• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » رژم لاغری و چاقی » روزی چند بار خود را در آیینه نگاه میکنید؟
    کد خبر : 609168

    روزی چند بار خود را در آیینه نگاه میکنید؟

    روزی چند بار خود را در آیینه نگاه میکنید؟Reviewed by Aryan on Jun 17Rating: همه افرادی که رژیم گرفته اند می دانند بعد از لاغر شدن سخت ترین بخش کار آغاز می شود و آن حفظ وزن نرمال است.     ● وقتی سیر شده اید باز هم غذا می خورید؟ یکی از دلایل دشواری…

    روزی چند بار خود را در آیینه نگاه میکنید؟Reviewed by Aryan on Jun 17Rating:

    همه افرادی که رژیم گرفته اند می دانند بعد از لاغر شدن سخت ترین بخش کار آغاز می شود و آن حفظ وزن نرمال است.

     

     

    ● وقتی سیر شده اید باز هم غذا می خورید؟

    یکی از دلایل دشواری کاهش وزن این است که بسیاری از مردم نمی توانند جلوی اشتهای خود را بگیرند. یک گروه از محققان ایتالیایی به تازگی توانستند دلیل این موضوع را کشف کنند. تحقیقات آنها نشان می دهد هر چقدر هم که یک فرد سیر باشد، مغز او با دیدن غذاهای خوشمزه باز هم می تواند دستور به خوردن بیشتر به او بدهد.

    در بدن انسان هورمونی به نام گرلین وجود دارد که در داخل معده تولید شده و میزان غذا خوردن را کنترل می کند. از سوی دیگر ترکیبی به نام ۲ AG در بدن تولید می شود که در کنترل اشتها نقش اساسی دارد. دانشمندان معتقدند مغز انسان در زمان برخورد با غذاهای خوشمزه حتی با وجود سیر بودن می تواند میزان ترشح این ترکیبات را طوری تغییر دهد که فرد باز هم شروع به غذا خوردن کند.در حقیقت این توانایی از میلیون ها سال پیش در ما شکل گرفته است. در آن زمان انسان ها عادت داشتند تا حد ممکن غذا بخورند تا درصورت فراهم نبودن غذا در روزهای آینده دچار مشکل نشوند. متاسفانه این توانایی در انسان ها باقی مانده است و باعث شده امروزه که میزان دسترسی به مواد غذایی زیاد است، بسیاری از انسان ها نتوانند اشتهای خود را کنترل کنند و دچار افزایش وزن شوند. آزمایش ها نشان می دهد بعد از دیدن یک غذای خوشمزه میزان هورمون های اشتها آور در بدن افزایش پیدا کرده و به مدت ۲ ساعت بالا می ماند. به همین دلیل افرادی که تلاش می کنند وزن خود را کاهش دهند بهتر است تا حد ممکن مواد غذایی را از چشمان خود دور نگاه دارند. افراد چاق زیادی بوده اند که فقط با دور نگاه داشتن مواد غذایی از مقابل چشمانشان توانستند ظرف مدت ۶ماه بیش از ۱۱ کیلوگرم از وزن خود را کم کنند.

    ● لاغر شدن چه آسان، لاغر ماندن چه مشکل!

    همه افرادی که رژیم گرفته اند می دانند بعد از لاغر شدن سخت ترین بخش کار آغاز می شود و آن حفظ وزن نرمال است.

    با وجود تلاش های بسیار، فقط تعداد کمی از افراد می توانند بعد از کاهش وزن لاغر بمانند و درصد زیادی دوباره شروع به چاق شدن می کنند. اکنون دانشمندان توانسته اند به دلیل این موضوع پی ببرند. آنها متوجه شده اند بعد از لاغر شدن، یک فرد باید حداقل ۳۰۰ کالری از فرد هم وزن خودش کمتر غذا بخورد. بعد از کاهش وزن، بدن استعداد بسیار زیادی برای چاق شدن دوباره دارد و برای آنکه شما جلوی این کار را بگیرید باید میزان کالری های دریافتی خود را نسبت به یک فرد طبیعی تا ۲۲درصد کاهش دهید، یعنی هر میزان که یک فرد طبیعی هم وزن شما غذا می خورد، شما باید حدود ۳۰۰ کالری کمتر از او در طول روز غذا بخورید. مقصر اصلی چاق شدن بعد از رژیم گرفتن ماهیچه ها هستند. تحقیقات نشان می دهد در دوره گرفتن رژیم غذایی، ماهیچه ها کالری کمتری برای انجام کارهای خود مصرف می کنند. در این بین تغییراتی در هورمون ها، اشتها و سوخت و ساز بدن هم به وجود می آید که به این عامل دامن می زند. بعد از پایان دوره رژیم، قسمت هایی از مغز که مسئول حس طعم غذا و لذت بردن از آن است فعال تر می شود و در عوض قسمت هایی که مخصوص حس سیری و توقف غذا خوردن است فعالیت کمتری پیدا می کند. به همین دلیل اشخاصی که به تازگی لاغر شده اند باید غذای بیشتری بخورند تا حس رضایت به آنها دست بدهد و در عین حال دیرتر احساس سیری پیدا می کنند.

