• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » مطالب برگزیده سایت » اگر ما ایرانی هستیم پس فرهنگمان کو ؟! / این رانندگی نیست بلکه جنگ داخلی ایست
    کد خبر : 546697

    اگر ما ایرانی هستیم پس فرهنگمان کو ؟! / این رانندگی نیست بلکه جنگ داخلی ایست

    اگر ما ایرانی هستیم پس فرهنگمان کو ؟! / این رانندگی نیست بلکه جنگ داخلی ایست Reviewed by Aryan on Apr 30Rating: دوستان عزیز دیروز روز خلیج فارس بود و همه سینه چاکان ایران چنان زنده باد می دادند که بیا و ببین امروز ایمیلی به دستم رسید که حال روز امروز ایران ماست با…

    اگر ما ایرانی هستیم پس فرهنگمان کو ؟! / این رانندگی نیست بلکه جنگ داخلی ایست Reviewed by Aryan on Apr 30Rating:

    دوستان عزیز دیروز روز خلیج فارس بود و همه سینه چاکان ایران چنان زنده باد می دادند که بیا و ببین امروز ایمیلی به دستم رسید که حال روز امروز ایران ماست
    با عرض سپاس از فرستنده این ایمیل امیدوارم هر کسی این رو دریافت کرد برای همه دوستانش بفرسته تا کمی در اصلاح فرهنگ رانندگی نقش داشته باشیم


    رانندگی به مثابه “جنگ داخلی“

     

     
     براساس آمارهای رسمی، طی جنگ ۸ ساله ایران و عراق تعداد کشته‌های ایران ۲۱۸ هزار نفر بوده است. در فاصله زمانی سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۹ (۸ سال) در سوانح رانندگی ۲۵۳ هزار نفر در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

     از نگاه آمار

    در دوران پس از انقلاب هر سال دست کم ۲۷۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی مجروح شده‌اند. طبق اعلام رسمی پلیس ایران در سال ۸۹ در هر ۲۴ دقیقه یک نفر بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست داده است.

    دلیل چیست؟



    چرا در ایران آمار تصادف این‌قدر بالا است. در ایران به ازای هر ۱۲ نفر یک اتومبیل وجود دارد. این درحالی است که در آمریکا به ازای هر ۱.۱ نفر و در اروپا به ازای هر ۱.۵ نفر یک اتومبیل وجود دارد.

    افزایش ایمنی اتومبیل و یا فرهنگ‌سازی

     
     
     آیا ایمنی و استاندارد اتومبیل‌های ایرانی پائین است و نیاز به کسیه هوا و ترمز abs دارند و یا اینکه باید در زمینه رانندگی فرهنگ‌سازی شود.

    جواب یک کاربر

     

    در بحث افزایش ایمنی اتومبیل‌ها کامنت یک کاربر در یک نشریه الکترونیکی ایرانی بسیار گویاست: «اگر الان تمام ماشینای ما بشه مثل ماشینای آلمان و تمام آلمانیا سوار پراید شوند، فکر می‌کنید آمار کشته‌های رانندگی آلمان میشه بالای ۲۵۰۰۰ یا آمار کشته‌های ما میشه کمتر از ۳۰۰۰ نفر؟ عامل اصلی همون فرهنگ رانندگیه».

    نخست فرهنگ



    گرچه اتومبیل سال‌هاست وارد ایران شده و ساختار شهرها را تغییر داده، اما به‌نظر می‌رسد فرهنگ رانندگی در ایران از ضعف‌های بسیار فاحشی برخوردار است. رانندگی مشارکت در امری جمعی است.

    پرخاش‌گری و تنش



    ترافیک در همه شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد. وقتی بناست چند صد هزار نفر در ساعت معینی به سر کار بروند خود به خود ازدحام پدید می‌آید. اما در شهرهای بزرگ ایران چون رانندگی یک امر فردی است نه جمعی، ترافیک فقط موجب تأخیر نیست، موجب «کلافگی» و «خرد شدن اعصاب» ، «تنش بین شهروندان» و «پرخاشگری» نیز هست.

    رعایت فاصله
     
     
     نقطه شروع اصلاح فرهنگ رانندگی در ایران، رعایت فاصله است. طبق قانون رانندگان موظفند “فاصله ایمن” را رعایت کنند. این تعریفی کلی است که نه مصادیقش مشخص شده و نه به رانندگان در این مورد آموزش داده شده است.

    فرهنگ تابلو
     

    به نظر می‌رسد تابلوهای قواعد رانندگی در ایران کاملا بی‌معنا هستند. بی‌اعتنایی به تابلوها یعنی بی‌اعتنانی به جامعه.

    عابرین پیاده



    اولین اصل رانندگی امن این است که در هر صورت و در هر شرایطی الویت عبور با عابرین پیاده است. اما در عمل عبور از خط عابر پیاده در ایران همواره یک “مانور خطرناک” بوده است.

