• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سیاسی » دلواپسان و تلاش برای سیاسی کاری در پرونده هسته ای
    کد خبر : 2048751

    دلواپسان و تلاش برای سیاسی کاری در پرونده هسته ای

    دلواپسان و تلاش برای سیاسی کاری در پرونده هسته ایReviewed by on Sep 24Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، زمانی که دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ کار خود را به طور رسمی آغاز کرد، برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان به مساله ای بسیار چالشی میان ایران…

    دلواپسان و تلاش برای سیاسی کاری در پرونده هسته ایReviewed by on Sep 24Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، زمانی که دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ کار خود را به طور رسمی آغاز کرد، برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان به مساله ای بسیار چالشی میان ایران و نظام بین الملل بدل شده بود؛ بهانه جویی های غرب، اصرار دولتمردان پیشین به تداوم و تشدید فعالیت های هسته ای بدون توجه به نگرانی های نظام بین الملل در این مورد، بهره گیری از رویکردی غیر تعامل جویانه و زبانی غیر قابل فهم برای دیگر کشورها، اسباب تحریم های گسترده و انزوای ایران را فراهم کرده بود. تنگ تر شدن روزافزون حلقه تحریم ها، حرکت چرخ های اقتصاد و در نتیجه توسعه کشور را بسیار کند کرده بود.
    در چنین شرایطی، برگزاری چند دور گفت و گو میان تیم مذاکره کننده ایرانی و کشورهای ۱+۵ نه تنها به حل مساله پرونده هسته ای که ابعادی امنیتی یافته بود منجر نمی شد، بلکه روز به روز برعدم درک طرفین از خواسته های یکدیگر و تشدید تنش های لفظی و دیپلماتیک می انجامید.
    رویکرد غیرمسالمت جویانه، تمرکز بر وجه افتراق منافع به جای وجه اشتراک آنها، به کارگیری ادبیاتی غیرمتعارف و رفتاری خارج از عرف و قواعد بین الملل، بی اثر خواندن تحریم ها و سرعت بخشی به فعالیت های هسته ای، پرونده هسته ای را به یکی از مهمترین و حساس ترین مسایل بین المللی تبدیل کرده بود. در چنین شرایطی ایران از سوی غرب به عنوان یکی از محورهای ناامنی و بی ثباتی منطقه معرفی می شد.
    این، حاصل سال ها مذاکره و گفت و گوی شورای امنیت ملی به دبیری «سعید جلیلی» با کشورهای ۱+۵ در مورد مساله هسته ای بود. از زمان روی کار آمدن دولت نهم در سال ۱۳۸۴، «علی لاریجانی» به جای حجت الاسلام «حسن روحانی» ریاست تیم مذاکره کننده را در دست گرفت و با شکستن تعلیق غنی سازی، پرونده هسته ای را وارد فاز تازه ای کرد. مذاکره حقوقی با آژانس و مقاومت سازنده لاریجانی اما به نتیجه مطلوب منجر نشد و اسباب ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل را فراهم کرد.
    بروز برخی ناهماهنگی ها و اختلافات میان شورای عالی امنیت ملی و دولت، موجب شد جلیلی از سال ۱۳۸۶ ریاست تیم مذاکره کننده هسته ای را بر عهده بگیرد. انتصاب جلیلی باز هم پرونده هسته ای را وارد فاز حساس تری کرد. حاصل تقابل بازدارنده جلیلی با گروه ۱+۵ ، چیزی نبود جز سه قطعنامه ۱۶۹۶، ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ که علیه برنامه هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل صادر شد. علاوه بر این تحریم های گسترده ای از سوی آمریکا، اروپا و دیگر کشورها علیه کشورمان اعمال شد، تا جایی که فشارهای تحریمی، اقتصاد کشور را در تنگنای جدی قرار داد.
    روی کار آمدن دولت دولت یازدهم، با اوج این فشارها و تحریم ها مصادف بود. یکی از مهمترین شعارهای انتخاباتی روحانی و اصلی ترین ترین مطالبه مردم از دولت یازدهم، حل و فصل پرونده هسته ای به نحوی بود که از سویی جهان حق فعالیت های هسته ای را برای ایران به رسمیت بشناسند و از سویی دیگر، فشارهای تحریمی کاهش یابد و چرخ های اقتصاد کشور و زندگی آنان به حرکت درآید.
    چالش های ناشی از ناهماهنگی در مذاکرات، چند مرجعی در تصمیم سازی، ناکارآمدی تیم مذاکره کننده، چند صدایی و موازی کاری در حوزه سیاست خارجی، نبود کارشناسان متخصص سیاسی و فنی درتیم مذاکره کننده و … موجب شد دولت یازدهم پرونده هسته ای را از اختیار شورای عالی امنیت ملی خارج و آن را به وزارت امور خارجه به مسوولیت «محمدجواد ظریف» بسپرد.
