• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » ورزشی » ثروتمند‌ترین باشگاه های فوتبال اروپا را بشناسید
    کد خبر : 465592

    ثروتمند‌ترین باشگاه های فوتبال اروپا را بشناسید

    ثروتمند‌ترین باشگاه های فوتبال اروپا را بشناسید Reviewed by Aryan on Feb 28Rating: گزارش سالانه موسسه دلویت از ثروتمندترین تیم های اروپایی نشان از برتری دو تیم نام آشنای اسپانیا بر بهترین رقیبان انگلیسی خود دارد. گزارش سالانه موسسه دلویت از درآمد‌های فوتبال اروپا، مشهوربه لیگ پولی فوتبال، منتشر شده و نشان می دهد که…

    ثروتمند‌ترین باشگاه های فوتبال اروپا را بشناسید Reviewed by Aryan on Feb 28Rating:

    گزارش سالانه موسسه دلویت از ثروتمندترین تیم های اروپایی نشان از برتری دو تیم نام آشنای اسپانیا بر بهترین رقیبان انگلیسی خود دارد.

    گزارش سالانه موسسه دلویت از درآمد‌های فوتبال اروپا، مشهوربه لیگ پولی فوتبال، منتشر شده و نشان می دهد که دو غول بزرگ اسپانیا، رئال مادرید و بارسلونا بالاتر از رقیبان اروپایی خود در صدر فهرست قرار دارند.رئال مادرید هفتمین سال پیاپی است که بالانشین است و از فصل 10-2009  تاکنون تغییری در ترکیب شش تیم بالانشین صورت نگرفته است.
    این فهرست بر اساس سه منبع  اصلی درآمد تیم ها تهیه شده است:   

    درآمد حاصل از فروش بلیط مسابقات،

    درآمد حاصل از حق پخش تلویزیونی در داخل و خارج از کشور،

    و درآمدهای تجاری که بیشتر مربوط به حمایت مالی (اسپانسرشیپ) وتبلیغات می شود.  

    درآمدهای این دوره 20 تیم برتر جهان به رقم اعجاب آور 4/4 میلیارد یورو رسید که چیزی بالغ بر یک چهارم درآمد کل بازار فوتبال اروپاست.


    یکم 



    رئال مادرید
    رتبه سال گذشته: یکم


    479.5m
    (438.6m)


     9.3%



      

    رئال هفتمین سال متوالی  است که در صدر لیگ ثروتمندان جهان قرار می گیرد. نمایش چشمگیر در میدان بازی و رشد اقتصادی مداوم باعث شده تا درآمدهای این تیم نسبت به فصل 10-2009 6/9 درصد افزایش یابد. شگفت آورترین قسمت ماجرا رشد تصاعدی درآمدهای این باشگاه طی پنج سال گذشته می باشد. از سال 2007 مجموع درآمدهای رئال به مبلغ 200 میلیون یورو رسیده و این احتمال می رود که این رقم در سال آینده از مرز 500 میلیون یورو بگذرد. ادامه موفقیت های این تیم در زمین بازی نیزجایگاه سفیدپوشان را بین قدرت های اقتصادی فوتبال اروپا مستحکم تر خواهد کرد.

     

    دوم

    بارسلونا
    رتبه سال گذشته: دوم


    450.7m 

     

    (398.1m)
     13%

     


       

    بارسلونا همچنان در حوزه مالی در تعقیب رقیب خانگی خود رئال بوده و پیروزی های فصل پیش این تیم و جام های بسیاری که به ارمغان آورد باعث کاهش چشمگیر فاصله کاتالان ها با مادریدی ها شده است. افزایش فاصله 3/48 میلون یورویی فصل 10ـ2009 به 7/83 میلیون یورو در فصل 11ـ2010 فاصله بارسلونا با منچستریونایتد را به دو برابر افزایش داده است. درآمد تبلیغاتی کاتالان ها در پی قراردادی با بنیاد قطر به شکل بارزی افزایش یافت، امری که پیامدهای آن در درآمدهای سال آینده نیز تاثیر گزار خواهدبود و باعث محکم تر شدن هرچه بیشتر جایگاه آبی اناری ها خواهد شد.

