• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » آخرین خبر , اخبار پربازدید , اقتصادی » مدیر عامل کارپینو: کار باید قانونمند و مجوزدار باشد/ وظیفه ساماندهی و جا به جایی مسافر درون شهری بر عهده شهرداری است نه صنف یارانه ای/ سود خارجی ها از اسنپ
    کد خبر : 2026852

    مدیر عامل کارپینو: کار باید قانونمند و مجوزدار باشد/ وظیفه ساماندهی و جا به جایی مسافر درون شهری بر عهده شهرداری است نه صنف یارانه ای/ سود خارجی ها از اسنپ

    مدیر عامل کارپینو: کار باید قانونمند و مجوزدار باشد/ وظیفه ساماندهی و جا به جایی مسافر درون شهری بر عهده شهرداری است نه صنف یارانه ای/ سود خارجی ها از اسنپReviewed by Iranvij-2 on Apr 17Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از  تهران نیوز ، چند سالی است فعالیت‌های تاکسی‌های اینترنتی در تهران باب شده و تقریباً بنا به آخرین آمار…

    مدیر عامل کارپینو: کار باید قانونمند و مجوزدار باشد/ وظیفه ساماندهی و جا به جایی مسافر درون شهری بر عهده شهرداری است نه صنف یارانه ای/ سود خارجی ها از اسنپReviewed by Iranvij-2 on Apr 17Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از  تهران نیوز ، چند سالی است فعالیت‌های تاکسی‌های اینترنتی در تهران باب شده و تقریباً بنا به آخرین آمار بیش از ۳۰ هزار در این شغل فعالیت می‌کنند. اما  هنوز سؤالاتی در این باره مطرح است.

    اسنَپ یک سرویس هم سفری آنلاین مستقر در تهران و کرج است. اپلیکیشن تلفن هوشمند به طور خودکار مسافرین را با نزدیکترین رانندهٔ تاکسی مرتبط می‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد. مشتریان از طریق اپلیکیشن تلفن تقاضای سواری کرده و موقعیت رانندهٔ خود را ردیابی می‌کنند. رانندگان از خودروی شخصی خودد استفاده می‌کنند. این سرویس از زمستان ۱۳۹۳ در دسترس است. اپ اسنپ به طور خودکار کرایه را محاسبه کرده و مقدار پرداختی به صورت غیرنقدی  قابل پرداختت است. با افزایش محبوبیت شرکت‌هایی چون اوبر، بسیاری از شرکت‌های دیگر مدل کسب و کار آن را تکرار کرده و این روند به «اوبری سازی» مشهور شده است. درر بسیاری جاها آنان مورد حملات شدید صنعت تاکسیرانی قرار گرفته‌اند که آنان را به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم می‌کنند.

    اسنپ مدعی شده است به زودی تمامی ایران را از سرویس خود بهره‌مند می‌سازد. شرکت آفریقای جنوبی‌ام تیان ۲۰ میلیون دلار در اسنپ سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت آلمانی راکت اینترنت [Rocket Internetنبعنوان مالک اسنپ شناخته می‌شود.

    نرم‌افزار اسنپ در حال حاضر برای ۲ سیستم عامل اندروید و آی‌اواس منتشر شده است.

    پس از گذشت دو سال از فعالیت خدمات مسافربری موبایلی چون اسنپ و افزایش کاربران آن، انتقاداتی از عملکرد آن طرح شده است. سازمان تاکسیرانی با زیر سؤال بردن امنیت این خدمات، فعالیت آنها را غیرقانونی خواند. میثم مظفر رئیس این سازمان گفت نحوه جذب رانندگان این سرویس‌ها نامشخص است و آنها هیچ گونه مجوزی ندارند.

