• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار سینمای ایران , سینما و تلویزیون » رضا صادقی: نخواستم با این فیلم به یک قدیس تبدیل شوم!
    کد خبر : 403849

    رضا صادقی: نخواستم با این فیلم به یک قدیس تبدیل شوم!

    رضا صادقی: نخواستم با این فیلم به یک قدیس تبدیل شوم!Reviewed by Farnaz on Feb 5Rating: گزارش نشست خبری فیلم «بی خداحافظی» در برج جشنواره رضا صادقی: نخواستم با این فیلم به یک قدیس تبدیل شوم! به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، رضا صادقی گفت: «بی خداحافظی» داستان زندگی رضا صادقی نیست. نخواستم…

    رضا صادقی: نخواستم با این فیلم به یک قدیس تبدیل شوم!Reviewed by Farnaz on Feb 5Rating:

    گزارش نشست خبری فیلم «بی خداحافظی» در برج جشنواره
    رضا صادقی: نخواستم با این فیلم به یک قدیس تبدیل شوم!


    به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، رضا صادقی گفت: «بی خداحافظی» داستان زندگی رضا صادقی نیست. نخواستم که با این فیلم تبدیل به یک قدیس شوم.

    چهارمین نشست روز سوم برگزاری جشنواره برای فیلم «بی خداحافظی» ساخته احمد امینی برگزار شد.

    این نشست با حضور احمد امینی کارگردان فیلم، محمد نشاط تهیه کننده، سعید شاهسواری فیلمنامه نویس و بازیگران فیلم رضا صادقی، شقایق فراهانی و کوروش تهامی برگزار شد. محمود گبرلو مجری کارشناس جلسلات به همراه رامتین شهبازی منتقد سینما به بررسی و تحلیل این فیلم پرداختند.

    در ابتدای جلسه احمد امینی با اشاره به این که از آخرین اثر سینمایی‌اش «این زن حرف نمی زند» 9 سال می گذرد، گفت: در طول این مدت دور بودن از سینما، درگیر تلویزیون و سریال سازی بودم. متأسفانه تلویزیون مثل مردابی می ماند که آدم در آن گیر می‌افتد، من نیز به این مشکل دچار شدم تا این که دو سال پیش به پیشنهاد محمد نشاط به سینما بازگشتم و حاصل آن حالا در مقابل شما قرار گرفته است. وی در ادامه از دلیل پذیرفت چنین پروژه ای گفت: کلید اصلی حضورم موضوع ساخت فیلمی درباره یک هنرمند زنده بود که در ابتدا موافق‌اش نبودم اما زمانی که شعر «خدا را چه دیدی» رضا صادقی را شنیدم نظرم نسبت به انجام کار تغییر کرد. شاید به نظر برسد این فیلم از کارنامه کاری من دور است. گرچه در جزئیات همان فراز و فرودهای معمول کاری ام وجود دارد اما کلیت ماجرا با توجه به فیلمنامه پرداخت به داستانی در ظاهر سهل و ممتنع است که در واقع مشکلات بسیاری با خود داشت. رضا صادقی هنرپیشه نیست. خودش نیز علاقه ای به این کار نداشت و برای انجام این پروژه دچار تردید بود. با این وجود حضور پیام دهکردی به ما کمک کرد که توانایی های بالقوه او را شناسایی کنیم. در تمام طول ساخت پیام دهکردی سعی کرد با همراهی اش ترس صادقی را از امکان خدشه ای که به وجه موسیقیایی‌اش وارد شود، را از او دور کند. با وجودی که این اولین کاری بود که بازیگردانی همراه گروه من بود اما نقش بی نظیر دهکردی، برای حضورش مسلم بود.

    محمد نشاط تهیه کننده فیلم در ادامه به جریان طولانی به ثمر رسیدن فیلم اشاره کرد و گفت: زمانی که برای فیلم قرنطینه، رضا صادقی تیتراژ پایانی را خواند به این فکر افتادم که از زندگی او فیلمی بسازم. پروانه تولید فیلم سال 86 دریافت شد اما چون امینی اولین بار پیشنهاد را نپذیرفت، این مسئله تا سال 88 با وجود صحبت با سایر کارگردانان بی نتیجه ماند.

    رضا صادقی نیز سخنان خود را چنین آغاز کرد: زاهد یکتاپرست از حال ما آگاه نیست/ در حق ما هر چه گوید جای هیچ اکراه نیست.

