• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار سینمای جهان , سینما و تلویزیون » به مناسبت سال‌روز تولد لنگدون، کمدین آمریکایی؛
    کد خبر : 607900

    به مناسبت سال‌روز تولد لنگدون، کمدین آمریکایی؛

    به مناسبت سال‌روز تولد لنگدون، کمدین آمریکایی؛ Reviewed by Farnaz on Jun 14Rating: به مناسبت سال‌روز تولد لنگدون، کمدین آمریکایی؛ کسی که میان دعوای لورل و هاردی افتاد! سینماپرس-گروه هنرمندان-نفیسه علوی: هری لنگدون از چهره‌های معروف کمدی کلاسیک است که با کمدی دو حلقه ای اش شخصیت کمیک خاص خود را تثبیت کرد. شخصیتی کودک…

    به مناسبت سال‌روز تولد لنگدون، کمدین آمریکایی؛ Reviewed by Farnaz on Jun 14Rating:

    به مناسبت سال‌روز تولد لنگدون، کمدین آمریکایی؛

    کسی که میان دعوای لورل و هاردی افتاد!

    سینماپرس-گروه هنرمندان-نفیسه علوی: هری لنگدون از چهره‌های معروف کمدی کلاسیک است که با کمدی دو حلقه ای اش شخصیت کمیک خاص خود را تثبیت کرد. شخصیتی کودک صفت و ساده دل در هماهنگی کامل با میمیک کودکانه چهره اش.

    به گزارش سینماپرس، هری لنگدون از چهره‌های معروف کمدی کلاسیک سینمای صامت است که با کمدی دو حلقه ای اش شخصیت کمیک خاص خود را تثبیت کرد. شخصیتی کودک صفت و ساده دل در هماهنگی کامل با میمیک کودکانه چهره اش. کسی که در اغلب فیلم‌هایش به کودکی حیران می‌ماند نمی تواند مناسبات پیچیده دنیای بزرگسالان را درک کند. با ظهور صدا در سینما هم لنگدون توانست خود را با سینمای جدید به خوبی همراه و هماهنگ کند.

    زندگی یک کودک حیران
    هری لنگدون فرزند نقاشی بنام ویلیام لنگدون در 15 ژوئن سال 1884در کانسیل از ایالت آیووا آمریکا بدنیا آمد. او با چهره ای حیرت زده ،معصوم و کودکانه خیلی زود به کمدین مشهور دنیای سینمای صامت آمریکا تبدیل گردید.او در ابتدا به استودیوی فیلم «ویتاگراف» پیوسته و در نهایت در استودیوی «کیسون»، به ستاره ای بی بدیل تبدیل شد. در اوج زندگی حرفه ای به عنوان چهار کمدین مشهور دوران خود مطرح شد. او هم چنین به عنوان یک پانتومیست درجه یک فعالیت می‌کرد. به کمک راهنمایی کارگردانان توانست رقیب خوبی با چارلی چاپلین و هارولد لوید و باستر کیتون شود. از فیلم‌های مشهور هری لنگدون میتوان به ترمپ یا ولگرد 1926اشاره کرد. ولگرد با کارگردانی فرانک کاپرا و معرفی جوان کرافورد هنرپیشه بزرگ سینمای کلاسیک نیز همراه بود. همکاری بین کاپرا و لنگدون با دو فیلم دیگر به نام‌های مرد قوی (۱۹۲۶)، و زیرشلواری دراز (۱۹۲۷) ادامه یافت. این سه فیلم از بهترین فیلمهای هری لنگدون می‌باشند.
    بعد از این موفقیت‌ها هری سعی کرد خالق آثار خود شده که در این زمینه موفقعیتی کسب ننمود. آخرین فیلم صامت خود را 1928 بازی کرد. در پایان دهه 40 هری لنگدون که خود بازمانده دوران طلایی سینمای کمدی بود و زمانی رقیب چاپلین و لوید به شمار می‌آمد، نهایتا ایفای نقش زوج هنری با الیور هاردی را ایفا کرد. در سال 1939 در فیلمی مشترک با هاردی به نام «زنوبیا» به کارگردانی گوردون داگلاس و با وجود شباهت ظاهری بسیار، نتوانست جانشین استن لورل که با هاردی به اختلاف خورده بود شود، چون اصولاً شوخ طبعی لورل فقط مختص به خود او بود. تازه، هری لنگدون نویسنده بسیاری از آثار واپسین لورل و هاردی بود و زمانی برای خود کمدینی بزرگ محسوب می‌شد.
    هری لنگدون در طی زندگی خود سه بار ازدواج نمود. بار اول با رز فرانسیس منسلوف به سال 1903ازدواج واین ازدواج تا1926 دوام نیاورد. بعد آن با هلن والتون به سال 1929و در سال 1934با شلدون ازدواج نمود.هری لنگدون در سال 1997 در لس آنجلس به علت خون ریزی مغزی فوت نمود ودر گورستان گراند پارک در گلندیل کالیفرنیا دفن گردید .شورای شهر بلوفس روزی را با نام لنگدون جشن گرفته و در سال 1999 بلواری را بنام هری لنگدون نام نهاد.