    حرکت در بین خطوط



    از جمله عوامل اصلی ایجاد ترافیک و اختلال در عبور و مرور، عدم حرکت در بین خطوط مشخص شده است. برخی رانندگان به دلایلی مانند ترافیک سنگین، بطور مداوم از مسیر خود منحرف شده و علاوه بر اینکه برای دیگر رانندگان ایجاد مزاحمت می‌کنند، در تشدید ترافیک و بر هم زدن نظم عمومی نقش دارند. البته در بعضی موارد هم خیابان‌های ایران خط کشی نشده‌اند و یا نیاز به اصلاح خطوط وجود دارد.

    استفاده بی مورد از بوق



    استفاده گاه و بی گاه از بوق برای برخی از رانندگان به‌صورت عادتی همیشگی در آمده که این مسئله علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی، به‌‌طور جدی باعث سلب آسایش دیگران می‌شود.

    قوانین

     

     از آبان سال ۱۳۹۰ با اعلام کد جدید جرائم رانندگی در ۱۷۱ مورد، حداقل جریمه در ایران ۳هزار تومان و حداکثر ۲۰۰ هزار تومان شده است. پیش از این میزان جریمه بین یک هزار تا ۳۰ هزار تومان بود.
     
    فرهنگ سازی

     

    قوانین سخت گیرانه شاید بتوانند برخی رفتارهای پر خطر در رانندگان را کنترل کنند، اما فرهنگ سازی می‌تواند رعایت قوانین رانندگی را برای هر راننده به امری درونی تبدیل کند.

    ارسالی اقای احمد متین آزاد

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۲۱)



    • mr

      خدا را شكر مردم ما فرهنگ استفاده از چي را دارند
      فرهنگ استفاده از موبايل ؟فرهنگ استفاده از ماهواره ؟فرهنگ استفاده از كامپيوتر ؟ فرهنگ آپارتمان نشيني ؟ …

    • فرید ارائی نژاد

      با تشکر بد نیست مطلبی در مورد موتورسواران تهیه شود
      تا سه چهار سال پیش دیدن موتور سوارانی که در خلاف جهت حرکت می کردند جزو نوادر بود اما امروز ندیدن چنین صحنه ای جزو نوادر شده
      خود من شمردم ودر عرض یک ساعت فقط یک ساعت رانندگی بیش از دوازده مورد موتور سوار را شمردم که در اتوبان در مسیر رمپ ها در کوچه های یک طرف حتی روی پل خیابان میرداماد طلبکاران از جهت مقابل ودر خلاف جهت در حرکت بودند
      آیا وقت آن نشده که فکری در مورد حقوق رانندگان در مقابل موتور سواران خاطی بشود
      با توجه به قوانین ناقص موجود در هر شرایطی که راننده خودرو با موتور سوار تصادف کند حتی اگر موتور سوار تمامی قواننین راهنمایی رانندگی را زیر پا گذاشته باشد باز راننده خودرو مقصراست
      خواهشمندم برای فرهنگ سازی هم که شده مطلبی در این خصوص تهیه شود
      ممنون

    • bahrami

      مستر احمدنیا عزیزم اینجا ایران است درسته ما فرهنگ 2500 ساله را داریم اما تا چوب تر نباشد فرمان نبرد…. یکمی سخته عادت کنیم تا بعضی قوانین رعایت شود یه ضرب المثل ترکی میگه ( بیر دیوار که اولین نن کج عولا باشع ارش چاتساس دیبع دوز گلمز _ یا به فارسی میشه …. تاسریا میرود دیوار کج

    • وحیده

      سلام نمی خوام حرف تکراری بزنم.عالی بود.خوشحالم که هنوز کسانی هستند که حقایق ایران و مشکلاتش بگه.فقط همین.خسته نباشید.

    • سعید فوادی

      البته یک نصیحتی هم به مدیر محترم سایت ایران ویچ داریم ما که هم اسممون مینویسیم هم آدرس ایمیلمون پس هر چیزی مینویسیم حذف نکنید ما که توهینی به کسی نمیکنیم . باشد شاید کلمات بی قدر ما مفید فائده باشد و از توهین دوستان به قومیتها کاسته شود. انشاالله

    • سعید فوادی

      من هم عرب هستم هم ایرانی و به هر دو آن افتخار دارم ولی به آن عده از دوستانی که جمع می بندن و عربها را ملخ خور و…. خیلی الفاظ و فحاشی های زشت می نامند و البته بی فرهنگ !! مستدعی است به همین کشورهای بقول خودشان بی فرهنگ !! تشریف ببرند و خودشان مقایسه بکنند . دیگر حرفی ندارم بجز دعا برای هدایت این دوستان .

      • احمدنیا

        دوست عزیز کسی توهینی به اعراب کشور عزیزمان نکرد و دقیقا در تیتر نام دو کشور اورده شده و گواه همه چیز هست .

