• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » چرایی نیاز کشور به رسانه های خصوصی
    کد خبر : 2053536

    چرایی نیاز کشور به رسانه های خصوصی

    چرایی نیاز کشور به رسانه های خصوصیReviewed by on Nov 11Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، رشد کمی مطبوعات و تعدد رسانه هایی که مستقیم یا غیرمستقیم به نهادی رسمی یا شبه رسمی مرتبط هستند، نه تنها به تکثر رسانه ای و تقویت فضای رسانه…

    چرایی نیاز کشور به رسانه های خصوصیReviewed by on Nov 11Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، رشد کمی مطبوعات و تعدد رسانه هایی که مستقیم یا غیرمستقیم به نهادی رسمی یا شبه رسمی مرتبط هستند، نه تنها به تکثر رسانه ای و تقویت فضای رسانه ای کشور منجر نمی شود، بلکه عامل موازی کاری و صرف بودجه های دولتی برای رسانه هایی است که سخنگویان منافع یک نهاد یا جریان سیاسی به شمار می روند.
    «سید وحید عقیلی» استاد دانشگاه و رییس پیشین دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، «مهدی محسنیان راد» جامعه شناس و استاد ارتباطات، «محمدمهدی فرقانی» رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و «محمدجواد حق شناس» روزنامه نگار و مدرس دانشگاه، در گفت وگو با ایرنا به تحلیل چالش های فضای رسانه ای کشور پرداختند و تکثر و پویایی این فضا را در گرو تقویت رسانه های مستقل و کاهش رسانه های وابسته به نهادها و سازمان های خاص دانستند.
    آنان معتقدند، برای سامان بخشی به فضای رسانه ای کشور باید در زمان اعطای مجوز تاسیس به رسانه ها، بر عدم وابستگی مستقیم یا غیرمستقیم مدیران مسوول به نهادهای مختلف توجه داشت.

    **عقیلی: تقویت رسانه های خصوصی عامل تکثر رسانه ای
    باید رسانه ها به سمت غیردولتی شدن حرکت کنند. زمان آن فرا رسیده که برای اغنای افکار عمومی و ایجاد سرزندگی، پویایی و نشاط سیاسی و اجتماعی جامعه، تکثر واقعی در فضای رسانه ای صورت گیرد. تکثر رسانه ای یعنی در عین حال که تعدد و فراوانی رسانه ها وجود دارد، محتوای رسانه ها هم با هم فرق داشته باشد. متاسفانه امروزه نوعی نابرابری بین رسانه های بخش خصوصی و بخش دولتی وجود دارد. در همین حال رسانه های غیردولتی به لحاظ مالی نیز امکان رقابت با رسانه های دولتی یا وابسته به نهادهایی چون شهرداری و دیگر سازمان ها و وزارتخانه ها را ندارند. بنابر این لازم است نوعی تعادل و عدالت بین رسانه های دولتی و غیر دولتی ایجاد شود. دراین مسیراعطای مجوز تاسیس به رسانه های خصوصی و پرداخت یارانه به آنها، در صورتی که عدم وابستگی و خصوصی بودنشان به اثبات رسیده باشد، می تواند موثر واقع شود.
    تقریبا در همه کشورها رسانه هایی وجود دارند که تابع حاکمیت و دولت هستند. این موضوع طبیعی است زیرا دولت و حاکمیت کشورها باید سخنگو داشته باشند. در این میان آنچه از اهمیت برخوردار است وجود تعادل در شمار رسانه های دولتی و خصوصی، نوع پرداخت یارانه و دیگر معافیت های دولتی به آنها است. اگر در این موارد عدالت برقرار باشد، اشکالی در فضای رسانه ای کشور پیش نمی آید.
    به دنبال ارایه مجوز به رسانه ها، دولت باید بخشی از درآمدهایش را خرج حمایت از آنها کند اما باید دید که آیا کسانی که از یارانه دولت برای تاسیس و اداره رسانه ها استفاده می کنند اهالی مطبوعات و روزنامه نگار هستند یا برخی افراد، جریان ها و نهادهای خاص که برای افزایش قدرت خودشان می خواهند سهمی نیز از رسانه داشته باشند. این مساله بسیار حایز اهمیت است که در واقع رسانه ها در دست کسانی باشند که واقعا اهل رسانه هستند و از حرفه ای بودن کافی برخوردارند.