    اسنپ و تپسی که فاقد مجوز از سوی شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی است

    حسین مهری، رییس راهور ناجا در خصوص فعالیت تاکسی های اینترنتی گفت: وظیفه ساماندهی و جا به جایی بار و مسافر درون شهری بر عهده شهرداری ها و در  خارج از شهرها به عهده وزارت راه و شهرسازی است، به همین دلیل فعالیت تاکسی ها باید زیر نظر این دو مجموعه باشد.

    مهری همچنین افزود: فعالیت تاکسی های اینترنتی اسنپ و تپسی که فاقد مجوز از سوی شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی است ممنوع بوده و در صورت تردد به عنوان مسافربر شخصی ۳۰ هزار تومان جریمه می شوند.

     

    کسی جرات ندارد این آژانس ها را غیر غانونی عنوان کند

    مسعود طبیبی مدیرعامل اتحادیه تاکسی‌های شهری کشور  در رابطه با فعالیت تاکسی اینترنتی  اظهار کرد: فعالیت آژانس‌های اینترنتی همچنان ادامه دارد، اما انگار این شرکت‌ها مانند شرکت تپسی از سویی حمایت می‌شوند؛ حتی کسی جرأت ندارد این آژانس‌ها را غیرقانونی خطاب کند، در حالی که این شرکت مجوز حمل و نقل ندارد و البته این گفته خود شرکت تپسی است که در بند ۷ – ۱ داخل سایت به آن اشاره کرده است.

    وی در ادامه بیان کرد: آژانس‌های اینترنتی هیچ مسئولیتی را در قبال سهل انگاری‌ها و حوادث احتمالی نمی‌پذیرند، اما مشخص نیست چرا مسئولان مربوطه هیچ  برنامه‌ای برای عدم فعالیت این شرکت‌ها ندارند؟

    مدیرعامل اتحادیه تاکسی‌های شهری کشور تصریح کرد: آژانس‌های اینترنتی صرفاً مجوز فعالیت رایانه‌ای دارند و حق جابه جایی مسافر را ندارند، چرا که از شهرداری‌ها مجوز حمل و نقل دریافت نکرده‌اند.

      تقریبا سنش به ۶۵سال می خورد. بازنشسته یکی از ارگان های دولتی بود. چند سالی است که با ماشین شخصی مسافر کشی می کند الان دیگر کارت اسنتپ را با خود داشت و از روند کارش رازی بود.   از اسنپ راضی هستم   حسن گیلانی یکی از رانندگان اسنپ در رابطه با فعالیت خود می گوید: وضع معیشتی و زندگی اجازه نمی دهد بعد از ۳۰ سال خدمت استراحت کنیم بخاطر این  مجبورم مسافر کشی کنم. گیلانی با گلایه از وضعیتی که دولت برای مردم ساخته است گفت: چند ماه پیش از طریق دوستم با اسنپ آشنا شدم و در این شرکت ثبت نام کردم. وی درباره روند ثبت نام اظهار کرد: در ابتدا یکسری کلاس برای آشنایی می گذارند و بعد شروع به کار می کنیم .به ازای هر نفری که از سمت شما معرفی شود امتیازی به شما داده می شود. گیلانی می گفت: برای مسافر و برای راننده با صرفه است و من راضی هستم. او درآمد روزانه این کار را بالای ۲۰۰هزار تومان دانست و اضافه کرد: در صورتی که بازنشسته نیروهای مسلح باشید سوء پیشینه نمی خواهد.   شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد با تاکسی های اینترنتی جا به جا شده باشید.مطمئنا قبل از هر چیز برای شما امنیت و بعد از آن راحتی و قیمت ملاک است. یکی از مسافران می گفت: خیلی سخته به این مجموعه ها که از طرف یک سازمان دولتی یا شهرداری مجوزی ندارند اطمینان کرد ،چرا که اگر مشکلی پیش آمد پیگیری آن سخت است و ممکن است گاهی اوقات جبران پذیر نباشد. وی عنوان کرد: قیمت عرضه خدمات این مجموعه ها ارزان و با صرفه است اما باید درباره اطمینان از رانندگان و رفت و آمد در طرح ترافیک  فکر اساسی کنند.   تکلیف مجوز اسنپ به کجا رسید   Image result for ‫اسنتپ‬‎