    این بار در سالن میلاد به جای کنسرت بر پرده نقره ای نشستم. مهمان این پرده شدم تا نکاتی را اثبات کنم. این فیلم قصه زندگی رضا صادقی نیست. در جایی که موسیقی حرام است و با یک نگاه عادلانه به مکروه تبدیل می شود، جایی که مسائل عاطفی و عاشقانه را اطوارهای کلیشه ای  و یا پشت پرده ها و درها بیان می شود، خواستم که فیلمی به دور از این مسائل ساخته شود. مهم این است که بدانیم اطرافیان یک هنرمند از هر کس دیگر بیشتر می توانند او را مسموم کنند، زهری که از مجوز نگرفتن هم بدتر است.

    صادقی در ادامه گفت : بازیگر نیستم، برایم جالب بود به زندگی یک هنرمند با حواشی‌اش بپردازند به همین خاطر پذیرفتم که در فیلم حضور داشته باشم اما برای بیان حرف هایم اجازه خواستم تا ترانه هایم در فیلم نقش داشته باشند. شاید کسی دچار این سوال شود که با این فیلم از من یک قدیس ساختند. اما به نظر من سرنوشت یک قدیس این گونه نیست. یک قدیس ضعف ندارد.

    رامتین شهبازی منتقد جلسه با بیان این مطلب که به کارهای احمد امینی علاقه مندم، به خصوص سریال های اش که از نظر من بهترین های سال های اخیر تلویزیون ایران است، افزود: تبدیل یک متن مکتوب به یک متن تصویری کار یک کارگردان است که متأسفانه بسیاری از فیلمسازان ما به این مسئله دست نمی یابند، این مطلب در جشنواره امسال بسیار هویداست به گونه ای که ما خیال می کنیم مشکل از ماست که با این فیلم ها ارتباطی پیدا نمی‌کنیم.

    شهبازی گفت: این فیلم یک سر و گردن از سینمای داستانی و بدنه بالاتر است و به راحتی می‌تواند مخاطب جذب کند. هرچند که این در این روزگار هر چیز غیرمترقبه ای ممکن است. وی ادامه داد: این فیلم در پرداخت شخصیت های مستند پرتره ای با روایت یک داستان توانسته است ضمن رعایت قواعد لازم سینما به یک درام قابل قبول دست پیدا کند. هرچند که فیلم در روایت داستان خود با گره افکنی های متعدد موفق بوده است اما در میانه های فیلم، دو مسئله اصلی که داستان زندگی خصوصی و معمای حال حاضر هنرمند است به جای درهم تنیدن به دو خط موازی که در کنار هم حرکت می کنند، تبدیل می شود.

    امینی در پاسخ به صحبت های منتقد برنامه توضیح داد: گرچه این نکات قابل تأمل هستند اما به نظر می رسد که بهتر است یک بار دیگر فیلم را ببینیم. چرا که جواب معماها در خلال دیالوگ ها ، روایت داستانی و ترانه ها پاسخ داده شد. ما مجموعه اطلاعات را در این دسته بندی تقسیم کردیم.

    در ادامه این جلسه نخستین صحبتی که از طرف اهالی رسانه مطرح شد، نارضایتی از فضای نمایش زندگی و حرفه خبرنگاری بود، این دومین فیلمی که با پرداخت به زندگی اهالی رسانه نارضایتی آن‌ها را برانگیخت. علاوه بر این پرداختی که برای این سوژه انتخاب شده کلیشه ای است، استفاده از یک خبرنگار برای رسیدن به داستان زندگی یک هنرمند بیشتر برای فضای فیلم هایی مناسب است که از یک هنرمند ناآشنا سخن بگوید.

    امینی در پاسخ به این حرف ها گفت: زندگی واقعی آن چیزی است که ما می دانیم و می بینیم اما برای سینمایی اگر چالشی در داستان واقعی ایجاد نشود جذابیت داستانی وجود ندارد. وی برای پرداخت کلیشه ای خود عذر خواست.

    شقایق فراهانی در واکنش به این سخنان گفت: باید متذکر شوم که این فیلم زندگی رضا صادقی نیست. بلکه ما به بهانه زندگی رضا صادقی به مشکلات و معضلاتی که مردم در زندگی شان با آن درگیر می شوند می پردازیم.  به خصوص نباید این فیلم را با فیلمسازی در خارج از کشور مقایسه کرد.

    منبع : سینمانگار

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.