• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی » 2 سال دیگر تهران به کربلا وصل می‌شود
    کد خبر : 22857

    2 سال دیگر تهران به کربلا وصل می‌شود

    2 سال دیگر تهران به کربلا وصل می‌شودReviewed by Aryan on Oct 21Rating: از آنجا که بطور معمول همگام با سفرهای مقام معظم رهبری به بخش‌های مختلف کشور، ایشان دستوراتی را برای افزایش رفاه مردم در مناطق مورد بازدید صادر می‌کنند به نظر می‌آید این مسئله در استان کرمانشاه نیز جامه عمل پوشد که بیان…

    2 سال دیگر تهران به کربلا وصل می‌شودReviewed by Aryan on Oct 21Rating:

    از آنجا که بطور معمول همگام با سفرهای مقام معظم رهبری به بخش‌های مختلف کشور، ایشان دستوراتی را برای افزایش رفاه مردم در مناطق مورد بازدید صادر می‌کنند به نظر می‌آید این مسئله در استان کرمانشاه نیز جامه عمل پوشد که بیان تدابیر عملیاتی مسئولان دولتی می‌تواند تسریع در تحقق بیانات معظم له را به وجود بیاورد.

    براین اساس در شرایط کنونی پروژه‌هایی نظیر راه‌آهن غرب و آزادراه کربلا از جمله موارد قابل توجه در این زمینه به شمار می‌آیند. با توجه به این مسئله در گفت‌وگو با مسئولان مرتبط مروری بر شرایط گذشته و کنونی با هدف اعلام برنامه‌های راهبری پیش رو در پروژه‌های مذکور مدنظر قرار گرفت که در پی می‌خوانید.

    پایان سه دهه انتظار

    اگرچه در سال 1355 مطالعات احداث راه آهن در منطقه کرمانشاه انجام شد اما با شروع جنگ تحمیلی توقف در روند اجرایی این پروژه به وجود آمد. از آنجا که انجام این پروژه تا اوایل دولت هشتم متوقف بود در این روند پروژه مذکور عنوان راه‌آهن غرب را به خود گرفت. بر این اساس انجام پروژه مذکور در چند مرحله فاز اول ساخت خط ریلی در مسیر اراک – ملایر، فاز دوم ملایر- کنگاور و فاز سوم کنگاور – کرمانشاه طی سال‌های 85-80 پیشنهاد شد که این وعده جامه عمل نپوشید.

    البته در این روند بار دیگر در سال 1385 آغاز عملیات ساخت راه‌آهن غرب با انجام طرحی جدید مدنظر قرار گرفت. همچنین دولت نهم در دور دوم سفرهای استانی به کرمانشاه تصویب کرد راه‌آهن غرب کشور تا پایان سال 90 به کرمانشاه برسد و تا پایان سال 92 نیز اتصال به خسروی صورت گیرد.

    اگرچه محدود بودن اعتبار دولتی یکی از موانع در تأخیر ساخت پروژه مذکور به شمار می‌آید اما با اتخاذ تدابیری توسط مسئولان مرتبط، سرانجام فاز اول این پروژه در مسیر اراک – ملایر اوایل ماه جاری بادستور رئیس جمهور افتتاح شد که این مسئله به باور بسیاری کارشناسان نقطه عطفی در تاریخچه راه‌آهن غرب خواهد بود.

    البته در پی این حرکت، تسریع در عملیاتی ساختن تدابیر مدنظر دولت از جمله همکاری مجلس در افزایش سقف اعتبارات عمرانی می‌تواند آرمان اتصال راه‌آهن و به صدا درآمدن سوت قطار در منطقه کرمانشاه را طی چند سال آینده محقق کند.

    هزار میلیارد تومان اعتبار اولیه برای اتمام فاز سوم راه‌آهن غرب

    از آنجا که بطور متوسط هزینه ساخت هر کیلومتر راه‌آهن بیش از هشت میلیارد تومان برآورد می‌شود و محدودیت در تخصیص منابع دولتی وجود دارد بر این اساس، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از طریق فاینانس به عنوان یک سیاست بنیادین در این زمینه مدنظر قرار دارد. احمد صادقی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اعلام این مطلب به خبرنگار از مذاکره با یک گروه سرمایه‌گذار خارجی برای تأمین بخشی از اعتبار راه‌آهن غرب کشور خبر داد و افزود: هفته گذشته با این گروه سرمایه‌گذار که در سال‌های قبل نیز به ایران آمده بودند و از راه‌آهن غرب شناخت مناسبی داشتند جلساتی برگزار شد.

    صادقی گفت: البته طی این گفت‌وگوها در بحث ارائه قیمت پروژه تفاوت دیدگاه وجود داشت و قرار شد نمایندگان طرفین در یک نشست مشترک به آنالیز مسائل هزینه ای پروژه مذکور بپردازند تا زمینه برای عقد تفاهمنامه اولیه به وجود آید.