    شهرام شاهکار مدیر عامل اسنپ در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز، در رابطه با اعتراضات صورت گرفته از سوی برخی آژانس ها و تاکسی رانی ها گفت: ما علاقه مند هستیم تا با تاکسی های موجود در شهر تهران همکاری داشته باشیم و این علاقه مندی را به سازمان های ذی ربط از جمله شورای شهر تهران و خود سازمان تاکسی رانی اعلام کرده ایم و این اعلام آمادگی ما بر مبنای تقاضا و علاقه مندی است که از سمت رانندگان تاکسی ها به ما انتقال داده شده است البته تا به امروز مجوزی از سوی تاکسیرانی برای برقراری همکاری فی مابین داده نشده است.

    شاهکار درباره مجوز اسنپ اظهار کرد:در حال حاضر وزارت صنعت و معدن مسئول نظارت بر اسنپ است و تمام مجوزهای لازم از جمله ای‌نماد، ساماندهی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را در اختیار داریم.

    وی درباره بررسی وضعیت رانندگان اضافه کرد: اسنپ از رانندگان خود ضمن مصاحبه حضوری، مدارکی همچون کارت ملی، گواهینامه، بیمه نامه ، معاینه فنی برای خودروهای بالای ۵ سال عمر، گواهی سو پیشینه نیز دریافت می کند همچنین خودروهای اسنپ توسط تیم کارشناسی شرکت مورد بازرسی قرار می گیرند تا از سالم بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی، تمیزی و پاکیزگی خودرو اطمینان یابند.

    مدیر عامل اسنپ بیان کرد:تا کنون هیچ گونه پرونده و شکایتی از خودروهای اسنپ در هیچ کجای ایران نداشته ایم. اسنپ با تولید راهکاری برای امتیاز دهی به رانندگان توسط کاربر نهایی و همچنین آیین نامه انضباطی بسیار دقیق و سخت گیرانه ای باعث شده است تا با رسیدن امتیاز راننده به ۴ از ۵ به صورت خودکار از سیستم حذف می شوند پس کمینه انتظارات ما از رانندگان بسیار بالا است که همین امر باعث مرتب سازی، تامین امنیت و رضایتمندی کامل مشتری خواهد شد. ضمن اینکه با ایجاد امکان «خبر دادن سفر» مسافر می‌تواند اطلاعات سفر از جمله مشخصات راننده شامل نام و نام خانوادگی، عکس، شماره تلفن، شماره پلاک و محل دقیق روی نقشه را با نزدیکان به اشتراک بگذارد.

      همانطور که در مصاحبه ذکر شد هنور مجوزی از سوی شهرداری یا وزارت راه و شهر سازی برای کار این شرکت صادر نشده است.   اما بعد از اعتراضات مختلف،شرکتی به نام کارپینو با گرفتن مجوز از سوی شهردار فعالیت خود را از اواخر سال پیش آغاز کرد.   باید هر شرکتی که در این زمینه کار می کند قانون مند باشد   احسان جهانی مدیرعامل کارپینو در رابطه با نحوه شکل گیری و کار این شرکت در گفت و گو با خبرنگار شهری تهران نیوز گفت: کارپینو یک شرکت خصوصی است که از طرف تاکسی رانی مجوز فعالیت گرفته است . جهانی اضافه کرد: خدمات این شرکت به این صورت است که تنها از تاکسی های سالم و دارای معاینه فنی استفاده می کند. وی به قانون مند بودن فعالیت این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: باید هر مجموعه که در این راستا فعالیت می کند خدمات قانون مند ارائه دهد و درست عمل کند. مدیر عامل کارپینو در خصوص قیمت های این شرکت تصریح کرد: وارد نبرد قیمت نشدیم و تنها ۱۰الی ۱۵ درصد نسبت به آژانس ها پایین تر است. جهانی رفت و آمد در طرح ترافیک،شناخت مسیر های مختلف،بیمه مسافر،بررسی وضعیت روحی و جسمی راننده و همچنین امنیت کامل مسافر  را از مزیت های کارپینو نسبت به شرکت های دیگر عنوان کرد و گفت: این طرح از سوی رانندگان مورد استقبال قرار گرفته است و همچنین از یکسو باعث کاهش آلودگی می شود.

