• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سیاسی » تحریم جدید و تعلیق تحریم های هسته ای
    کد خبر : 2045664

    تحریم جدید و تعلیق تحریم های هسته ای

    تحریم جدید و تعلیق تحریم های هسته ایReviewed by on Sep 16Rating: ** تحریم جدید و تعلیق تحریم های هسته ای«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تقریبا همزمان با تمدید تعلیق ‌تحریم‌ های ایران توسط ‌آمریکا چند شخص ایرانی را مورد تحریم قرار داد و بلافاصله بعد از این اقدام توسط رئیس جمهور آمریکا‌، او اعلام…

    تحریم جدید و تعلیق تحریم های هسته ایReviewed by on Sep 16Rating:

    ** تحریم جدید و تعلیق تحریم های هسته ای
    «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تقریبا همزمان با تمدید تعلیق ‌تحریم‌ های ایران توسط ‌آمریکا چند شخص ایرانی را مورد تحریم قرار داد و بلافاصله بعد از این اقدام توسط رئیس جمهور آمریکا‌، او اعلام کرده که ایران به روح برجام پایبند نیست.
    عدم پایبندی ایران به روح برجام تفسیر آمریکایی‌ هاست و بهانه‌ ای بیش نیست. اخیرا کنگره آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران در سه مورد حقوق بشر، سیستم موشکی و حمایت از آنچه آمریکایی‌ها حمایت از تروریسم می‌دانند، علیه ایران وضع کرده است.
    ظاهرا تحریم‌ها تنها موارد نام برده را شامل خواهد شد. چون تحریم اخیر مربوط به مسائل موشکی ‌است و اشخاصی در این رابطه دچار محدودیت‌ هایی شده‌اند. اما برخی نیز اعتقاد دارند هرچند تحریم‌های جدید آمریکا عناوین متفاوتی دارد، اما در هرحال وجاهت حقوقی ندارد و آمریکا به ‌جای وضع این‌گونه تحریم‌ها که وجاهت قانونی ندارد باید تحریم‌های ناشی از پرونده هسته‌ ای که براساس توافق وین برداشته شده است را لغو کند و با عدم لغو این محدودیت‌ ها آمریکا عملا به تعهد خود در مقابل برجام و ایران پایبند نبوده است.
    تحریم‌ های آمریکا تا حدودی بر تصمیمات کشورهای اروپایی در ارتباط با ایران اثر می‌گذارد. باید دید اتحادیه اروپا در مقابل تحریم‌ های آمریکا علیه ایران چه موضعی را در پیش خواهد گرفت. هر چند اروپایی‌ها دارای تحریم‌ های یک جانبه غیرمضاعف هستند. از سوی دیگر آنها به برجام مانند یک تعهد بین‌ المللی نگاه می‌کنند و به آمریکا معترضند. حال باید دید چه واکنشی در مقابل تحریم‌ های جدید خواهند داشت.
    البته شرکت‌ های تجاری بین‌المللی همواره به دنبال سود خود هستند و با توجه به دید نه چندان مثبت اتحادیه اروپا در مورد ترامپ این امید وجود دارد که موضع اروپایی‌ها علیه آمریکا موضع جدی باشد و تحریم‌ های یک جانبه مضاعف کاربرد جدی نداشته باشد.

