• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » گوناگون » میزان رضایت از خودروهای کشور چقدر است؟
    کد خبر : 383091

    میزان رضایت از خودروهای کشور چقدر است؟

    میزان رضایت از خودروهای کشور چقدر است؟Reviewed by Aryan on Jan 30Rating: میزان رضایت مشتریان از کیفیت انواع خودروهای موجود در کشور در شرایطی اعلام شده که پرتیراژها از نظر مصرف‌کنندگان، کمترین رضایت را به دست آورده‌اند. طبق ارزیابی‌های صورت گرفته توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ،خودروهای موجود در کشور به شش دسته…

    میزان رضایت از خودروهای کشور چقدر است؟Reviewed by Aryan on Jan 30Rating:

    میزان رضایت مشتریان از کیفیت انواع خودروهای موجود در کشور در شرایطی اعلام شده که پرتیراژها از نظر مصرف‌کنندگان، کمترین رضایت را به دست آورده‌اند.

    طبق ارزیابی‌های صورت گرفته توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ،خودروهای موجود در کشور به شش دسته قیمتی زیر 10 میلیون تومان، 10 تا 20، 20 تا 30، 30 تا 40، 40 تا 50 و بالای 50 میلیون تومان تقسیم و اعضای هر گروه بر حسب میزان رضایت مشتریان، رتبه‌بندی شده‌اند.

    پرجمعیت‌ترین گروه ، مربوط به 10 تا 20 میلیونی‌ها می‌شود که 15 خودرو در آن جای دارد و دسته 20 تا 30 میلیونی‌ها نیز با تنها سه عضو، کم ترافیک‌ترین به شمار می‌رود.

    از نکات قابل توجه این آمار، می‌توان به بالاتر قرار گرفتن MVM از پراید و رضایتمندی بیشتر مشتریان از پژو 206 صندوقدار در مقایسه با تندر-90، اشاره کرد. همچنین به لحاظ کسب امتیاز، پورشه کاین حائز بیشترین میزان رضايتمندی از سوی مشتریان شده و پراید صبا نیز کمترین رضایت را احراز کرده است.

    شرکت بازرسی به دلیل عدم ارائه لیست فروش از سوی کرمان خودرو، خودروسازان بم و رامک خودرو، محصولات این سه شرکت را در ارزیابی خود لحاظ نکرده، بنابراین مشخص نیست مشتریان تا چه‌اندازه از کیفیت خودروهایی مانند لوبو و سانگ یانگ رضایت دارند.

    MVM در صدر
    اما به سراغ دسته‌بندی خودروهای موجود در کشور برویم و ببینیم مشتریان تا چه‌اندازه از کیفیت آنها رضایت دارند. ابتدا از خودروهای زیر 10 میلیونی، یا دسته ارزان‌ها شروع می‌کنیم، دسته ای که MVM مدل 110، پژو روآ و پنج مدل از پراید در آن به چشم می‌آید و در این بین، MVM بیشترین میزان رضایت را نصیب خود کرده است.

    این محصول کم مصرف و کوچک توانسته با 658 امتیاز از 1000 امتیاز در نظر گرفته شده، بالاتر از روآ قرار گیرد، روآیی که دیگر در ایران خودرو به تولید نمی‌رسد و از دید مشتریان کیفیت بالاتری نسبت به انواع مدل‌های پراید دارد. آن طور که مشتریان نظر داده‌اند، مدل 111 (هاچ بک) بهترین کیفیت را بین پنج مدل پراید تحت ارزیابی داراست و صبا نیز کمترین میزان رضایت را به دست آورده است. مدل‌های 131 ،141 و 132 نیز به ترتیب پس از پراید 111 حائز بیشترین میزان رضایت شده‌اند. پراید در حال حاضر پرتیراژترین خودرو تولید داخل به حساب می‌آید.

    سبقت 206 از تندر
    اگرچه بنابر آمارهای کیفی موجود، تندر-90 کیفیت بالاتری نسبت به پژو206 دارد، اما طبق نظرمشتریان، 206 صندوقدار بهتر از تندر‌است‌وتندر نیز بهتر از 206‌هاچ بک.