    تغییر مرجعیت مذاکرات هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه و همخوان سازی سیاست های هسته ای با رویکرد تعاملی دولت در حوزه سیاست خارجی، با تلاش شبانه روزی مذاکره کنندگان کشورمان، به بن بست هسته ای پایان داد. تلاش شبانه روزی و هماهنگ دیپلمات های کشورمان به همراه تیم متخصص هسته ای، به توافق برد- بردی منتهی شد که توانست منافع و رضایت طرفین را تامین کند.
    تیم مذاکره کننده با استفاده از زبان قابل فهم برای نظام بین الملل و بازی در چارچوب قواعد بین المللی توانست تا اندازه زیادی اعتماد طرف مقابل را جلب کند و در برابر توانست علاوه بر تضمین فعالیت های هسته ای خود، سایه سنگین بسیاری از تحریم های هسته ای را از سر کشومان کوتاه کند.
    رفع تحریم های هسته ای، گشایش های بسیاری را در اقتصاد کشور موجب شد. لغو ممنوعیت های فروش نفت، رفع محرومیت های پولی و بانکی، آزادسازی بخش زیادی از پول های بلوکه شده ایران در آمریکا، جذب سرمایه گذاری خارجی و … همه و همه توانست نرخ رشد اقتصادی کشور را از منفی ۶.۸ درصد در سال ۱۳۹۲ به حدود ۸ درصد در سال ۱۳۹۵ برساند. این تنها نمونه ای از رشد شاخص های اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی است که تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم گذاشته است.
    در نتیجه تلاش های مذاکره کنندگان که رهنمون های مستقیم رهبری را چراغ راه خود قرار داده بودند، نه تنها وضعیت اقتصادی به طور قابل توجهی بهبود یافت، بلکه با احیای اعتبار ایران در سطح نظام بین الملل، امید و نشاط اجتماعی هم افزایش یافت. پرونده ای که به نظر نمی رسید راه حلی برای آن وجود داشته باشد، به سرانگشت تدبیر اعتدال گرایان و زیر نظارت رهبری چنان مدیریت شد که خود به عاملی برای موفقیت ایران بدل شد، تا جایی که امروزه از برجام به عنوان الگویی از تعامل موفق در سطح نظام بین الملل نام برده می شود.
    با این حال مخالفان دولت و کاسبان تحریم از همان ابتدا به بهانه های مختلف با برجام به مخالفت برخاستند. آنان حتی بی توجه به پیام رای ۲۴ میلیونی مردم به رییس دولت تدبیر و امید در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، همچنان برجام را می کوبند و امضا کنندگان این توافق را در بهترین حالت «فریب خوردگان» از غرب معرفی می کنند.
    این گروه حتی دستاوردهای عینی و ملموس برجام را انکار می کنند و در رسانه های خود با استفاده از تکنیک هایی چون بزرگنمایی مشکلات، سیاه نمایی، وارونه نمایی و حتی تهمت و کذب چنبن وانمود می کنند که در نتیجه برجام، کشور به تاراج رفته است.
    این بار برجام ستیزان از روزنه دیگری به جنگ برجام آمده اند؛ خارج کردن این پرونده از اختیار دولتی که آن را به بهترین شکل مدیریت کرده است. پیشنهاد انتقال پرونده هسته ای از وزارت امور خارجه به یک تیم متخصص را هم می توان در چارچوب رویکردهای کلی کاسبان تحریم در برجام ستیزی تفسیر کرد. نکته مهم اینجا است، کسانی این پیشنهاد را مطرح می کنند که سال ها فعالیت همفکران آنها در تیم مذاکره کننده، پرونده هسته ای کشورمان را به بن بست رسانده بود. عدم برخورداری از دانش زبان انگلیسی، عدم بهره گیری از دانش دانشمندان هسته ای در بحث های تخصصی، نبود رویکرد تعاملی و …نه تنها مذاکرات را طولانی و بی نتیجه کرد، بلکه فشارهای سنگینی را بر کشور تحمیل کرده بود.
    در چنین شرایطی پیشنهاد خارج کردن پرونده هسته ای از اختیار دولت، خود ناشی از نگاه سیاسی و جناحی به مسایل کشور است؛ نگاهی که هیچ اثری از تخصص محوری در آن دیده نمی شود. این گروه که می دانند برجام به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت در حوزه سیاست خارجی به مرور به ثمر می نشیند و دیگر حوزه ها به ویژه اقتصاد را از نتایج خود بهره مند می کند، می خواهند در چارچوب منافع جناحی و گروهی خود با آن مقابله کنند و از قبل سنگ اندازی ها و مانع تراشی های خود، دولت را تضعیف کنند.

    پژوهشم**۹۲۷۵**۱۶۰۱**تنظیم: اعظم حمیدپور**انتشار: شهناز حسنی
    ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.