    ** محسنیان راد: لزوم تکیه رسانه ها به درآمدهای خود
    در ایران خبرگزاری ها از فضای حرفه ای خود دور شده اند. خبرگزاری ها برای داشتن عملکرد حرفه ای و تخصصی باید به معنای واقعی خصوصی باشند نه اینکه به یک نهاد دولتی وابستگی مستقیم یا غیر مستقیم داشته باشند و از منابع و بودجه دولتی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. در جهان توسعه یافته بیشتر خبرگزاری ها، حتی خبرگزاری بزرگ و معروف، غیردولتی بوده و با تکیه بر درآمدهای به دست آمده از فروش تولیدات خبری روی پای خود می ایستند و به معنای واقعی کار حرفه ای انجام می دهند. خبرگزاری های ایجاد شده در ایران طی سال های اخیر اما واجد چنین شرایطی نیستند.
    به طورکلی، مجموعه رسانه ها و سازمان های وابسته به آنها در هر کشوری مشابه یک موجود زنده است که باید بین اندام های مختلف آن یک توازن منطقی حاکم باشد. وجود این همه رسانه زیر عنوان های پایگاه خبری و خبرگزاری، تناسبی با فضای کلی رسانه ای در کشور ندارد و می توان این شرایط را به انسانی تشبیه کرد که یک دست خیلی بلند دارد در حالی که آن دست با دیگر اعضای بدن تناسبی ندارد.

    ** فرقانی: تاکید قانون بر غیردولتی بودن رسانه ها
    طبق آیین نامه « تاسیس و نحوه فعالیت خبرگزاری ها» ، فلسفه ارایه مجوز برای تاسیس خبرگزاری ها، راه اندازی تعدادی مراکز خبری غیردولتی و غیروابسته به دولت و خصوصی بود. هدف این بود که در کنار دو یا سه خبرگزاری دولتی، چند خبرگزاری خصوصی هم داشته باشیم که بتوانند در رقابت با خبرگزاری های دولتی به هم افزایی و ارتقای سطح کیفی خبرگزاری های کشور کمک برسانند، اما این هدف در عمل محقق نشد.
    بر خلاف این هدف اولیه، در سال های اخیر ناگهان وزارت ارشاد با انفجاری از درخواست های مختلف برای تاسیس خبرگزاری روبرو شد که بیشتر این درخواست ها متعلق به نهادهای دولتی و یا شبه دولتی بودند و هیچ کدامشان به معنای واقعی کلمه وابسته به بخش خصوصی نبودند. این خبرگزاری ها که هم اکنون بسیاری از آنها مشغول فعالیت هستند، هر یک به نوعی به بودجه عمومی دسترسی دارند و با این بودجه اداره می شوند.
    متاسفانه این عملکرد مطابق آیین نامه نیست؛ چرا که آیین نامه منطبق بر تاسیس خبرگزاری های غیردولتی است. ما امروز شاهد ده ها آژانس خبری هستیم که با اسم و عنوان خبرگزاری کار می کنند و از بودجه عمومی ارتزاق کرده و تامین می شوند و در عین حال برخی از آنها رفتار مغایر با اصول حرفه ای و اخلاق حرفه ای دارند. از این جهت باید گفت، افزایش کمی رسانه ها الزاما به معنای افزایش کیفیت و تنوع آنها نیست و برای ارتقای کیفی رسانه ها باید به حرفه گرایی در رسانه ها توجه داشت.
    تاسیس مراکز خبری و خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و دیگر رسانه های مکتوب و غیرمکتوب که بیشتر آنها نیز وابسته به یک نهاد قدرت هستند، نمی تواند به مفهوم تنوع و تکثر باشد؛ ضمن اینکه تا آنجایی که من می دانم در هیچ جای جهان نمی توان شاهد وجود این همه رسانه و خبرگزاری متعلق به نهادهای حاکم بود.
    به طور معمول در هر کشوری یک خبرگزاری دولتی وجود دارد که اخبار مربوط به دولت را منتشر می کند و این گونه نیست که هر وزارتخانه یا هر نهاد و سازمانی خبرگزاری اختصاصی خودش را داشته باشد زیرا ضرورتی برای این امر وجود ندارد.

