• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی , اخبار » هیچ‌ دانش‌آموزی در جهان 6 روز هفته به مدرسه نمی رود
    کد خبر : 22611

    هیچ‌ دانش‌آموزی در جهان 6 روز هفته به مدرسه نمی رود

    هیچ‌ دانش‌آموزی در جهان 6 روز هفته به مدرسه نمی رودReviewed by Aryan on Oct 21Rating: حمیدرضا حاجی‌بابایی در مراسم گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، ضمن تبریک این هفته به تمام مربیان و اولیای مدارس اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت برای مشخص کردن نقش خانواده‌ها، معلمان، دانش‌آموزان و…

    هیچ‌ دانش‌آموزی در جهان 6 روز هفته به مدرسه نمی رودReviewed by Aryan on Oct 21Rating:

    حمیدرضا حاجی‌بابایی در مراسم گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، ضمن تبریک این هفته به تمام مربیان و اولیای مدارس اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت برای مشخص کردن نقش خانواده‌ها، معلمان، دانش‌آموزان و تمام مسئولان نیاز به یک نقشه جامع داشت که آماده شدن نقشه‌های آموزش و پرورش طی 23 ماه گذشته، فعالیتی بود که در جهت رفع این نیاز انجام شد.

    وی ادامه داد: نقشه جامع علمی کشور که امروز به عنوان یک راه تعریف شده برای تمام وزارتخانه‌هاست، برای تصویب حدود 13 جلسه (نزدیک به 6 ماه) در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته بود.

    حاجی‌بابایی افزود: در ستادی که برای اجرای نقشه جامع علمی کشور تعیین شده، حدود 224 اقدام ملی برای دستگاه‌های کشور معین شده است که از این میان حدود 50 اقدام مربوط به آموزش و پرورش و یکی از وظایف مربوط به خانواده است.

    وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طی 8 ماه در 20 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که این امر نمایانگر اهمیت این سند است و همزمان با آن نیز سیاست‌های کلی آموزش و پرورش در مجمع تشخیص مصلحت نظام و سیاست‌های آموزش و پرورش در برنامه پنجم توسعه کشور مورد تصویب قرار گرفت.

    وی با اعلام اینکه در تمام این سندها به هم‌افزایی خانواده و توجه به آن تأکید شده است،‌ افزود: نقش کلیدی خانواده و توجه به آن براساس نقشه جامع علمی کشور در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت و به دنبال آن معاونت خانواده در این وزارتخانه ایجاد شد.

    حاجی‌بابایی ادامه داد: در نقشه جامع علمی کشور، سند تحول آموزش و پرورش، فلسفه تعلیم و تربیت، ‌سیاست‌های کلی نظام، برنامه پنجم توسعه کشور و قانون مدیریت خدمات کشوری، معلم دارای جایگاهی آموزشی، پرورشی، تحقیقاتی و پژوهشی است.

    وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه بر اساس سیاست‌های آموزش و پرورش، معلم، کارمند نیست و از جایگاه آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی برخوردار است، یادآورشد: طبق ماده 78 قانون مدیریت خدمات کشوری تمام کارمندان موظفند در 6 روز به مدت 44 ساعت به استثنای معلمان و اساتید دانشگاه کار کنند.

    وی گفت: طبق مصوبه هیئت دولت، روز پنج‌شنبه «روز خانواده و تربیت» است و مقرر شده است در این روز تمام دستگاه‌های اجرایی در امر تربیت به خانواده‌ها کمک کنند.

    حاجی‌بابایی با اعلام انتظار جامعه از آموزش و پرورش و خانواده مبنی بر تربیت دانش‌آموزی طراز جمهوری اسلامی ایران و پژوهشگر، تصریح کرد: بر همین اساس معلم به عنوان کسی که پژوهشگر می‌سازد، نباید کارمند نامیده شود.

    وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کارمندان نیز جایگاه مقدسی دارند، خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش حتی مدیرمدرسه نیز معلم است و همانطور که از روز اول اعلام کردم، در مدرسه کارمند و ارباب‌رجوع نداریم بلکه هر چه است معلم یا متعلم است.