    کمدی به سبک لنگدون
    تعریف ساده و بنیادین کمدی در تئاتر و سینما این است: «کمدی اثری است که در بیننده شادی و نشاط ایجاد کند و به خوبی و خوشی نیز به پایان برسد». اما غنای یک اثر کمدی به مفهومی بستگی دارد که به‌ واسطه‌ی آن تماشاگر به خنده افتاده است. انواع مختلفی کمدی وجود دارد که هر یک به شیوه‌یی در بیننده شادی و خنده ایجاد می‌کنند؛ برای مثال در کمدی‌های تلخ و سیاه خنده از رخ دادن ماجرایی جدی ایجاد می‌شود که حتی گاه پایان تلخی هم دارد، ولی عامل مشترک در همه‌ی انواع کمدی وجود رگه‌های مضحک در رفتار و عملکرد انسان‌هاست و هم‌چنین کوشش در جهت خنداندن تماشاگر به واسطه‌ی خطاها و ناکامی‌های آدم‌هایی کندذهن‌تر از خود آنان و یا باهوش‌تر از خودشان. در حالت اول تماشاگر خود را برتر از قهرمان کمدی می‌پندارد و به این حس برتری دامن می‌زند و در حالت دوم که قهرمان از او برتر است جهان را از چشم وی می‌بیند.
    «هری لنگدون» متعلق به نوعی از سینمای کمدی ست که «مک سنت» از مهم‌ترین پایه‌گذاران سینمای کمدی صامت در آمریکا آن را خلق کرده است. مک سنت موفق شد یک گونه‌ی سینمایی برای خود خلق کند: کمدی«اسلپ استیک». این گونه‌ی سینمایی از سیرک، نمایش‌های کمدی، پانتومیم، فیلم‌های تعقیب ‌و گریز متشکل از پرتاب‌ کیک‌های خامه‌یی و شیرینی، آویزان شدن از پرتگاه‌ها، تعقیب‌ و گریز اتومبیل‌ها، ضرب‌ و شتم‌های پرسر و صدا و …؛ فضایی که سرشار از تحرک بود و همه چیز در آن به‌ شوخی گرفته می‌شد. این سبک کمدی با ظهور چهره‌های مطرح و نامداری چون «چارلی چاپلین»، «باستر کیتون» و «هارولد لوید» توسعه یافت. هر یک از این چهره‌ها از جمله «هری لنگدون» شخصیتی خاص را از خود به نمایش گذاشتند و سینمای کمدی را بسیار ارتقا دادند و به این ترتیب عصر طلایی کمدی شکل گرفت؛ البته به این جهان آکنده از بی‌نظمی و سردرگمی قهرمان زن کمدی هم افزوده شد و خط داستانی فیلم‌ها را به سوی فیلم‌های عاشقانه‌ی کمدی کشاند، پانتومیم به یک جزء اصلی سینمای کمدی تبدیل گردید و هر کدام از این هنرمندان از مهارت‌های بدنی‌شان برای خلق فضاهای شاد و کمیک سود جستند.
    فارس» نوعی دیگر از کمدی است که سبک «هری لنگدون» به آن تعلق دارد. در آن شخصیت‌های اغراق‌شده با کارهای اغراق‌آمیز خود موقعیت دراماتیکی پدید می‌آورند و در تماشاگر واکنش ایجاد کرده و خنده می‌آفرینند. فارس همواره یکی از عناصر اصلی در تئاترهای کمدی و از فرم‌های رایج سینمای صامت بود با ورود صدا به سینما کمدی‌ها هم پیچیده‌تر شدند و به طرح قصه‌ها، شخصیت‌ها و ماجراهای آنان، گفت‌وگو و صداهای خنده‌دار افزوده شد. از میان کمدین‌های عصر ناطق سینما که عمده‌ی آثارشان به سبک فارس هستند، می‌توان برادران مارکس را نام برد.