    مدیرعامل شرکت زیربناهای حمل و نقل با اشاره به فراهم شدن شرایط برای مشارکت سرمایه‌گذار غیردولتی (خصوصی – خارجی) در تکمیل بخش‌هایی دیگر از راه آهن غرب کشور تصریح کرد: با تحقق این مسئله علاوه بر ساخت راه‌آهن کرمانشاه – خسروی (انجام عملیات زیرسازی – روسازی) به طول 260 کیلومتر، علائم سیگنالینگ خط مذکور نیز تأمین خواهد شد. همچنین در این زمینه انجام عملیات روسازی مسیر ملایر – کرمانشاه نیز مورد توجه قرار دارد.

    صادقی افزود: اگرچه بهره برداری خط ریلی اراک – ملایر (به عنوان فاز اول راه‌آهن غرب) به طول 90 کیلومتر در اواسط ماه جاری انجام شد اما در شرایط کنونی به عنوان نمونه در مسیر ملایر- کنگاور – صحنه – کرمانشاه به طول حدود 180 کیلومتر عملیات ساخت راه‌آهن توسط پیمانکاران داخلی در حدود پنج قطعه مراحل اجرایی را با پیشرفت مطلوبی پشت‌سرمی‌گذارد.

    این مقام مسئول نیاز اعتباری اولیه برای ساخت راه‌آهن در مسیر کرمانشاه – خسروی با در نظر گرفتن امکانات جانبی را حدود 550 تا هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد و گفت: در صورت عقد قرارداد جذب سرمایه‌گذاری و تأمین منابع می‌توان حداکثر طی سه سال آینده شاهد بهره‌برداری پروژه مذکور و سایر بخش‌های راه‌آهن غرب کشور بود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه سه بسته پیشنهادی به سرمایه‌گذاران برای مشارکت در ساخت بخش‌های باقیمانده راه‌آهن غرب کشور خبر داد و افزود: اول این که انجام زیرسازی – روسازی خط و تأمین علائم سیگنالینگ به غیر از تأمین ناوگان لحاظ شود، در مسئله دوم تأمین ناوگان نیز مورد توجه است و دست آخر این که ایرانی‌ها عملیات زیرسازی و طرف خارجی بحث روسازی خط مذکور را انجام دهند.

    مدیرعامل شرکت زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به سفر اخیر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه اظهار داشت: بر این اساس تسریع در ساخت و بهره‌برداری پروژه راه‌آهن غرب و آزادراه کربلا به صورت جدی دنبال خواهد شد که اتخاذ تدابیر لازم و عملیاتی مراحل اجرایی را می‌گذراند.

    صادقی از اتمام بخش‌های باقیمانده و تکمیل آزادراه ساوه – همدان (به عنوان قسمتی از آزادراه کربلا) تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: البته در شرایط کنونی برای جذب مشارکت سرمایه‌گذاران غیردولتی در امتداد ساخت پروژه مذکور به کرمانشاه – خسروی (جهت تکمیل بخش‌هایی دیگر از آزادراه کربلا) پیشنهادهایی مطرح و مذاکراتی در حال انجام است که به نظر می‌آید طی چند وقت آینده، عقد قرارداد انجام کار صورت گیرد.

    اولویت پیش رو، اتصال راه‌آهن غرب به عتبات عالیات

    مذاکرات با سرمایه‌گذاران چینی و مالزیایی (در قالب یک شرکت مشترک) برای جلب مشارکت در ساخت بخش‌هایی از راه‌آهن غرب کشور (مسیر کرمانشاه – خسروی) مراحل اجرایی را می‌گذراند و قرار است سرمایه‌گذاران حداکثر تا هفته آینده، قیمت پیشنهادی خود را برای انجام پروژه مذکور اعلام کنند.

    هوشنگ پاکدل معاونت ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این مسئله گفت: البته تاکنون با توجه به ارائه بسته‌های پیشنهادی ایران، نقاط مشترکی درنظرات طرفین به وجود آمده است.

    پاکدل اعلام قیمت مقطوع و زمان قطعی بهره‌برداری را برخی از الزامات اولیه انجام پروژه مذکور برشمرد و افزود: اگرچه مطالعات فنی، توجیه اقتصادی و تعیین مسیر کریدور پروژه مذکور در گذشته انجام شده است اما با توجه به تمایل سرمایه‌گذاران برای انجام کار به روش EPCF (طرح – اجرا – ساخت – تأمین منابع) امکان بازنگری در مطالعات اولیه این پروژه وجود دارد. این مقام مسئول با اشاره به عزم دولت برای تکمیل حلقه‌های مفقوده راه آهن غرب کشور (اراک- ملایر- کرمانشاه- خسروی) افزود: در این رابطه به‌عنوان نمونه ایجاد خط ریلی در مسیر دورود- بروجرد- ملایر – همدان مد نظر است که با انجام آن، راه آهن جنوب به راه‌آهن غرب (همدان) متصل می‌شود.

