• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » فرهنگی و هنری » واکاوی نشست ما و شریعتی و ایران شناسی در لهستان
    کد خبر : 2059813

    واکاوی نشست ما و شریعتی و ایران شناسی در لهستان

    واکاوی نشست ما و شریعتی و ایران شناسی در لهستانReviewed by on Nov 29Rating: **اکنون، ما و شریعتیسمپوزیوم علمی «اکنون، ما و شریعتی» در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.«حسین راغفر» استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(ع) در سخنرانی خود با موضوع «شریعتی و پاسخ به آینده» با بیان این که بخشی از آموزه‌های شریعتی روش‌های نقادانه شناخت…

    واکاوی نشست ما و شریعتی و ایران شناسی در لهستانReviewed by on Nov 29Rating:

    **اکنون، ما و شریعتی
    سمپوزیوم علمی «اکنون، ما و شریعتی» در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
    «حسین راغفر» استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(ع) در سخنرانی خود با موضوع «شریعتی و پاسخ به آینده» با بیان این که بخشی از آموزه‌های شریعتی روش‌های نقادانه شناخت هستند، گفت: خشمی ملایم، مقتدرانه و عاری از غضب، تلخی و کینه در آموزه های شریعتی نسبت به نظامی که به انسان های مظلوم روا داشته، وجود دارد. شریعتی کوشید با آگاهی بخشی به طبقه های میانی جامعه، بتواند جهانی را کشف کنند که متعلق به آن ها است.

    استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(ع) اظهار داشت: شریعتی متاثر از خاندان اهل بیت(ع) بود و به ویژه امام علی(ع) نقش تعیین کننده ای در آموزه های او داشت. شخصیت دیگر ابوذر بود که برای شریعتی سمبل مبارزه با استضعاف بود.

    راغفر به بررسی تعریف و شاخصه های نئولیبرالیسم پرداخت و یادآور شد: در نئولیبرالیسم قوانین عرضه و تقاضا به نفع فقرا عمل نمی‌کند و در ایران ما نیز تک تک مولفه‌ های این پدیده اجرا شده است به عنوان مثال ۸۷.۵ درصد کل ثبت نام دانشگاه‌های ما پولی است درحالی که این رقم در آمریکا تنها ۴۸ درصد بوده و ما در هیچ کجای دنیا نئولیبرالیسم را به این لجام گسیختگی نمی ‌بینیم.

    «یوسف اباذری» استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با سخنانی تحت عنوان «شریعتی و عبور از نئولیبرالیسم» بیان داشت: در زمان شریعتی اصطلاح جامعه سرمایه‌داری سخن روز بود و گفتار او با زمانه خودش سازگار بود. ما نیز باید به واژگان شریعتی بازگردیم. در این ۴۰ سال وضعیت جهان به مراتب بدتر شده؛ فقر ریشه دوانده و فاشیزم دم در ایستاده است. حالا دولت ‌ها به اصطلاح ملی خودشان دست به کار شده‌اند. شریعتی راهنمای ما است تا بفهمیم که چه شد و چگونه باید بیاندیشیم.

    اباذری توضیح داد: در دوران محمدرضا پهلوی ۲ جریان وجود داشت؛ جریان نخست شریعتی و آل احمد بودند که از بازگشت به خویشتن حرف می‌زدند. گروه دوم امثال هانری کُربن، احسان نراقی و سیدحسین نصر بودند که از واژگان آل احمد و شریعتی را بهره برداری کردند. پس از انقلاب واژگان افرادی همچون هانری کربن و احمد فردید بود که حاکم شد. از نظر شریعتی شیعه به قوم خاصی اطلاق نمی‌شود؛ شیعه یعنی گروهی که به دنبال آزادی و عدالت است و افراد دیگر اگر به دنبال عدالت و آزادی باشند، شیعه هستند.

    استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: ما امروزه با جهانی به مراتب پیچیده‌تر از جهان دوران شریعتی مواجهیم. البته همه این کارها را فقط با شریعتی نمی‌توانیم انجام دهیم و باید دید انتقادی‌مان را نیز نسبت به شریعتی داشته باشیم. اما آن چیزی که شریعتی می‌گفت همچنان سر جای خود باقی است و آن اینکه مردم باید به طرف عدالت و آزادی بروند.

