• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سیاسی » هنر کردی پر از مفاهیم انسانی، عرفانی و متعالی است
    کد خبر : 2040804

    هنر کردی پر از مفاهیم انسانی، عرفانی و متعالی است

    هنر کردی پر از مفاهیم انسانی، عرفانی و متعالی استReviewed by on Aug 31Rating: به‌ گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه نشست زمان نو در نقاشی کردستان با حضور جمع زیادی از اساتید نقاشی و علاقمندان به‌ این هنر در کافه‌ کتاب کال سنندج برگزار شد. در این نشست فردین صادق ایوبی به عنوان سخنران گفت: ما…

    هنر کردی پر از مفاهیم انسانی، عرفانی و متعالی استReviewed by on Aug 31Rating:

    به‌ گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه نشست زمان نو در نقاشی کردستان با حضور جمع زیادی از اساتید نقاشی و علاقمندان به‌ این هنر در کافه‌ کتاب کال سنندج برگزار شد.

    در این نشست فردین صادق ایوبی به عنوان سخنران گفت: ما در زمانه‌ ای آشفته‌ و پر از تناقض به‌ سر می بریم، به‌ نحوی که‌ فرهنگ ها و شخصیت های هنری و اجتماعی کمترین اشتراکات فرهنگی از خویش به‌ نمایش می گذارند و این بخشی از ریشه‌های وضعیت کنونی است.

    وی افزود: این وضعیت در کنار سرمایه‌داری و فرهنگ مصرف گرایی وضعیت را آشفته‌ تر و پرتناقض تر کرده‌ است، تمام چیزها در زمانه‌ ما به‌ یک کالای صرف و خشک و خالی تبدیل شدند، این حتی هنر را هم دربرگرفته‌ است. هنرمندان هم تافته‌ جدا بافته‌ نیستند که‌ از آسیب های وضعیت کنونی در امان باشند.

    وی در این خصوص تاکید کرد: از زمان ظهور امپرسیونیست ها به‌ بعد رگه‌ ای از نهلیسم و پوچگرایی خود را در هنر به‌ نمایش گذاشته‌ است که‌ تا به‌ امروز نیز ادامه‌ دارد و به‌ نوعی هنر نیز از معانی متعالی خویش تهی شده‌ است. این وضعیت تبدیل به‌ نوعی بن بست شده‌ است، یعنی خود جریانات هنری از یک سو از تکرار این همه‌ پوچی به‌ تنگ آمدند و از دیگر سو قادر به‌ عبور از این وضعیت نیستند، مادام که‌ از این مسئله‌ دور می شوند، کارهای هنری به‌ نوعی رنگ و بوی شعاری بودن به‌ خویش می گیرد. پس وضعیت بسیار بغرنج تر از آنی است که‌ به‌ توان با یک مقاله‌ یا سخنرانی آنرا علاج کراد.

    صادق ایوبی در ادامه‌ به‌ هنر کردی اشاره‌ کرد و گفت: در این بین هنر کردی تقریبا داستانی متفاوت دارد، وقتی ما به‌ کل ماجرا می نگریم متوجه‌ می شویم که‌ هنر کردی در وسط این همه‌ تناقض و تهاجم فرهنگی سرمایه‌داری جهانی توانسته‌ است آثاری را خلق کند که‌ هنوز از مفاهیم انسانی، عرفانی و متعالی مملو است، همزمان رنگ بوی شعاری بودن به‌ خود نیز نگرفته‌ است، بخشی از این مسئله‌ نیز بی شک به‌ خاطر درد و رنجی است که‌ کردها کشیدند، برای نمونه‌ بنگریم به‌ فجایعی که‌ رژیم بعث بر سر کردها آورد، دقیقا همین خصایص است که‌ موجب شده‌ است هنرمندان کرد در تمامی حوزه‌ ها در جهان مجالی برای عرضه‌ داشته‌ باشند.