    ** حق شناس: رقابت نابرابر رسانه های دولتی و خصوصی؛ آسیب فضای رسانه ای
    امروز عرصه رسانه عرصه ی بدون رقابت است و رسانه های وابسته به نهادهای قدرت مانند دولت، شهرداری و نهادهای نظامی به طور کامل فرصت یک رقابت برابر را از بخش خصوصی گرفته اند. در رسانه های وابسته به نهادهای قدرت، گاهی منافع سازمانی بر منافع ملی مقدم می شود. در رسانه های وابسته یا نزدیک به نهادهای قدرت افراد با رویکرد سازمانی به جای رویکرد ملی فعالیت می کنند و در انتشار خبرها و تفسیرها به جای اینکه منافع ملی و منافع جامعه را در نظر بگیرند، منافع سازمانی را مورد نظر قرار می دهند.
    در این شرایط به قواعد کار رسانه ای و سلامت خبر لطمه وارد شده و انتشار درست اخبار دستخوش تغییر و تحول می شود. در چارچوب دفاع از حقوق ملت باید زمینه نشر دقیق خبرها در رسانه ها فراهم شود و حوزه های عمومی و دولتی از حضور یکجانبه و انحصار گرایانه که موجب لطمه به جایگاه اطلاع رسانی در کشور می شود، منع شوند.
    رسانه ها باید بر اساس اصل آزادی بیان و منافع ملی مدیریت شوند. باید با جلوگیری از تاسیس رسانه های وابسته به نهادهای رسمی و شبه رسمی، آسیب های ناشی از وجود این شرایط در عرصه ی خبری را به حداقل برسانیم. هیچ کشور پیشرفته ای جز در موارد معدود، اجازه داشتن رسانه های وابسته به نهادهای رسمی را نمی دهد مگر اینکه بخواهد هدف های برون مرزی را در دستور کار خود قرار دهد. مهم ترین نشریه ها و رسانه های شناخته شده جهان که شهرت بین المللی دارند، متعلق به بخش خصوصی هستند.
    با در نظر گرفتن کیفیت نه چندان مطلوب و عملکرد نه چندان حرفه ای برخی رسانه ها که به ویژه در یک دهه اخیر در کشور تاسیس شده و به فعالیت می پردازند، این سوال مطرح می شود که آیا تعدد رسانه در ایران، توانسته است به بهبود و تکثر فضای رسانه ای منجر شود؟
    بی شک جلوگیری از رشد خبرگزاری ها و رسانه های وابسته به نهادهای رسمی و شبه رسمی می تواند بر دقت و شفافیت فضای رسانه ای کشور بیفزاید. در این شرایط یارانه های دولتی که طبق قانون باید به رسانه های خصوصی اختصاص یابد به رسانه ای تعلق نمی گیرد که مستقیم یا غیر مستقیم با یک نهاد یا جریان سیاسی مرتبط بوده و سخنگوی آن نهاد به شمار می رود. از این رو، به نظر می رسد در روند اعطای مجوز به رسانه ها باید عدم وابستگی رسانه ها را بیش از پیش مدنظر قرار داد و تاسیس رسانه هایی را تسهیل کرد که از شاخصه های خصوصی و حرفه ای بودن برخوردار باشند.

    پژوهشم**۹۲۸۲**۱۶۰۱**خبرنگار: مهتاب افشین نسب**انتشار: شهناز حسنی
    ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.