• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سیاسی » ترکیه همچنان پیشتاز در بازار عراق/طاقچه بالای مسئولان عراقی یا نارکارآمدی استراتژیک اتاق بازرگانی ایران!
    کد خبر : 2038809

    ترکیه همچنان پیشتاز در بازار عراق/طاقچه بالای مسئولان عراقی یا نارکارآمدی استراتژیک اتاق بازرگانی ایران!

    ترکیه همچنان پیشتاز در بازار عراق/طاقچه بالای مسئولان عراقی یا نارکارآمدی استراتژیک اتاق بازرگانی ایران!Reviewed by on Aug 24Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از فروپاشی رژیم بعثی در عراق در سال ۲۰۰۸ میلادی، ایران توانست علی رغم ناامنی موجود، شرایط را برای توسعه…

    ترکیه همچنان پیشتاز در بازار عراق/طاقچه بالای مسئولان عراقی یا نارکارآمدی استراتژیک اتاق بازرگانی ایران!Reviewed by on Aug 24Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از فروپاشی رژیم بعثی در عراق در سال ۲۰۰۸ میلادی، ایران توانست علی رغم ناامنی موجود، شرایط را برای توسعه تجارت خود با این کشورآماده کند.

    عراق یکی از بهترین شرکای تجاری کشور محسوب می‌شود، چراکه سابقه روابط ما در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی به سالیان دراز باز می‌گردد.

    پس از آزادسازی موصل، رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار عراق شدت گرفت به گونه‌ای که شاهد حضور بیشتر کشور‌هایی از جمله اردن، ترکیه و چین در این کشور بودیم و بنابر محاسبات می‌توان دریافت که سهم ایران در امر صادرات به این کشور بسیار بالا بوده و تراز تجاری مثبتی را برای کشور به ارمغان آورده است.

    همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در روزنامه الشرق الاوسط نوشت: ایران بیش از سه قرن است که به کشوری حمله نکرده است. ما دست‌مان را به نشانه دوستی و اتحاد اسلامی به سمت همسایگان‌مان دراز می‌کنیم و به آن‌ها اطمینان می‌دهیم که می‌توانند روی ما به عنوان یک شریک قابل اعتماد حساب کنند.

     

    دبیر کل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با توجه به داشتن بیش از هزار و ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک، وجود قریب به ۲۰ گذرگاه و بازارچه رسمی و غیررسمی مرزی بین دو کشور، تعداد بسیار زیادی از شهروندان دو کشور اعم از فعالان اقتصادی خرد و کلان، پیله وران، تجار و صنعتگران را درگیر امر تجارت با عراق نموده که این واقعیت از سویی خود یک فرصت تلقی شده و از دیگر سو، تهدیدی برای ما محسوب می‌شود بنابراین باید با شناخت درست و تدابیر صحیح از فرصت‌های آن برای منافع کشور بهره برد و تهدید‌های آن را دفع نمود.

    به گفته وی عراق در برخی از زمینه‌ها به دنبال دستیابی به خودکفایی است و به منظور احترام به منافع ملی کشور هدف، عراق پیشنهادی مبنی بر سرمایه گذاری بلندمدت ارائه داده تا افزایش سوددهی برای طرفین فراهم شود.

    کرمی پور مقدم تصریح کرد: گرایش به محصولات ایرانی در عراق و ارتباطات ملت‌های دوکشور باعث شد که با شوکی که داعش به منطقه وارد کرد و نیاز این کشور به کالاها و مواد مختلف موجب شده ، تجارت میان ایران و عراق به اوج خود برسد تا جایی که امروزه لبنیات، مواد غذایی، گوشت و مرغ و نیز محصولات صنعتی از لوازم خانگی، کولر و بخاری و حتی خودروهای تولید ایران در بازار عراق به کالاهایی بومی تبدیل شده و عراقی‌ها به مصرف آن انس گرفته‌اند.

