• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » فرهنگی و هنری » قطب بندی، باعث جاماندن داوطلبان رودباری از قافله دانشگاه فرهنگیان شد
    کد خبر : 2051219

    قطب بندی، باعث جاماندن داوطلبان رودباری از قافله دانشگاه فرهنگیان شد

    قطب بندی، باعث جاماندن داوطلبان رودباری از قافله دانشگاه فرهنگیان شدReviewed by on Oct 8Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودبار ما،مسلما جذب نیرو از طریق مراکز تربیت معلم بهترین راه حل برای رفع بنیادین مشکل کمبود معلم در مناطق محروم است در همین راستا…

    قطب بندی، باعث جاماندن داوطلبان رودباری از قافله دانشگاه فرهنگیان شدReviewed by on Oct 8Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودبار ما،مسلما جذب نیرو از طریق مراکز تربیت معلم بهترین راه حل برای رفع بنیادین مشکل کمبود معلم در مناطق محروم است در همین راستا وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۳ با اختصاص سهیمه ۱۹۱ نفری مراکز تربیت معلم در کنکور سال ۹۳ به شهرستان رودبار جنوب گام بسیار بلندی در جهت رفع این نقیصه زیان بار برداشت.

    اما در کنکور سال ۹۴ اشتباه عجیب برنامه ریزان در برخی از شهرستانهای جنوبی استان کرمان در نحوه قطب بندی استفاده از سهمیه مذکور وقرار دادن شهرستان های محروم رودبارجنوب،فاریاب،کهنوج،منوجان و قلعه گنج در کنار شهرستانهای عنبر آباد و جیرفت آن اقدام ارزنده را تا حد بسیار زیادی تحت الشعاع قرار داد.

    قطب بندیی که منجر به اعتراضات گسترده دلسوزان حقیقی تعلیم و تربیت در شهرستان مظلوم رودبارجنوب شد و حتی در همان زمان امام جمعه و فرماندار شهرستان در جشن بزرگداشت مقام معلم و در حضور معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان آن را غیر قابل توجیه ، ناعادلانه و ضرورتا نیازمند بازنگری دانستند.

    مسأله اینجاست که شهرستان جیرفت با دارا بودن تعداد قابل توجهی نیروی مازاد و سهمیه تخصیصی صفر و با سطح آموزشی تراز اول استان در کنار رودبار بحران زده و سطح آموزشی پایین تر از این شهرستانها در یک قطب برای رقابت قرار گرفته اند.

    در کنکور امسال هم علیرغم تذکرات قبلی پیرامون نحوه سهمیه بندی در پذیرش دانشگاه فرهنگیان (منتشر شده در کانالهای خبری پنج شهرستان جنوبی استان کرمان) هیچ گونه پیگیری و حساسیتی نسبت به این موضوع صورت نگرفت.

    هم اکنون که نتایج نهایی کنکور اعلام شده است،دانش آموزان پنج شهرستان مبهوت شده اند چرا که موفق به کسب سهمیه ای نشده اند، هرچند رتبه مناسبی داشتند، علت در این مسأله بود.

    بر همگان واضح است که سطح امکانات آموزشی،سطح علمی جیرفت و عنبرآباد برتر از شهرستان های ما است،آیا شراکت این دو شهرستان در سهمیه معقول بود؟

    درد دل داوطلب جازموریانی که بارتبه ۱۲۰۰در کنکور۹۶از قافله دانشگاه فرهنگیان جاماند

    در ادامه با فاطمه بامری دختری از روستای چارچاهی بخش جاز موریان یکی از این داوطلبین جا مانده از قافله دانشگاه فرهنگیان پنج شهرستان جنوبی گفتگو کردیم و پای درد دل ایشان به نمایندگی از ده ها تن از دوستانش نشستیم.

    فاطمه اهل چارچاهی یکی از روستاهای دور افتاده و محروم از امکانات بخش جاز موریان است که با رتبه ۱۲۰۰ کنکور ۹۶را کسب کرده بود از قافله دانشگاه فرهنگیان جاماند.
    فاطمه که بر خلاف خیلی از دوستانش با مخالفت خانواده از ادامه تحصیل در دوران راهنمایی و دبیرستان محروم می شوند فرصت تحصیل و کسب علم را پیدا کرده بود به شهروند خبرنگار ما گفت: به دلیل کمبود معلم زن در اکثر مدارس جازموریان معلمین مرد تدریس می کنند و این امر یکی از دلایل مخالفت والدین با ادامه تحصیل دانش اموزان دختر در این منطقه است.

