• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » كاغذباطله مدارس به كجا می‌رود؟
    کد خبر : 403174

    كاغذباطله مدارس به كجا می‌رود؟

    كاغذباطله مدارس به كجا می‌رود؟Reviewed by Aryan♥ on Feb 5Rating: سالانه حدود 40 هزار تن كاغذ در بخش كتاب درسي، دفتر و اوراق امتحاني دانش آموزان در مدارس سراسر كشور مصرف مي‌شود و بدين ترتيب با پايان هر سال تحصيلي، با انبوهي از كاغذ باطله و كتب درسي در مدارس مواجه مي‌شويم كه به علت…

    كاغذباطله مدارس به كجا می‌رود؟Reviewed by Aryan♥ on Feb 5Rating:

    سالانه حدود 40 هزار تن كاغذ در بخش كتاب درسي، دفتر و اوراق امتحاني دانش آموزان در مدارس سراسر كشور مصرف مي‌شود و بدين ترتيب با پايان هر سال تحصيلي، با انبوهي از كاغذ باطله و كتب درسي در مدارس مواجه مي‌شويم كه به علت نبود كارخانجات بازيافت كاغذ باطله در اكثر استان‌ها و هزينه بالاي حمل آن به استان‌هاي داراي كارخانجات بازيافت، پروسه بازيافت كاغذ باطله به درستي انجام نمي‌شود.

    به گزارش ایسنا، سيد احمد حسيني ـ مديركل چاپ و توزيع كتب درسي آموزش و پرورش ـ با اشاره به مصرف كاغذ و توليد كاغذ باطله در مدارس گفت: سالانه بيش از 250 هزار تن كاغذ در سراسر كشور در بخش كتاب، روزنامه، مجله و ساير بخش‌ها مصرف مي‌شود كه سهم آموزش و پرورش از اين ميزان، يك پنجم است و سالانه بيش از40 هزار تن كاغذ در بخش كتاب، دفتر و اوراق امتحاني دانش آموزان مصرف مي‌شود.

    وي اظهار كرد: به طور ميانگين در يك مدرسه 500 نفره در طول يك سال تحصيلي 30 هزار برگ كاغذ A4 مصرف مي‌شود كه شامل اوراق امتحاني و ساير كاغذ‌هاي مصرفي دانش‌آموزان است.

    وي افزود: با همكاري مشترك آموزش و پرورش و سازمان شهرداري‌ها، از طريق برخي شركت‌هاي خصوصي، جعبه‌هاي ويژه جمع‌آوري كاغذ در مدارس تعبيه شده كه از اين طريق بازيافت كاغذ باطله‌هاي مدارس و تفكيك كاغذ از زباله‌ها انجام مي‌شود.

    وي با بيان اينكه طرح تفكيك كاغذ از ساير زباله‌ها طرحي سراسري است كه با همكاري محيط زيست و سازمان شهرداري‌ها انجام مي‌شود، گفت: در بحث بازيافت كاغذ‌ باطله‌هاي مدارس نكته‌اي وجود دارد و آن اين كه در همه استان‌ها كارخانجات بازيافت كاغذ وجود ندارد، لذا بازيافت كاغذ‌ باطله‌ها در بيشتر استان‌ها به طور مستقل انجام نمي‌شود و براي انتقال آن به شهرهايي كه كارخانجات بازيافت وجود دارد، هزينه‌هاي زيادي بايد صرف شود كه براي كارخانجات مقرون به صرفه نيست.

    حسيني گفت: يكي از مهمترين مسائل در بازيافت كاغذ باطله‌هاي مدارس، نوع بازيافت و تبديل آن است كه قرار است كاغذ بازيافت شده مورد استفاده چه بخشي قرار گيرد، آيا به عنوان كاغذ روزنامه بازتوليد مي‌شود يا كاغذي براي چاپ رنگي و يا موارد ديگر؟

    وي با بيان اينكه بازيافت بايد تعريف فني داشته باشند، تصريح كرد: در بازيافت‌ها بايد كاغذ روزنامه در چرخه بازيافت بار ديگر به كاغذ روزنامه تبديل شود.

    مديركل چاپ و توزيع كتب درسي آموزش و پرورش تاكيد كرد: معتقديم اين وزارتخانه بايد به عنوان يك پشتيبان در امر بازيافت كاغذ باطله با ساير دستگاه‌ها همكاري لازم را داشته باشد و آماده است تا هر نوع تخصص و تجربه‌اي را كه در طول ساليان گذشته در زمينه چاپ، توليد و بازيافت كاغذ داشته در اختيار دستگاه‌ها قرار دهد.

    وي درباره اجراي طرح سراسري جمع‌آوري كاغذ‌باطله‌ها و كتاب‌هاي درسي با پايان سال تحصيلي نيز خاطرنشان كرد: در برخي از مدارس چنين طرحي اجرا مي‌شود، اما با توجه به اينكه كتاب وسيله شخصي دانش‌آموزان است، هيچ اجباري براي اين كار وجود ندارد و چنانچه افراد تمايل داشته باشند آن را مي‌توانند به مدرسه تحويل دهند.

    حسيني با تاكيد بر اينكه تفكيك كاغذ از زباله‌هاي ديگر و انتقال آن به پروسه بازيافت موضوعي است كه نيازمند فرهنگسازي است، خاطرنشان كرد: بخشي از اين فرهنگسازي در كتاب‌هاي درسي از جمله كتاب علوم آغاز شده و در برنامه درس ملي نيز در تغييرات كتاب و آموزش مهارتهاي زندگي، اين نوع فرهنگسازي‌ها مدنظر قرار گرفته است.

    وي تاكيد كرد: بازيافت كاغذ باطله‌ها موضوع بسيار مهمي است كه همانند مباحث آموزشي ترافيك و همياران پليس و يا پزشك خانواده بايد فرهنگسازي شده و زمينه‌هاي آن در جامعه به ويژه در مدارس فراهم شود.

    وي با بيان اينكه بازيافت تعاريف صنعتي مخصوص به خودش را دارد افزود: بر اين اساس، کاغذ شيميايي سفيد بايد مجددا‌ به کاغذ شيميايي سفيد و کاغذ مکانيکي بايد به کاغذ مکانيکي تبديل شود اما در شرايط فعلي مشکل اين است که بازيافت به معناي واقعي انجام نمي‌شود و کارخانجاتي که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند، از امکانات صنعتي کافي برخوردار نيستند.

    به گفته مديركل چاپ و توزيع كتب درسي، در حال حاضر بخشي از کتاب‌هاي درسي که جمع‌آوري مي‌شود، به طور کامل در چرخه بازيافت قرار مي‌گيرد و کاغذ سفيد کتاب به “کاغذ‌هاي سنگين” مانند کارتن و جعبه کفش و بخشي از آن نيز به دستمال کاغذي تبديل مي‌شود.

    حسيني تصريح كرد: اكثر فرآيند چاپ و توليد كتاب در ايران همانند كشورهاي اروپايي است و آموزش و پرورش از دستگاه‌ها و امكانات به روز براي چاپ كتاب‌هاي درسي استفاده مي‌كند و از آماده‌سازي تا چاپ نهايي از امكانات درجه يك كشورهاي اروپايي استفاده مي‌شود.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.