     

    سوم  منچستریونایتد
    رتبه فصل گذشته: سوم
    367m

    (349.8m)
     4.9%

     

          

                
    شاگردان الکس فرگوسن دوباره در فصل 11ـ2010 به مقام قهرمانی رسیدند. همچنین باتوجه به نمایش بی نظیرشان در راه رسیدن به فینال لیگ قهرمانان توانستند پس از رئال و بارسا بیشترین درآمد را کسب کنند. 27% درآمد سرخپوشان از قرارداد با شرکت 
    Aon و نیز شرکت تولید پوشاک ورزشی Nike حاصل شده، اما با این حال انحصار رئال مادرید و بارسلونا در حق پخش تلوزیونی لالیگا و نیز عملکرد خوب اقتصادیشان در سایر حوزه ها باعث شده تا منچستر یونایتد نتواند طی پنج سال گذشته رشدی در حد رقیبان اسپانیایی خود داشته باشد.

     

    چهارم

    بایرن مونیخ
    رتبه فصل گذشته: چهارم

    321.4m

    (323m)
     0.5%

     

     


     

     

    بزرگان مونیخی در جایگاه چهارم قرار گرفتند. اما باید توجه داشت که در فصل 11ـ2010  وضعیت چندان مناسبی نداشتند. ناکامی در بوندسلیگا و نمایش بسیار ضعیف در لیگ قهرمانان که منجر به حذف آنها، آنهم در مرحله یک شانزدهم شد، همه عواملی بودند که موجب کاهش درآمدهای تیم شدند. با این وجود فعالیت های تبلیغاتی بایرن 3% و درآمدهای حاصل از مسابقات نیز به خاطر سیاست اصلاح قیمت ها 8% رشد را نشان می دهند. در نهایت عملکرد مثبت در خانه و مسابقات اروپایی دو مرتبه باعث افزایش درآمدها خواهد شد.

     

    پنجم  آرسنال
    رتبه فصل گذشته: پنجم
    251.1m

    (274.1m)
     8.4%

     


             

    با توجه به ارز رایج در انگلستان، توپچی های لندن توانستند به رشدی ناچیز در فصل 11-2010 دست یابند اما تاثیر نوسان قیمت تبدیل پوند به یورو باعث کاهش 4/8 درصدی درآمدها شد. شش سال پیاپی است که آرسنال به هیچ مقامی دست نیافته و این باعث کاهش درآمدها در فروش بلیط و حق پخش شده است. قرار داد بلند مدت با شرکت الامارات نیز بدین معناست که فقط 20% کل درآمدها از راه تجارت و بازرگانی بدست می آید. شرایط به گونه ای است که آرسنال می بایست برای برون رفت از بن بست راهکاری بجوید. این در حالی است که ادامه حضور در لیگ قهرمانان برای حفظ رتبه پنجمی اجتناب ناپذیر است.

    ششم  چلسی
    رتبه سال گذشته: ششم
    249.8m

    (255.9m)
     2.4%

       


        

    مانند آرسنال چلسی نیز در مقیاس پوند فصل 11ـ2010 را با افزایش درآمد پشت سر گذاشته اما وقتی رقم درآمدها را به یورو تبدیل کرده با کاهش 4/2 درصدی روبرو شده است. آبی پوشان همچنین توانستند شکاف 9/16 میلیون یورویی فصل 10ـ2009 را امسال به 3/1 میلیون یورو کاهش دهند که بسیار چشمگیر بود. با وجود عدم کسب قهرمانی در سال 11ـ2010 درآمدهای حاصل از حق پخش تلوزیونی قسمت اصلی درآمدهای چلسی را تشکیل می دهد که امسال با توجه به حضورش در مرحله یک چهارم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا از سوی یوفا افزایش نیز خواهد یافت. البته درآمدهای حاصل از تبلیغات و بلیط فروشی هردو در طول این مدت ثابت مانده اند، البته این رقم انقدر بوده که بتواند جایگاه ششمی چلسی را حفظ کند.