    وزیر آموزش و پرورش تقویت و استحکام جایگاه خانواده‌ را از راهکارهای مبارزه با جنگ نرم دشمن دانست و با اشاره به تبعات زندگی شهری امروز و آپارتمان‌نشینی اظهار داشت: در بسیاری از خانواده‌ها پدر و مادر و دانش‌آموز 6 روز هفته را به طور کامل در خارج خانه مشغول فعالیت هستند و به ناچار در روز جمعه به کارهای عقب‌افتاده خود می‌پردازند و فرصت صله رحم، همنشینی و صحبت با یکدیگر را ندارند.

    وی با اشاره به اینکه تمام حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور در روزهای پنج‌شنبه تعطیل هستند، افزود: در سراسر جهان هیچ دانش‌آموزی 6 روز هفته در کلاس درس حاضر نمی‌شود.

    حاجی‌بابایی ادامه داد: اعتقاد ما این است که اعضای خانواده باید فرصت داشته باشند تا یک روز کامل را در کنار یکدیگر سپری کنند که امروز بسیاری از نهادهای کشور، روزهای پنج‌شنبه را به این امر اختصاص و آن را تعطیل کرده‌اند.

    وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: در وزارت آموزش و پرورش از حدود 900هزار کارمند، 570 هزار نفر خانم هستند که از این تعداد حدود 400 هزار نفر 6 روز هفته کار می‌کنند و وظیفه اداره‌ خانواده‌ را نیز بر عهده دارند، این دسته علاوه بر رسالت خطیر خانواده باید به دنبال ارتقای سطح علمی خود نیز باشند، آیا این امکان‌پذیر است؟

    حاجی‌بابایی اضافه کرد: گفته شده است با تعطیل شدن روزهای پنج‌شنبه، تعطیلات معلمان بسیار زیاد می‌شود، سوال این است چرا این کارشناسان این مباحث را برای اساتید دانشگاه مطرح نمی‌کنند؟

    وزیر آموزش و پرورش افزود: کار معلم آموزشی، پرورشی، پژوهشی و تحقیقاتی است و هر کارشناسی که قصد دارد کار معلم را بررسی کند باید وظایف او را با وظایف استاد دانشگاه مقایسه کند.

    * دوره فعالیت اعضای انجمن اولیا و مربیان به دو سال افزایش می‌یابد

    به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط ‌عمومی وزارت آموزش و پرورش، فرشته حشمتیان معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، ‌توسعه مشارکت‌‌های مردمی و خانواده از افزایش دوره فعالیت اعضای انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس به دو سال خبر داد و با اشاره به اینکه پایه تربیت انسان‌ها خانواده است، اظهار داشت: پیام امروز آموزش و پرورش این است که مدرسه به عنوان امانتدار و معتمد خانواده‌ها نیاز به همراهی آنها دارد.

    وی با اعلام اینکه انجمن اولیا و مربیان با قدمتی 60 ساله در حوزه خانواده فعالیت کرده است، افزود: در راستای ایجاد خانواده متعالی طراز جمهوری اسلامی باید بصیرت‌افزایی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.

    حشمتیان با اعلام اینکه امروز خانواده‌های ما از سطح بینش بالایی برخوردار هستند، تصریح کرد: امروز حضور خانواده‌ها در مدارس نباید تنها به پیگیری نمره، وضعیت درسی و مشارکت‌های مالی خلاصه شود بلکه باید اولیا در تمام زمینه‌ها با مدرسه مشارکت‌ فکری داشته باشند.

    معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی،‌توسعه مشارکت‌‌های مردمی و خانواده با اشاره به دانش فراوان امروز خانواده‌ها گفت: نگاه آموزش وپرورش برای به تعالی رساندن خانواده‌ها توجه به خانواده به معنای تاثیرگذاری بر تمام اعضای آن است.

    وی ادامه داد: امروز تمام فعالیت‌های مردمی آموزش و پرورش اعم از حوزه انجمن اولیا و مربیان،‌حوزه زنان، حوزه مدارس غیردولتی و حوزه شوراهای آموزش و پرورش در یک معاونت جمع شده‌اند.

