• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی » چگونه خبر و گزارش دروغین را تشخیص بدهیم
    کد خبر : 2021535

    چگونه خبر و گزارش دروغین را تشخیص بدهیم

    چگونه خبر و گزارش دروغین را تشخیص بدهیمReviewed by on Mar 30Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،اکنون درمیان انتشار طیف گسترده ای از اخبار و اطلاعات منتشر شده توسط سایت های خبری و دیگر سیستم عامل های دیجیتال و شبکه های اجتماعی، فراوانی داده های دروغین…

    چگونه خبر و گزارش دروغین را تشخیص بدهیمReviewed by on Mar 30Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،اکنون درمیان انتشار طیف گسترده ای از اخبار و اطلاعات منتشر شده توسط سایت های خبری و دیگر سیستم عامل های دیجیتال و شبکه های اجتماعی، فراوانی داده های دروغین و گاهی اوقات گمراه کننده که برخی از آنها با هدف دستیابی به اهداف سیاسی، فرهنگی یا اقتصادی و جنگ روانی عرضه می شود به تامل و تعمقی بیش از گذشته نیازمندیم.Image result for False news and misinformation in the new media ... How can they be detected?
     

     

    کدام ابزار صحت ویدئو و تصویری ارسال شده را ثابت می کند ؟

    همزمان با این ترافیک پرازدحام وسیع خبری و گزاره های نامحدود، کاربران فاقد در اختیار داشتن یک و سازکار دقیق هستند که از طریق آن به اعتبار و پایایابی اطلاعات منتشره که در طول ۲۴ ساعت شبانه روز این اطلاعات را دریافت می کند، پی ببرند و در نتیجه ممکن است گاهی این اخبار تصور ذهنی آن ها را شکل  دهند و از نو به ترسیم نقشه آگاهی موثر بر تصمیم و رفتار و جهت گیری آنها در آینده نقش غالبی را ایفا کنند و سپس آنها تبدیل به طعمه ی آسان و قربانی دست و پا بسته ی در این شیوه اطلاع رسانی شوند.

    با توجه به انبوه و حجم و سطح کارگردانان دست اندرکار پشت انتشار چنین اطلاعاتی، که معمولاً در اوقات مختلف دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی و همچنین کسانی که به دنبال رسیدن به اهدافی خاص هستند در آن فعالیت دارند جستجو برای تشخیص این فریبکاری عمدی یا غیر عمدی، تبدیل به دغدغه ی جدی کاربران فضای دیجیتالی جهان شده است.

    سوال مرکزی در اینجا این است چگونه مخاطب یا کاربر می تواند به اعتبار آنچه که از طریق رسانه های جدید منتشر شده است اعتماد کند؟

    ساز کار فنی موجود برای افشای دروغ برخی از آنچه منتشر شده است کدامند؟

    و کدام فن آوری می تواند اصالت عبارات نوشته شده و یا یک عکس یا فیلم ومحتوای صوتی وتصویری  ارسال شده را ثابت کند؟

    گمراه کردن رسانه ی در دنیا ریشه داراست

    آنچه مشخص است مفهوم دروغ پردازی و گمراه کردن رسانه ی به عنوان یک طرح از سوی بنگاه های خبر پراکنی در اختیار جهان سلطه برای تهییج افکار عمومی در مورد مسائل خاص و یا شکل دهی دلخواه آگاهی جامعه در مورد یک رویکرد خاص در خدمت منافع آنها در دنیا محصول و هدف امروز تنها نبوده است بلکه بصورت یک استراتژی قدیمی تنوع برق آسائی در تجدید حیات خود یافته است.

    براساس گزارش موسسات پژوهشی مرتبط امپراتوری بریتانیا و ایالات متحده در بکار گیری این روش متکی بر نشر اخبار دروغ و گمراه کردن مردم برای رسیدن به اهداف سیاسی به ویژه در دوران جنگ سرد ید طولانی داشته ودارند.

    . Image result for False news and misinformation in the new media ... How can they be detected?

    براساس تعریف "جیمز ویترز "استاد گروه فلسفه دانشگاه مینه سوتای آمریکا گمراه کردن رسانه ی شامل انتشار و تایید اطلاعات نادرست یا غلط است که به عمد با هدف فریب منتشر می شود او اشاره کرد که معضل اساسی در مورد فریب و وجود قصد قبلی از سوی کسانی است که مسئول دستکاری آگاهی عمومی هستند.

    ترامپ مدل فریبکاری مدرن است

     محقق آمریکایی آرتور گولدهامر، استاد مرکز مطالعات اروپا در دانشگاه هاروارد،در این رابطه می گوید:آنچه که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری با انتشار اطلاعات نادرست و داده های دروغین مطرح کرد مفهوم فریبکاری آگاهانه در مدل دوران مدرن است.
     

    Trump-twitter-account

     

    این پژوهشگر در ادامه می گوید: رئیس جمهور فعلی ایالات متحده در مبارزات انتخاباتی خود به انتشار اخبار مشکوک در صحت که بسیاری از آنها هم از نظر منبع و یا تاریخ دچار اشکال بودند و به جهت گیری های مردم کمک کرد و بدینوسیله هزینه رقبای خود را افزایش داد.

