• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » تغذیه » بهترين نوشيدني هاي فصل تابستان
    کد خبر : 5897

    بهترين نوشيدني هاي فصل تابستان

    بهترين نوشيدني هاي فصل تابستانReviewed by Aryan on May 18Rating: با نزديك شدن به روزهاي گرم سال، بازار انواع نوشيدني‌هاي خنك هم داغ مي‌شود و اين هواي گرم همراه با احساس تشنگي باعث مي‌شود، بيشتر از قبل به فكر نوشيدن مايعات خنك باشيم. تا زماني كه در خانه هستيم معمولا مي‌دانيم بايد چه بنوشيم، ولي…

    بهترين نوشيدني هاي فصل تابستانReviewed by Aryan on May 18Rating:
    با نزديك شدن به روزهاي گرم سال، بازار انواع نوشيدني‌هاي خنك هم داغ مي‌شود و اين هواي گرم همراه با احساس تشنگي باعث مي‌شود، بيشتر از قبل به فكر نوشيدن مايعات خنك باشيم. تا زماني كه در خانه هستيم معمولا مي‌دانيم بايد چه بنوشيم، ولي مشكل وقتي شروع مي‌شود كه در فروشگاه‌ها بخواهيم نوشيدني مناسب را انتخاب كنيم، انواع نوشيدني‌ها در رنگ‌هاي مختلف با بسته‌بندي‌هاي متنوع و تبليغات فراوان توجه افراد و بخصوص كودكان را به خود جلب مي‌كند، اما به واقع كدام ‌يك بهترين نوشيدني است؟

    ميترا زراتي، كارشناس ارشد علوم تغذيه با اشاره به اهميت مصرف مقدار كافي مايعات به «جام‌جم »مي‌گويد: «با وجود اين ‌كه مصرف مقدار كافي مايعات براي حفظ سلامت بسيار مهم است، اما آنچه بيشتر اهميت پيدا مي‌كند منبع تامين اين مايعات است. گاهي افراد تصور مي‌كنند تنها مصرف آب مي‌تواند نياز بدن را تامين كند، در حالي كه بايد بدانيم در كنار آب مي‌توان از مايعات ديگري نيز استفاده كرد.»

    كفير بنوشيد، سالم بمانيد

    براي انتخاب بهترين و مناسب‌ترين نوشيدني، بايد اطلاعات بيشتر و كامل‌تري در مورد خواص و مضرات هر يك از آنها داشته باشيم. در حقيقت با وجود اين همه تنوع، انتخاب كمي دشوار شده است. بنابراين بهتر است بدانيم هر يك از اين نوشيدني‌ها چه مواد مغذي‌اي را به بدن ما مي‌رساند.

    زراتي در اين ‌باره توضيح مي‌دهد: «كفير يكي از نوشيدني‌هايي است كه تقريبا به تازگي وارد بازارهاي ايران شده است. اين نوشيدني اولين بار در قفقاز توليد شده و امروز در ديگر كشورها نيز آن را تهيه مي‌كنند. اگرچه پايه و اساس اين نوشيدني مانند دوغ است، ولي فرآيند توليدش تفاوتي اساسي دارد. در مراحل پاياني توليد كفير، باكتري‌هاي پروبيوتيك به آن اضافه مي‌شود چرا محصولات پروبيوتيك داراي مكمل هاي غذايي مفيد براي بدن انسان هستند.»

    وي با توضيح اين‌ كه باكتري‌هاي پروبيوتيك به طور طبيعي در دستگاه گوارش انسان زندگي مي‌كنند، مي‌افزايد: «حتي برخي مي‌گويند در شرايطي كه سلامتي كاملا برقرار است، اگر ميزان جمعيت ميكروبي پروبيوتيك را در روده افزايش دهيم انسان مي‌تواند حتي تا 150 سال عمر كند.»

    اين كارشناس ارشد تغذيه با تاكيد بر زمان مصرف محصولات پروبيوتيك مي‌گويد: «هر چه زمان مصرف محصول پروبيوتيك به تاريخ توليد نزديك‌تر باشد، جمعيت باكتري‌ها بيشتر و درنتيجه فوايد بيشتري نصيب فرد خواهد شد.»

    به گفته وي با توجه به خواص محصولات پروبيوتيك توصيه مي‌شود بيشتر از اين محصولات استفاده شود.