    هفتم  آ ث میلان
    رتبه سال گذشته: هفتم
    235.1m

    (244m)
     3.6%


     


         

    آ ث میلان در فصل 10-2009 توانست در رتبه هفتم و در بین تیم های ایتالیایی در صدر فهرست ثروتمندترین ها قرارگیرد و حالا پس از برتری نسبتا طولانی مدت اینتر در چند قدمی فتح کالچو قرار گرفته است. طی سال گذشته مجموع درآمدهای میلانی ها کاهشی 6/3 درصدی به خود دید و این در حالی است که آمار و ارقام رشد 46% در درآمد پخش تلویزیونی نشان می دهد. اگرچه درآمد تبلیغاتی میلانی ها در پی قراردادی سودآور با الامارات رشد چشمگیری به خود دید اما درآمد حاصل از فروش بلیط و برگزاری مسابقات در بین 10 تیم برتر در پایین ترین حد قرار دارد.

    هشتم  اینتر
    رتبه سال گذشته نهم
    211.4m

    (224.8m)

     6%



         

    با وجود نواسان قیمت ارز که کاهش 6 درصدی درآمدها را به همراه داشت اینتر اولین تیمی بود که توانست با جا گذاشتن لیورپولی که در فصل 10ـ2009 در رده هشتم قرار داشت یک پله صعود کند و در جایگاه هشتم قرار گیرد. مانند آ ث میلیان اینتر نیز بیشترین درآمدش را از راه حق پخش تلوزیونی کسب می کند که به چیزی بالغ بر 57 درصد که پس از رم بیشترین است. اینتر نیز مثل سایر تیم های سری آ اگر بدنبال رقابت با دیگر تیم های ثروتمند جهان است، باید بدنبال راهکارهای موثری برای افزایش درآمدها در سایر بخش ها نیز باشد. 

     

    نهم  لیورپول
    رتبه سال گذشته: هشتم
    203.3m

    (225.3m)
     9%

     


      

    لیورپول تنها تیمی در بین 10 تیم برتر این فهرست است که در رقابت‌های لیگ قهرمانان حضور ندارد و به همین علت هم درآمدی از حق پخش این بازی ها کسب نخواهد کرد. امری که از فصل 4-2003 سابقه نداشته و باعث سقوط یک پله ای تیم شد. با این وجود باشگاه توانست با عقد یکی از بزرگترین قراردادهای تبلیغات روی پیراهن که ارزشی بالغ بر 22 میلیون یورو در هر فصل دارد کسری بوجود آمده را جبران کند. فصل گذشته حضور در مرحله نیمه نهایی لیگ اورپا باعث شد تا کسری بوجود آمده تا 4/12 میلیون یورو کاهش یابد. اما از آنجا که سرخ¬پوشان قادر نخواهند بود این فصل در لیگ قهرمانان شرکت کنند، می¬بایستی برای باقی ماندن در جمع 10 ده تیم برتر تلاش¬های بیشتری از خود نشان دهند.

     

    دهم  شالکه 04 
    رتبه فصل گذشته: شانزدهم
    202.4m

    (€139.8m)
     45%

       


               

     

    پدیده فصل 11-2010 فهرست ثروتمند ترین باشگاه‌های جهان بی‌تردید شالکه 04 بود که بواسطه صعود تا مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان توانست شاهد رشد 45 درصدی درآمدهایش باشد. حق پخش تلویزیونی بازی‌ها عامل مهمی در افزایش 45% و حضور شالکه در بین 10 تیم برتر جهان شد. البته نیاید فراموش کرد که درآمد تبلیغاتی باشگاه نیز به نوبه خود موفقیتی بزرگ تلقی می شود. امری که به سبب بهره برداری صحیح از از ورزشگاه باشکوه این تیم، ولتنیس آرنا، حاصل شده است. با این همه حضور نیافتن در لیگ قهرمانان امسال بدین معنی خواهد بود که موفقیت‌شان چندان هم پایدار نخواهد بود.