    چالش های تجارت ایران و عراق

    یحیی آل اسحاق رئیس اتاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: عراق بازار بسیار مناسبی دارد و ارتباط تجاری ایران با این کشور برای ما یک مسئله مهم و استراتژیک است و توسعه همکاری‌های بلند مدت، ضروری تلقی می‌شود و همه گسترش این روابط و رفع موانع تجاری معتقد هستیم.

    وی افزود: بازار عراق پس از چین و عمارات سومین بازار صادراتی به شمار می‌رود، به همین منظور راهکار‌های توسعه تجارت با این کشور و حل مشکلات باید بطور جد در دستور کار قرار گیرد.

    آل اسحاق با بیان اینکه صادرات ما در سال جاری به رقم ۸ میلیارد دلار رسید، اظهار داشت: انتظارات ما بیش از این میزان بود، چون ایران پتانسیل افزایش این میزان تا سقف ۱۵ میلیارد دلار را دارد.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: جنگ در عراق فرصت مناسبی است برای افزایش همکاری‌های کشور، بنابراین انتظار می‌رود تا مسئولان ذی ربط با حفظ منافع هر دو طرف در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی خود اقدامات مؤثری انجام دهند.

    وی با اشاره به تبعیضات موجود در امر صادرات به عراق عنوان کرد: هم اکنون این کشور تبعیضات و ترجیحات غیرمنتظره‌ای را برای سه کشور اردن، ترکیه و عربستان اعمال می‌کند بنابراین رفع اینگونه تبعیضات، انتظار حداقلی ما از این شریک تجاری است.

    آل اسحاق ضمن توضیح بیشتر مطلب فوق بیان کرد: در حال حاضر تعرفه ۴۵ درصدی برای کلینکر (ماده اصلی سیمان) ایران اعمال می‌شود درصورتیکه کشور‌های دیگر از تعرفه ۱۷ درصدی استفاده می‌کنند، لذا به منظور رفع این مشکل، جلساتی با سران این کشور داشتیم، اما نتیجه این جلسات تنها در حد حرف باقی ماند و به مرحله اجرا درنیامد.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با ابراز گلایه مندی از نحوه ورود کالا‌های ایرانی به این کشور اذعان داشت: هفته گذشته حدود ۴۰۰ کامیون حامل مواد فاسد شدنی از مرز ایلام وارد این کشور شد درحالیکه در آن طرف مرز اجازه ترخیص کالا داده نشده بود و همین امر ضرر و زیان زیادی را برای ما به دنبال داشت.

    وی شرایط نامناسب حمل و نقل و مسائل بانکی را سد بزرگی برای توسعه تجارت دو کشور برشمرد و افزود: برخی تصمیمات تابع نظرات مرزنشینان گمرک، مسئولان و شرکت‌های حمل و نقل عراق است لذا با توجه به این شرایط غیرقابل قبول، اتاق مشترک ایران و عراق و نیز وزارت امور خارجه عراق در حال پیگیری هستند.

    آل اسحاق در ادامه تاکید کرد: دولت باید ضمن کنار گذاشتن مماشات با جدیت بیشتری این مسئله را دنبال کند، چراکه این تلاطم موجود ناشی از صمیمیت مسئولان در سطوح بالا است و خسارات فراوانی برای هر دو کشور خواهد داشت.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: با توجه به روابط مطلوب سیاسی بین دو کشور امید است با مذاکرات و رایزنی‌های مناسب، مشکلات فعالان اقتصادی بویژه در حوزه حمل و نقل و تعرفه ترجیحی رفع شود.

    به گفته وی احتمال پررنگ شدن حضور ایران در بازار مصالح ساختمانی عراق بیشتر خواهد شد، چراکه با آزادسازی موصل و نیاز این کشور به سیمان و مصالح برای بازسازی این شهر بیشتر خواهد شد، اما باید با رعایت اصول صادرات خود را افزایش دهیم.