    ماءالشعير، نوشيدني انرژي‌زا

    امروزه مصرف ماءالشعير رواج پيدا كرده است و افراد زيادي تمايل دارند از آن استفاده كنند. زراتي با تاكيد بر اين كه نبايد در مصرف ماءالشعير افراط كرد، مي‌گويد: «ماءالشعير با طعم‌هاي مختلفي كه دارد طرفداران زيادي پيدا كرده، ولي بهتر است دقت داشته باشيد به دليل وجود شكر اضافه در ماءالشعير ممكن است مشكلاتي در سلامت انسان ايجاد شود. بنابراين هيچ وقت نبايد در مصرف ماءالشعير زياده‌روي كرد، اما به طور قطع مصرف آن در مقايسه با نوشابه‌هاي معمولي خواص بيشتري دارد.»

    وي خاطرنشان مي‌كند: «ماءالشعير داراي ويتامين‌هاي گروه B است و در نتيجه حالت انرژي‌زايي دارد. به همين دليل كودكاني كه اضافه وزن ندارند مي‌توانند از آن استفاده كنند. البته نبايد فراموش كرد ماءالشعير هم گاز دارد و در نتيجه ممكن است عوارض و مشكلاتي ايجاد كند.»

    بهترين آبميوه را انتخاب كنيد‌

    آبميوه‌ها يكي ديگر از انواع نوشيدني‌ها هستند كه افراد زيادي، بخصوص كودكان و نوجوانان به خوردنشان علاقه نشان مي‌دهند. اگرچه هميشه مصرف آبميوه‌هاي طبيعي كه در خانه تهيه مي‌شود بهتر است، ولي ميان آبميوه‌هاي صنعتي موجود در بازار نيز آبميوه‌هايي را انتخاب كنيد كه حاوي گوشت ميوه باشد. زراتي در اين ‌باره مي‌گويد: «آبميوه‌هاي طبيعي كه در خانه تهيه مي‌شود خواص بيشتري دارد، بخصوص براي كودكان و خانم‌هاي باردار مناسب‌تر است. آبميوه‌هاي صنعتي موجود در بازار نيز معمولا به 2 شكل شربت و نكتار وجود دارد كه بهتر است از انواع نكتارها كه حاوي گوشت ميوه هستند استفاده كنيد. با اين كار تا حدي از خواص ميوه و فيبر موجود در آن نيز بهره خواهيد برد.»

    نوشابه‌ را كنار بگذاريد

    زراتي با تاكيد بر اين ‌كه مصرف نوشابه‌ها اصلا توصيه نمي‌شود، مي‌گويد: «نوشابه‌ها حاوي شكر هستند و در نتيجه سبب بروز چاقي و اضافه وزن مي‌شوند. علاوه بر اين، گاز موجود در نوشابه‌ها نيز مشكل‌ساز خواهد بود.»

    وي به وجود فسفر در نوشابه اشاره كرده و مي‌گويد: «دريافت مقدار زياد فسفر فرد را در معرض ابتلا به پوكي استخوان قرار مي‌دهد. بنابراين نوشابه مي‌تواند احتمال بروز پوكي استخوان را نيز افزايش دهد.»

    اين كارشناس ارشد تغذيه ضمن نامناسب دانستن نوشابه‌هاي رژيمي، مي‌افزايد: «تصور اين ‌كه نوشابه‌هاي رژيمي بي‌ضرر هستند، باور غلطي است كه ميان مردم شكل گرفته است. در حقيقت با اين‌كه قند موجود در اين نوشابه‌ها جذب نمي‌شود، اما حاوي فسفر هستند و در نتيجه مصرف آنها باعث بروز مشكلات استخواني خواهد شد.»

    اگر تشنه‌ايد، شير بنوشيد

    خوب است عادت كنيم گاهي هنگام تشنگي شير بنوشيم تا از فوايد آن نيز بهره ببريم. زراتي تاكيد مي‌كند: «بهتر است گاهي به جاي خريد يك بطري كوچك آب، يك پاكت شير يك نفره تهيه و از آن استفاده كنيم. چون شير هم كلسيم دارد و هم مي‌تواند ميزان مصرف لبنيات را در طول روز افزايش دهد.»

    اين كارشناس ارشد تغذيه تاكيد مي‌كند: «شيرهاي طعم‌دار، قند زيادي دارد، در نتيجه منجر به اضافه وزن مي‌شود و جذب كلسيم را نيز كاهش مي‌دهد. بنابراين بهتر است هميشه از شيرهاي خالص استفاده كنيم.»

    بنابراين هر وقت در اين روزهاي گرم به فكر مصرف يك نوشيدني خنك بوديد، تمام فوايد و ضررهاي آن را بررسي و سپس انتخاب كنيد.

     

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۲)



    • زهره

      با سلام من از مطلب شما برای مقاله ام استفاده کردم
      ممنون – جالب بود

      • زهره

        جالب بود

    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.