• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » تغذیه » خوراک های بهاره بخورید سالم بمانید…..
    کد خبر : 576229

    خوراک های بهاره بخورید سالم بمانید…..

    خوراک های بهاره بخورید سالم بمانید…..Reviewed by Farnaz on May 20Rating: امروزه مسئله تغذیه در جامعه ما بیشتر شکل «خوشمزه خوردن» به خود گرفته است و تمایل برای مصرف فست فودها بیشتر شده است. این خوراک ها گرچه خوشمزه هستند اما متاسفانه بیماری زا هستند ولی عاملی که می تواند سموم موجود در آنها را…

    خوراک های بهاره بخورید سالم بمانید.....Reviewed by Farnaz on May 20Rating:

    امروزه مسئله تغذیه در جامعه ما بیشتر شکل «خوشمزه خوردن» به خود گرفته است و تمایل برای مصرف فست فودها بیشتر شده است. این خوراک ها گرچه خوشمزه هستند اما متاسفانه بیماری زا هستند ولی عاملی که می تواند سموم موجود در آنها را از بین ببرد سبزیجات هستند. تحقیقات نشان می دهند که سبزی ها می توانند بسیاری از نیازهای بدن را تامین کنند.

     

     

    اصولا این نعمت های خوشمزه که در هر فصل می رویند، تامین کننده نیازهای بدن در آن فصل هستند. با رسیدن روزهای زیبای بهار، نوبرانه هایی به بازار می آیند که ارزش تغذیه بسیار بالایی دارند که در ادامه چند مورد را به اختصار توضیح می دهیم:

    ▪ سیر تازه:

    سیر منبعی از حیات است و در زمینه های مختلف باتوجه به ترکیباتی که دارد مفید است. ضدافسردگی و سرطان است، دیابت و چربی خون را پایین می آورد، باعث نشاط و شادمانی می شود و منبع غنی ویتامین های مختلف و مواد معدنی به حساب می آید. بویی که پس از خوردن سیر ایجاد می شود به خاطر آزاد شدن ترکیبات موجود در آن است که اثر درمان گری دارد. اگر حبه های سیر را به شکل کامل بخورید تا دهانتان بو نگیرد در واقع ترکیبات آن آزاد نمی شوند و خواص آن نیز به بدن نخواهد رسید. پژوهش ها نشان می دهند اگر در هر وعده غذایی یک حبه سیر رنده شده میل شود، کلسترول بد خون را که تحت تاثیر رادیکال های آزاد اکسیده می شود و رگهای را تنگ می کند، کاهش داده و باعث اتساع رگهای می شود. برای کاهش بوی آن می توانید چند برگ جعفری بجوید.

    ▪ ریحان:

    ریحان

    معمولا پس از پایان زمستان به خاطر کمبود نور خورشید، افسردگی به سراغ بسیاری از افراد می آید. ریحان می تواند در این زمینه گره گشا باشد زیرا نشاط آور است و تمرکز ایجاد می کند و می تواند برای دانش آموزان نیز مفید باشد. ترکیبات موجود در آن باعث کاهش التهابات می شود. معمولا اکثر سبزی ها ادرار را زیاد می کنند که باعث کاهش بیماری هایی نظیر نقرس، فشار خون و التهابات می شود. تخم ریحان نیز که به تخم شربتی معروف است می تواند مانع خشکی مزاج شود.

    ▪ نعناع:

    نعناء

     

    بوی نعناع آرامش بخش و تسکین دهنده است و هوشیاری را نیز زیاد می کند. نه تنها خوردن آن اضطراب را کم می کند، مالیدن چند قطره از روغن نعناع به سر، درد را تسکین می دهد. عرق نعناع نیز برای دل درد و ناراحتی های گوارشی موثر است، اما در کسانی که مشکل رفلاکس دارند چندان توصیه نمی شود.

    ▪ ترخون:

    ترخون

    اشتهاآور و سرشار از کلسیم، پتاسیم و منیزیوم است. اما بهتر است خانم های باردار و شیرده به خاطر ترکیبات آن کمی در مصرف احتیاط کنند. حالت تندی ترخون به سیستم دفاعی در برابر بیماری های عفونی و غیرعفونی کمک می کند.

    ▪ گوجه سبز:

    گوجه سبز

     

    فشار خون را پایین می آورد، التهابات را کم می کند، منابع معدنی بسیار مفیدی دارد و با افزایش ادرار از حملات نقرسی پیشگیری می کند. توصیه می شود با نمک مصرف نشود چون باعث افزایش فشار خون می شود. کمپوت کم شیرینی آن در روزهای گرم می تواند باعث خنکی شود.

    ▪ بادمجان:

    بادمجان

     

    بسیار کم کالری (۱۸ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم) است، اما احساس سیری کاملی به همراه دارد. حاوی مقادیر بالای مواد معدنی و فیبرهای موثر در عملکرد دستگاه گوارش است. همچنین ابتلا به کلسترول خون را نیز کاهش می دهد. بادمجان را می توانید در فر کبابی کنید و یا با بخار بپزید؛ اما به خاطر داشته باشید که سرخ شده آن روغن را به خود جذب می کند. آماده کردن بادمجان به شکل ته دیگ و یا سرد همراه با خاویار نیز بسیار خوشمزه است.

    ▪ لوبیا سبز:

    لوبیا سبز

    سرشار از فیبر قابل هضم، ویتامین B۹ A C (اسید فولیک) و پروتئین های گیاهی است و مناسب برای کسانی که رژیم گیاهخواری دارند. همچنین باید خاطر نشان کرد که مقدار انرژی پایین (۰۳ کیلو کالری در هر ۰۱۰ گرم) لوبیا سبز را جز بهترین سبزیجات قرار داده است. لوبیا سبز را می توانید بخار پز کنید و یا در آب نمک بریزید تا مواد معدنی و عناصر کمینه آن مانند آهن به بهترین شکل حفظ شود. این سبزی خوشمزه را می توانید گرم یا سرد در سالاد نیز میل کنید.

    ▪ رازیانه:

    بادمجان

    منبع غنی از ویتامین ها خصوصاً ویتامین C و عناصر کمینه مانند کلسیم و آهن است. طعم بی مانندی دارد و مقدار انرژی آن تنها ۴۲ کیلو کالری در هر ۰۱۰ گرم است.

    رازیانه را می توانید در سالاد همراه با روغن زیتون و یا اگر کمی بخار پز شود با مرغ یا ماهی میل کرد.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۹)



    • shiva

      sh.vedadi خیلی مفید فایده لطفا خوراکهای تابستانه را هم یاداور شوید ممنون

    • رز...

      مرسی..اگه هر کدوم از خوراکی هاکه بالا گفتین بقلش یه عکس بامجون بزارین خیلی بهتر میشه.با بادمجون خیلی موافقم ….

    • زینب

      ممنون که اینقدر مطالب جالب ومفید برام میفرستید…از اینکه عضو این گروه ایرانی شدم خیلی خوشحالم…..

    • mahdi

      ازارسال مطلبتون خیلی سپاسگذاریم،بسیارمفیدهست خصوصاًدراین فصل استفاده ازسبزیجات وسیفیجات ومیوه های تازه{نه فریزشده}مفیدفایده است.بازهم ممنون.

    • mona

      mofid bod mr30 aziz

    • zibaroo

      مطالب مفید و جالبی بودند . ممنون از شما

    • salam

      جالب بود و خلاصه
      ممنون

    • bahrami

      مثل هميشه گل كاشتي

    • Amin

      خیلی جالب بود
      ممنون

    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.