• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » مهارت‌های زندگی » چگونه انتقاد را با قدردانی پذیرا باشیم
    کد خبر : 486517

    چگونه انتقاد را با قدردانی پذیرا باشیم

    چگونه انتقاد را با قدردانی پذیرا باشیمReviewed by Aryan♥ on Mar 10Rating: در روز ایمیل‌ها و نظرات مثبت و دلگرم‌کننده زیادی برای ما می‌آید که در واقع تنها چیزی است که ما را تشویق به ادامه راه می‌کند. اما درکنار این نظرات مثبت، نظرات منفی هم گاه و بیگاه برای‌مان می‌آید: انتقاداتی درمورد موضوعات و…

    چگونه انتقاد را با قدردانی پذیرا باشیمReviewed by Aryan♥ on Mar 10Rating:


    در روز ایمیل‌ها و نظرات مثبت و دلگرم‌کننده زیادی برای ما می‌آید که در واقع تنها چیزی است که ما را تشویق به ادامه راه می‌کند. اما درکنار این نظرات مثبت، نظرات منفی هم گاه و بیگاه برای‌مان می‌آید: انتقاداتی درمورد موضوعات و محتوای مقالاتمان.

    شما چطور با انتقادات دیگران برخورد می‌کنید؟ تصور ما بر این است که اولین واکنش اکثر ما دفاع از خودمان یا بدتر از آن، حمله به فرد منتقد است. و با این حال، با این که انتقاد می‌تواند ناراحت ‌کننده باشد و روحیه را ضعیف کند، اما می‌توان از دیدگاهی مثبت هم به آن نگاه کرد: انتقاد نشانه صداقت طرف‌ مقابل است و می‌تواند ما را به سمت عملکردی بهتر راهنمایی کند. انتقاد می‌تواند فرصتی برای پیشرفت باشد.

    اولین واکنش‌تان را متوقف کنید
    اگر اولین واکنشتان حمله به فرد منتقد یا حالت تدافعی گرفتن است، قبل از نشان دادن هر نوع واکنشی یک دقیقه صبر کنید. یک نفس عمیق بکشید و کمی به آن موضوع فکر کنید.

    ما هم وقتی مورد انتقاد قرار می‌گیریم اول کمی عصبانی می‌شویم اما به خودمان یاد داده‌‌ایم همان لحظه برخورد نکنیم. مثلاً برای جواب دادن به ایمیل‌های انتقادی حداقل یک ساعت صبر می‌کنیم.

    این مدت زمان سبب می‌گردد قبل از واکنش اولیه، کمی به موضوع فکر کنیم. این زمان باعث می‌شود کمی منطق روی کار بیاید و احساسی تصمیم نگیریم. نمی‌گوییم احساسات بد است اما وقتی احساسات منفی باشد، به‌جای این که نفع برساند، آسیب می‌رساند.

    منفی را به مثبت تبدیل کنید
    یکی از کلیدهای موفقیت در هر چیز این است که نکات مثبت هر چیزی که بقیه آن را منفی می‌بینند را ببینید. بیماری باعث می‌شود از برنامه ورزشیتان جا بمانید؟ این می‌تواند یک استراحت خوب باشد. از کارتان خسته شده‌‌اید؟ می‌تواند وقتی باشد برای نگرش دوباره به زندگی‌تان و پیدا کردن یک کار بهتر.

    با انتقاد هم باید همین طور رفتار کنید: باید نکات مثبت آن را ببینید. شاید به نظر بی‌ادبانه و توهین ‌آمیز بیاید اما در اکثر انتقادات، نکته مثبتی هم وجود دارد و آن یک فیدبک صادقانه و پیشنهادی برای پیشرفت است.

    مثلاً یکی از انتقاداتی که به وبسایت ما شده بود این است، “شما درمورد موضوعات تکراری بارها و بارها مقاله می‌دهید و مقالات‌تان خسته‌کننده است.”

    این انتقاد را می‌توانید این طور بخوانید: “باید تنوع موضوعات‌مان را بیشتر کنیم و از دریچه جدیدی به موضوعات نگاه کنیم.”

    این فقط یک نمونه بود. اینکار را می‌توانید با هر انتقادی انجام دهید. گاهی اوقات افراد چون روز بدی را داشته‌اند شما را با انتقادات‌شان بمباران می‌کنند اما همیشه هم این طور نیست. گاهی در انتقادات واقعیات مثبتی نهفته است.

    انتقاد را فرصتی برای پیشرفت بدانید. بدون پیشرفت در زندگی به رکود می‌رسیم. پیشرفت رکن حیاتی زندگی است.