    این موضوع را رتبه بندی گروه دوم (خودروهای 10 تا 20 میلیون تومانی) نشان می‌دهد، گروهی که تیبای سایپا آخرین عضو آن به شمار می‌رود و پژو405 و پارس نیز در دو رده ماقبل تیبا جای گرفته‌اند. تیبا البته تازه‌وارد به حساب می‌آید، اما 405 و پارس در این سال‌ها امتحان خود را پس داده‌اند.

    از بین دیگر اعضای گروه دوم، باید به پژو207 اشاره کرد، خودرویی که پس از 206 صندوقدار و تندر-90 پارس خودرو، سومین محصول پررضایت 10 تا 20 میلیونی بازار خودرو کشور محسوب می‌شود. 207 تیراژ بالایی نداشته و در دو مدل اتومات و دنده‌ای عرضه شده است. همچنین طبق آمار، MVM مدل 530 نیز پایین تر از 206 و 207 و تندر، اما بالاتر از ریو و سمند و پارس قرار دارد. این خودرو چینی هم اکنون در داخل کشور به مونتاژ می‌رسد.

    به جز MVM ، چری ویانا نیز دیگر چینی گروه دوم است که رده یازدهم را به خود اختصاص داده و مشتریان در ابراز رضایت بیشتری از آن نسبت به سمند SE و پارس کرده‌اند. آنهایی که ریو دارند، بدانند این محصول رضایت بالاتری را در مقایسه با سمند کسب کرده، اما پایین تر از MVM مدل 530 قرار گرفته است.

    در بین مدل‌های سمند نیز «سورن» بیشترین میزان رضایت مشتریان را به دست آورده و پس از آن، EF7، LX و SE پررضایت‌ترین سمندها شده‌اند. یکی از نکات قابل توجه دیگر در گروه دوم این است که رقابت تندر ایران خودرو و پارس خودرو در اینجا نیز ادامه دارد، به نحوی که مشتریان، تندر پارس خودرو را بیشتر پسندیده‌اند. این در شرایطی است که طبق آمارهای کیفی، گاهی تندر پارس خودرو اوضاع بهتری دارد و گاهی نیز تندر ایران خودرو.

    رقابت آسیایی، اروپایی
    گروه‌های سوم و چهارم به نوعی به محل رقابت خودروهای چینی و فرانسوی و کره‌ای و ژاپنی تبدیل شده، به نحوی که گروه دوم مگان 1600 سی سی و MVM و ورنا را به خود می‌بیند و گروه سوم نیز میزبانی ام جی، مگان 2000 سی سی، هیوندایی i20، مزدا2 و هیوندایی آوانته را بر عهده گرفته است.

    در این بین، مگان 1600 سی سی توانسته بیشترین میزان رضایت مشتریان را در گروه خودروهای 20 تا 30 میلیون تومانی به دست بیاورد و MVM مدل X33 نیز پشت سر آن قرار دارد. X33 که در داخل به مونتاژ می‌رسد، خودرویی چینی و شاسی بلند به شمار می‌رود و هم اکنون دارای کمترین قیمت میان شاسی‌بلندهای بازار خودرو کشور است. پس از X33 نیز ورنا عضو آخر این گروه سه عضو به حساب می‌آید و این در شرایطی است که ظاهرا تولید آن در داخل متوقف شده و محصولی دیگر جایش را خواهد گرفت.

    اما در گروه چهارم، ام جی 550 که یک چینی- انگلیسی محسوب می‌شود، لقب پررضایت‌ترین خودرو را به خود اختصاص داده و بالاتر از مگان و مزدا قرار گرفته است. این خودرو «وارداتی» به حساب می‌آید و حضوری کمرنگ در بازار ایران دارد. پس از ام جی با مگان 2000 سی سی در رده دوم روبه‌رو می‌شویم که اتفاقا بیشترین حضور را بین اعضای گروه چهارم داراست. هیوندایی i20 نیز به عنوان خودرویی وارداتی سومین خودرو پر رضایت این گروه به شمار می‌رود و مزدا نیز که خودرویی مونتاژ داخل است، پشت سر آن قرار دارد. هر دو خودرو جزو کوچک‌های بازار هستند.

