• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سیاسی » ریشه های مشترک موسیقی ایران و کردی نیازمند بررسی علمی است
    کد خبر : 2036839

    ریشه های مشترک موسیقی ایران و کردی نیازمند بررسی علمی است

    ریشه های مشترک موسیقی ایران و کردی نیازمند بررسی علمی استReviewed by on Aug 16Rating: به‌ گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز نشست موسیقی شرقی در تالار شمشال مجتمع فرهنگی هنری سنندج با حضور موسیقدنان کردستانی برگزار شد و طی آن وریا احمد، هنرمند شناخته‌ شده‌ کرد عراقی به‌ بیان دیدگاه‌ های خویش پرداخت. وی در…

    ریشه های مشترک موسیقی ایران و کردی نیازمند بررسی علمی استReviewed by on Aug 16Rating:

    به‌ گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز نشست موسیقی شرقی در تالار شمشال مجتمع فرهنگی هنری سنندج با حضور موسیقدنان کردستانی برگزار شد و طی آن وریا احمد، هنرمند شناخته‌ شده‌ کرد عراقی به‌ بیان دیدگاه‌ های خویش پرداخت.

    وی در این دیدار گفت: به‌ تمامی آنچه‌ در کل منطقه‌ نواخته‌ می شود، موسیقی شرقی گفته‌ می شود. دکتر ولید الغمیه‌، یکی از اساتید شناخته‌ شده‌ عرب در حوزه‌ موسیقی پیرامون موسیقی کردی چنین نوشته‌ است، شکی در این موضوع نیست که‌ فرهنگ و موسیقی کردها بر فرهنگ و موسیقی ملل منطقه‌ تاثیر گذاشته‌ است و برعکس موسیقی اقوام منطقه‌ نیز به‌ موسیقی کردی تاثیر داشته‌. من نیز به‌ نوبه‌ خود به‌ این ایده‌ اعتقاد دارم و نمی شود گفت که‌ هرچه‌ در منطقه‌ هست موسیقی کردی است یا اینکه‌ قومی دیگر همه‌ چیز را متعلق به‌ خویش بداند.

    وی افزود: در ایران بر اساس دستگاه‌ موسیقی تقسیم بندی شده‌ است، اما در کردی این تقسیم بندی بر اساس مقامات کردی است. بعضی های این دستگاه‌ ها و مقامات موسیقی را به‌ ۷ یا ۱۲ یا ۶۳ یا ۲۶۵ دستگاه‌ تقسیم کردند، حتی فارابی در کتاب خود اشاره‌ کرده‌ است که‌ ۱۰۰۰ دستگاه‌ موسیقی وجود دارد. اما تقسیم بندی جدید چند دستگاه‌ عمده‌ و رئیسی را انتخاب کرده‌ است و مابقی را در زیرشاخه‌های این چند دستگاه‌ عمده‌ جای داده‌ است که‌ در ایران به‌ آن گوشه‌ های دستگاه‌ گفته‌ می شود.

    وریا احمد با اشاره‌ به‌ غنای موسیقی ایرانی و کردی گفت: من تا دهه‌ ۸۰ میلادی هم فکر می کردم که‌ مقام صبا یک مقام کاملا عربی است، اما همان زمان به‌ جشن چهارشنبه‌ سوری کردهای ایزدی رفتم، با تعجب دیدم که‌ آنها در مراسم خویش با شمشال صبا می نوازند، خب ما می دانیم که‌ آئین ایزدی ها بسیار کهن است و قدمت فراوانی دارد. تنها یک تفاوت عمده‌ مابین صبای کردی و عربی موجود است، صبای عربی حزین و غمگین است اما صبای کردی برعکس امیدبخش است، یعنی اگرچه‌ تم موسیقی سنگین است اما امیدبخش است.

    وی در این باره‌ افزود: اعراب نام بسیاری از دستگاه‌ ها و مقامات کردی را تغییر دادند، برای نمونه‌ دستگاه‌ همایون در عربی با اسم نگریس شناخته‌ می شود که‌ کاملا ایرانی و کردی است. از این دست اتفاقات بسیار زیاد است که‌ بازشناسی آنها نیازمند کار علمی است.

    وی در ادامه‌ سخنان خود پیرامون ریشه‌ های مشترک موسیقی کردی و فارسی گفت: من در کشوری عربی متولد شدم، طبیعتا گوش و ذهن من با موسیقی عربی بسیار آشناست، اما زمانی که‌ من موسیقی سنتی ایرانی را گوش می دهم از موسیقی ایرانی بیشتر از موسیقی عربی لذت می برم. اما آیا این یک حکم علمی است؟ بی شک خیر، نمی توان با اینگونه‌ جواب ها حکم علمی درخصوص ریشه‌ های مشترک موسیقی کردی و ایرانی صادر کرد. باید اینگونه‌ پرسش های ریشه‌یی به‌ صورتی علمی از سوی موسیقیدانان کرد و ایرانی بررسی شود و در کنفرانسی مشترک نتیجه‌ تحقیقات بررسی شود و روی آن حکم علمی داد.

    استاد برجسته موسیقی کردی عنوان کرد: در حوزه‌ زبان شناسی این کار علمی انجام شده‌ است همه‌ می دانیم که‌ زبان کردی و فارسی ریشه‌ مشترکی دارند اما متاسفانه‌ در حوزه‌ موسیقی این کار انجام نشده‌ است.

    شایان ذکر است که‌ استاد وریا احمد، متولد سال ۱۹۴۷ میلادی در شهر کویه‌ اقلیم کردستان عراق است. پدر وی یکی از آوازخوانان مشهور شهر کویه‌ بود. وی از ۱۵ سالگی نواختن عود را فرا گرفته‌ است و در بغداد نزد اساتید زمانه‌ دروس موسیقی و فن نت نویسی را آموخته‌ است، وریا احمد از معدود موسیقیدانان کرد است که‌ توانسته‌ بخش بزرگی از موسیقی کردی را نت نویسی کند و در قالب ۸ کتاب منتشر کند.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.