        اگه شما ناراحت شدید پوزش بنده را پذیرا باشید

      • هومن

        رفیق کسی به عربای ایران توهین نکرد حتی فکرشم نمیکینم که بخوایم به هموطنامون به خاط عرب بودن توهین کنیم منظور دوستان شکم گنده های حاشیه خلیج فارس یا کشورایی مثل عربستان هست

    • شهلا

      سلام
      باور کنید من در کشورهای دیگه از نزدیک دیدم که اصلا یه پلیس هم توی شهر تاب نمیخوره و حتی یه سرسوزن از این مشکلاتم ندارن ولی ما ایرانی ها تا پلیس نبینیم کمربند نمیبندیم بقیش که بماند
      تا خودمون نخوایم هیچی درست نمیشه..
      دوسنمون راست میگه از ماست که بر ماست

    • معین

      با عرض سلام این مساءل به دلیل نبود فرهنگ انجام نشدن قوانین که متاسفانه یکی .نه بلکه چندمین عامل بی فرهنگی مردم ایران رو نشون میده امیدوارم که بتونیم این مسائل رو برطرف کنیم

    • ahmad

      باید به جای گفتن مطالبی که هیچ ارزشی نداره واقیعیت را دید و ان اول ماشین است ماشینی مانند پراید و… که با یک فوت مانند یک کاغذ مچاله میشود واین خیانت کارخانه داران وپلیس است ودوم نداشتن جادهای امن و درست است کوره راههایی که فقط برای شتران قدیم بوده وما امروزه ان را بزرگراه و جاده مینامیم و پلیسهایی که مانند دزدان در گردنه ها کمین کرده تا فقط جیب مردم را خالی کنند واسم ان را قانون میگذارند . اشتباه گرفته نشود و تبلیغات سوء نکنیم ما همه چیز داریم – فرهنگ غیرت و……. ولی امکانات ودر بعضی مسایل مانند راه و ماشین مجری قدر نداریم .

    • سوده

      این دود سیه فام که از بام وطن خاست از ماست که بر ماست

    • رهگذر

      بر خلاف اعتقاد خیلیا طرز رانندگی یک فرهنگ نیست چه بسا خیلی لز ما ها در برخورد خیلی با شخصیت و با فرهنگ باشیم ولی پشت فرمان 180 درجه تعقییر کنیم این یه اخلاقه که با تعقییر هدف از زودتر رسیدن به سالم رسیدن خودش تعقییر میکنه اگه ما به خودمون بقبولونیم که حتی یک بار خلاف هم سندیه برای دفعات و بهش اعتقاد داشته باشیم انجامش نمیدیم به یاد داشته باشیم که زن و بچه ی خودمان هم تو همین جامعه رفت امد میکنند

    • بهمن

      باسلام وعرض خسته نباشيد به شما وهمكاران محترمتون ،راستش ازاين جورمسائل توكشورما انقدرزيادكه اگه درموردهركدوم بخوايم صحبت كنيم سفره ي هزاررنگي بازكيشه كه ديكه جمع شدني نيست .ومتاسفانه جز اعصاب خوردي چيزديگه اي عايدمون نميشه.ودراين چندسال اخير خودخواهي ها انقدرزيادشده كه اصلا”كسي به فكر اخلاق وفرهنگ واين جورمقوله هانيست ….

    • yaser

      برادر من اینقدر نگید ایران بده فر هنگش پایین(توی رانندگی رو عرض می کنم)یک بار برید عربستان تاببینید وضعیت رانندگیشون چطوریه بابا جان رانندگی ایرانیا صد شرف داره به اونا ما باید یکم به فکر اصلاح کیفیت ماشینا مون باشیم

      • توت

        انصافا اقا یاسر هم راست میگه راننده های عربستانی که خیلی بد رانندگی میکنن ادم حالت تهوع شدید بهش دست میده

      • میلاد

        آخه هردوتون اشتباه میکنید دیگه!!ما خودمونو با عرب ها مقایسه کنیم؟اینجا که اونها بد ترن با اونا مقایسه میکنید و تو آمار های دیگه میگید کشور در حال توسعه ایم و با آلمان و آمریکا و…مقایسه میکنید؟قبول کنید فرهنگ رانندگیمون خیلی پایینه.البته تقسیر مردم نیست!1لیاقت دولت ما همینه

    • هومن

      پس تو رانندگی تو مشهد رو ببینی چی میگی …مایکل شوماخر جلوی ما مشهدیا کم میاره

      • توت

        مشهد که از همه جا بدتره

    • ماهان

      ای برادر چی بگم که هرچی میکشیم از دست خودمون میکشیم.سال گذشته به طور اتفاقی با یه توریست اسپانیایی که از مرز زمینی بازرگان اومده بود وبا دوچرخه قصد طی کردن جاده ابریشم رو داشت آشنا شدم.بنده خدا از طرز رانندگی ما ایرانی ها آشغال ریختن تو هر جایی به خصوص تو طبیعت .و نداشتن یه دونه سرویس بهداشتی تمییز تو مسیر جاده هامون کلی متعجب بود.حالا از سایر بد بختی هامون که دیگه خبر نداشت وگرنه حتما شاخ در می آوورد.

    • ابراهیم صابری

      متاسفانه بجای بررسی والگو سازی از کشور هاییکه ترافیک را حل نموده اندفکر میکنندفقط با محدود نمودن سرعت قابل پیشگیریست عدم کنترل نیرو انتظامی نیز یکی از گزینه هاست فقط با کمین کردن در نقاط کور جاده وجریمه نمیتوان فرهنک ترافیک را حل کرد

    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.