• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » گوناگون » خلبان شهبازی: پیشنهاد مدیریت هما هم به من نشده است
    کد خبر : 394613

    خلبان شهبازی: پیشنهاد مدیریت هما هم به من نشده است

    خلبان شهبازی: پیشنهاد مدیریت هما هم به من نشده استReviewed by Aryan on Feb 2Rating: با گذشت 3 ماه از فرود موفق هواپیمای مسکو- تهران و چند مورد تقدیر از کاپیتان شهبازی از جمله در هیات دولت، دیروز هما اطلاعیه داده و اعلام کرده که فرود این پرواز، نه توسط شهبازی، بلکه با هدایت کاپیتان…

    خلبان شهبازی: پیشنهاد مدیریت هما هم به من نشده استReviewed by Aryan on Feb 2Rating:

    با گذشت 3 ماه از فرود موفق هواپیمای مسکو- تهران و چند مورد تقدیر از کاپیتان شهبازی از جمله در هیات دولت، دیروز هما اطلاعیه داده و اعلام کرده که فرود این پرواز، نه توسط شهبازی، بلکه با هدایت کاپیتان عقدایی انجام شده است؛ امری که شهبازی آن را رد می کند و البته درباره حواشی که پیرامون این پرواز مطرح شده، توضیحاتی می دهد.

    هواپیمای پرواز 742 مسکو-تهران قرار بود ساعت 15:20 26 مهرماه 1390 درفرودگاه حضرت امام (ره) فرود آید که خلبان هنگام باز کردن ارابه های فرود، متوجه مشکل در چرخ جلوی هواپیما شد و علی رغم اجرای دستورالعمل های مربوطه چرخ باز نشد که در نهایت این پرواز در باند چپ فرودگاه مهرآباد، در ساعت 16:00 به سلامت در باند فرودگاه مهرآباد فرود آمد. پس از این اتفاق حتی با انتشار فیلم فرود هواپیما نیز یافتن شماره ای با خلبان این هواپیما دشوار بود و نخستین تماسهای تلفنی با کاپیتان شهبازی از کانال هایی به جز هما رخ داد.

    پس از آن بود که روزنامه ها سراغ کاپیتان را گرفتند و در نهایت رسانه ملی سراغ کاپیتان هوشنگ شهبازی رفت تا این چهره که با همراهی همکارانش، جان نزدیک به صد سرنشین هواپیمای مذکر را نجات داده بود، مورد توجه لازم قرار گیرد و در نهایت به ترتیب توسط رئیس مجلس و رئیس دولت مورد قدردانی قرار گرفت و نام و شماره تماسش در دفتر سیاسیون و مدیران ارشدی رفت که شاید اگر بنا را بر تغییر مدیران شرکت هما بگذارند، به سراغ این خلبان پرسابقه نیز بروند و شاید یک خاک خورده چون شهبازی در راس هما قرار گیرد. شهبازی پس از نمایش تبحرش روی باند پرواز، در اقدامی ارزشمند بیانیه ای در خصوص محکومیت تحریم هواپیمایی ایران که ضربه به مردم کشور بود منتشر کرد و از مردم خواست در سایتش به این بیانیه رای دهند که با استقبال گروهی از دوستدارانش روبرو شد.

     حال با گذشت صد و ده روز از این ماجرا، حضور کاپیتان شهبازی در برنامه های متعدد تلویزیونی و رادیویی و ده ها گفت و گوی مفصل با این چهره، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» یادش آمده که اصلاً لندینگ و فرود این پرواز توسط خلبان شهبازی اتفاق نیافتانده و عامل اصلی این فرود، کاپیتان عقدایی، دستیار کاپیتان شهبازی است! البته شهبازی نیز از نخستین گفت وگوی رسمی اش در این باره صراحتاً از همکاری کاپیتان عقدایی در فرود سخن به میان آورده بود، اما لندینگ و فرود با وی بود «این پرواز به دلیل اینکه طولانی بود و از مهرآباد به امام خمینی و از امام خمینی به مسکو و سپس از فرودگاه مسکو به فرودگاه امام خمینی بود، در زمان رفت کاپیتان رستگارفر و کاپیتان قربان پور مسئولیت برعهده داشتند و در حین بازگشت که این اتفاق رخ داد، بنده و کاپیتان عقدایی مسئولیت را برعهده داشتیم که همه اینها استاد بنده هستند و تک تک خدمه پرواز در فرود موفق و بدون هزینه این هواپیما نقش داشتند… .»

    نکته جالب آنکه نخستین بار روابط عمومی هما به معرفی کاپیتان شهبازی به عنوان هدایت کننده این هواپیما اشاره کرده و پس از آن پرورش، مدیرعامل فعلی «هما»، شهبازی را نزد نیکزاد، وزیر راه برای تقدیر برده و به عنوان عامل اصلی فرود مورد تقدیر قرار داد و در نهایت نیکزاد این کاپیتان ماهر را نزد احمدی نژاد برد و از وی توسط رئیس جمهور تقدیر شد!