    این نقاش کرد با اشاره‌ تجربه‌ متفاوت نقاشی در کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: ما از سال ۱۹۹۱ به‌ همراه‌ دوست گرامیم استاد هادی ضیاالدینی توانستیم چندین نمایشگاه‌ نقاشی در اقلیم برگزار کنیم و در نشست های هنری آنها حضور یابیم. شکی نیست که‌ نقاشان کرد ایرانی به‌ دلیل ارتباط با تهران از روند نقاشی در ایران متاثر بودند و آنها نیز از بغداد. اما با این وجود هنر موجود در اقلیم کردستان عراق متفاوت از هنر عربی است، همچنان که‌ پیشتر هم گفتم یکی از دلایل این تفاوت هم فجایع انسانی است که‌ رژیم بعث بر سر کردها آورده‌ است. این مسئله‌ باعث شده‌ است که‌ هنر کردها انسانی تر و مملو از معانی متعالی باشد.

    وی در ادامه‌ افزود: هنر نقاشی در کردستان ایران بیشتر از المان ها و خصایص کردی کمک گرفته‌ است، برای نمونه‌ همین چند وقت پیش در سنند ج نمایشگاهی برگزار شد که‌ هنرمند بسیار خلاقانه‌ از نقوش قالی ها و گلیم های کردی در آثار خویش بهره‌ برده‌ بود. اما در کردستان عراق هنرمندان کرد از همان عناصر نقاشی در طبیعت بیشتر بهره‌ بردند، این دو نوع تجربه‌ متفاوت است و نمی توانیم هم یکی را بر دیگری ترجیح دهیم و آنها را اینگونه‌ ارزشگزاری کنیم.

    در ادامه‌ نشست صادق ایوبی به‌ موضوع بازشناسی زمان نو در نقاشی اشاره‌ کرد و گفت: هگل در عضر خویش اعلام کرد که‌ هنر نقاشی دیگر مرده‌ است، بی شک از این سخن هگل مانند بسیاری دیگر از سخنان وی تعابیر فلسفی زیادی می شود، اما ما شاهدیم که‌ امپرسیونیست ها توانستند از این بن بست و خطر مرگ نقاشی که‌ هگل ندای آن را داده‌ بود برهند.

    وی افزود: هنر نقاشی هم با توجه‌ به‌ زمانه‌ و عضر خویش دچار تحول شده‌ است، زمانی که‌ ما از این تحولات آگاه‌ باشیم می توانیم تخمین بزنیم که‌ فلان نقاشی هرچند انتزاعی هم باشد مال چه‌ دوره‌ ای است. یعنی این بدان معنا نیست که‌ هنر مدرن زمان در آن نامفهوم و گم شده‌ باشد. برای نمونه‌ میکل آنژ در نقاشی معروف خویش خدا را به‌ نمایش می گذارد که‌ دست اش را به‌ سوی انسان دراز کرده‌ است. در این نقاشی انسان در مرکز توجه‌ است، این نقاشی در عصر رنسانس خلق شده‌ است عصری که‌ در آن مفاهیم زمینی بر مفاهیم آسمانی پیشی می گیرد و نشان می دهد که‌ میکل آنژ هم از این تفکر زمانه‌ خویش تاثیر پذیرفته‌ است.

    صادق ایوبی در پایان گفت: ما می توانیم زمان را هم در هنر کردی به‌ همین سیاق بازشناسی کنیم، حتی پیشتر هم اشاره‌ کردم که‌ کسی که‌ بر روند نقاشی کردستان آگاه‌ باشد، می تواند بگوید که‌ آن تابلو اثری است متعلق به‌ کردهای ایران یا کردهای عراق. ما تنها نیازمند آنیم که‌ پژوهش های دقیقا و علمی بیشتری روی هنر کردی انجام بدهیم. تا به‌ بازشناسی خصایص و شاخصه‌ های آن  نایل شویم. 

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.