     

    یازدهم  تاتنهام
    رتبه فصل گذشته: دوازدهم
    181m

    (€146.3m)
     24%

     

     


      

    به سبب حضور در مرحله یک چهازم نهایی لیگ قهرمانان تاتنهام توانست امسال رشدی 24 درصدی در درآمدها را تجربه کند تا باردیگر بالاتر از رقیب لیگ برتری‌اش منچسترسیتی قرارگیرد. نمایش در خور تمجید تیم در زمین بازی رشد 61 درصدی درآمدها از حق پخش تلوزونی بازی‌ها را به همراه داشت که در نوع خود رکوردی کم نظیر تلقی می شود. ظرفیت محدود ورزشگاه کمک چندانی به افزایش فروش بلیط نمی کند، البته ممکن است پس از اتمام طرح‌های در دست اجرا جهت توسعه ورزشگاه فروش بلیط به موتور اصلی محرک باشگاه تبدیل شود.

                      

    دوازدهم  منچسترسیتی
    رتبه فصل گذشته: دوازدهم
    169.6m
    (152.8m)
     11%

        


                        

    درخشش تاتنهام در سطح اروپا باعث شد تا آسمانی پوشان منچستر با وجود افزایش 11 درصدی درآمدهایشان از رتبه یازدهم به جایگاه دوازدهم نقل مکان کند. با این حال سیتی تیمی است که در همه جوانب رشد کرده است; درآمد تبلیغاتی باشگاه طی دو سال گذشته سه برابر شده است و حضور در لیگ قرمانان 12ـ2011 اروپا بدون تردید درآمدهای حاصل از حق پخش تلوزیونی را نیز افزایش خواهد داد. حضور در مسابقات اروپایی همچنین باعث رشد فروش بلیط نیز می‌شود که تضمینی خواهد بود بر آنکه باشگاه سال آینده و سال های آتی بین 10 تیم برتر قرار گیرد.

    سیزدهم یوونتوس
    رتبه فصل گذشته : دهم
    153.9m
    (205m)
     24%

       

     

      

    موفقیت مالی تیم‌های اروپایی باعث برجسته شدن سقوط یوونتوس در جدول برترین‌ها شده است. حضور در لیگ اروپا به جای لیگ قهرمانان کاهش شدید درآمد های یوونتوس را به دنبال داشت. سال گذشته این تیم توانست فقط 8/1 میلیون یورو از یوفا در یافت کند که بسیار کمتر از 8/22 میلیون یورویی سال پیش از آن بود. توافق برسر اصلاح تقسیم درآمدهای حاصل از حق پخش بازی‌های سری آ نیز به نوبه خود باعث کاهش درآمدهای یوه شد که درکنار عدم حضور در مسابقات اروپایی باعث بدتر شدن جایگاه باشگاه در سال آینده خواهد شد. البته نقل مکان به ورزشگاه تازه تاسیس این تیم موجب رشد درآمد فروش بلیط خواهد شد. امری که آنان را در صدر سایر تیم‌های ایتالیایی دراین حوزه قرار خواهد داد.

    چهاردهم  مارسی
    رتبه فصل گذشته: پانزدهم
    150.4m
    (141.1m)
     6.6%


                     


              

    در هفت سال گذشته این نخستین باری است که مارسی با جاگذاشتن لیون و رشد 6/6 درصدی پردرآمدترین باشگاه فرانسوی لقب گرفته است. علت اصلی این اتفاق با توجه به ثابت ماندن درآمدهای تبلیغاتی حضور در مرحله یک شانزدهم لیگ قهرمانان است. برنامه افزایش گنجایش ورزشگاه در مسابقات یورو 2016 به دلیل ساخت و ساز کاهش موقت درآمدها را به دنبال دارد، اما در آینده یقینا موجب افزایش درآمدهای مارسی از فروش بلیط خواهد شد.            

    پانزدهم  آ ث رم
    رتبه فصل گذشته: چهاردهم
    143.5m
    (122.7m)
     17%

     

    رم با توجه به درخشش در لیگ قهرمانان درآمدش از حق پخش تلوزیونی به رقم 5/25 میلیون یورو رسید و موجب شد با افزایش 17 درصدی درآمدهایش در جایگاه پانزدهم قرار گیرد. با این وجود گزارش‌ها کاهش 15 درصدی درآمدهای فروش بلیط در طول فصل را نشان می دهد. با توجه به اتمام ساخت ورزشگاه اختصاصی رمی‌ها امیدوارند تا در آینده نزدیک این مشکل حل شود. اما عدم حضور در رقابت‌های 12ـ2011 لیگ قهرمانان اروپاموجب کاهش موقتی درآمد کل باشگاه خواهد شد.

