دلیل شورا یک برخورد صنفی با این قضیه کرد و به سینما آزادی حواله اکران فیلمهای جدید را نداد اما این سینما کپی فیلم «شور شیرین» را گیر آورده و بدون حواله آن را اکران کرده است که باید با این قضیه برخورد شود.

    به گزارش سینما نگار، در بخش بعدی محمدرضا عباسیان(دبیر جشنواره ویدیویی و دبیر سی ویکمین جشنواره فیلم فجر) میهمان برنامه بود. وی درباره جشنواره فیلمهای ویدیویی اظهار داشت: در طی این چند سال تولیدات فیلهمهای ویدیویی افزایش چشمگیری داشته است اما با افزایش کمیت این آثار کیفیت آنها بالا نرفت. یک جشنواره تخصصی مهمترین هدفی که می تواند داشته باشد افزایش کیفی این آثار از محل قضاوت و ارزیابی حرفه ای آنهاست.شورای سیاستگذاری جشنواره سی ام به دلیل اهمیت این بخش تصمیم گرفت آن را از جشنواره خارج کند چون در هیاهوی فیلمهای سینمایی این بخش جنبی دیده نمی شد. اعداد و ارقام نشان دهندۀ استقبال از این جشنواره است. بیش از 700 فیلم برای شرکت در بخشهای مختلف به جشنواره رسید. در نخستین دوره بخش بین الملل را داشتیم که از میان فیلمهای ارسالی 15 فیلم به بخش مسابقه راه یافتند.

    عباسیان ادامه داد: به ما ابلاغ شده است که موسسه امور جشنواره های بین المللی باید امور جشنواره ها و امور بین الملل سازمان سینمایی را برعهده بگیرد. البته تا رسمیت یافتن حقوقی آن موسسه این مسئولیت برعهده موسسه رسانه های تصویری است.

    قسمت بعدی برنامه به «از پیش تولید تا پس از تولید» اختصاص داشت که در این بخش گزارشی از مراحل پیش تولید فیلم سینمایی«چ مثل چمران» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا پخش شد.

    به گزارش سینمانگار، فرهاد آئیش و سعید داخ(بازیگر) میهمان بخش دیگری از برنامه بودند و درمورد بازیگری به گفت و گو پرداختند.

    آئیش در مورد بازی درر فیلم «چک» گفت: برای من گروه بسیار مهم است وقتی فیلمنامه را خواندم و با کارگردان صحبت کردم و اعضای گروه راشناختم قبول کردم. به نظرم فیلم کمدی شریفی است.

    وی همچنین در پاسخ به سوال سعید داخ دربارۀ تیپ سازی و یا شخصیت سازی گفت: من زیاد به این تقسیم بندیها قائل نیستم. به نظر من این موضوع بیشتر به فیلمنامه برمی گردد و البته ممکن است در کارهای کمدی بیشتر این تیپ سازی رخ بدهد. اگر موقعیتهای کمیک در متن زیاد باشد بازیگر هم سعی می کند شخصیت سازی کند و آن را جدی بازی کند.

    سعید داخ در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره برخی بازیهای ضعیف در فیلمهای کمدی گفت: این موضوع به شرایط بستگی دارد. هر بازیگر می خواهد بهترین را ارائه دهد اما ممکن است به دلیل ضعف فیلمنامه و… سهوا این اتفاق نیفتد.

    در بخش دیگر برنامه که به نقد فیلم«چک» اختصاص داشت. مسعود فراستی و مهرزاد دانش(منتقد) و کاظم راست گفتار(کارگردان) میهمانهای برنامه بودند.

    فراستی دربارۀ فیلم اظهار داشت: لحن فیلمنامه بین یک فیلم جدی و کمیک و یا فیلم تیپیک و شخصیت پرداز در نوسان است. ادعای صحنه اول این است که با یک فیلم اجتماعی طرفیم اما بعد از آن با یک فیلم کمدی عادی روبه رو هستیم.

    راست گفتار دراین باره افزود: برای من سیما شبیه فیلم «چک» نیست. سینما یعنی اینکه مردم را به سالن تاریک دعوت کنی و به آنها رویاهایی را نشان دهی که در عالم واقع نمی توانند ببینند. من دوست دارم فیلمهای علمی-تخیلی بسازم.

