• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » تغذیه » عادت خوراکی سوئدی ها در زمستان
    کد خبر : 431311

    عادت خوراکی سوئدی ها در زمستان

    عادت خوراکی سوئدی ها در زمستانReviewed by Farnaz on Feb 14Rating: در این روزهای سرد، به سراغ سوئد که زمستان های سردی دارد، رفته ایم. مردم این کشور با پایین آمدن دمای هوا، بیش از پیش سیب زمینی می خورند؛ یا به صورت سرخ شده یا پوره.             در این روزهای سرد، به…

    عادت خوراکی سوئدی ها در زمستانReviewed by Farnaz on Feb 14Rating:

    در این روزهای سرد، به سراغ سوئد که زمستان های سردی دارد، رفته ایم. مردم این کشور با پایین آمدن دمای هوا، بیش از پیش سیب زمینی می خورند؛ یا به صورت سرخ شده یا پوره.    

      

        

    در این روزهای سرد، به سراغ سوئد که زمستان های سردی دارد، رفته ایم. مردم این کشور با پایین آمدن دمای هوا، بیش از پیش سیب زمینی می خورند؛ یا به صورت سرخ شده یا پوره. ما نیز سوپی را برایتان انتخاب کرده ایم که اجزای اصلی اش را سیب زمینی و پنیرخامه ای تشکیل می دهند. پس با ما همراه شوید…

    ● عادت های خوراکی سوئدی ها

    با شنیدن اسم این کشور، اولین چیزی که به ذهن می رسد، سرماست. مردم سوئد خوراکی رایج و مخصوص سرما دارند؛ سیب زمینی سرخ کرده با سس مخصوص.

    ترکیب خوراک های  سوئدی چندان پیچیده نیست حتی می شود گفت که کاملا ساده است و سوئدی ها چندان عادت به خوردن خوراک های  چرب ندارند و بیشتر به غذاهای سالم اهمیت می دهند. در نتیجه از گوشت قرمز و سفید گرفته تا سبزی ها را ترجیحا به شکل آبپز یا بخارپز میل می کنند و اگر خوراکی را سرخ کنند، از روغن مخصوص سرخ کردن یا روغن زیتون (آن هم به مقدار خیلی کم) استفاده می کنند.

    صبحانه سوئدی به دلیل وجود میوه های جنگلی از مرباهایی با تنوع فراوان همراه با کره و یک نوشیدنی غلیظ مثل قهوه تشکیل شده است. مخلوط کره و مربا روی یک برش نان تست یا نان های خانگی (که آنها هم با کره فراوان درست می شوند) مورد علاقه مردم سوئد است. این نان های خانگی در وعده شام نیز با خوراکی رقیق مثل سوپ میل می شوند. البته گاهی هم آن را ریز می کنند و داخل سوپ می ریزند.

    یکی دیگر از خوراک های مورد علاقه سوئدی ها، خوراک های  دریایی است به طوری که انواع ماهی، میگو، خرچنگ و لابستر در سفره خوراکی مردمان این کشور جایگاه ویژه ای دارند که البته باز هم آن را به صورت کبابی یا نیم پز آماده و از طعم دهنده هایی مانند لیمو، فلفل یا سس برای مزه دار کردن آنها استفاده می کنند.

    از عادت های دیگر مردم سوئد، خوردن میان وعده است. آنها عقیده دارند میان وعده ها نقش مهمی در حفظ تناسب اندامشان دارند زیرا با خوردن آن از پرخوری در سایر وعده ها جلوگیری می شود. البته سوئدی ها بین صبحانه و ناهار معمولا یک یا دو عدد میوه به عنوان میان وعده می خورند و بین ناهار تا شام یک میان وعده شیرین مانند یک برش کیک یا تارت با یک نوشیدنی دارند، در نتیجه وعده ناهار و شام را بسیار سبک می خورند.

    طرز تهیه سوپ سوئدی

    ● مـواد لازم (برای۴ نفر)

    ▪ فیله مرغ تکه شده/۳۰۰ گرم/۵۰۰ کیلوکالری

    ▪ سیب زمینی متوسط/۴ عدد/۳۲۰ کیلوکالری

    ▪ پیاز خرد شده/۵/۰ لیوان/۱۰ کیلوکالری

    ▪ پنیرخامه ای/۴ قاشق غذاخوری/ ۱۸۰ کیلوکالری

    ▪ فلفل سیاه و قرمز/ ۵/۰ قاشق چایخوری (باهم)/ ۰ کیلوکالری

    ▪ نمک/ به مقدار لازم/ ۰کیلوکالری

    ● طـرز تـهـیـه

    ابتدا تکه های فیله مرغ، سیب زمینی هایی که از قبل نگینی خرد کرده اید، پیاز خرد شده و تمام ادویه ها (البته به غیر از نمک) را در قابلمه ای با هم مخلوط کنید و بعد از ریختن ۴ لیوان آب، روی حرارت ملایم بگذارید تا خوب پخته شوند. پنیرخامه ای را به آنها اضافه کنید و بگذارید روی حرارت بمانند تا زمانی که کاملا پنیرخامه ای با مواد دیگر مخلوط شود. در آخرین مرحله، در صورت نیاز، به سوپ نمک بزنید. به این ترتیب خوراک شما آماده خوردن خواهد بود.