    با وجود اینکه خبرهای مینی بر اینکه  که تمامی امور فنی مربوط به نرم‌افزار کارپینو در شرکت کانادایی بلنک لینک انجام شده است و سازمان تاکسیرانی تهران ترجیح داده با یک شرکت کانادایی همکاری کند.مدیر عامل این شرکت این موضوع را تکذیب کرد و گفت: این بحث تنها برای تخریب این شرکت مجوزدار است و نرم افزار آن بومی سازی شده است علاوه بر آن تمام سرمایه گذاران این مجموعه داخلی هستند.

    میثم مظفر با اعلام رونمایی از اپلیکیشن موبایلی جابه جایی مسافر متعلق به شرکت تاکسیرانی گفت: در مرحله اول ۸۰۰۰ راننده تاکسی آموزش های لازم را در  دانشکده تاکسیرانی خواهند دید تا بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.

     

    و اما… در دی ماه سال گذشه اخباری منتشر شد که رئیس اتحادیه فناوران رایانه از دو استارت‌آپ« اسنپ» و «تپسی» که در زمینه گرفتن خودرو با اپلیکیشن موبایل فعالیت می‌کنند خواست تا ضمن پس دادن پروانه کسب قبلی خود برای دریافت مجوز جدید به اتاق اصناف مراجعه کنند

    در‌حالی‌که رئیس اتحادیه فناوران رایانه دو استارت‌آپ اسنپ و  تپسی را به‌خاطر نداشتن مجوز به پلمب شدن تهدید کرده، این دو استارت‌آپ گفته اند که ماه‌ها است تقاضای مجوز کرده‌اند؛ اما مجوز صادر نشده است. رئیس اتحادیه فناوران رایانه و دبیرکل اتاق اصناف بر تداخل صنفی و لزوم داشتن مجوز برای ادامه فعالیت این کسب‌وکارهای اینترنتی تاکید کرده‌اند و در مقابل مدیران دو استارت‌آپ تاکید می‌کنند که تمام روال‌های قانونی را طی کرده‌اند؛ اما اتاق اصناف از صدور مجوز خودداری می‌کند.

    «کولر» رییس بخش استراتژی «ام تی ان»  از سرمایه گذاری ۲۲ میلیون دلار آن در برنامه تاکسی «اسنپ» در ایران پرده برداشت که بعد از انتشار این خبر  سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که اسنپ و تاپسی با چه مجوز و پشتوانه ای در کلان شهر تهران اقدام به اجرایی کردن این طرح نموده اند؟  با توجه به اطلاعاتی که اخیرا در رسانه ها منتشر شده، مجوز فعالیت اسنپ برای راه اندازی کافی نت و  مجوز تپ سی برای فعالیت در زمینه تولید نرم افزار غیرسفارشی است. و باور این امر کمی سخت است که این دو استارتاپ بدون پشتوانه قوی بدون هیچ ترسی از برخورد قانونی اقدام به راه اندازی چنین سیستم وسیعی کرده باشند.

    اگر  گسترش فناوری های نوین بدون نظارت مسوولان و خواب بودن آن ها پیش برود نمی توان انتظار بهبود شرایط مناسب در حوزه فناوری در کشور داشت و جز تخلف و سود آوری خارجیان چیزی جز ناهنجاری برای مردم ندارد.

     

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.