    البته کلنگ‌زنی احداث بخشی از مسیر مذکور (دورود- بروجرد) هفته گذشته صورت گرفت. پاکدل گفت: همچنین برای ادامه مسیر خط آهن تهران- همدان به سنندج پروژه‌ای در حال انجام است که توان مالی- اجرایی برای تکمیل بخش اول این پروژه در همدان متمرکز است.

    وی با اشاره به این‌که پروژه راه‌آهن غرب کشور از مسیر اراک- ملایر آغاز می‌شود و مناطق کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب، قصرشیرین و خسروی را پشت سر می‌گذارد، افزود: اگر چه در حال حاضر قطعات ارتباطی راه‌آهن به منطقه کرمانشاه با پیشرفت مناسبی در حال انجام است اما اتصال خط ریلی به همدان -نهاوند تا پایان سال مالی جاری و تا اواخر سال آینده بحث زیرسازی خط آهن نهاوند- کرمانشاه نیز انجام خواهد شد. پاکدل با اشاره به عزم دولت برای تسریع در عملیات بهره‌برداری از راه‌آهن غرب کشور افزود: البته همگام با انجام مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی، گروهی از شرکت‌های داخلی نیز ابراز تمایل برای مشارکت در انجام این پروژه را داشته‌اند که در صورت کنار رفتن سرمایه‌گذار خارجی، مجموعه‌های ایرانی دعوت به مذاکره و جایگزین خواهند شد.

    معاون ساخت راه‌آهن شرکت زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: به‌عنوان نمونه در شرایط کنونی برای ساخت بخشی از مسیر کرمانشاه- خسروی به‌طول حدود 150-130‌کیلومتر شرکت جهاد نصر کرمانشاه تمایل دارد حدود 50 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کند. همچنین قرار است از منابع فروش اوراق مشارکت سال‌جاری شرکت زیربناهای حمل‌ونقل نیز حدود 100 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد.

    پاکدل اتصال خط ریلی خرمشهر- شلمچه به بصره به‌طول حدود 35 کیلومتر و ایجاد ارتباط بین خط ریلی خسروی- خانقین را از اولویت‌های پیش روی اتصال راه‌آهن ایران به خطوط ریلی عراق برشمرد و افزود: در صورت تحقق این برنامه‌ها، امکان سفر با راه آهن از طریق ایران به عتبات عالیات فراهم خواهد شد. وی گفت: از آنجا که شبکه راهی خطوط ریلی عراق به سوریه از طریق مسیر ابوکمال- دیرالظر متصل است بر این اساس امکان انجام سفرهای زیارتی از ایران به سوریه نیز به‌وجود می‌آید. این مقام مسئول اتصال خط ریلی خسروی به خانقین (در حدود 50‌ کیلومتر) را از وظایف کشور عراق اعلام کرد و گفت: البته انجام مذاکراتی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

    احیای آزادراه کربلا در چند سال گذشته

    زمانی که مقام معظم رهبری طی آبان 1379 در سفر به استان مرکزی فرمودند «در ساخت آزادراه کربلا که آزادراه ساوه- همدان بخشی از آن است باید تسریع شود» برای نخستین بار اندیشه ایجاد یک شبکه آزادراهی که پایتخت ایران را به کربلای معلی متصل کند در حوزه راه و ترابری کشور شکل گرفت. البته قبل از طرح مسئله مذکور در سال 69، ساخت آزادراه تهران- ساوه به‌طول 112 کیلومتر مد نظر قرار گرفت که بهره‌برداری این پروژه طی سال‌های 82-78 انجام شد. اگر چه پروژه مذکور بستر اولیه برای ایجاد آزاد راه تهران- کربلا را به‌وجود آورد اما در سال 1381 توسط دولت هشتم کلنگ احداث آزادراه ساوه- همدان به‌طول 175 کیلومتر به زمین زده شد و قرار بود با توجه به بیانات مقام‌معظم رهبری اتمام این پروژه در مدت چهار سال انجام شود که این وعده مسئولان دولت هشتم جامه عمل نپوشید. البته در این روند طی آبان 86 توسط دولت نهم باند شمالی این آزاد راه به طول 52‌کیلومتر (حد فاصل کیلومتر 175-123) افتتاح شد.

