• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » خواص خوراکی ها » خواص پروتئین سویا
    کد خبر : 592223

    خواص پروتئین سویا

    خواص پروتئین سویاReviewed by Farnaz on Jun 2Rating: سویا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها است که به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، و دیابت کمک می‌کند.   خواص مفید پروتئین سویا سویا سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA )، برچسب ادعای سلامت مواد غذایی که می‌گوید…

    خواص پروتئین سویاReviewed by Farnaz on Jun 2Rating:

    سویا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها است که به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، و دیابت کمک می‌کند.

     

    خواص مفید پروتئین سویا

    سویا

    سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA )، برچسب ادعای سلامت مواد غذایی که می‌گوید 25 گرم پروتئین سویا در روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم چربی و کم کلسترول، ممکن است خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد، تایید می‌کند.

    علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که سویا باعث کاهش سطح کلسترول خون در حدود 3 تا 5 درصد می‌شود که این دلیلی است که FDA مصرف 25 گرم از سویا در هر روز، ممکن است خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد را به رسمیت می‌شناسد.

    علاوه بر این، تحقیقات اثر کاهندگی کلسترول توسط پروتئین سویا را در حد بالا و 13 تا 14 درصد پشتیبانی می‌کند البته وقتی که با غذاهای دیگر مثل استرول های گیاهی، فیبرهای ویسکوز و آجیل ترکیب شده باشند.

     

    اجزای سویا نیز ممکن است به انجام کار بهتر رگ‌های خونی و در نهایت کاهش فشار خون کمک کند. غذاهای حاوی سویا نیز در شاخص گلیسمی پایین، موثر بوده و تغییرات میزان انسولین را کاهش می‌دهد. سویا با داشتن حاوی مقادیر زیادی فیبر به عنوان یک امتیاز بزرگ، به کنترل وزن کمک می‌کند.

    سویا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها است که به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت کمک می‌کند. پروتئین سویا با قابلیت هضم بالا، دارای کیفیت بالایی در مقایسه با پروتئین‌های گوشت گاو، پروتئین‌های شیر و ماهی و تخم مرغ است.

     
    مصرف پروتئین سویا و کبد چرب

    هانگ چن، استادیار علوم غذایی و تغذیه در دانشگاه ایلینویز نتایج تحقیقات خود را در جلسه سالانه انجمن بیوشیمی و بیولوژی مولکولی ارائه کرد و یادآور شد: حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی دارای بیماری کبد چرب هستند که بسیاری از آن‌ها بدون علائم است. چاقی و فربهی یکی از علائم خطرساز در این شرایط محسوب می‌شود که می‌تواند در نهایت به نارسایی کبد منتهی شود.

    بر اساس اظهارات این محقق، چربی در کبد از طریق متابولیسم دگرگون می‌شود و در صورتی که حمل چربی به بافت‌های چرب در افراد چاق کاهش یابد، کبد به مخزن ذخیره چربی اضافی تبدیل می‌شود.

    وقتی که چربی در بافتی چون کبد که قرار نیست چربی ذخیره کند متمرکز می‌شود، کارکرد حیاتی این بافت در خطر قرار می‌گیرد.

    سویا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها است که به پیشگیری از بیماری‌های

    مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و

    دیابت کمک می‌کند

    به نظر می‌رسد مصرف پروتئین سویا از برخی فشارهای کبد چرب می‌کاهد؛ «چن» در این تحقیق به مقایسه تجمع چربی در کبدهای چاق و لاغر موش‌ها پرداخته که طی 17 هفته پس از قطع شیر مادر از رژیم ماده پروتئینی شیر یا رژیم پروتئین سویا استفاده کرده بودند. در حالی که رژیم تأثیری روی ویژگی‌های کبد حیوانات لاغر نداشت، تری گلیسیرید و تجمع کلی چربی در کبد موش‌های چاقی که از پروتئین سویا استفاده کرده بودند تا 20 درصد کاهش یافت. بیماری کبد چرب، با تجمع چربی در سلول‌های کبدی و التهاب کبد مشخص می‌شود و دیابت و بالا بودن چربی‌های خون نیز از علل زمینه ای آن است؛ عوامل مختلفی چون کاهش ناگهانی وزن، سوءتغذیه، گرسنگی طولانی که باعث تغییر متابولیسم در بدن می‌شوند نیز ممکن است باعث کبد چرب شوند.

     
    مصرف پروتئین سویا و مغزها

    متخصصان تغذیه و سلامت تاکید کردند افرادی که رژیم غذایی آن‌ها حاوی ترکیبی از مواد غذایی کاهش دهنده کلسترول مثل پروتئین سویا و مغز خشکبار است طی 6 ماه پس از مصرف این خوردنی‌ها، خیلی بهتر می‌توانند کلسترول بد را در خونشان پایین بیاورند در حالی که رژیم غذایی حاوی مقادیر کمتر چربی اشباع شده در این زمینه کارایی چندانی ندارند.

    دکتر دیوید جی. آ. جنکینز از بیمارستان سنت مایکل و دانشگاه تورنتو به همراه دستیارانش یک آزمایش بالینی را در چند مرکز طبی مختلف انجام دادند و طی 6 ماه مطالعه این دو رژیم غذایی مختلف را با هم مقایسه کردند.

    سایت اینترنتی مای هلت دیلی نیوز در این باره گزارش داد: این متخصصان دریافتند گروهی که رژیم کاهش دهنده کلسترول مثل سویا و خشکبار داشتند در این دوره 6 ماهه شاهد 13 درصد کاهش در میزان کلسترول بد یا LDL‌ در خونشان بودند در حالی که در گروه دیگر با رژیم غذایی حاوی مقادیر کمتر چربی اشباع شده فقط 3 درصد از کلسترول بد خونشان کاهش پیدا کرد. این مطالعه در نشریه JAMA به چاپ رسیده است.

    فرآوری: معصومه آیت اللهی

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.