• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » پلو و چلو , تغذیه , مطالب برگزیده سایت » تجــزیه و تحلیــل آلبــالو پلــو
    کد خبر : 613353

    تجــزیه و تحلیــل آلبــالو پلــو

    تجــزیه و تحلیــل آلبــالو پلــوReviewed by Farnaz on Jun 21Rating: خوراکی به رنگ ارغوان              برای مهمانی پنجشنبه به غذا های مختلفی فکر می کردم که می توانند میز غذایم را رنگین تر کنند. یکی از این گزینه ها، آلبالو پلو بود؛ غذایی که رنگ ارغوانی اش مانند فصل بهار زمان دارد…

    تجــزیه و تحلیــل آلبــالو پلــوReviewed by Farnaz on Jun 21Rating:

    خوراکی به رنگ ارغوان         
        

    برای مهمانی پنجشنبه به غذا های مختلفی فکر می کردم که می توانند میز غذایم را رنگین تر کنند. یکی از این گزینه ها، آلبالو پلو بود؛ غذایی که رنگ ارغوانی اش مانند فصل بهار زمان دارد و با آمدن آلبالو به اوج خود می رسد…

    خیلی ها در ایام دیگر سال هم با مربای این میوه، آلبالوپلو تهیه می کنند در حالی که طعم شیرین آن برای هر طبعی خوشایند نیست. البته دوستی به من گفت اگر این غذا را ترش و شیرین بپزی خوشمزه تر خواهدبود، من هم این روش را امتحان کردم و به مذاق بیشتر مهمان ها خوش آمد. پس تصمیم گرفتم آنچه اجرا کرده ام برایتان بازگو کنم تا شما نیز در کنار توصیه هایی که سرآشپز «سلامت» برایتان دارند، این بار آلبالوپلویی استثنایی تر بپزید.

    ● مقدار کالری

    مواد اولیه این غذا ۱۸۷۰ کیلوکالری انرژی دارند و تقسیم آن میان ۴ نفر مقدار کالری دریافتی برای هر نفر را به حدود ۴۷۰ کیلوکالری خواهدرساند و از آنجا که این مقدار انرژی تقریبا بالاست، توصیه می شود که آن را در وعده ناهار میل کنید و در آن روز شامی سبک برای خود تدارک ببینید تا به این ترتیب در پایان روز دچار اضافه دریافت انرژی نشوید. در ضمن، همراه شدن این غذا با سالاد یا ماست مقدار کالری دریافتی را ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوکالری دیگر نیز اضافه خواهدکرد.

    ● همراه این غذا

    از آنجا که آلبالوپلو گوشت قرمز هم دارد، توصیه می شود آن را با سالاد سبزی های تازه متشکل از گوجه فرنگی، کاهو، جوانه گندم و هویج میل کنید. بهتر است نوشیدنی همراه این غذا نیز یک لیوان شربت آبلیموی تازه باشد تا ویتامین C ای که با خوردن این نوشیدنی دریافت خواهد شد، جذب آهن را افزایش دهد. البته اگر بخواهید کنارغذایی کم کالری میل کنید، بهتر است به اندازه یک

    پیش دستی سبزی خوردن و یک لیوان دوغ بخورید تا به این ترتیب هم از گروه سبزی ها در وعده غذایی تان باشد و هم از گروه لبنیات.

    ● مـواد لازم (برای۴ نفر)

    آلبالوی هسته گرفته/ ۴ لیوان/ ۲۴۰ کیلوکالری

    برنج/ ۳ لیوان/ ۵۶۰ کیلوکالری

    گوشت چرخ کرده/ ۳۰۰ گرم/ ۵۵۰ کیلوکالری

    پیاز متوسط/ ۲ عدد/ ۴۰ کیلوکالری

    روغن کانولا/ ۴ قاشق غذاخوری/ ۳۶۰ کیلوکالری

    شکر/ ۳ قاشق غذاخوری/ ۱۲۰ کیلوکالری

    نمک، فلفل سیاه و زعفران/ به میزان دلخواه/ ۰ کیلوکالری

    ● طـرز تـهـیـه

    آلبالوها را با شکر مخلوط و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. گوشت را با نمک، فلفل سیاه و یک پیاز رنده شده مخلوط کنید و بعد از درآوردن آنها به شکل کوفته ریزه، در ۲ قاشق غذاخوری روغن کانولا تفت دهید. برنج را نیز پس از شستن آبکش کنید. پس از ریختن ۱ قاشق غذاخوری روغن در ته قابلمه، یک لایه برنج را بریزید و سپس آلبالوها را پس از جدا کردن از شربتشان و مخلوط کردن با یک عدد پیازی که در یک قاشق غذاخوری روغن سرخ شده است، روی برنج بریزید و لایه ای دیگر از برنج را بیفزایید و آنقدر این کار را تکرار کنید تا مواد به اتمام برسند. در مراحل پایانی نیز شربت تهیه شده را روی برنج بدهید تا رنگ ارغوانی به خود بگیرد. هنگام سرو این غذا روی آن را با برنج زعفرانی شده و گوشت های تفت داده شده بپوشانید و میل کنید.

