• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سیاسی » معمای امنیت سازی در خاورمیانه
    کد خبر : 2061099

    معمای امنیت سازی در خاورمیانه

    معمای امنیت سازی در خاورمیانهReviewed by on Dec 3Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نگرانی ها و تهدیدات امنیتی خاورمیانه و راه های عبور از آن، مساله ای بود که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود در نشست سه روزه مدیترانه ای…

    معمای امنیت سازی در خاورمیانهReviewed by on Dec 3Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نگرانی ها و تهدیدات امنیتی خاورمیانه و راه های عبور از آن، مساله ای بود که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود در نشست سه روزه مدیترانه ای رم مورد توجه قرار داد. ظریف با اشاره به اینکه برخی از کشورهای منطقه درصدد تامین منافع خود به بهای زیان سایر کشورها هستند، گفت: آنها همچنان دست به انتخاب‌های غلط می‌زنند.
    ظریف در گردهمایی واپسین روزهای هفته گذشته در پایتخت ایتالیا، بدون اشاره به نام کشوری خاص تصریح کرد: آنها از صدام حسین در برابر ایران حمایت کرده و تلاش کردند ایران را از منطقه حذف کنند. بعداً از طالبان حمایت کردند. بعد از داعش، النصره و دیگران حمایت کردند. ما خواستار مشارکت همه طرف‌ ها برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه هستیم.
    ظریف در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: برخی در منطقه تصور می‌ کنند که می‌ توانند به جای تعامل با همسایگان با خریداری سلاح، امنیت بخرند. این به نفع همه است که با همکاری یکدیگر، منطقه خاورمیانه را به مکانی امن برای زندگی تبدیل کنند.

    ** نگاه ایران به ضرورت ایجاد نظام امنیت جمعی
    گفته های ظریف، تاکیدی چندباره است بر لزوم ایجاد «نظام امنیتی جمعی» در خاورمیانه؛ نظامی مبتنی بر مشارکت و نقش آفرینی همه کشورهای خاورمیانه به منظور ایجاد امنیتی پایدار، درونزا و متکی به خود که زمینه های مداخله کشورهای غربی به ویژه آمریکا را از میان می برد.
    تاکید «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم «ایجاد معماری امنیتی خاورمیانه» از جانب کشورهای این منطقه هم از این واقعیت حکایت دارد که امنیت برآمده از نظمی خودساخته، بسیار کارآمدتر و بادوام تر از امنیت وارداتی خواهد بود.
    ایجاد نظم منطقه ای بومی با مشارکت، همکاری و هم افزایی همه کشورهای عضو همواره در راس سیاست های جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و دارد. این مهم به ویژه در دولت های یازدهم و دوازدهم با جدیت بیشتری پیگیری شده است. کنفرانس امنیتی تهران را که آذرماه ۱۳۹۵ به ابتکار وزارت امورخارجه کشورمان به منظور رایزنی و مشورت برای ایجاد ثبات و نظمی جمعی برگزار شد، می توان در همین چارچوب مورد توجه قرار داد.
    خاورمیانه به عنوان منطقه ای استراتژیک همواره در طول تاریخ مود طمع ورزی قدرت های غربی به ویژه آمریکا قرار داشته است. حساسیت های ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی این منطقه با پایه ریزی رژیم صهیونیستی در این گستره، بشدت افزایش یافته است. بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از بحران های این منطقه در دهه های اخیر، تحت تاثیر رقابت قدرت، جنگ های نیابتی و مداخله مستقیم قدرت های فرامنطقه ای، به بحران هایی عمیق و به شدت آسیب زا بدل شده است.
    به عنوان نمونه، این دخالت آمریکا و همپیمانان منطقه ای واشنگتن بود که اعتراضات داخلی سوریه به دولت قانونی این کشور را به بحرانی ۶ ساله و جنگی خانمان برانداز تبدیل کرد؛ جنگی که صدها هزار نفر را به کام مرگ فرستاد و میلیونها سوری ها را آواره کرد. داعش که خود ساخته و پرداخته آمریکا بود، چنان آتشی بر خرمن اختلافات سوریه زد، که دود آن به چشم همه مردم منطقه رفت.

    **طلب امنیت از فراسوی مرزهای خاورمیانه
    با وجود تجربیات گذشته و پیامدهای آشکار مداخله جویی بازیگران غربی، برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همچنان امنیت خود را از بیگانه تمنا می کنند. این کشورها با اشباع کردن انبارهای تسلیحاتی خود از سلاح های آمریکایی، امنیت خود را در برتری نظامی و ایجاد ناامنی برای دیگران می جویند. روی کار آمدن رییس جمهوری تاجرمسلک آمریکا و تلاش واشنگتن برای تقویت کسب و کارهای داخلی، حجم فروش سلاح های جدید به کشورهای همپیمان خاورمیانه ای را به شدت افزایش داده است.
    در این میان، آنچه به مسلخ به اصطلاح «امنیت سازی کشورهای عربی» می رود، امنیت منطقه است. مسابقه تسلیحاتی، نه تنها به افزایش امنیت منطقه منجر نمی شود، بلکه کشورهای منطقه را به انبارهای تسلیحاتی تبدیل می کند که با کوچکترین جرقه آماده انفجار هستند.
    این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به امنیت منطقه از رویکردی نرم افزاری و نه سخت افزاری می نگرد. ایران می خواهد با بهره گیری از الگوی تعاملی موفق که اثرگذاری و کارآمدی خود را در توافق هسته ای به اثبات رساند و با ایجاد زمینه مذاکره جمعی و تفاهم میان کشورهای خاورمیانه، پایه های نظمی تازه را پی ریزی کند که در آن امکان مداخله کشورهای خارجی به حداقل برسد.
    برجام، که خود حاصل مذاکره و تعامل سازنده با کشورهای ۵+۱ بود، به گفته موگرینی دستاوردی تاریخی برای امنیت منطقه و جهان و موفقیتی برای دیپلماسی چندجانبه محسوب می شود؛ توافقی که به گفته ظریف، زمانی حاصل شد که ما به این درک رسیدیم که نمی ‌توانیم به همه آنچه می‌ خواهیم دست پیدا کنیم. این توافق، نه آن چیزی بود که من می‌ خواستم و نه آنچه جان کری می ‌خواست و نه آنچه سایر طرف ‌های مشارکت ‌کننده در مذاکرات می ‌خواستند. زیبایی توافق در همین جا است که چیزی نیست که ما می ‌خواستیم، بلکه چیزی است که توانستیم به آن دست پیدا کنیم.
    شاید رمز و کلید دست یابی به نظام امنیت جمعی هم همین باشد؛ مذاکره برای دست یابی به تفاهم و درکی مشترک از امنیت منطقه ای با اصولی روشن و مشخص. شاید در این نظم تازه همه کشورها به همه آنچه می خواهند دست پیدا نکنند، ولی دستاورد چنین نظمی، همه کشورها و منطقه را بهره مند خواهد کرد تا کمتر شاهد مصایبی چون بحران سوریه و یمن در منطقه باشیم. مهمترین و نخستین گام در این مسیر، گفت و گو و مذاکره میان کشورهای منطقه است؛ بدون پیش شرط و پیش داوری.

    پژوهشم**۹۲۷۵**۹۲۷۹**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشار:سیدمحمد موسی کاظمی
    ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.