    «آرمان ذاکری» جامعه شناس سخنرانی خود را با عنوان «سوسیالیسم اخلاقی شریعتی به مثابه پروژه اجتماعی» اظهار داشت: شریعتی با نگاه انسان شناسانه به سراغ جامعه بشری می رود و ۲ تیپ ایده آل را با ویژگی ها، سبک زندگی و نهادهای خاص را شناسایی می کند؛ فایده انگاری و انسان گرایی. تاریخ عرصه مبارزه این دو تیپ است به طوری که هم درون فرد و هم جامعه این نزاع ادامه دارد.

    ذاکری توضیح داد: فایده انگاری همه چیز را در سایه سود و منفعت تعبیر می کند، اما اومانیسم جامعه دارای از خودگذشتگی و فداکاری است و به همبستگی همه جامعه می اندیشد. سودانگاری سودای به تصرف گرفتن همه حوزه ها اعم از علم، خانواده، طبیعت و غیره را در سر دارد. برای کمرنگ ساختن سودانگاری ما نیازمند انسان های فداکار و جامعه با اخلاق هستیم و در اینجا شریعتی به دین رجوع می کند.

    **نقد ادبی در روسیه
    نشست نقد و بررسی کتاب «نقد ادبی در روسیه» نوشته زهرا محمدی در شهر کتاب برگزار شد.
    «حسین طباطبایی» مترجم خلاصه‌ای از مباحث کتاب را ارایه کرد و گفت: ارتباط وسیعی میان اندیشه و جریان‌های ادبی به وضوح در روسیه دیده می‌شود. در کتاب «متفکران روس» نوشته «آیزایا برلین» به شرح کاملی از این تفکرات می‌رسیم. در کمتر فرهنگی در جهان شاهد بوده‌ ایم که اینچنین ارتباط عمیقی میان فرهنگ و ادبیات در آن جریان داشته باشد. جریان‌ های اصلی اصلاح‌گرا و… در چهره‌های ادبی روسیه قابل مشاهده است.

    «آبتین گلکار» عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به اهمیت نقد ادبی در شکوفایی ادبیات هر ملت پرداخت و بیان داشت: خواننده این کتاب اهمیت نقد را در رشد و شکوفایی یک ملت درک می‌کند. اتفاقی که در سده نوزده میلادی در ادبیات روسیه افتاد، در دنیا بی‌نظیر است. ادبیات کشوری که مصرف‌کننده ایده‌های غربی بود و اکثر مکاتب‌ ادبی رایج در آن از اروپا و غرب وارد شده بودند به ناگهان شکوفایی کم‌نظیری پیدا کرد. شکوفایی ادبیات روسیه، مدیون نقد ادبی است و از این نکته پی می‌بریم که نقد چطور می‌تواند در اعتلای ادبیات یک ملت نقش داشته باشد. منتقدان ادبی روسیه به جریان‌های آتی ادبیات شکل می‌دادند.

    «زهرا محمدی» عضو هیات علمی دانشگاه تهران و نویسنده کتاب با اشاره به کمبود نقد ادبی در ادبیات ایران تصریح کرد: نخستین اثر مثبتی که نقد بر نویسنده و شاعر دارد، انگیزه برای بهتر نوشتن است. نقد حس خوانده‌ شدن و دیده ‌شدن را به نویسنده اهدا می‌کند. نقد ادبی علاوه بر نویسنده، باعث ارتقای سلیقه مخاطبان نیز می‌شود و آستانه رضایت آنها را بالا می ‌برد.

    محمدی از وضعیت ادبیات امروز روسیه انتقاد کرد و گفت: امروزه به دلیل فقدان نقد حرفه‌ای سلیقه مخاطب روس به نویسنده عامه‌پسندی مانند داریا دانسوا تقلیل پیدا کرده است. نقد ادبی افق‌ های جدیدی را فراروی نویسنده باز می‌کند و در اثر بعدی نویسنده تاثیرگذار خواهد بود. نقد کردن اعتراف به حضور ادبیات در کشور است. در جامعه به ۲ نوع روش به اثر هنری توجه می‌شود؛ توجه سیاسی با اعمال سانسور و توجه ادبی با نقد ادبی صورت می‌گیرد. اما در روش سانسور با این مساله مواجه می‌شویم که سانسور همیشه اثر ارزشمند را درباره هدف قرار نمی‌دهد اما نقد ادبی معیارهای مشخص و زیبایی‌شناسانه دارد. نقد روی اثری نوشته می‌شود که ارزش خواندن دارد. نقد ادبی حرفه‌ای، مطالبات خوانندگان را بالا می‌برد.