    همچنین در گام دیگر 60‌کیلومتر از باند رفت آزادراه ساوه- همدان (عوارضی ساوه- غرق‌آباد) طی دی‌ماه 88 به بهره‌برداری رسید. اگر چه قرارداد ساخت باند جنوبی پروژه مذکور حد فاصل ساوه- گردنه دخان به‌طول 90 کیلومتر در سال 85 منعقد شد اما طی این روند، در 29 آذر 88 هیأت دولت تأمین 50‌درصد منابع مالی لازم برای احداث بخش اول آزادراه ساوه- همدان به همراه تأسیسات جانبی آن از محل اعتبارات عمرانی وزارت راه، 17درصد از منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سرانجام 33 درصد باقیمانده را توسط طرف مشارکت (شرکت آزادراه ساوه- همدان) مدنظر قرار داد.

    البته در کنار این مسئله، بهره‌برداری 60‌کیلومتر باند جنوبی آزاد راه ساوه- همدان نیز در اواخر آبان‌ماه 89 صورت گرفت. این مسائل در حالی مطرح است که در شرایط کنونی اگر چه با تدبیر دولت نهم منابع مالی آزادراه ساوه- همدان تأمین شد اما برای ادامه ساخت این آزاد راه در مسیر همدان- کرمانشاه- خسروی به‌عنوان بخش انتهایی آزادراه کربلا، بنا به اظهار نظر وزیر سابق راه و ترابری باید حدود هزارو 500 میلیارد تومان اعتبار هزینه شود تا حداکثر در پایان فعالیت دولت دهم شاهد بهره‌برداری این پروژه بود. از آنجا که برای تأمین این اعتبار گزینه‌های مختلفی نظیر انتشار اوراق مشارکت و در نظر گرفتن ردیف اعتباری در منابع بودجه مدنظر قرار دارد اما با توجه به محدودیت منابع دولتی، جذب سرمایه‌گذار غیر دولتی (خصوصی) به‌عنوان یک الزام در این زمینه به شمار می‌آید که باید مسئولان امر توان خود را برای تحقق این مسئله متمرکز کنند.

    حلقه میانی آزادراه کربلا در مرحله بهره‌برداری کامل

    اگر چه در شرایط کنونی در کیلومتر صفر تا 60 و یک باند کیلومتر 90-60 آزاد راه ساوه- همدان عملیات تردد وسایل نقلیه صورت می‌گیرد اما تکمیل و بهره‌برداری بخش انتهایی این آزاد راه (کیلومتر 90-60) تا نیمه اول آبان‌ماه سال جاری انجام می‌شود.

    حسن احمدی معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز با اعلام این مطلب به خبرنگار گفت: با توجه به سفر اخیر هیأت دولت به استان همدان نیز بحث تسریع در ساخت کیلومتر 175-90 آزاد راه ساوه- همدان مد نظر قرار گرفت. احمدی‌ با اشاره به این‌که در یک باند از پروژه مذکور تردد انجام می‌شود، افزود: البته 55 کیلومتر از باند دوم این بخش نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین 30‌ کیلومتر باقی‌مانده این پروژه در سال آینده افتتاح می‌شود. این مقام مسئول مشخص ساختن مشارکت 33 درصدی سرمایه‌گذار بخش خصوصی، 17‌درصدی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و 50 درصدی دولت را بخشی از تدابیر عملیاتی برای تسریع در عملیات ساخت پروژه مذکور (کیلومتر 175-90 آزادراه ساوه- همدان) اعلام کرد و گفت: اگر چه نیاز اعتباری برای انجام این پروژه (قطعه‌ دوم آزادراه ساوه- همدان) کیلومتر 175-90 حدود 100 میلیارد تومان است اما مجموع اعتباری که در قطعه‌اول کیلومتر صفر تا 90 پروژه مذکور هزینه شد نیز حدود 155 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

    معاون ساخت آزاد راه‌های کشور با اشاره به انتشار اوراق مشارکت شرکت زیربناهای حمل‌ونقل کشور در چند وقت آینده افزود: در این زمینه بخش آزادراهی نیز سهمی خواهد داشت که به‌عنوان نمونه برای پروژه مذکور منابعی از این طریق اختصاص می‌یابد. احمدی جلب مشارکت سرمایه‌گذاران غیر‌دولتی برای ادامه ساخت آزادراه مذکور از مسیر همدان به کرمانشاه به‌طول حدود 140 کیلومتر را یکی از اولویت‌های پیش‌رو برشمرد و گفت: اگر چه تاکنون طی فراخوانی مذاکراتی به‌صورت EPCF با تعدادی از سرمایه‌گذاران داخلی در این زمینه انجام شد اما مباحث تعیین قیمت پروژه نیز در مراحل پایانی قرار دارد که به‌نظر می‌آید بزودی عملیات این بخش نیز آغاز شود. البته با توجه عزم دولت برای تسریع در اتمام حلقه‌های مفقوده آزادراه کربلا، انجام مذاکراتی برای اتصال کرمانشاه به خسروی نیز مدنظر قرار دارد.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.