    ● چرا شب ها نباید غذا بخورید؟

    همه ما می دانیم که خوردن غذاهای چرب باعث افزایش وزن می شود اما تحقیقات جدید نشان می دهد زمان غذا خوردن هم نقش بسیار مهمی در چاق شدن دارد. در این مطالعات دانشمندان افراد را از لحاظ زمان غذا خوردن به ۲گروه تقسیم کردند؛ گروه اول در طول روز غذا می خوردند و گروه دیگر بیشتر حجم غذای خود را در طول شب دریافت می کردند.

    با اینکه میزان کالری دریافتی در هر دو گروه کاملا مساوی بود اما افرادی که در طول شب هم مجاز به خوردن غذا بودند، اضافه وزن بیشتری پیدا کردند. به نظر می رسد با غذا خوردن هنگام شب نظم ساعت طبیعی بدن به هم می خورد و در سوخت و ساز بدن هم اختلال ایجاد می شود. هنگام روز کبد، معده، روده ها و عضلات بدن در بهترین و کارآمدترین وضعیت خود قرار دارند و می توانند کالری های دریافتی را به انرژی تبدیل کنند اما هنگام شب فعالیت این اعضای بدن کاهش چشمگیری پیدا می کند و درنتیجه بیشتر غذاهای وارد شده به بدن تبدیل به چربی می شوند. هر عضوی از بدن دارای یک ساعت طبیعی داخلی است. درست در هنگامی که ما شروع به غذا خوردن می کنیم این اعضا باید شروع به فعالیت کرده و فرایندهایی مانند تجزیه کلسترول ها و تولید گلوکز را انجام دهند. اگر شما هنگام شب غذا بخورید علاوه بر چاقی حتما به بیماری هایی مانند افزایش بیش از حد انسولین در بدن، آسیب کلیوی و فشار خون بالا مبتلا خواهیدشد. امروزه بسیاری از مردم تا دیروقت بیدار می مانند و خود را با تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر سرگرم می کنند. متاسفانه همه هم به آسانی دسترسی به مواد غذایی دارند و همین عامل باعث افزایش چشمگیر تعداد افراد چاق در سراسر جهان شده است.

    ● شروع چاقی فقط ۳ ساعت طول می کشد!

    آیا می دانستید فقط ۳ ساعت بعد از خوردن غذا، چربی ها در اطراف شکم شروع به ذخیره شدن می کنند؟

    آخرین مطالعات دانشمندان رازهای بیشتری را در مورد چاق شدن برای ما آشکار می کند. برای مثال به فاصله ۳ تا ۴ ساعت بعد از غذا خوردن به اندازه ۲ یا ۳ قاشق چای خوری چربی در اطراف شکم تجمع پیدا می کند. اگر شما با فاصله کم دوباره شروع به خوردن غذا کنید، میزان این چربی های تجمع یافته افزایش پیدا کرده و به تدریج اندازه دور شکمتان بیشتر می شود. افرادی که علاقه به خوردن غذای سنگین در وعده شام دارند، باید بیشتر دقت کنند، زیرا سرعت و حجم ذخیره چربی در این وعده از تمام وعده های غذایی دیگر بیشتر است. به این ترتیب ثابت می شود این عقیده که افزایش وزن به صورت تدریجی اتفاق می افتد چندان درست نیست و یک فرد ممکن است ظرف مدت ۳ ساعت چاق شود.در حقیقت چربی موجود در غذاها از طریق جریان خون به اطراف شکم انتقال پیدا می کند تا درصورت نیاز عضلات، مورد استفاده قرار گیرد. این چربی ها با سرعت بسیار کمی از این ناحیه جدا می شوند و اگر شما در خوردن غذا زیاده روی کنید، لایه های مختلفی از آن در اطراف پاها، شکم و ران ها تجمع پیدا می کنند.

    جالب اینجاست که حجم بسیار کمی از غذاهایی که در وعده صبحانه خورده می شوند به صورت چربی در اطراف شکم ذخیره می شوند اما در وعده شام این تجمع چربی ها تا ۵۰ درصـد بیشتـــــر می شود که دلیل اصلی آن هم تغییرات هورمونی است که در داخل بدن رخ می دهد.پس با انجام این تحقیقات باز هم ثابت می شود بهترین روش برای داشتن وزن مناسب کم کردن حجم غذا و افزایش فعالیت بدنی است. همچنین بهتر است مراقب افزایش چربی های اطراف شکم خود باشید، زیرا در بسیاری از مواقع آب کردن آنها ممکن است به چندین سال زمان نیاز داشته باشد.

