• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی » آلودگی آبان ماه تهران ناشی از ریزگردهای عربی است نه آلاینده های شهری/ بیشتر مشکل آلودگی هوا مدیریتی است
    کد خبر : 2053796

    آلودگی آبان ماه تهران ناشی از ریزگردهای عربی است نه آلاینده های شهری/ بیشتر مشکل آلودگی هوا مدیریتی است

    آلودگی آبان ماه تهران ناشی از ریزگردهای عربی است نه آلاینده های شهری/ بیشتر مشکل آلودگی هوا مدیریتی استReviewed by on Nov 12Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از گروه جامعه خبرگزاری فارس،‌ کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیئت‌وزیران و همچنین بر اساس قانون هوای پاک تکالیفی برای…

    آلودگی آبان ماه تهران ناشی از ریزگردهای عربی است نه آلاینده های شهری/ بیشتر مشکل آلودگی هوا مدیریتی استReviewed by on Nov 12Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از گروه جامعه خبرگزاری فارس،‌ کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیئت‌وزیران و همچنین بر اساس قانون هوای پاک تکالیفی برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته‌شده است، افزود: در کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها و به‌ویژه تهران حدود ۲۶ دستگاه اجرایی دارای وظایف قانونی هستند که باید اقداماتی در این خصوص انجام دهند.

    دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون هوای پاک و مصوبه هیئت‌وزیران نقشی نظارتی دارد و لذا دستگاه‌ها موظف‌اند عملکرد خود را به سازمان محیط‌زیست و به کارگروه ارائه دهند.

    کلانتری بابیان اینکه امروز بر اساس دستور جلسه مقرر شد، که کارگروه‌هایی در فرمانداری‌ها به ریاست فرمانداران و دبیری شهرداران استان تهران برای توسعه فضای سبز شهرها بر اساس طرح جامع شهر تشکیل شود، اظهار داشت: شهرهای استان دارای طرح جامع بوده و در آن سرانه فضای سبز پیش‌بینی‌شده و برای تحقق سرانه  فضای سبز نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی مانند منابع طبیعی، امور آب ، فرمانداری‌ها است.

    کلانتری تصریح کرد: علاوه بر مصوبه هیئت دولت، قانون هوای را پاک داریم، که بر اساس آن سرانه فضای سبز شهر باید حداقل ۱۵ مترمربع باشد و این قانون باید ظرف مدت ۱۰ سال اجرایی شود.

    وی بابیان اینکه منابع مالی و همچنین تخصیص آب برای توسعه فضای سبز نیز در این جلسه موردبررسی قرار گرفت، اظهار داشت: توسعه فضای سبز یکی از زیرساخت‌های کاهش و کنترل آلودگی هوا است و با توجه به تهدیدی که توسط ریزگردها از طرف مناطق غربی و جنوب استان داریم اجرای کمربند سبز هم در این مناطق تصویب شد.

    کلانتری ادامه داد: دهیاری‌ها نیز باید برای روستاها توسعه فضای سبز داشته باشند و در این راستا از نهال‌های بومی کم آب بر استفاده شود، بیشتر آب اختصاص‌یافته به این فضای سبز از طریق بازچرخانی پساب و خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تأمین شود.

    مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در ادامه گفت: وضعیت کیفی سوخت توزیع‌شده در تهران نیز در دستور کار این جلسه قرار داشت و در این جلسه مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گزارشی از کیفیت سوخت توزیعی در راستای تعهدات وزارت نفت ارائه داد.

    وی با اشاره به اینکه بنزینی که در استان تهران توزیع می‌شود بنزین با استاندارد یورو ۴ است، افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت باید از سال ۹۳ به مدت ۳۶ ماه علاوه بر اینکه یورو ۴ توزیع گردد به سمت توزیع بنزین با استاندارد یورو ۵ برویم و بر همین اساس کارگروه درخواست ارتقاء بنزین از یورو ۴ به ۵ را طبق مصوبه سال ۹۳ ارائه کرد.

