• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » بهداشت خانواده , مطالب برگزیده سایت » خانه‌تکانی و مسائل سلامتی آن
    کد خبر : 487834

    خانه‌تکانی و مسائل سلامتی آن

    خانه‌تکانی و مسائل سلامتی آنReviewed by Aryan on Mar 11Rating: یکی از اصلی‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها، سقوط از ارتفاع است. پس در انتخاب چهارپایه، صندلی یا نردبانی که از آن بالا می‌روید دقت کنید. 10 روز بیشتر به سال نو نمانده است و ایرانیان طبق رسم کهن «خانه تکانی»، با خانه‌ای پاکیزه به استقبال نوروز می‌روند. هرچه…

    خانه‌تکانی و مسائل سلامتی آنReviewed by Aryan on Mar 11Rating:

    یکی از اصلی‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها، سقوط از ارتفاع است. پس در انتخاب چهارپایه، صندلی یا نردبانی که از آن بالا می‌روید دقت کنید.

    10 روز بیشتر به سال نو نمانده است و ایرانیان طبق رسم کهن «خانه تکانی»، با خانه‌ای پاکیزه به استقبال نوروز می‌روند.

    هرچه بیشتر برای خانه‌تکانی دست دست کنید، بیشتر ضرر خواهید کرد و حتما خرابکاری می‌کنید. خرابکاری یعنی اضطراب ناشی از فراوانی کارها و کمی‌ وقت.

    اثرات این خرابکاری باعث می شود که:

    – تندخو و بد اخلاق شوید.

    – با همسرتان جروبحث کنید.

    – خاطره‌ای بد را در پایان سال رقم بزنید.

    – حرص بخورید.

    – احساس‌ نا‌رضایتی کنید.

    – شتابزدگی و تقلای‌تان برای انجام سریع‌تر مسوولیت‌ها باعث می شود به سلامت‌تان لطمه بزنید.

     افراد مبتلا به فتق دیسک کمر

    باید از بلند کردن و جابه جایی اجسامی که وزن آن خارج از حد توان آنها است خودداری کنند.

    از نظر مدت زمان فعالیت جسمی باید توجه کنند که در حیطه توانشان فعالیت داشته باشند.

     کشیدن و یا بلند کردن اجسام؟

    افراد سعی کنند اشیایی را که می‌خواهند جا‌به‌جا کنند به جای یکدفعه بلند کردن، بکشند، چرا که میزان فشار غیرطبیعی ناشی از کشیدن اجسام سنگین، کمتر از بلند کردن آن است.

    افراد باید این جابجایی‌ها را با کمک افراد دیگری انجام دهند.

    اگر از پله‌ها استفاده می‌کنید، حتما یک دست خود را آزاد نگه دارید تا بتوانید نرده را با دست بگیرید و از پله‌ها نیفتید

      جلوگیری از فشار بر کمر

     افراد تا حد امکان راستای بدن خود را در حالت معمولی و عادی نگه دارند.

    تا حد امکان از قرار گرفتن در حالت‌های نامتعادل و بیش از حد خم شدن و کج کردن کمر خود اجتناب ورزند.

    به جای اینکه کارهای خود را برای 1 تا 2 روز نگه دارند، مناسب است که برنامه ریزی کرده و سعی کنند خانه تکانی را در بیش از یک هفته انجام دهند تا فشار بیش از حد به کمر آنها وارد نشود.

     خانه تکانی بی‌خطر

    – از شلوغ کردن پله‌ها و کف اتاق‌ها حتی در زمانی که مشغول تمیز کردن هستید، خودداری کنید.

    – وسایل بسیار بزرگ را که جلوی دید شما را می‌گیرند، بلند نکنید.

    – اگر از پله‌ها استفاده می‌کنید، حتما یک دست خود را آزاد نگه دارید تا بتوانید نرده را با دست بگیرید و از پله‌ها نیفتید.

    – از بازی کردن فرزندان خردسال در اطراف سطل‌های بزرگ پر از آب جلوگیری کنید، چون خطر خفه شدن در آب آنها را تهدید می‌کند.

    مواد شوینده

     

    – از تجهیزات و لوازم حفاظتی مثل ماسک و دستکش استفاده کنید.