    **دو تشکل مرتبط با فرهنگیان و دانشگاهیان
    کنگره سراسری «دو تشکل مرتبط با فرهنگیان و دانشگاهیان» سالن معلم تهران برگزار شد.
    «سید‌محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش به دلیل های نبود پذیرش ارفاق برای بازنشستگی فرهنگیان اشاره کرد و از نبود موافقت دولت و نمایندگان مجلس با آن خبر داد.
    بطایی گفت: ما امکان استفاده از ارفاق برای قانون بازنشستگی را نداریم و از طرفی با وضعیتی که در صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد، نه دولت و نه نمایندگان با ارفاق پنج ساله در بازنشستگی فرهنگیان موافقت نمی‌کنند.

    وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تشکل‌ها مهم‌ترین و قوی‌ترین ظرفیتی هستند که می‌توانند میان نظام مدیریت و برنامه‌ریزی ارتباط برقرار کنند،افزود: تشکل‌ها باید نقدها را به صورت نظام‌مند وارد سیستم کنند. من در جلسه‌ای که مدتی پیش با تشکل‌ها داشتم، گفتم وزارت آموزش و پرورش محتاج این نقدها است و بدون نقدها نظام آموزش و پرورش به خطا می‌رود و اگر دست نیاز به سمت تشکل‌ها دراز می‌کند از سر نیاز نیست، بلکه برای گام برداشتن درست است.

    «محمدرضا عارف» رییس فراکسیون امید، هماهنگی و اصلاح‌طلبانه بودن ۴ نهاد مسوول در کشور را فرصتی طلایی توصیف کرد و یادآور شد: در تهران چهار نهاد مسوول در توسعه و پیشرفت هماهنگ هستند؛ شورای شهر، شورای امید استان، شهردار و استاندار اصلاح‌طلب هستند و حقیقتا این یک فرصت طلایی برای ما است.

    رییس فراکسیون امید تصریح کرد: برخلاف تصور رقبای ما لیست امید به طور کامل در تهران رای آورد و بعد از آن برخی تلاش کردند که آن را از میان ببرند. از بیرون و داخل تلاش شد انسجام و هماهنگی ما را از میان ببرند و گفتند که فراکسیون امید ناکارآمد است. هجمه این ‌بار به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بوده اما در باطن به مردم است. این سیستم غیرخطی نشان داد بهینه و کار‌آمد است.

    «فرج‌الله کمیجانی» دبیرکل مجمع فرهنگیان نیز در این کنگره بیان کرد که در این ۱۶ سالی که از عمر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی می‌گذرد، همواره در کنار جریان اصلاحات حضور فعال داشته‌ایم.

    کمیجانی تاکید کرد: ما در حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی معتقدیم که حق تعیین سرنوشت جزو نخستین مطالبات مردمی است. بیش از یک قرن از این مطالبه‌ خواهی می‌گذرد اما همچنان در این زمینه افتان و خیزان عمل می‌کنیم.

    دبیرکل مجمع فرهنگیان با بیان اینکه انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی شکل گرفت و هشت سال پایمردی مردم ایران در دفاع از کیان ملی کشور را نباید فراموش کنیم، گفت: لازم است که یاد و خاطره این عزیزان را گرامی بداریم. قانون اساسی را محکم ‌ترین سند برای حقوق شهروندی و حق دادخواهی عادلانه می‌دانیم.