    کلانتری به توزیع گازوئیل در استان تهران اشاره کرد و افزود: خوشبختانه گازوئیل ۵۰ppm گوگرد توزیع می‌شود، که حرکت بسیار خوبی است، تغییر کیفیت سوخت و ارتقا آن از یورو۲ به یورو۴ در دولت یازدهم و در پی آن در دولت دوازدهم قطعاً وضعیت روزهای سالم در استان تهران را افزایش خواهد داد.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه بابیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم حدود ۱۹۰ روز هوای ناسالم داشتیم اما سال گذشته به ۸۹ روز هوای ناسالم در تهران رسیدیم، گفت: اما همین تعداد هوای ناسالم نیز زیاد است و با تدابیری که اندیشیده شده است، باید بتوانیم آلودگی هوای ناشی از احتراق و زندگی روزمره شهری را کاهش دهیم.

    کلانتری افزود: بخشی از آلاینده‌ها اجتناب‌ناپذیر است، آبان ماه امسال به دلیل عدم بارش نزولات و تولید ریز گردها از کشورهای همسایه و بخشی هم از منابع داخلی ۱۴ الی ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران داشتیم، که ربطی به آلاینده‌های شهری و خودروها نداشت و منشأ خارجی و طبیعی داشت و این‌ها را نمی‌توان جزو آلایندگی‌های روزمره شهر تهران دید.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در بخش دیگر این جلسه در خصوص جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به‌جای موتورسیکلت‌های بنزینی شامل کاربراتوری و انژکتوری مطرح شد،افزود:  این موضوع نیازمند یک برنامه زمان‌بندی‌شده است، بر اساس گزارش نیروی انتظامی، از ابتدای امسال شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است، اما موتورسیکلت‌های انژکتوری همچنان پلاک گذاری می‌شود.

    کلانتری بیان داشت: بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت، حدود ۱۴۰۰ موتورسیکلت برقی تاکنون در کشور شماره‌گذاری شده است و تلاش برای ایجاد واحدهای تولید موتورسیکلت‌های برقی در جریان است، تا بتوانیم در کلان‌شهر تهران با ۳ میلیون موتورسیکلت، این جایگزینی را انجام دهیم و در استان تهران، مقدمات احداث یک واحد تولید موتورسیکلت برقی فراهم می‌شود.

    دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در پایان با اشاره به اینکه بیشتر مشکل آلودگی هوا مدیریتی است، گفت: اگر همه دستگاه‌ها به عملکرد خود عمل کنند و شهروندان همکاری لازم را داشته باشند قطعاً مهار آلودگی در حد قابل‌قبول امکان‌پذیر است.

     محمدحسین مقیمی استاندار تهران و رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به‌ضرورت اجرای قوانین و آیین‌نامه‌هایی که تکلیف دستگاه‌ها را در کنترل و مقابله با آلودگی هوا مشخص کرده است، گفت: در طرح جامع تهران توسعه فضای سبز پیش‌بینی‌شده  و مقیاس دقیق سرانه فضای سبز مشخص‌شده است و دستگاه‌های اجرایی با توجه به طرح جامع تهران باید به عدد سرانه فضای سبز که در طرح مشخص‌شده دست یابند.

    وی ادامه داد: هریک از دستگاه‌های عضو این کارگروه در شهرستان‌های استان موظف‌اند اقدامات لازم را برای دستیابی منطقه به سرانه فضای سبز که پیش‌بینی‌شده است برسانند و این اقدامات با نظارت استانداری انجام می‌شود.

    استاندار تهران گفت: طی یک ماه آینده برنامه زمان‌بندی اجرای طرح فضای سبز از طریق کارگروه مشخص‌شده و ارائه می‌شود.

    استاندار تهران پس از بررسی و تشریح مواد قانونی هوای پاک با اشاره به لزوم توزیع بنزین یورو۴ در همه شهرستان‌ها و مناطق استان گفت: با توجه به فاصله کمی که شهرستان‌های استان با تهران دارند اگر بنزین یورو۴ استفاده نشود مشکلات آلایندگی به دنبال دارد.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.