    ● عجول ها این بیماری را می گیرند

    افرادی که به آرامی غــذا می خورنــد نه تنها با این کار خود را از ابتلا به مشکلات گوارشی در امان نگه می دارند بلکه به بیماری دیابت هم دچار نخواهند شد.

    تحقیقات نشـــان می دهد عجله در غذا خوردن می تواند احتمال ابتلا به بیماری دیابت را تا ۵/۲ برابر افزایش دهد. دلیل این موضوع هم مشخص است، سریع غذا خوردن باعث افزایش وزن می شود و بدن را در برابر بیماری ها آسیب پذیر می کند. متاسفانه بیماری دیابت نوع دوم به سرعت در جهان در حال شیوع پیدا کردن است و درصد زیادی از مردم را به خود دچار می کند. برای ابتلا به این بیماری عوامل مختلفی مانند شرایط ژنتیکی و فاکتورهای محیطی مؤثر هستند. مطالعات قبلی هم نشان داده سریع غذا خوردن احتمال دچار شدن به چاقی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. کارشناسان تصور می کنند با خوردن سریع، سیستم گوارشی ما فرصت کافی برای فرستادن سیگنال به مغز برای سیر شدن را ندارد.اگر مردم شیوه غذا خوردن و زندگی خود را اصلاح نکنند تا ۵ سال آینده تعداد مبتلایان به بیماری دیابت تا ۵۰درصد افزایش می یابد. متاسفانه در طول سال های گذشته ما شاهد افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری بین کودکان هستیم، در حالی که در گذشته بیشتر موارد در دیابت بین بزرگسالان دیده می شد.

    ● سیر شما را نجات می دهد

    با شروع فصل گرما میزان مسمومیت هــای غذایــی افزایش چشمگیری پیدا می کند اما محققان معتقدند با انجام یک کار ساده درصد زیادی از این مسمومیت ها قابل پیشگیری هستند.

    تحقیقات نشان می دهد یک ترکیب شیمیایی که در سیر وجود دارد ۱۰۰ برابر بهتر از آنتی بیوتیک ها می تواند با مسمومیت های غذایی مبارزه کند. این ترکیب که «سولفید دیالیل» نام دارد نه تنها نسبت به آنتی بیوتیک ها قدرت بیشتری دارد بلکه برای از بین بردن میکروب ها به زمان بسیار کمتری احتیاج دارد.این کشف اهمیت بسیاری دارد، زیرا در دنیای مدرن امروزی مصرف فراورده های گوشتی رواج زیادی دارد و به همین دلیل پیدا کردن یک روش ارزان و مؤثر برای پیشگیری از مسمومیت های غذایی می تواند جان بسیاری از مردم را نجات دهد.یکی از معمول ترین باکتری های عامل مسمومیت غذای کمپیلوباکتر نام دارد که باعث عفونت می شود. علائم این عفونت شامل اسهال، استفراغ، درد شکم و تب است. در اکثر موارد این عفونت از طریق خوردن گوشت خام یا نپخته وارد بدن می شود. البته فواید سیر فقط محدود به ضد عفونی کردن سیستم گوارشی نیست. دانشمندان معتقدند این سبزی می تواند به اندازه داروها در کاهش فشار خون مؤثر باشد. همچنین سیر نقش زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی دارد.

    ● آیا مهمترین مسئله از نظر زنان همین است ؟

    دفعه بعد که همسرتان به عینک های آفتابی شما خیره شد، بدانید که در حال برانداز کردن خود در شیشه های آن است. همچنین اگر یک خانم به تلفن همراه خود خیره شده بود، احتمالا به جای خواندن پیام کوتاه در حال نگاه کردن انعکاس تصویر خود در صفحه نمایش آن است.

    تحقیقات نشان می دهد زنان به قدری نسبت به ظاهر و تناسب اندام خود حساس هستند که هر روز به طور متوسط ۸ بار انعکاس تصویر خود را در وسایل مختلف مانند موبایل، عینک های آفتابی و مانند آن چک می کنند. شیشه های مغازه ها، آینه خودروها و حتی آب جمع شده روی زمین هم می تواند زنان را برای لحظات کوتاهی به خود جلب کند. ۱۰درصد از زنان در یک روز کاری حداقل ۱۰بار چهره خود را در آینه چک می کنند و ۵۰درصد از آنها هم ادعا می کنند نمی توانند بدون نگاه کردن به آینه از خانه خارج شوند.با این وجود سه چهارم زنان ادعا کرده اند که از دیدن تصویر خود در آینه نفرت دارند و ۳۹درصد هم با انجام این کار اعتمادبه نفس خود را از دست می دهند. جالب اینجاست که بسیاری از زنان معتقدند نوع آینه ای که در آن نگاه می کنند روی بهتر یا بدتر به نظر رسیدن شان مؤثر است. یک سوم زنان معتقدند در آینه خانه خود بهتر به نظر می رسند و برعکس آینه های موجود در دستشویی محل کار آنها را زشت تر نشان می دهد.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.