    **رانندگی در جاده خاکی حوادث
    داستان غمبار حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش‌ آموزان فرزانه استان هرمزگان چنان تلخ و دردناک بود که اگر ما به عمق فاجعه و مصیبت وارده خوب بنگریم می‌بایست تا ابد در برابر اولیا و بازماندگان این حادثه جگرسوز شرمسار باشیم و برای جبران گوشه‌ای از این سهل‌ انگاری بزرگ که منجر به داغدار شدن دل پدران و مادران با ایمان این مرز و بوم شد به جای تأسف خوردن مسئولان، چاره اندیشی کرده و برای شادی روح پاک و معصوم این نو شکوفه‌های بهاری، با اقدامات عالمانه و اساسی از تکرار دوباره این حوادث جلوگیری کنیم.
    آیا تا به حال به این موضوع به طور دقیق و بنیادی اندیشیده‌ایم که معضل تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن کی و چه موقع به پایان خواهد رسید؟ چرا واقعاً به شکل علمی و کاربردی به علل بروز تصادفات رانندگی و سوانح جاده‌ای فکر نمی‌کنیم؟
    از بین بردن این مشکل و حل این مسأله به عزمی ملی و حرکتی جهادی نیاز دارد. مسئولان باید باور کنند که این کشتار و معلولیت و از کار افتادگی دائمی انبوهی از جوانان و استعداد‌های کشور نیاز به حرکتی ضربتی دارد و نباید گذاشت به امری عادی و روزمره بدل شود. وجه دیگر این ماجرا این است که در برابر هر حادثه ای انگشت اتهام را به سوی پلیس نشانه می‌رویم. چرا همه از پلیس و پرسنل زحمتکش راهور ناجا انتظار معجزه دارند؟ آیا به نظر شما می‌توان برای هر پنج خودرو یک پلیس استخدام کرد تا در تمام ساعات رانندگی ناظر بر اعمال افراد باشند و اصولاً آیا جامعه‌ای که با نظارت نظامی و انتظامی اصلاح شود می‌تواند جامعه‌ای پویا و اندیشه‌گر باشد؟!
    پاسخ پرسش‌های بی‌شمار در این زمینه فقط یک کلمه است؛«آموزش».
    منظور آموزش فرهنگ جامع ترافیک از دوران کودکی تا بزرگسالی است که متأسفانه هنوز در کشور ما اتفاق نیفتاده است. یعنی آموزش همگانی! بنابراین وقتی بحث آموزش می‌شود قطعاً ذهن آدمی به سازمان‌ها و ارگان‌های آموزشی از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و درمان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و جراید و مطبوعات و امروز نیز فضای مجازی معطوف می‌گردد، نه پلیس!
    ما بر این باوریم که زمانی پلیس می‌تواند راننده و عابر پیاده را مورد مؤاخذه قرار بدهد که پیشاپیش آموزش فرهنگ ترافیک توسط آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، وزارت علوم و تحقیقات و رسانه‌های جمعی در یک برنامه بلندمدت به مردم داده شده باشد و سپس پلیس به عنوان ناظر بر اعمال مردم در حوزه ترافیک باشد تا در صورت تخلف و عدول از آموزه‌ها با حداکثر جرایم و برخورد محکم قانون را اجرا نماید. اما متأسفانه آنچه امروزه ما درگیر آن هستیم این است که سازمان‌های آموزشی هیچ‌ کدام وظیفه آموزشی خود را انجام نمی‌دهند و همواره در صورت بروز حادثه پلیس را مسئول صددرصدی تصادفات می‌دانند.
    اگر ما این نظر متخصصان و کارشناسان حوزه ترافیک را قبول کنیم که ۷۰ الی ۹۰ درصد تصادفات رانندگی به دلیل خطای عامل انسانی اتفاق می‌افتد لذا پرداختن به مسائل دیگر فرصت سوزی و اتلاف وقت است. عامل انسانی یعنی فرهنگ! یعنی آموزش! حال اگر این آموزش از دوران کودکی اتفاق بیفتد مثل تمام آموزه‌های دیگر در ذهن آدمی ملکه می‌شود و ناخودآگاه تمامی قوانین و مقررات را رعایت می‌کند، علاوه بر آن با رفتار صحیح ترافیکی اطرافیان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
    این واقعیت مهم را نمی‌توان انکار کرد که اگر ما بهترین جاده‌ها و مطمئن‌ترین خودروها را هم داشته باشیم اما از فرهنگ صحیح رانندگی و ترافیکی برخوردار نباشیم همچنان شاهد تلفات مرگبار و خسارات غیر قابل جبرانی خواهیم بود. نکته قابل تأمل آنکه اگر ما بتوانیم فرهنگ را در رانندگی اصلاح کنیم به تبع آن می‌توانیم به اصلاح دیگر رفتارهای ناهنجار دست یابیم. اصلاح این رفتار فقط و فقط از طریق سازمان‌های آموزشی امکان پذیر است.
    در نتیجه آموزش رکن اساسی و ستون اصلی ساختار هر فرهنگی است و جوامعی که به پیشرفت‌هایی نائل آمده‌اند، آموزش را در اولویت برنامه‌های مدیریتی خویش قرار داده‌اند، ما نیز به جهت کاستن از حوادث ناگوار رانندگی و حفظ صلابت و اقتدار جامعه الزاماً می‌باید از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و مقصر قلمداد کردن همدیگر به صورت ضرب الاجل آموزش را آغاز کنیم و پس از آن دست یاری به پلیس راهور ناجا دراز کنیم.