    – هرگز مواد شیمیایی را با هم ترکیب نکنید.

    – هنگام استفاده از موادی که روی آنها برچسب سمی یا خطرناک است، احتیاط کرده و وقتی به آنها نیاز ندارید، در یک محفظه قرار داده و در آن را قفل کنید.

    – برای دسترسی به نقاط مرتفع و تمیز کردن آنها، از نردبان‌های استاندارد استفاده کنید.

    – هرگز از بنزین به عنوان یک ماده پاک کننده استفاده نکنید و هرگز آن را داخل منزل نگهداری نکنید.

     داشتن برنامه برای یک خانه تکانی موفق

    داشتن یک برنامه کامل و دقیق برای انجام کارها تا حد زیادی از دوباره‌کاری جلوگیری می‌کند.

    ابتدا همه کارهایی را که قرار است انجام دهید روی کاغذ بنویسید.

    هر چه بیشتر و دقیق‌تر بنویسید، کمتر گیج می‌شوید و کمتر دوباره کاری می‌کنید.

    پس از نوشتن کارها، فقط چند دقیقه وقت بگذارید و اولویت‌بندی کنید.

    همیشه پیش از آن که مشغول پاک‌کردن و خاک‌گیری دیوارها شوید، باید روی اشیای دیگر اتاق را با ملافه بپوشانید تا خاک روی آنها ننشیند.

    پیش از آغاز گردگیری، به اندازه کافی دستمال‌های مخصوص گردگیری، قلم‌مویی برای پاک کردن درزهای اشیای ظریف و مقداری اسفنج برای آغشته کردن به آب ولرم و مایع سفیدکننده مهیا کرده باشید.

    تمیز کردن کف خانه

     مراقب سلامت خود باشید

    در خانه‌تکانی تنها مساله مهم این نیست که به بهترین وجه اشیا را تمیز کنید، بلکه باید مراقب سلامت خود‌تان هم باشید.

    – یکی از اصلی‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها، سقوط از ارتفاع است. پس در انتخاب چهارپایه، صندلی یا نردبانی که از آن بالا می‌روید دقت کنید.

    – از دیگر آسیب‌دیدگی‌ها، صدمه به ستون فقرات و ابتلا به دیسک کمر است. برخی افراد به جای کمک گرفتن از اعضای خانواده، خودشان به تنهایی اشیای سنگین را بلند می کنند.

    برای جابه‌جایی اجسام از کمر خم نشوید، بلکه اول زانوها را خم کنید و بنشینید و جای دست‌هایتان را زیر شیء محکم کنید. بعد در حالی که کمرتان را صاف نگه داشته‌اید با کمک پاها بلند شوید.

    – اگر در هنگام کار کردن ناچار شدید بین نشستن و ایستادن یکی را انتخاب کنید، ایستاده بمانید، زیرا به کمر کمتر آسیب می‌رسد.

    به هیچ وجه با دست‌های آلوده، چشم‌ها یا صورت‌تان را لمس نکنید و اگر لمس کردید آنها را با آب سرد بشویید

    – پیش از آغاز خانه‌تکانی، کمی ‌نرمش کنید.

    – استفاده از سفیدکننده‌ها و موادشوینده قوی و محرک ممکن است به پوست دست‌هایتان آسیب بزند و باید از دستکش استفاده کنید. اگر به پلاستیک حساسیت دارید، از دستکش‌های دولایه که لایه‌ای نخی داخلشان دارند استفاده کنید.

    – به هیچ وجه با دست‌های آلوده، چشم‌ها یا صورت‌تان را لمس نکنید و اگر لمس کردید آنها را با آب سرد بشویید. حتی اگر چشم‌ها را لمس نکنید، بخارهایی که شوینده‌های قوی از خود تولید می‌کنند ممکن است به چشم‌های‌تان آسیب برساند.

    امکان دارد گرد و خاکی که هنگام گردگیری بلند می‌شود نیز چشم‌های شما را سرخ کند یا باعث سوزش و خارش آنها شود.

    – گاهی پیش می‌آید که پوسته‌هایی در محل اتصال ناخن و پوست مشاهده می‌کنید. این پوسته‌ها نشان می‌دهند پوست به شدت خشک‌شده است و باید از کرم‌های چرب برای پوست استفاده کنید.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.