    ● پیشنهاد سرآشپز

    سامان گلریز

    مدرس آشپزی

    آلـبالوپـلو دستـپخت آذربایـجان است

    در میان برنج های مخلوط ایرانی، آلبالوپلو از غذاهایی است که از مرکز ایران تا نواحی آذربایجان و شمال کشور (با کمی تفاوت) آن را تهیه می کنند. به این ترتیب که هرچه از نواحی کویری و آذری زبان به سمت شهرهای شمالی کشور می رویم، گوشت کوفته ریزه شده در این غذا به گوشت پرندگان به خصوص مرغ تبدیل می شود. در واقع اصلیت این غذا به آذربایجان برمی گردد و این غذا در میان جنوبی ها طرفداری ندارد بنابراین اگر روزی میهمانی از نواحی جنوب کشور داشتید، بهتر است برایش آلبالو پلو تدارک نبینید. برای هرچه بهتر پختن این غذا باید به نکته های ظریفی دقت داشت:

    ۱. با اینکه استفاده از آلبالوهای نه چندان زیبا (غیرقابل استفاده در سبد میوه) برای تهیه آلبالوپلو مقرون به صرفه است، برای اینکه این غذا پس از آماده شدن ظاهر بهتری داشته باشد، آلبالوهای با کیفیت و سفت را انتخاب کنید.

    ۲. برای هسته گیری راحت تر آلبالوها، آنها را برای چند دقیقه در آب یخ بیندازید تا سفت شود و هسته ها آسان تر خارج شوند و ظاهری چروک و زشت پیدا نکنند.

    ۳. بسیاری معتقدند آلبالو را باید قبل از مصرف در کمی آب جوشاند اما من توصیه می کنم آلبالوها را بعد از هسته گیری فقط در کمی روغن تفت دهید و هنگام مصرف در آن ۳ قاشق غذاخوری شربت مربای آلبالو بریزید.

    ۴. علاوه بر آلبالو باید کمی هم شربت آلبالو به غذا اضافه کنید تا برنج کمی ارغوانی رنگ شود البته باید مربایی را برگزینید که رنگ طبیعی آلبالو را داشته و شفاف باشد و از مصرف مرباهای قند سوخته که رنگی قهوه ای یا سیاه دارند، خودداری کنید زیرا در صورت استفاده از آنها، غذا رنگ مناسبی پیدا نخواهدکرد و ظاهرش خوب نخواهد بود.

    ۵. خیلی ها می گویند آلبالو را باید حتما در ظرف لعابی پخت تا رنگ خود را حفظ کند در حالی که من به شما اطمینان می دهم که از هر ظرفی می توان برای طبخ این میوه استفاده کرد؛ این ظرف می تواند مسی باشد یا تفلون.

    ۶. ادویه مناسب این غذا زعفران است بنابراین برای هر چه خوش عطرتر کردن آن، زعفران را از یاد نبرید.

    ۷. این غذا به دلیل شربت آلبالویی که دارد، ممکن است زود بسوزد بنابراین هرگز نباید آن را روی شعله زیاد قرار داد و باید حتما قابلمه را روی شعله پخش کن گذاشت.

    ۸. ته دیگ مناسب این غذا نان است و البته نان تافتون. زیرا شربت آلبالو به خورد این نان می رود. نان تافتون ته دیگ نسبتا کلفتی ایجاد می کند که تردی آن برای هر مصرف کننده ای تجربه ای لذت بخش است.

    ۹. نوشیدنی مناسب همراه این غذا شربت بهارنارنج یا عرق نعناع است و بهتر است فقط یک کاسه ماست معمولی با نعناع بگذارید و همراه آلبالوپلو میل و از مصرف ماست موسیر یا ماست ترش خودداری کنید. این غذا به اندازه کافی کامل و رنگین است و ضرورتی ندارد کنار آن را بیش از اندازه شلوغ کرد.

    ● اگر اضافه وزن دارید

    از مقدار شکر این غذا بکاهید و از استفاده از مربای آلبالو خودداری کنید. در ضمن، غذایتان را با حداقل روغن تهیه کنید تا مقدار قابل ملاحظه ای از میزان انرژی دریافتی کاسته شود. بهتر است غذا را با سالاد سبزی ها یا سبزی خوردن میل کنید تا فیبر دریافتی هم سیرکننده باشد و هم انرژی کمی به شما برساند.

    اگر کم خونی دارید

    بهتر است به جای گوشت گوساله یا گوسفند، گوشت بوقلمون یا شترمرغ را به صورت چرخ کرده درآورید و آنها را به صورت

    کوفته ریزه تهیه کنید و در آلبالوپلو بریزید. با این غذا بهتر است شربت آبلیموی تازه بنوشید و از همراه کردن ماست یا دوغ با آن خودداری کنید زیرا به این ترتیب جذب آهن به دلیل همراه شدن با کلسیم موجود در لبنیات کاهش پیدا می کند.

    ● اگر فشارخون دارید

    پیشنهاد ما به شما این است که در گوشتتان به جای پیاز چند حبه سیر خام بریزید. یادتان باشد که سیر خام به تنظیم فشارخون کمک می کند. نمک غذایتان نیز بهتر است حداقل باشد. کنار غذا سبزی خوردن و ماست و خیار بخورید زیرا بررسی ها نشان داده اند کمبود کلسیم باعث افزایش فشارخون می شود البته بهتر است در ماستتان، سیر تازه و سبزی هایی مانند نعناع و شوید تازه بریزید.
            
        
        
    ساقی اخوان     
    روزنامه سلامت

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.