    ** مردم خشمگین
    روزانه ممکن است با آمار و ارقام متعددی روبه‌ رو شویم؛ ولی یکی از آنها سخت توجه نگارنده را به خود جلب کرد. بر اساس گزارش گالوپ درباره هیجانات در سطح جهان در سال ٢٠١۴، ایرانیان در کنار همسایگان عراقی‌شان بیشترین تکرار تجربه خشم را در جهان داشته‌اند.
    البته شاید اما‌ و اگرهایی به روش این سنجش‌ها وارد باشد؛ ولی در نهایت با احتساب خطاهای احتمالی در روش نیز بعید است که از رتبه اول دنیا به سطحی خیلی پایین‌تر، چه رسد به سطح مطلوب، برسیم.
    این صورت مسئله ماست: چرا ما خشمگین‌ ترین مردمان دنیا هستیم؟ چطور می‌توانیم آن را توضیح دهیم؟ به لحاظ اجتماعی خشم صدایی است که باید شنیده شود.
    گسترش خشم در اجتماع در واقع برساخته‌ای اجتماعی است؛ امری که باید در تجربه مشترک ما ریشه داشته باشد. اگر بخواهیم تلاش کنیم که این میزان بالای خشم در کشور را تبیین کنیم، باید به دنبال علل و شرایطی بگردیم که به اندازه رتبه ایران در تجربه خشم مفرط یا منتها‌الیهی باشد.
    خشم، مانند هیجانات دیگر، امری است که بر کل وجود فرد حاکم می‌شود و او را در خود می‌بلعد و بر قدرت قضاوت، رفتار و حتی حواس جسمانی‌‌اش نیز تأثیر مستقیم می‌گذارد. خشم هیجانی فعال است؛ یعنی می‌تواند محرکی برای کنش باشد و ممکن است ما را کینه‌ جو و خود‌محور کند و به سمت تخریب‌ گری سوق دهد. در یک نگاه کلی، زمانی که مرزهای بنیادین شخصی و گروهی مورد تجاوز قرار می‌گیرند؛ یعنی اموری مانند تهدید استقلال یا اعتبار یا اقتدار، ناامیدی، اهانت و تبعیض، می‌توانند قرین با احساس خشم باشند.
    به عبارت دیگر، خشم رویکردی است که بر ذهنیت ما، تحمیل شده است. اگرچه خشم به‌ هر ‌حال تجربه‌ای ذهنی است؛ ولی با نگاه انسان‌شناختی، ذهنیت افراد به نوبه خود حاصل تعاملی رفت ‌و‌برگشتی بین شاکله‌های اجتماعی و حالات درونی است؛ یعنی تجربیات ذهنی ما برآیندی از تجربه ما از دنیای غیرذهنی و بیرونی به همراه حالات و تفاسیر درونی هستند.

    ** سه گزینه ترامپ در مواجهه با برجام
    «استفان والت» استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد معتقد است: هیچ علتی برای باور کردن انتقادهای اعضای دولت ترامپ از برجام وجود ندارد و مدرک سازی علیه برجام، دروغ بزرگی است.
    تصور کنید به ۱۹۴۸میلادی برگشته ایم. فرض کنیم، جوزف استالین پیشنهاد داده تلاش های اتحاد جماهیر شوروی برای توسعه سلاح های هسته ایش را تا پانزده سال دیگر متوقف کند. فرض کنید در بخشی از این توافق، او با ورود بازرسان سازمان ملل به اتحاد جماهیر شوروی موافقت کند و همه تأسیسات هسته ای خود را تحت نظارت آن ها درآورد.
    همچنین فرض کنید او به مقام های سازمان ملل گفته، در صورتی که آن ها دلایل معتبری برای اثبات سوءظن خود به فعالیت های ممنوعه در هر جا داشته باشند، می توانند از سایر تأسیسات شوروی (نظامی-غیرهسته ای) بازرسی کنند.
    حتی در پیشنهاد جالب دیگری، تصور کنید استالین گفته، حاضر است بخش چشمگیری از اورانیوم ذخیره شده شوروی که تا الان جمع آوری و تولید شده است را کنار بگذارد. در عوض، او چه چیزی را می خواست؟ تنها تعدادی امتیازات اقتصادی برای کمک به بازسازی اقتصاد جنگ زده شوروی.
    از سوی دیگر، فرض کنید استالین بر ظرفیت غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز پافشاری کند. فرض کنید او به روشنی گفته است که نمی خواهد ارتش سرخ را از اروپای شرقی عقب براند و یا تلاش ها برای گسترش کمونیسم به سایر نقاط جهان را متوقف کند. به طور خلاصه، جنگ سرد ادامه خواهد یافت اما اتحاد جماهیر شوروی تا زمانی که این توافق پابرجاست، به سمت سلاح هسته ای نخواهد رفت.
    دلیل نیز روشن است، چون این توافق باعث می شد شوروی حداقل تا سال ۱۹۶۰ به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کرد و بسیار غیرمحتمل به نظر می رسید که مسکو همه ما را با یک آزمایش نمایشی ناگهانی غافلگیر کند. حداقل، این توافق باعث می شد که مدت زمان هشدار در رابطه با تلاش شوروی برای رقابت و توسعه توانمندی برای ساخت بمب را افزایش می داد.
    با اطمینان باید گفت که سناریوی پیش بینی شده در بالا، تقریبا غیر قابل تصور است. با وجود این، به ما یادآوری می کند که تجدیدنظر در معاهده هسته ای با ایران چقدر عجیب و غریب، کوته بینانه و غیر واقعی است. در حقیقت، ایران اساسا با همان شرایطی که من در بالا ذکر کردم موافقت کرده و باعث شده است که احتمالا ایران از تبدیل شدن به یک دولت دارای سلاح هسته ای فعال برای حداقل پانزده سال منع شود. با این حال، هرچند این معامله بسیار به نفع آمریکا و همپیمانان منطقه ای اصلی اش است، منتقدان همچنان در حال ضربه زدن به آن هستند.