    با این حساب یا قاسمی معاون عملیات پرواز هما در این باره صداقت را رعایت نکرده و یا رئیس و روابط عمومی هما اطلاعات اشتباهی در اختیار افکار عمومی قرار داده اند و این اطلاعات را در این سه ماه و نیم اصلاح نکرده اند! موضوع جالب دیگر اینکه معاون عملیات پرواز هما عنوان کرده که کاپیتان عقدایی در سمت راست نشسته بود و عامل لندینگ وی بوده، حال آنکه کاپیتان اصلی هواپیما در سمت چپ می نشیند و این کمک خلبان است که همواره در سمت راست مینشیند و با برج مراقب در ارتباط است و سکان همواره سمت چپ است که برخلاف میل این مسئول هما، کاپیتان شهبازی در اختیارش داشته است!

    در واقع اگرچه برای پروازهای مهم چون روسیه از دو خلبان استفاده می شود و در این پرواز نیز مسیر مسکو- تهران با حضور دو خلبان پرسابقه عقدایی (سمت راست) و شهبازی (سمت چپ) طی شده اما نقش کاپیتان عقدایی و محل حضورش، صندلی کمک خلبانی بوده و در طول پرواز (به جز در موارد اضطراری همچون ایجاد مشکل در وضعیت جسمی خلبان)، سکان اصلی کنترل هواپیما از دست وی خارج نمی شود. نکته جالب دیگر اینکه این مسئول پرواز عنوان کرده، آنچه در خصوص فرود این هواپیما رخ داده یک امر روتین است، حال آنکه در صنعت هوایی چنین فرودهایی به تاریخ می پیوندد و جز نوادر است و به نظر می رسد این اظهارات بیشتر در راستای کمرنگ کردن ارزش حرکتی است که کاپیتان شهبازی انجام داده و به هر حال خورد کردن چهره هایی چون «شهبازی» در روزهایی که نیکزاد برای هما، خط و نشان می کشد، حکم کار از محکم کاری عیب نمی کند، را دارد!

    در همین خصوص کاپیتان شهبازی که از چنین اظهارنظرهایی و بهره برداری غیراخلاقی برخی روزنامه ها مکدر بود، ترجیح داد گفت و گویی با رسانه ها نداشته باشد اما در نهایت در گفت و گویی با «بازتاب» در این باره گفت: «به واقع نمیدانم چرا پس ازچند ماه چنین تعابیری به کار برده شده است. تاکید میکنم از تیک آف در روسیه تا لندینگ در تهران، هدایت و سکان هواپیما در اختیار بنده بوده است و کاپیتان عقدایی که از بنده سوابق بیشتری داشتند در جایگاه کمک خلبان حضور موثری داشتند. در زمان فرود هم کاپیتان رستگارفر که مربی پرواز هستند و خلبان پرواز از تهران به مسکو بودند را صدا کردم و با ایشان مشورت کردم که ایشان هم گفت با توجه به سابقه و اعتماد به نفست، خودت ادامه بده و من هم هدایت هواپیما را تا هنگامه توقف بر روی باند حفظ کردم. در عین تاکید دارم، هرچند هدایت اصلی با بنده بود اما همه همکارانم از کاپیتان عقدایی گرفته تا سایر کادر پرواز همچون مهندسین، گارد پرواز و میهمانداران قهرمان هستند.»

    شهبازی ضمن تایید عدم معرفی اش به سازمان هواپیمایی کشور به عنوان مسئول فرود موفق هواپیمای ایران ایر، در واکنش به این اتفاق یادآور شد: «ببنید من یک خلبان هستم و در پرواز 742 مسکو-تهران هم وظیفه ام را به عنوان مسئول هدایت هواپیما انجام دادم و نیازی هم به تقدیر و تشکر ندارم و بزرگ ترین تقدیر و تشکر از سوی مردم و افکارعمومی از بنده انجام شد و مسئولان کشور نیز نسبت به بنده و تمامی کادر پرواز لطف نشان دادند اما تصور می کنم عدم معرفی بنده، با توجه به آنچه در پرواز رخ داده، منصفانه نبود. با این حال بنده در این باره سکوت می کنم و انشاالله مدیریت هما در این باره تصمیم صحیح را اعمال خواهد کرد.»

    کاپیتان این پرواز در پاسخ به این پرسش که آیا در این مدت از سوی مسئولان هما یا دیگر مسئولان درخواستی از وی صورت پذیرفته که از انجامش امتناع ورزیده باشد و در نهایت منجر به چنین اظهارنظرهایی شده باشد و همچنین آیا بحثی درباره حضورش در بدنه مدیریتی هما، با توجه به صحبت های وزیر راه پیرامون عملکرد هما مطرح شده که چنین ترکش هایی برایش به دنبال داشته باشد، تصریح نمود: «اصلاً بعید می دانم مدیریت هما در رابطه با این صحبت ها اطلاع داشته باشد و اصلاً ارتباطی با مدیریت هما با این موضع گیری جود داشته باشد. با من هم درباره حضور در سطح مدیریت هما تا به حال صحبتی نشده است و البته درخواستی هم از من نشده که پاسخ منفی بدهم و در چهارچوب اداری، تابع مدیریت هما بوده ام و امیدواریم این سوءتفاهمی بوده باشد که بدین شکل برطرف شود.» ( بازتاب )

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۱)



    • arman

      حرف علکی زدن تو پرواز کمک خلبان کارایه علکی انجام میده و اصل کاری کاپیتانه که حرف اول و آخر رو میزنه.

    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.