     

    از منتقدتان تشکر کنید
    حتی اگر فردی با بی‌ادبی و توهین از شما انتقاد کرد، از او تشکر کنید. ممکن است روز بدی را داشته است یا شاید هم کلاً آدم منفی باشد. اما با همه این حرف‌ها، رفتار و قدردانی شما آنها را خلع سلاح می‌کند.

    این عادت تشکر از منتقد باعث شده که خیلی از منتقدین‌مان را به خوانندگانی پر و پا قرص تبدیل کنیم. همه این به‌ خاطر یک تشکر ساده برای انتقادشان بوده است. این تشکر برای آنها غیرقابل انتظار بوده و معمولاً نظرشان را از منفی به مثبت تبدیل کرده است و حتی اگر منتقد تشکر شما را به طریقی مثبت دریافت نکند، باز هم برای خودتان بهتر است. این راهی است که به خودتان خاطرنشان کنید انتقاد چیز خوبی برایتان بوده و بااینکار می‌توانید تواضع و فروتنی داشته باشید.

    از انتقادات درس بگیرید
    بعد از این که با دیدی مثبت به انتقادات نگاه کرده و از منتقدتان تشکر کردید، سر کار قبلتان برنگردید. باید برای پیشرفت تلاش کنید.

    این مسئله برای بعضی‌ها خیلی سخت است چون معمولاً تصور می‌کنند همیشه حق با آنهاست. اما هیچ ‌کس نیست که همیشه حق با او باشد. درواقع ممکن است شما اشتباه کرده باشید و حق با فرد منتقد باشد. پس باید ببینید که آیا می‌توانید چیزی را در خودتان طوری تغییر دهید که به سمت مثبت برود. بعد زمان ایجاد تغییر است. وقتی ایمیل‌هایی دریافت می‌کنیم که مثلاً فلان مقاله به اندازه کافی خوب نیست تلاش می‌کنیم که برای موضوع بعدی تلافی کنیم و موضوع و مقاله بهتری ارائه دهیم.

    شما باید فرد بهتری باشید
    خیلی وقت‌ها انتقاد را یک حمله شخصی و توهین تصور می‌کنیم. اما این طور نیست. البته ممکن است گاهی این طور باشد ولی نباید آن را این طور قلمداد کنیم. انتقاد را باید انتقاد بر رفتارمان تلقی کنیم نه انتقاد بر خودمان بعنوان یک شخص. اگر این کار را بکنید، دیگر احساسی به آن انتقاد نگاه نخواهید کرد و نکات مثبت آن را خواهید دید.

    اما کاری که اکثر ما می‌کنیم این است که انتقاد را یک حمله شخصی تصور کرده و با حمله به آن واکنش می‌دهیم. “من اجازه نمی‌دهم کسی با من این طور حرف بزند.” مخصوصاً اگر این انتقاد در جمع صورت گرفته باشد، مثلاً در نظرات مربوط به یک مقاله. باید از خودتان دفاع کنید و به فرد حمله ‌کننده حمله کنید، درست است؟

    نه کاملاً اشتباه است. با حمله به فرد مهاجم شما به سطح آن فرد نزول خواهید کرد. حتی اگر آن فرد واقعاً بی‌ادبی و توهین کرده باشد، شما نباید همان طور به او پاسخ دهید. شما هم نباید همان گناهان را انجام دهید.

    شما باید فرد بهتری باشید
    اگر بتوانید در برابر آن حمله آرامش خود را حفظ کنید و با ادب و احترام به آن انتقاد واکنش دهید، آن وقت می‌توانید فرد بهتری باشید. و این کار دو فایده دارد:

    ١) دیگران تحسینتان خواهند کرد و فکر بهتری درمورد شما می‌کنند. مخصوصاً اگر واکنش‌تان مثبت باشد و خیلی خوب با انتقاد برخورد کرده باشید.

    ٢) خودتان احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا می‌کنید. با شرکت در یک حمله شخصی خودمان را زشت جلوه خواهیم داد اما اگر بتوانیم خودمان را بالاتر از آن سطح نگه داریم، حس خوبی نسبت به آنچه هستیم پیدا می‌کنیم. و این بهترین و بالاترین فایده است.

    چطور می‌توانید خودتان را بالاتر از آن حمله نگه دارید و فرد بهتری باشید؟ با جدا کردن خود از آن انتقاد و نگاه کردن به رفتاری که مورد انتقاد قرار گرفته است. با داشتن نگرش مثبت به آن انتقاد و سعی در پیشرفت. با تشکر و قدردانی از فرد منتقد و ارائه یک واکنش مثبت به انتقاد. 

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.