    طبق آمار، آخرین عضو گروه چهارم هیوندایی آوانته نام دارد، خودرویی که در داخل به مونتاژ می‌رسد و فعلا مانند هموطن و هم خانواده‌اش «ورنا»، خیال ترک ایران را ندارد.

    دعوای آسیایی
    به سراغ گروه پنجم برویم، گروهی که رقابت آسیایی‌ها در آن داغ به نظر می‌رسد.

    از دید مشتریان، کیاسراتو معمولی کیفیت بهتری را بین سایر خودروهای 40 تا 50 میلیون تومان بازار کشور دارد و مدل کوپه آن نیز در رده دوم رضایتمندی آنها قرار گرفته است. سراتو در حال حاضر خودرویی وارداتی به حساب می‌آید، اما قرار است از سال آینده سایپایی‌ها مونتاژ این خودرو را آغاز کنند. پس از سراتو، مشتریان از مونتاژی ژاپنی به نام مزدا3 ابراز رضایت کرده‌اند و سپس به هیوندایی i30 وارداتی رای داده‌اند.

    همچنین نیسان ماکسیما که یکی از پرمصرف‌ترین خودروهای داخلی به شمار می‌رود، توانسته پس از i30، بیشترین میزان رضایت مشتریان را از آن خود کند. طبق آمارهای موجود، ماکسیما در جمع سه خودرو برتر تولید داخل قرار دارد.

    از این ژاپنی که بگذریم، با یک ژاپنی شاسی بلند به نام سوزوکی گرندویتارا در آخرین رده گروه دوم روبه‌رو می‌شویم. ویتارا که در داخل به مونتاژ می‌رسد، کمترین میزان رضایت مشتریان را در جمع خودروهای 40 تا 50 میلیون تومان داراست.

    گروهی پر از کیفیت!
    و اما گروه ششم، گروهی که خودروهای لوکس بالای 50 میلیون تومان را در خود جای داده و از پورشه چند صد میلیونی گرفته تا هیوندایی 70 میلیونی، در آن به چشم می‌آید.

    در بین اعضای این گروه، پورشه کاین نه تنها توانسته پر رضایت‌ترین خودرو گروه شود، بلکه بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان را نیز تصاحب کرده و با این حساب باید آن را پررضایت‌ترین خودرو کشور نیز نامید.

    این آلمانی گران قیمت حضوری بسیار کمرنگ در بازار خودرو ایران دارد. پس از پورشه، سه مدل از هیوندایی به نام‌های جنسیس معمولی، سوناتا و جنسیس کوپه توانسته‌اند حائز بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان شوند. این سه دارای قیمتی زیر 100 میلیون تومان هستند. هیوندایی البته سه نماینده دیگر نیز در گروه خودروهای لوکس دارد، که در این بین مشتریان سانتافه را بیشتر از IX55 و IX55 را نیز بیش از IX35 (عضو آخر گروه ششم) پسندیده‌اند. اما در بین خودروها کیا، موهاوی و سورنتو توانسته‌اند پس از جنسیس کوپه، بیشترین میزان رضایت مشتریان را به دست بیاورند و در گروه لوکس‌ها، رده‌های پنجم و ششم از آن خود کنند.

    کیا یک نماینده دیگر نیز به نام اسپورتیج دارد، که یکی به آخر شده است.تک نماینده تویوتا یعنی اوریون نیز که عضو هشتم گروه ششم به حساب می‌آید، اگرچه در مقایسه با سانتافه و اسپورتیج رضایت بیشتری را به دست آورده، اما پایین تر از دیگر مدل‌های هیوندایی و کیا قرار گرفته است.

    گروه لوکس‌ها یک میهمان داخلی را نیز در خود جای داده که نیسان تینا نام دارد و هفتمین رده را از آن خود کرده است. تینا که طبق آمارهای موجود، باکیفیت‌ترین خودرو تولید داخل به حساب می‌آید، از نظر مردم کیفیتی پایین تر از جنسیس و موهاوی و سورنتو دارد، اما از اوریون و سانتافه اسپورتیج بهتر است.

    مرجع : دنیای اقتصاد

    کلیدواژه ها : ،
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۱)



    • حسن

      ماشین ایرانی هیچ ارزش خریدن نداره

    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.