    **ایران‌ شناسی در لهستان پیشینه و چشم ‌انداز فرارو
    نشست «ایران‌ شناسی در لهستان پیشینه و چشم ‌انداز فرارو» در سرای اهل‌قلم برگزار شد.
    «آنا کراسنوولسکا» استاد دانشگاه تاریخچه‌‌ای از شکل‌گیری کرسی ایران‌ شناسی در دانشگاه کراکوف، لهستان ارایه کرد و گفت: این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه در لهستان و حتی کل منطقه‌ است و سابقه ۶۵۰ ساله دارد. رشته ایرانشناسی نیز در چارچوب دانشکده ادبیات و زبان ‌شناسی فعالیت می‌کند و انستیتو زبان‌شناسی و ادبیات در سال ۲۰۱۹ صدساله می ‌شود. ایرانشناسی کراکوف ویژگی خاصی دارد و آن این است که نمی‌تواند از ساختارهای دانشکده ادبیات خارج شود زیرا زیربنای عملی و نظری زبان ‌شناختی و ادبیات ‌شناختی برای تحقیقات ما اهمیت دارد.

    کراسنوولسکا با بیان اینکه ایرانشناسی یکی از رشته‌هایی است که کمتر مورد توجه دانشگاه کراکوف قرار گرفته است، بیان داشت: ایرانشناسی همواره در حاشیه بوده است چرا که ما از دولت کمک نمی‌گیریم و همواره سعی کرده‌ایم در حالی که روی پای خودمان می‌ایستیم دانشجویان این رشته را تربیت کنیم. اکنون قرارداد دوجانبه مبادله فرهنگی با ایران باطل شده و تمدید نشده و این موضوع روی تبادل دانشجو با ایران تاثیر گذاشته است.

    «ایونانویتسکا» استاد دانشگاه توضیح هایی را درباره کرسی ایرانشناسی در دانشگاه ورشو ارایه کرد و گفت: دانشگاه ورشو در ۱۸۱۶ تاسیس شد و ما ۲۰۰ سالگی آن را جشن گرفتیم. دانشکده شرق ‌شناسی که ذیل آن ایرانشناسی فعالیت می‌کند نیز چندی پیش ۸۵ سالگی خود را جشن گرفت. ایرانشناسی در دانشکده شرق‌شناسی توسط ۲ شاگردی که در رشته ترک ‌شناسی تحصیل می‌کردند به این دانشکده اضافه شد و در شرایط فعلی نیز دروس مختلفی مانند ادیان، هنر اسلامی و… ذیل ایرانشناسی به دانشجویان تدریس می‌شود همچنین برای مدتی زیررشته ‌ای با عنوان افغانستان ‌شناسی به مدت سه ‌سال در دانشگاه راه ‌اندازی شد که بعدها منحل شد.

    «رناتاروسک کوالسکا» دکترای ادبیات فارسی با تاکید بر مطالعه متون ادبی و آشنا کردن دانشجویان ایرانشناسی با زبان فارسی اظهار داشت: مطالعه آثار کلاسیک ادبیات فارسی برای لهستانی ‌ها یک چالش متفاوت است چرا که ادبیات لهستانی با ادبیات فارسی تفاوت دارد و ما باید طی تدریس زبان فارسی دانشجویان را قانع کنیم که ادبیات کلاسیک ارزشمند است.

    کوالسکا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به علاقه دانشجویان لهستانی به رشته ایرانشناسی تاکید کرد: تعداد دانشجویان ایرانشناسی کاهش پیدا نکرده و این نشان‌ دهنده این است که هنوز هم نسبت به بهبود روابط ایران و لهستان امیدواری‌هایی وجود دارد.

    «ماتئوس کوآگیش» استاد دانشگاه درباره علاقه دانشجویان به ادبیات کلاسیک توضیح هایی را ارایه کرد و افزود: البته دانشجویان در روال تحصیل خود به ادبیات کلاسیک علاقه‌مند می‌شوند و از همین رو برای پایان‌نامه لیسانس و فوق‌لیسانس یکی از موضوعات ادبیات کلاسیک را انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر از زمانی که من دانشجوی ایرانشناسی در ۲۰۰۱ بوده ‌ام تاکنون برنامه ایرانشناسی دانشگاه کراکوف تغییرهای بسیاری کرده است و امروز ما برنامه به ‌روز شده‌ ای را در اختیار دانشجویان قرار داده‌ایم.

    *گروه اطلاع رسانی
    خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
    پژوهشم**۹۳۷۰**۹۱۳۱
    ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.