• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » حال و روز بازار قیر صادراتى خوب نیست
    کد خبر : 2057740

    حال و روز بازار قیر صادراتى خوب نیست

    حال و روز بازار قیر صادراتى خوب نیستReviewed by on Nov 24Rating: حسن تاجیک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه بازار قیر در حال حاضر با چالش هایی روبه رو است که در صدر آنها رقابت منفی بنگاه های تولیدکننده داخلی قیر قرار دارد، گفت: رقابت منفی بنگاه های داخلی و…

    حال و روز بازار قیر صادراتى خوب نیستReviewed by on Nov 24Rating:

    حسن تاجیک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه بازار قیر در حال حاضر با چالش هایی روبه رو است که در صدر آنها رقابت منفی بنگاه های تولیدکننده داخلی قیر قرار دارد، گفت: رقابت منفی بنگاه های داخلی و کوچک تولیدکننده قیر در راستای کاهش هزینه ها سبب شده است تا کیفیت تولید قیر و قیمت محصول افت کند.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون قیر با بیان اینکه قیمت قیر در منطقه در حال حاضر ۲۸۵ تا ۳۰۰ دلار در هر تن است، ابراز تاسف کرد که قیر ایران ۲۳۰ تا ۲۴۰ دلار در هر تن و تحویل بندرعباس قیمت گذاری می شود.

    به گفته وی؛ همسان سازی قیمت قیر ایران با سایر قیرهاى عرضه شده در منطقه می تواند بخش بزرگی از مشکلات و چالش های بازار قیر را حل کند.

    تاجیک افزود: تنها راه حل، همسان سازی قیمت قیر در داخل و منطقه، استفاده از ظرفیت های بورس کالا در فروش صادراتی محصول است، به طوری که در بورس قیمت گذاری براساس منطقه و کارشناسی انجام شود و اجازه عرضه قیر با نرخ های غیر واقعی به تولیدکنندگان داده نمی شود.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون قیر همچنین در ادامه گفت: یکی دیگر از راههای مرتفع شدن چالش های بازار قیر، حذف قیر یارانه ای به وزارت راه و شهرسازی است.

    به گفته این مقام مسئول؛ ضروری است که دولت با حذف قیر یارانه ای به وزارت راه از تعدد قیمت ها در بازار قیر جلوگیری کند؛ برآورد می شود اختصاص هزینه قیر یارانه ای به وزارت راه می تواند گره بزرگی از بازار قیر بگشاید.

    وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از راههای کاهش مشکلات بازار قیر، عدم اعطای مجوز صادرات مستقیم به بنگاه های کوچک با حجم اندک خرید وکیوم باتوم است.

    وی ادامه داد: این بنگاه های کوچک با حجم خریدهای اندک وکیوم باتوم، نباید به عرصه صادرات مستقیم قیر وارد شوند؛ چرا که سبب لطمه زدن به بازار قیر، تعدد قیمت ها و تخریب جایگاه کالای ایرانی در بازارهای منطقه ای می شوند.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون قیر اذعان داشت: با ورود این بنگاه های کوچک که هزینه در تن آنها بسیار بالاست ،تولیدکننده بزرگ قیر در ایران دچار دردسر شده اند؛ چرا که این بنگاه های کوچک با تولید اندک حاضر می شوند نرخ قیر را کاهش داده و رقابت پذیری در این حوزه را برای شرکت های دیگر کاهش یابد.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر شاخه شاخه کردن تجارت قیر، سبب بسته شدن راه های صادرات با نرخ های معقول و رقابتی شده است که در صورت گرفتن تصمیمات مناسب برای صادرات یکپارچه قیر از بورس کالا، عمده مشکلات کنونی حل می شود؛ البته این موضوع به حمایت بخش دولتی و خصوصی نیازمند است.

    این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه کیفیت قیر ایران نیز متاثر از رقابت مخرب بنگاه های کوچک در حال کاهش است، گفت: درحال حاضر تقریبا نفت کوره به تولیدکنندگان قیر داده نمی شود و از این رو تعدادی از تولیدکنندگان قیر محصول تولیدى را با کالاهای دیگر (ضایعات واحدهاى روغنسازى و…) مخلوط کرده و بجاى قیراستاندارد با قیمت نازل عرضه مى کنند.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.