    ** قربانی دیروز، قاتل امروز
    در ماه‌ های اخیر شاهد حوادثی بودیم که کودکان قربانی آنها بودند. در پرونده اخیر نیز کودکی به نام ابوالفضل، قربانی جنایت شده و متهم پرونده هم مدعی شده در کودکی دو بار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. اگر این موضوع صحت داشته باشد در ارتکاب جرم از سوی او بی‌ تاثیر نیست؛ خصوصا این که این فرد آموزش ندیده بود که باید موضوع آزار جنسی را با خانواده‌اش در میان بگذارد و با انجام اقداماتی، موجبات تسلی خاطر و آرامش روحی‌ اش فراهم شود.
    وقتی کودکی مورد آزار قرار می‌گیرد علاوه بر اقدامات قضایی و تنبیه جانی باید او را به مراکز روان درمانی برد و با روانکاوی دقیق صدمات روحی‌ اش را ترمیم کرد و الا این صدمه با کودک بزرگ می‌شود و آثاری زیانبار از جمله سرخوردگی، از دست دادن اعتماد به نفس و ایجاد حس انتقام‌ جویانه در قربانی فراهم می‌آورد. برخی از این کودکان وقتی بزرگ می‌شوند، سعی می‌ کنند صدمه جنسی وارد شده را جبران کنند و این کار را با قربانی کردن کودکان انجام می‌دهند.
    علت در میان نگذاشتن موضوع قربانی شدن با خانواده نیز به تربیت کودک برمی‌گردد. نخستین عامل این است که جانی، کودک را تهدید می‌ کند اگر ماجرا را به کسی بگوید، او را خواهد کشت.
    دوم این‌ که، کودک از عکس‌العمل خانواده هنگام تعریف ماجرا می‌ترسد و این حس به رفتار خانواده در طول زندگی طفل بستگی دارد.
    مورد سوم به آموزش ندیدن خانواده‌ها در زمینه مسائل روحی و روانی کودکان ارتباط دارد؛ به نحوی که آنها متوجه علائم هشداردهنده و تغییر در رفتار کودکان‌ شان نمی‌شوند.
    در کنار این موارد، اقدام قضایی نیز وجود دارد، اما مهم‌ تر از آن ترمیم ضایعات روحی و روانی طفل است. متاسفانه برخی خانواده‌ها در مواجهه با این قبیل پرونده‌ها، از فرط استیصال و درماندگی فقط به مجازات مجرم فکر می‌کنند در حالی که درمان طفل قربانی به مراتب مهم تر است و باید همزمان با برخورد قضایی انجام شود.
    بعضا در پرونده‌ های آزار و اذیت، موضوع مسائل روحی و روانی یا جنون متهم نیز مطرح می‌شود. براساس قانون، شرایط و احوال روحی و روانی متهم در جایی که موجب احراز جنون به هر درجه‌ای شود، می‌تواند رافع مسئولیت کیفری باشد که اثبات و احراز این موضوع امری دشوار است. جنون نیز حالتی است که فرد مرتکب کاملا مسلوب‌ الاراده و فاقد هرگونه قوه تشخیص و تمییز باشد.
    همچنین ممکن است فرد از لحاظ عقلی سالم باشد، اما لحظاتی قبل از ارتکاب جرم دیوانه شود و بعد از ارتکاب هم به حالت افاقه برگردد که احراز این موضوع امری دشوار است و نیاز به بررسی در کمیسیون‌ های پزشکی و رسیدگی قضات دادگاه دارد.
    حال باید متهم برای بررسی وضعیت روحی و روانی‌اش در زمان ارتکاب جرم و بررسی ادعای آزار و اذیت او در کودکی – طبق گفته متهم در جریان تحقیقات – به پزشکی قانونی منتقل شود تا کارشناسان پس از معاینه وی درباره جنون قاتل در زمان ارتکاب قتل اظهار نظر کنند.

    متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.
    **تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی @Irnaresearch با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
    پژوهشم**۹۱۶۰**۲۰۴۰

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.