    وی ادامه داد: بنده با وجود مخالفت خانواده اما به دلیل علاقه شدید به تحصیل و کسب مراتب عالی علمی موفق به ادامه تحصیل شدم و علاقه شدیدی به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان داشتم زیرا با این کار هم می توانستم کمکی به مشکل کمبود معلم زن در منطقه کنم و هم نماد والگویی برای خانواده هایی که مخالف ادامه تحصیل دخترانشان هستند باشم.

    این داوطلب جازموریانی بیان داشت: متاسفانه با وجود تلاشهای زیاد و شرایط سختی که داشتم ( باور کنید تمام دوران راهنمایی و دبیرستان فاصله ۶ تا ۷ کیلومتری چارچاهی تا زهکلوت را پیاده به مدرسه می رفتیم و برمی گشتیم توی سرمای زمستان و گرمای تابستان ) سال گذشته رتبه سه هزار رو در کنکور ۹۵ اوردم متاسفانه دانشگاه فرهنگیان قبول نشدم.

    فاطمه بامری خاطرنشان کرد: با این وجود دو باره یک سال دیگر شب و روز تلاش کردم و درس خواندم در کنارش هم کمک خانواده بودم به خاطر ناتوانی مادرم همه کار خانه را هم انجام میدادم همانطور که میبینید آب لوله کشی نداریم مجبور بودم برای شستن ظروف و لباس و همچنین تهیه آب اشامیدنی مصافت ۵۰۰ متری را برویم و از موتور پمپ کشاورزی استفاده کنیم.

    وی عنوان کرد: سال گذشته فکر می کردم رتبه ام خوب نشد و با سختی و رنج فراوان به تلاشم ادامه دادم و خداروشکر رتبه خوبی کسب کردم و هرگز فکر نمیکردم که قبول نشوم نمی دانم چرا باز هم امسال قبول نشدم بعضی ها می گویند که دانش آموزان شهرستان جیرفت رتبه هایشان از  بهتر از ما بود و قبول شدند.

    بامری تصریح کرد: آخر مگر این انصاف است که دانش آموزان جیرفت با آن همه امکانات و پیشرفت های علمی بیان از سهمیه ما استفاده کنند.

    وی اظهار داشت: خیلی دلم می خواست برای سال اینده هم تلاش کنم ولی خانواده ام مخالفت می کنند و می گویند که چند سال است که تو داری چشم های خودت را کور می کنی و درس می خوانی و آخرش هم هیچی، حتی کتابهایم را پاره کردند و من هرگز نمی خواهم آرزوی معلم شدن بر دلم بماند.

    فاطمه بامری در پایان افزود: از مسئولین عزیز عاجزانه درخواست میکنم شرایط من و امسال بنده را درک کنند و فکری به حال ما بکنند.

    امیدواریم پاسخگو باشید تا دانش آموزان بدانند چه کسانی باعث هدر رفتن زحمات دانش آموزان این پنج شهرستان بوده‌اند؟ و این سهمیه بندی در کجا و توسط چه کسانی طراحی شده؟لااقل همت کنید که این مسأله در کنکور ۹۷ تکرار نشود.

    کارنامه زیر نمونه ای دیگر از جاماندگان قافله دانشگاه فرهنگیان است.

    واکنش نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان و کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به این قطب بندی ناعادلانه

     

     

    علی ای حال،وقتی از ۱۰۲ سهمیه مشترک پنج شهر جنوبی با جیرفت و عنبر آباد ۶۳ سهمیه را جیرفت و عنبر آباد میگیرند در حالی که سهمیه این دو شهر ۱۸نفر بوده است.یعنی ۴۵نفر نیروی انسانی غیر بومی می آید و جایگزین ۴۵ نفر از دانش آموزان پنج شهر جنوبی می شود و این به معنی این است که..

    ۴۵خانواده دچار یاس و سرخوردگی می شود

    ۴۵دانش آموز ممکن است آینده شان به کلی تغییر کند

    ۴۵دانش آموز که می توانستند شهر و روستای خودشان را بسازند از دست می روند

    چون با وضعیت اشتغال جامعه و همچنین عدم تمکن مالی خانواده ها احتمال زیاد اکثر این دانش آموزان از تحصیل باز می مانند، و این یعنی ۴۵استعداد از دست رفته و این یعنی فراموشی و سرکوبی نخبگان که در جنوب رشد کردند.

    به هر حال امیدواریم مسئولین فعلی آموزش و پرورش با پیگیری مستمر و مسئولین بالا دستی با درک شرایط و خواست جمعی مردم رودبارزمین نسبت به رفع این اجحاف و برداشتن این علامت سوال بزرگ از اذهان پرسشگر اقدام نموده و با تدبیر خود احیاگر و مروج روحیه امید در بین مردم صاحب حق این دیار باشند. این حداقل انتظار از جناب آقای محسن بیگی مدیر کل آموزش و پرورش استان است.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.