• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی » مسئولان زیرساخت های رشته پرواز را فراهم کنند/ فعالیت ۱۵۰ خلبان در استان اصفهان
    کد خبر : 2036475

    مسئولان زیرساخت های رشته پرواز را فراهم کنند/ فعالیت ۱۵۰ خلبان در استان اصفهان

    مسئولان زیرساخت های رشته پرواز را فراهم کنند/ فعالیت ۱۵۰ خلبان در استان اصفهانReviewed by on Aug 15Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چشم برخوار؛ کارنامه ورزشی شهرستان برخوار پر از افتخاراتی است که هر کدام نمایانگر وجود ورزشکاران با استعداد، فعال و پویا در شهرستان…

    مسئولان زیرساخت های رشته پرواز را فراهم کنند/ فعالیت ۱۵۰ خلبان در استان اصفهانReviewed by on Aug 15Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چشم برخوار؛ کارنامه ورزشی شهرستان برخوار پر از افتخاراتی است که هر کدام نمایانگر وجود ورزشکاران با استعداد، فعال و پویا در شهرستان است، افرادی که هر کدام برگ زرینی هستند بر کارنامه افتخارات شهرستان برخوار که پس از تلاش ها و پشتکار فراوان، امروز عنوان یک نوجوان و جوان موفق را به خود اختصاص داده اند.

     مجید رفیعی دارای تحصیلات لیسانس بیولوژی و متولد شهر دولت آباد برخوار است، این جوان موفق در رشته پرواز است که توانسته موفقیت های متعددی در کشور ثبت کند.

    به گفتگو با این جوان نشستیم تا علاوه بر آگاهی از فعالیت ها و موفقیت های او، سخنان او را در خصوص پرواز با پاراگلایدر و مشقت های این رشته ورزشی را بشنویم و منتشر کنیم.

    چه شد که به پرواز رو آوردید؟

    از کودکی علاقه زیادی به پرواز داشتم. رادیو کنترل یا پهبادهای معمولی در ابتدا برای من جذابیت و هیجان بسیاری داشت ولی پس از چند بار ساخت و پرواز آن چندان قانعم نکرد و دوست داشتم خودم پرواز را تجربه کنم.
    در سال های اوج تحریم یعنی در سال های ۸۸ تا ۹۰ که هزینه های پرواز اصلا به صرفه نبود، با مشورت یکی از استادان، خلبانی و پرواز با پرنده های سبک مانند پارا گلایدر را انتخاب کردم چون پاراگلایدر سبک ترین و مقرون به صرفه ترین وسیله برای پرواز در آسمان است، پاراگلایدر در حال حاضر یکی از ارزان ترین و قابل حمل ترین وسیله برای پرواز برای انسان شناخته شده است و با صرف هزینه ای کم البته به نسبت سایر وسایل پروازی، شخص مشتاق پرواز می تواند ارزوی پرواز خود را برآورده کرده ساعت ها در اسمان پرواز کند.

    در سال ۸۹ تا سال ۹۰ دوره مقدماتی را طی کردم، اصفهان اساتید مجرب چندانی نداشت به همین دلیل در تهران زیر نظر اساتید ایرانی و اوکراینی به مدت شش ماه آموزش دیدم و بعد از آن به صورت حرفه ای این رشته را ادامه دادم.
    از سال ۹۰ تا ۹۱ دوره مقدماتی و مستقل را گذراندم و از سال ۹۱ به بعد وارد دنیای حرفه ای پاراگلایدر و مسافت شدم.
    در کل پرواز در آسمان به خاطر هزینه های سنگین آن بسیار محدود مورد استقبال قرار گرفته است ولی استعداد های فراوانی وجود دارند که در صورت برنامه ریزی می شود آینده درخشانی برای این رشته در ایران متصور شد، حتی با این کمبود امکانات رکورد پرواز مسافت آسیا در دست یک اصفهانی قرار دارد که از گردنه رخ پرواز کرد و اباده شیراز به زمین نشست و به وسیله همین استعداد ها دو نفر از خلبان های اصفهانی زرد کوه را رد کردند و وارد خوزستان شدند.

    آیا کسانی که آموزش ندیده اند اما علاقمند هستند پرواز کنند، می توانند پرواز کنند؟

    از دو طریق می توان پرواز کرد؛ یکی پرواز تفریحی که نیازمند هیچ آموزش خاصی نیست و دیگری پرواز انفردای و سینگل بوده که نیازمند آموزش های خاص و طی دوره های مختلف است، اما فردی که قصد داشته باشد صرفا یک پرواز تفریحی را تجربه کند، می تواند به همراه یک نفر خلبان باتجربه پرواز کند اما اگر بخواهد به تنهایی پرواز را تجربه کند حتما باید دوره های مختلف پرواز را بگذراند که در این زمینه بنده اولین مربی سازمان هواپیمایی کشوری در شهرستان برخوار هستم.