    شانزدهم  بورسیا دورتموند
    رتبه فصل گذشته:خارج رده بندی
    138.5m
    (105.2m)
     32%

     


     

    از قرار گرفتن در آستانه ورشکستگی یک دهه پیش تا حضور در جمع 20 تیم ثروتمند جهان همه نشان از افزایش رکورد شکن درآمدها هستند. نظیر سایر تیم های بوندسلیگا، درآمد اصلی دورتموند نیز از تبلیغات حاصل میشود که با 57 درصد بالاترین رقم در بین 20 تیم برتر محسوب می‌شود. قراردادهای هوشمندانه تبلیغاتی در کنار حضور در لیگ قهرمانان با عث خواهد شد تا تیم سال آینده شاهد رشدی بی سابقه بین تیم‌های آلمانی باشد

    هفدهم  لیون
    رتبه فصل گذشته: چهاردهم
    132.8m
    (146.1m)
     9.1%


             

    لیونی ها با سقوط سه پله‌ای نه تنها از مارسی عقب افتادند بلکه ممکن است حضور قدرتمند پاری‌سن ژرمن جایگاهشان در صدر فوتبال فرانسه را نیز تهدید کند. باردیگر ناکامی در حضور در لیگ قهرمانان باعث کاهش درآمدهای حاصل از حق پخش بازی‌ها شد. مانند بسیاری دیگر لیون نیز در پی ایجاد ورزشگاهی چند منظوره است که باعث بیشتر شدن فروش بلیط و افزایش درآمد تبلیغاتی تیم خواهد شد.

    هجدهم  هامبورگ
    رتبه فصل گذشته: سیزدهم
    128.8m
    (146.2m)
     12%

     

      

     

     

     

    همانطور که پیش بینی می‌شد از دست دادن درآمد حاصل از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان درفصل 11ـ2010 باعث تنزل مقام هامبورگ شد. درآمدهای تبلیغاتی عمده‌ترین بخش درآمدهای تیم را تشکیل می‌دهد و ناکامی در حضور در لیگ قهرمانان باعث از دست رفتن 9 میزبانی هامبورگ و کاهش 5/7 میلیون یورویی حاصل از فروش بلیط و برگزاری مسابقه شد. از آنجا که موفقیت در زمین بازی و حق پخش تلویزیونی اهمیتی کلیدی در باقی ماندن در فهرست 20 تیم برتر دارند، هامبورگی‌ها کار سختی سال آینده پیش رو دارند.

    نوزدهم  والنسیا
    رتبه فصل گذشته: خارج از رده بندی
    116.8m
    (99.3m)
     18%

     

     


    طی پنج سال گذشته مشکلات مالی والنسیا ناشی از خالی ماندن سکوها و فروش ستاره‌های تیم موجب شد این تیم جایگاه متزلزلی داشته باشد. با این حال حضور مداوم در لیگ قهرمانان این تیم را در مسیر درست درآمدزایی قرار داد. جایگاه نوزدهمی والنسیا که فاصله زیادی با بزرگان اسپانیا، رئال و بارسا دارد بار دیگر شاهدی بر نابرابر بودن تقسیم درآمدهای پخش تلوزیونی مسابقات لالیگا است.

    بیستم  ناپولی
    رتبه فصل گذشته: خارج از رده بندی
    114.9m
    (91.6m)
     25%

     


                         

     

    پس از درخشش در سری آ، ناپولی توانست برای اولین بار در جمع 20 تیم ثروتمند قرار گیرد. بر خلاف میلان و اینتر، ناپولی توانست از قرارداد اصلاح تقسیم حق پخش تلوزیونی سری آ سود زیادی برده افزایش 47 درصدی(6/18 میلیون یورویی) درآمدهایش را به ارمغان آورد. قرارداد تبلیغاتی جدید در کنار حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان نه تنها جایگاه بیستمی تیم در فصل آتی را تضمین می‌کند بلکه ممکن است موجب ارتقای مقام این تیم نیز بشود.

     

     

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.