    مهرزاد دانش هم در این مورد گفت: کلمه علمی-تخیلی من را به یاد شرایط امروز سینمای ایران انداخت. شرایطی که شبیه فیلمهای علمی-تخیلی است. در این موقعیت که بحران مخاطب داریم نقد فیلم کار بسیار مشکلی است.

    وی ادامه داد: «چک» از فیلمنامه «جمعه» مرحوم گله برداشت شده است البته نه با جزئیات. فیلم شروع خوبی دارد و زمینه های ارتباط با تماشاگر را حفظ می کند اما بعد از سه سکانس فیلمنامه وارد فاز دیگری می شود که با اولش هیچ سنخیتی ندارد.

    راست گفتاربیان داشت: من این فیلم را از سر درد مندی ساختم و دوست داشتم حرفهایم را با زبان فیلم بزنم. ممکن است بار درام فیلم نتواند تماشاگر را نگه دارد، اما به حرفی که می خواستم بزنم وفادار ماندم. حرفم این بود که در این جامعه با وجود تفاوتهای اعتقادی و فرهنگی که داریم باید کثرت گرایانه عمل کنیم و به همدیگر احترام بگذاریم

    فراستی در واکنش به صحبتهای کارگردان فیلم گفت: هیچ چیز در سینما خارج از درام جواب نمی دهد و کنار گذاشتن درام نقطه عزیمت خوبی نیست. مثل بسیاری از دوستانی که می خواهند فیلم دینی بسازند اما قواعد درام را رعایت نمی کنند و نتیجه هم نمی گیرند.

    پس از نقد فیلم، گزارشی که مدتی قبل از فوت مرحوم علی کسمایی از وی تهیه شده بود پخش شد و پس از آن میزگردی در رابطه با ارتباط مردم با سینما با حضور نادر طالب زاده و مسعود اطیابی برگزار شد.

    طالب زاده اظهار داشت: برای جذب مخاطب می توان سراغ موضوعات جذابی نظیر فقر، مشکلات جوانان و…رفت البته باید کارگردانهای جوان و جسور سراغ این موضوعات بروند و از نقد فیلمشان نترسند و فقط به دنبال فروش فیلمشان نباشند. کسانیکه حرفی برای گفتن داشته باشند و بیان خوبی هم داشته باند خود به خود فیلم جذاب می سازند. اگر این موضوعات را خوب نشان داده شود کسی هم نمی تواند جلوی فیلمساز را بگیرد. فیلم امروزه بالاخره از طریق یوتیوب، اکران خصوصی و…دیده می شود. ما مردم با فرهنگی داریم اما خوراک خوبی به آنها نمی دهیم.

    اطیابی هم ضمن تشکر از فریدون جیرانی به عنوان پایه گذار این برنامه افزود: اتفاقاتی باعث دوری مردم از سینما می شود. یکی از دلایل آن ممکن است به سینما مربوط نشود و به خاطر گرفتاریهای مردم اعم از مشکلات اقتصادی، روانی، اجتماعی و… باشد. اما من فکر می کنم دلیل اصلی این نیست و نقش سینما برای دلزده کردن مردم از سینما بیشتر است و بستگی دارد به اینکه چقدر موضوعاتی که سینما به آن می پردازد با ارزشهای جامعه هماهنگ است و چقدر زبان تازه ای دارد. البته فیلمساز نباید به جای بیدار کردن مخاطب نسبت به یک معضل اجتماعی با نمایش آن او را بیمار کند. مردم فیلمی را نمی بینند که آشفته به خواب بروند.بعضی از معضلات نمایششان هنرمندانه نیست.

    به گزارش سینمانگار، در پایان برنامه، حمید بهمنی(کارگردان) هم برای شرکت در این بحث به روی خط برنامه آمد و گفت: مردم ما فهمیده هستند و حیف است ما شعور آنان را حداقل بدانیم و فیلمهایی بسازیم که آنها ندیده پس بزنند. فیلمهایی که این چند ساله شاخص بوده اند و مورد توجه هم قرار گرفته اند، فیلمهای دفاع مقدس بوده اند. ولی متاسفانه به فیلمهای ارزشی اهمیت نمی دهند. دیدم که همین برنامه «هفت» چگونه بر روی فیلمی که پارسال همه دنیا را گشت موج سواری کرد.

    وی در آخر افزود: ما برای رسیدن به یک همگرایی خوب باید فیلمهایی براساس اعتقاداتمان بسازیم.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.