• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » حوزه نشر نیازمند تحول در مسیر اقتصاد مقاومتی است
    کد خبر : 2054866

    حوزه نشر نیازمند تحول در مسیر اقتصاد مقاومتی است

    حوزه نشر نیازمند تحول در مسیر اقتصاد مقاومتی استReviewed by on Nov 16Rating: سید عباس حسینی نیک روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: فرهنگسازی در همه حوزه ها از جمله اقتصاد مقاومتی، مهمترین مقدمه و پیش نیاز است و هیچ تحولی در جامعه بدون توجه به فرهنگسازی اتفاق نمی افتد،…

    حوزه نشر نیازمند تحول در مسیر اقتصاد مقاومتی استReviewed by on Nov 16Rating:

    سید عباس حسینی نیک روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: فرهنگسازی در همه حوزه ها از جمله اقتصاد مقاومتی، مهمترین مقدمه و پیش نیاز است و هیچ تحولی در جامعه بدون توجه به فرهنگسازی اتفاق نمی افتد، اگر هم چنین باشد، دوام نمی یابد.
    وی اقتصاد مقاومتی را مهمترین تحول در حوزه اقتصاد کشور دانست و افزود: دولت بدون ایجاد فرهنگسازی نمی تواند به اهداف پیش بینی شده دست یابد.
    مدیر انتشارات مجد ادامه داد: بدیهی است که فرهنگ سازی نیز دارای ابزار و وسایلی است که نقش هرکدام را نمی توان نادیده گرفت، خواندن و مطالعه یکی از مهمترین راه های موثر و بادوام برای فرهنگ سازی بوده و مهمترین وسیله مطالعه را باید کتاب دانست زیرا هیچ وسیله ای مثل کتاب نمی تواند مطالب و نظریات علمی را عمق بخشد.
    وی اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف مورد نظر در اقتصاد مقاومتی باید از راه فرهنگسازی و فرهنگسازی را باید از راه مطالعه و کتاب پی جویی کرد.
    بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، حوزه نشر را بسیار نیازمند تحول بسوی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در صورتی که اقتصاد مقاومتی را در برابر اقتصاد بدون برنامه بدانیم آنگاه باید نیازمندی های حوزه کتاب را از چند جهت مورد بررسی قرار داد.

    ** مهمترین نقصان حوزه نشر کمبود تولید علمی و ادبی
    حسینی نیک با بیان اینکه مهمترین نقصان در حوزه نشر کتاب کمبود تولید علمی، ادبی و هنری آثار فاخر در کشور است، توضیح داد: پدید آمدن کتاب خوب نیازمند پدیدآورنده لایق و سرآمد در هر رشته بوده که در اقتصاد مقاومتی برای حمایت مادی و معنوی وی و ایجاد انگیزه، برنامه عملی وجود دارد.
    به گفته وی، این وظیفه دولت است که برای پژوهش و خلق آثار فاخر، برنامه و بودجه داشته باشد و نه تنها شان پدیدآورندگان را رعایت کند بلکه با حمایت های ویژه، باعث تشویق اهل علم و هنر برای خلق آثار فاخر شود.
    این فعال عرصه نشر با بیان اینکه نشر تخصصی و حرفه ای کتاب موضوع دوم و مهم در اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: امروز دوره نشر بدون برنامه و غیرتخصصی و حرفه ای گذشته است، سهم انتشار تخصصی کتاب در تحول وضع موجود قابل اغماض نیست و دولت باید حمایت های خود را در جهت تشویق ناشران به نشر تخصصی، هدفمند سازد.
    وی گفت: اقتصاد مقاومتی باید بتواند مشکل همیشگی و زبانزد توزیع کتاب را حل کند، روش های سنتی و تدابیر گذشته در بخش خصوصی و دولتی به هیچ وجه کافی و کارساز نبوده است.
    حسینی نیک افزود: افزایش سطح تماس کتاب با مردم و به عبارتی ویترین کتاب، نباید در قعر جدول بودجه ریزی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، ایجاد مجتمع های فروشگاهی کتاب با مشارکت ناشران و کتابفروشان در مراکز استان ها می تواند دارای اولویت و ردیف بودجه سالانه در اقتصاد مقاومتی باشد.
    به گفته وی، رعایت حقوق مصرف کننده و خواننده کتاب و اختصاص یارانه برای تسهیل در خرید کتاب می تواند زنجیره حمایتی در حوزه کتاب را کامل کند، کتاب داخلی یا خارجی باید با قیمت عرفی داخلی در دسترس خوانندگان قرار گیرد.

    ** اقتصاد مقاومتی روش های غلط را اصلاح کند
    بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید بتواند روش های غلط و مدیریت های ضعیف گذشته را که ناشی از عدم آگاهی و احیانا سوء استفاده از آن بوده را اصلاح کند، ادامه داد: جامعه نشر، روش های مختلفی را در ارائه یارانه از جمله حمایت از ناشر با تامین کاغذ به قیمت دولتی و حمایت از مصرف کننده با اختصاص بودجه یارانه ای تجربه کرده است.
    وی گفت: اقتصاد مقاومتی باید با هوشمندی بتواند توزیع یارانه را در چند بخش یادشده مدیریت کند.
    حسینی نیک افزود: ممکن است نوع حمایت ها در هر بخش با هم متفاوت باشد، بطور مثال حمایت های بخش تولید علمی، علاوه بر جنبه مالی مستقیم باید جنبه معنوی و اعتباری نیز داشته باشد.
    به گفته وی، حمایت های بخش نشر می تواند غیرمستقیم مانند معافیت مالیاتی، بیمه، پست و خدمات شهری و همچنین اختصاص کاربری فرهنگی بوده و در بخش توزیع و فروش علاوه بر موارد غیرمستقیم یاد شده برای بخش نشر، کمک مدیریتی و حمایت مالی برای ایجاد مجتمع های فروش کتاب در تهران و شهرستانها باشد.
    مدیر انتشارات مجد افزود: در نهایت، مصرف کننده است که ضمن برخورداری از نتیجه همه حمایت های بخش های دیگر، باید بتواند بدون دسته بندی و بطور عام از یارانه مستقیم نیز استفاده کند.
    حسینی نیک اضافه کرد: مدیریت نشر نیازمند بازنگری در برنامه ریزی های دولتی، توسعه فعالیت های صنفی و تعریف جایگاه ویژه در اقتصاد مقاومتی است به نحوی که توانسته باشد زمینه های فساد و سوء استفاده را بطور جدی در این حوزه حذف کند.
    ویژه برنامه های بیست وپنجمین دوره هفته کتاب با شعار« آینده روشن با خانواده کتابخوان» از ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه برگزار می شود.
    رو پنجشنبه ۲۵ آبان «کتاب، ناشران،کتابفروشان و اقتصاد مقاومتی» نامگذاری شده است.
    فراهنگ ** ۱۸۸۰ **۱۰۲۱
    خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: حسین نوروزیان

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.