    بیشترین مسافتی که پرواز کرده اید، چقدر بوده است؟

    بیشترین مسافت پرواز من نزدیک ۹۰ کیلومتر بود که این پرواز حدود شش ساعت به طول انجامید.

    تا به حال در حین پرواز آسیب دیده اید؟ یا دچار سانحه ای شده اید؟

    پرواز یک ورزش اکستریم (هیجان انگیز) است و با ریسک بالا ولی در صورت رعایت اصول و قواعد پرواز حادثه ای اتفاق نمی افتد و بیشتر حوادث به دلیل کنترل نداشتن بر روی هیجان ها، غرور کاذب و رعایت نکردن اصول پرواز و تجهیزات غیر استاندارد و همچنین عدم تطبیق نوع تجهیرات با توانایی های فرد است، من نیز در اثر بی توجهی به یک سری قواعد پرواز دچار حادثه شده ام اما با لطف خداوند دچار آسیب جدی نشده ام.

    اولین پرواز شما در دولت آباد چه زمانی و چگونه بود.

    از کودکی خواب پرواز می دیدم و همیشه در خیابان جانبازان دولت آباد فرود می آمدم این خواب من در نهایت به تحقق پیوست و در خیابان جانبازان فرود آمدم اما به دلیل این که شهر دولت اباد نزدیک به فرودگاه شهید بهشتی و همچنین پایگاه هشتم شکاری است، حساسیت مضاعفی وجود دارد و پرواز بر فراز این شهر نیازمند هماهنگی با فرمانداری و شورای تامین دارد که در صورت اطلاع رسانی مشکلی برای پرواز وجود نخواهد داشت.
    اولین پرواز من در دولت آباد روز تاسوعای سال ۱۳۹۲ بود که به وسیله پاراموتور صورت گرفت و این پرواز  از شبکه پنج صدا و سیما نیز پخش شد.

     از افتخارات خود بگویید.

    اولین پرنده پاراگلایدر در رشته مسافت با پرواز بیش از ۵۰۰ ساعت پرواز در برخوار و میمه و شاهین شهر هستم، اولین فردی هستم که توانستم در سازمان هواپیمایی کشور مدرک مربی گری گرفته و گواهینامه و مجوز تاسیس باشگاه این رشته ورزشی را بگیرم، همچنین اولین فردی در کشور هستم که موفق شدم در پایگاه هشتم شکاری با یک F14 همزمان تیک آف کنم و افتخار پرواز با پاراگلایدر در کنار جنگنده ها را نیز دارم و همچنین بنده اولین خلبان پاراگلایدر و پاراموتور شهرستان برخوار و میمه هستم.

    به طور کلی در ایران چند نفر در این رشته ورزشی مشغول هستند؟

    بیشتر پرندگان اصفهان در رشته مسافت فعالیت دارند چون از لحاظ جغرافیایی و همچنین آب و هوا اصفهان شرایط خاص و بین المللی دارد و در اصفهان حدود ۱۵۰ نفر خلبان فعال در رشته مسافت وجود دارد ولی از رشته اکروباسی که نیاز به دریا و دریاچه دارد در اصفهان استقبال نشده است.

    آمار دقیق خلبانان پاراگلایدر اعم از رشته اکروباسی و مسافت و پاراموتور در دست نیست ولی بر اساس برخی آمارها، حدود ۸۰۰ تا یک هزار نفر خلبان فعال در کشور داریم.

     اگر سخن، نقد یا پیشنهادی با مسئولان دارید، عنوان کنید؟

    من از مسئولان شهر دولت آباد این تقاضا را دارم که برای رشد و پیشرفت این نوع ورزش ها، که هم سطح علمی و هم بدنی افراد را تقویت می کند، زیرساخت های لازم را ایجاد کنند و همکاری لازم را با سایر دستگاه ها انجام دهند؛ چرا که این ورزش با آسمان منطقه در ارتباط است و هیچ وسیله سخت افزاری لازم ندارد و با همین امکانات موجود شهرمان می توانیم استعداد یابی کنیم فقط نیازمند همکاری های اداری هستیم.

    همچنین لازم است این موضوع برای مسئولان ورزشی شهر دولت آباد و شهرستان شفاف سازی شود، چون بنده با شناختی که از سه یا چهار نفر از کاراموزانی که دارم، متوجه شده ام که استعداد در این منطقه فراوان است اما احتیاج به جهت دهی این استعداد ها داریم.

     

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.