    آل اسحاق با بیان اینکه عراق نیز مانند هر کشور دیگری به دنبال خودکفایی است، ادامه داد: سرمایه‌گذاری به رویه نیاز دارد، اما در مورد عراق ما شاهد تغییر رویه هستیم، مثلاً در خصوص همین مصالح ساختمانی، چندین کارخانه نیمه کاره وجود دارد و ایرانی‌ها در مزایده‌های آنها شرکت میکنند ولی با مشکلاتی مواجه می‌شوند چراکه مسئولان عراقی معتقدند باید خودکفا شوند.

    به گفته وی با آزاد شدن شرایط رقابتی، امکان تجارت و همکاری برای همه فعالان اقتصادی وجود دارد، اما نباید نگاه‌ها ترجیحی و سیاسی باشد.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان بیان کرد: عراقی طبق اصول تجارت باید به فضای رقابتی اعتقاد داشته باشند و با تجار اردنی و ترکی و ایرانی یکسان رفتار کنند.

    سهم ناچیز ایران از بازار عراق

    چندی پیش نیز حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در نشست مطبوعاتی خود با اشاره به موانع موجود بر سر راه صادرات سیمان به این کشور اشاره کرد و گفت: کاهش صادرات سیمان به این کشور ناشی از این است که بسیاری از شرکت های ما از ارائه مستندات طفره رفته اند و این موضوع مشکلات متعددی را برای ما ایجاد کرد اما به نظر می رسد با بازسازی موصل، سیمان ایرانی مجدداً به این کشور صادر شود.

    وی اظهار داشت: ما در صدد با ایجاد مراکز فروشگاهی و رستورانها در این کشور تا تجارت خود با این کشور را بیش از پیش توسعه دهیم، در حال حاضر شاهد سهم ناچیز در خصوص برخی از مواد هستیم بطور مثال سهم صادرات دارویی به عراق تنها یک درصد است.

    حسینی بیان کرد: سهم ما از بازار ۹ میلیارد دلاری خودروی عراق تنها ۵ درصد است، لذا با تکیه بر سخنان اخیر محمد جواد ظریف می بایستی ارتباط با همسایگان اقتصادی خود را افزایش دهیم.

    وی با ابراز گلایه مندی از اعزام رایزن به دیگر کشورها گفت: تعداد رایزنان اقتصادی ایرانی به کشورهای مختلف بسیار کم است و این نشان از کم توجهی به اقتصاد دارد، چراکه دو کشور چین و ترکیه توانستند با اعزام رایزن بازرگانی به این کشور سهم خود را از بازار عراق را افزایش دهند.

    دبیر کل اتاق مشترک ایران عراق در پایان تاکید کرد: با توجه به کاهش واردات ترکیه به عراق اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با اعزام رایزن بازرگانی و مذاکرات سهم خود را افزایش دهیم. 

    مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و عراق از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵

    ارزش: میلیون دلار

    به منظور حفظ اعتماد ایجادشده به محصول ایرانی، تلاش بیشتر برای افزایش سهم کالاهای صنعتی از کالاهای صادراتی ایران و همچنین ارتقای کیفیت و خدمات، همراه با قیمت‌های رقابتی، موردنیاز است چرا که عراق به‌عنوان مقصد مهم کالاهای ایرانی به شمار می ورد.

    نگاه کوتاه مدت و مقطعی به صادرات از عوامل تخریب بازار است، عراق نه تنها هیچ تضمینی برای استمرار همکاری اقتصادی میان دو کشور ندارد بلکه با وجود رقبای پرقدرت بین المللی این احتمال وجود دارد که ، بازار این کشور را در آینده نه چندان دور به حریفان واگذار کنیم.

    برای این که بتوانیم برندهای معتبر و صنایع ریشه دار خود را در عراق وارد نماییم، باید به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت در عراق باشیم و هزینه در بخش تبلیغات و رسانه می‌تواند حضور پایدار و دراز مدت ایران در بازار عراق را تضمین کند.

    گزارش : زهرا ابهری

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.