    حشمتیان با اشاره به حضور فعال انجمن اولیا و مربیان در بیش از صد هزار مدرسه کشو،ر اظهار کرد: در انجمن‌های اولیا و مربیان یک میلیون نفر به صورت فعال حضور دارند؛ در این انجمن‌ها باید با توجه به تخصص و مهارت اولیا در کمیته‌های مهارتی و تخصصی به فعالیت‌های آموزشی،‌پرورشی و عمرانی نیز پرداخته شود.

    وی با اعلام اینکه تشکیل اتاق فکر اولیا یکی از ضرورت‌های آموزش و پرورش است، تصریح کرد: کانون فرهنگی محله با محوریت اولیا باید تشکیل شود و اعضای انجمن اولیا و مربیان در تابستان نیز باید در تصمیمگیری‌های مدارس مشارکت کنند به همین دلیل دوره فعالیت اعضای انجمن دو ساله خواهد شد و انتخابات آن به اواخر شهریورماه یا اوایل مهرماه انتقال خواهد یافت.

    وی با اشاره به شرایط خاص و دشوار انتخاب 12 هزار مدرس خانواده در سراسر کشور اضافه کرد: نگاه تخصصی آموزش و پرورش این است که در کارگاه‌های آموزشی باید از حضور اولیا برای هم‌اندیشی استفاده شود.

    حشمتیان ادامه داد: شوراهای انجمن اولیا و مربیان در تمام شهرستان‌های کشور با 11 هزار و 280 عضو مشغول فعالیت هستند و شورای عالی انجمن اولیا و مربیان نیز در حال ایجاد شدن است.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 173 مرکز راهنمایی و مشاوره در سراسر کشور وجود دارد، افزود: باتوجه به سیاست‌‌های وزیر آموزش وپرورش در هر استان و سپس در هر منطقه یک مرکز مشاوره باید ایجاد شود و تمام خدمات مشاوره‌ای آموزش و پرورش در این مراکز صورت گیرد.

    وی با اعلام اینکه 685 نفر مدیر و مشاور در این مراکز مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده در حال حاضر 120 هزار نفر از دانش‌آموزان یا اولیا به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

    حشمتیان با اعلام اینکه در اجلاس روسای آموزش و پرورش در سال‌های 90ـ89 برای نخستین بار کارگروه تخصصی خانواده تشکیل شد، خاطرنشان کرد: طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها یک فرصت برای استفاده از ظرفیت خانواده در امر تربیت است.

    *دور‌ه‌های آموزش مجازی برای اولیا در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد

    سیدعلی یزدیخواه، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از برگزاری دوره‌های آموزش مجازی برای اولیا توسط اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد و با اشاره به اینکه هفته پیوند موقعیت مناسبی برای بررسی نقش اولیا در تعلیم و تریبت است اظهار داشت: قبل از نیاز به کمک مالی اولیا در مدارس نیازمند مشارکت فکری آنها در بهبود اجرای برنامه‌ها هستیم.

    مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در این اداره‌کل وجود دارد، تصریح کرد: در سال تحصیلی 91ـ90 برای تقویت مدرسان آموزش خانواده برنامه‌های بسیاری تدارک دیده شده و قصد داریم بانک سوالات انجمن اولیا و مربیان را تشکیل دهیم و آن را در اختیار مدرسان قرار دهیم.

    وی ادامه داد: با توجه به رویکرد آموزش و پرورش در استفاده از فناوری‌های روز برگزاری دوره‌های آموزش مجازی را برای اولیا در دستور کار قرار گرفته است.

    یزدیخواه گفت: 975 دوره آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، 2 هزار و 655 دوره تربیت دینی و 9 هزار و 326 سخنرانی تربیتی برای خانواده‌های دانش آموزان در سال گذشته برگزار شد.

    وی با اشاره به برگزاری یک میلیون و 667 هزار و 366 جلسه برای اولیا در مدارس شهر تهران ،خاطرنشان کرد: امسال 14 هزار برچسب سرویس مدرسه به تاکسی‌ها، ون‌ها و میدل‌باس‌ها تحویل شده است و با نقش بسیار موثری که در کنترل ترافیک دارد، تعداد آن در حال افزایش است.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.