    ● مـقـدار کـالـری

    مجموع موادغذایی این سوپ، ۱۰۰۰ کیلوکالری انرژی دارند و در صورت تقسیم آنها میان ۴ نفر، هر یک ۲۵۰ کیلوکالری انرژی دریافت خواهند کرد. البته خوردن سوپ با ۱ تا ۲ برش نان، حداقل ۸۰ تا ۱۶۰ کیلوکالری انرژی دریافتی را اضافه خواهد کرد.

    ● سـیـنـه مـرغ بـرای سـرمـاخـورده هـا

    این ماده غذایی در گروه گوشت های سفید جای می گیرد و در مقایسه با گوشت قرمز، کلسترول کمتری دارد. سینه مرغ منبع پروتئین هاست و خوردن آن به خصوص به کسانی که زیاد سرما می خورند، توصیه می شود زیرا هم برای هضمش نیازی به عملکرد شدید دستگاه گوارش نیست و هم سرشار از موادمغذی ضروری در این شرایط است. سینه مرغ دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است به خصوص گلوتامین و تریپتوفان. این ماده غذایی از منابع کارنیتین است که دریافت آن به تولید انرژی از چربی ها کمک می کند و انرژی مورد نیاز را در اختیار سلول ها قرار می دهد. هر تکه ۳۰ گرمی سینه مرغ، یک واحد گوشت محسوب می شود ۵۵ کیلوکالری انرژی دارد که باید در کل کالری روزانه آن را محاسبه کرد.

    ● سـیـب زمـیـنـی بـرای فـشـارخـونی هـا

    سیب زمینی در گروه سبزی های نشاسته ای جای می گیرد و یکی از منابع آسان هضم انرژی است. این ماده غذایی نشاسته فراوانی دارد که یکی از انواع کربوهیدرات های پیچیده است و هر گرم از آن ۴ کیلوکالری انرژی ایجاد می کند به همین دلیل مصرف آن در روزهای سرد سال که نیاز به انرژی کمی افزایش پیدا می کند، عادت غذایی خوبی است به خصوص برای گروه های سنی کودکان، نوجوانان و خانم های باردار در ماه های آخر و خانم های شیرده. البته سیب زمینی در مقایسه با منابع انرژی دیگر، مقادیر قابل ملاحظه ای پتاسیم نیز دارد و مصرف آن به کسانی که دچار فشارخون بالا هستند توصیه می شود. در ضمن بهتر است که آن را به صورت تنوری تهیه و به جای نمک با سبزی های معطری مانند آویشن مزه دار کنید.

     ● پـنـیـرخـامـه ای بـرای بـچـه هـا

    پنیر در خانواده لبنیات جای می گیرد اما به دلیل داشتن پروتئین فراوان، هر ۴۵ گرم از آن، یک واحد گوشت محسوب می شود البته نه پنیر خامه ای، زیرا این ماده غذایی بیش از پروتئین، دارای چربی است و هر قاشق غذاخوری آن یک واحد چربی محسوب می شود که ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد. البته خوردن این ماده غذایی به گروه های سنی کودکان و نوجوانان که به دلیل سوخت و ساز بالا به انرژی بیشتری نیاز دارند، توصیه می شود اما بهتر است گروه میانسالان از خوردن آن بپرهیزند زیرا به هر حال ماده غذایی با منشأ حیوانی و چربی موجود در آن، از نوع اشباع و دارای کلسترول است و زیاده روی در مصرفش می تواند باعث افزایش کلسترول بد خون شود پس باید در خوردن آن حد اعتدال را رعایت کرد.

    ● اگر سرماخورده اید

    به شما توصیه می کنیم که در ترکیب این سوپ از سبزی هایی مانند شغلم، انواع کلم و هویج نیز استفاده کنید تا دوره بیماری تان کوتاه تر شود.

    ● اگر چربی خون دارید

    بهتر است به جای پنیرخامه ای به محتویات این سوپ، شیر کم چرب و سبزی هایی مانند کرفس، جوانه گندم و کدو سبز رنده شده بیفزایید.

    ● اگر یبوست دارید

    بهتر است گندم پوست نکنده را در سوپ بریزید تا فیبر دریافتی تان بیشتر شود. به علاوه، افزودن سبزی های برگ سبزی مانند جعفری و گشنیز نیز به کاهش شدت یبوست کمک می کند.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.