    فیلم شناسی و مرور آثار
    از آثار هری لنگدون می‌توان به با صدا رفتن 1926، مرد نیرومند 1926 ، شلورهای بلند 1926 ، ترمپ ( ولگرد ) 1926 ، شعله اول او 1927 ، سومین جمعیت 1928 ، قلب مشکل ساز 1928 ، سرباز اسباب بازی 1930 ، آدم بیکاره 1933 و….. اشاره کرد. وی چهارمین کمدین برتر سینمای صامت می‌باشد که اثار چندانی از ایشان باقی نمانده است. او که دارای چهره ای کودکانه لوس و نچسب بود، در سبک خود منحصر به فرد بود ولی به دلیل همزمانی با سه ابرغول سینمای کمدی صامت یعنی چاپلین، هارولد لوید و باستر کیتون زیر سایه انان قرار گرفت. در ادامه سه تا از مشهورترین اثار او را بررسی می‌کنیم.

    *بعد از ظهر شنبه (aturday Afternoon)
    کارگردان: هری ادواردز
    فیلمنامه: فرانک کاپرا – آرتور ریپلی
    فیلمبردار: ویلیام ویلیامز
    بازیگران: هری لنگدون – آلیس وارد – ورنان دنت – روت هایت – پگی مونتگمری
    ۱۹۲۶ پاته – صامت – سیاه و سفید – ۳۰ دقیقه
    هری و دوستش تصمیم می‌گیرند بعد از ظهر شنبه برای تفریح بیرون بروند. به همین منظور، هری مجبور می‌شود مقداری پول – به عنوان باج – به همسر خود بپردازد…
    داستان فیلم از آشنا ترین تم‌های سینمای کمدی است. به عنوان مثال در روز پرداخت مزد (چاپلین) یا در برخی فیلم‌های لورل و هاردی (پسران صحرا، روابط ما، کله پوک‌ها و …) نیز همین موضوع محور داستان فیلم است. بعد از ظهر شنبه طلیعۀ دوران اوج لنگدون بود؛ هرچند که این موقعیت، کمتر از سه سال طول کشید.

    *اولین دوست او (His First Flame)
    کارگردان : هری ادواردز
    فیلمنامه : فرانک کاپرا – آرتور ریپلی
    فیلمبردار : امی کراکت
    بازیگران : هری لنگدون – ناتالی کینگ استون – روت هایت – ورنان دنت – باد جامیسن – دات فارلی
    تهیه کننده : مک سِنِت
    ۱۹۲۷ پاته – صامت – سیاه و سفید – ۴۸ دقیقه
    فارغ التحصیل کالج (لنگدون) عاشق دختری به نام اتل است اما اتلِ پول پرست و تلکه باز ترجیح می‌دهد با عموی لنگدون باشد تا خود او. از طرف دیگر خواهر کوچک اتل عشق نهان خود به لنگدون را آشکار می‌کند …
    فیلم به طور عمده در چهار موقعیت اتفاق می‌افتد: کالج، ادارۀ آتش نشانی، خانۀ عمو، آتش سوزی و اطفای حریق (که در دو سکانس جداگانه با آن مواجه هستیم؛ بار اول آتش سوزی اتفاقی و ماجرای عمو و اتل، و بار دوم آتش سوزی عمدی و ماجرای هری لنگدون و خواهر اتل).


    *بازیچۀ یک سرباز(A Soldier’s Plaything)
    کارگردان: مایکل کورتیز
    فیلمنامه: پری وکراف
    فیلمبردار: بارنی مک گیل
    بازیگران: هری لنگدون – بن لیون – لوتی لودر – نوآ بیری – فرد کولر – لی مورن
    ۱۹۳۰ برادران وارنر – سیاه و سفید – ۵۶ دقیقه
    در زمان جنگ جهانی اول، دو مرد (لنگدون و لیون) داوطلب می‌شوند تا به ارتش بپیوندند و در جبهه‌ها حضور یابند در حالی که انگیزۀ آنها متفاوت است…
    این نخستین فیلم بلند ناطق لنگدون مربوط به آغاز دوره ای از فعالیت سینمایی اوست که به مرور جایگاه ممتاز خود را به عنوان یکی از سلاطین سینمای کمدی از دست می‌داد. در قسمتی از فیلم برای اینکه ناطق بودن آن تمام و کمال بروز پیدا کند، لنگدون آواز می‌خواند که نسبت به کلیت اثر، بی ربط به نظر می‌رسد. در هنگام پخش، نسخه‌های فیلم با دو فرم متفاوت ارائه شدند: یکی ۳۵ میلیمتری عادی و دیگری گونۀ خاصی از واید اسکرین به نام ویتا اسکوپ؛ که نوع دوم با استقبال مواجه نشد.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.