    طرح چهار سوال برای تعیین صحت محتوای عرضه شده لازم است

    "کلر واردل" پژوهشگر مرکز Tow Center در دانشگاه کلمبیا، متخصص تایید منابع اطلاعات بر روی سیستم عامل های مختلف دیجیتال منتشر شده در یک تحقیق نشان داد که چهار پرسش در هر یک از مطالب ارائه شده از طریق رسانه های جدید باید توسط اولین مخاطب برای تایید درجه ی اعتبار از جهت وجه نمایش وعرضه مطرح شود.

    سوال اول:

    اطلاعات ارائه شده اصلی یا جعلی است؟ که  این جریان نیاز به تایید اعتبار صفحاتی است که محتوائی را درج کرده است از آنجا که بسیاری از صفحات با حساب ها  تقلبی ایجاد شده، باعث می شود تا اعتبارسنجی آن صفحات با اهتمامی ویژه مورد توجه قرار گیرد به ویژه که برخی از جعل سایت های مختلف با توسل به قرار دادن یک علامت آبی رنگ در کنار نام صفحه به این عنوان که یکی از نشانه های رسمی بودن صفحه شخصی است بکارمی رود  شما می توانید با کلیک و قراردادن "ماوس" روی علامت به شناسایی دقیق آن بپردازید اگر کلمه "Verified account"حساب تایید شده یا حساب مستند برروی آن آشکار شد شما می توانید از صحت حساب تا حدود زیادی مطمئن شوید.

    سوال دوم:

    چه کسی محتوا را منتشر کرده است؟ این پروسه نیاز به شناخت کسی است که این مقاله را برداشت کرده و یا محتوائی را در اینترنت کار گذاشته است به ویژه اینکه اطلاعات بدون منبع منتشر شده فاقد اعتبار است بنابراین لازم است که مستقیماً چند سوال را به منبع ارسال کرده و از آنها می توانید بپرسید که آیا ناشرآن مطلب است یا نه؟ که در کنار آن می توان به عنوان پاسخ دریافتی خود به تطبیق برخی از سوالات مربوط به اطلاعات موجود در مورد تصویر و ویدیو برای مثال به ویژه تاریخ و محل مطمئن شوید.

    سوال سوم:

    زمان منتشر شدن و یا ایجاد یک محتوا مشخص شود؟ برخی از راه های که در آن می توانید زمان انتشار را بررسی کنید از جمله استفاده از اطلاعات شرایط آب و هوایی نهفته است در صورتی که تصویر مواد منتشر شده برای مثال، از طریق موتور پژوهش جسجوگر "Wolframalpha"(ولفرم آلفا) که در آن شما می توانید در مورد آب و هوا در منطقه ی مورد بحث در یک تاریخ مشخص برای مثال بپرسید، مثلاً آب و هوا در شیراز در تاریخ  2016 سپتامبر ۲۵  چگونه بوده است و با پاسخ هایی که اطلاعات آب و هوا شامل در این مکان و تاریخ مربوطه ما می توانیم یک درصد خاصی بر سلامت تصویر شناسایی شده متکی باشیم، اگر در تصویر منتشر شده باران یا ابرها و تاریخ انتشار در تابستان باشد دشوار ی پذیرش محتوا را تمرین کرده ایم و یا بالعکس..

    سوال چهارم:

    مقاله درکدام نقطه منتشر شده است؟ می توانید مکان های که در آن محتوا و یا محل گرفتن تصویر و ضبط ویدئو را ببینید پس از تایپ نام محل ذکر شده در محتوی و یا در عکس یا فیلم در برخی از سایت های به گرفتن اطلاعات مورد نظر را جستجو کنید. اگر، برای مثال مقاله در استان جیزه مصر منتشر شده شما می خواهید مطمئن شوید که محتوی مربوط به این منطقه است؟ با ورود به سیستم wikimapia.org و تایپ کردن نام منطقه اطلاعات مورد نیاز به دست آورید و می تواند با همان روش نتیجه ی مورد نظر در Google Earth رادنبال کنید.

    منبع محتوا را بشناسید
    پوشیده نیست که شکست در شناسایی منبع اطلاعات در رسانه های دیجیتال منتشر شده یکی از مواد برجسته تر تشکیل دهنده در حمایت از طرح های اطلاعات غلط عمدی است بنابراین برای تعیین منبع و هویت آن و مشخص بودن مشخصات که از اهمیت بالائی برخوردار است به ویژه که بسیاری از اطلاعات منتشر شده با نام های جعلی و یا بی ارتباط با کاربراصلی است. باید تدقیق خاصی را بکار برد.

    یک متخصص در محتوای ارائه شده از طریق شبکه ی رسانه ای می گوید: با در دسترس بودن چند ابزار از اطلاعات تماس با بررسی حساب برای افراد فعال در شبکه های اجتماعی اطمینان حاصل پیدا کرد و برای شناسایی و میزان و نوع مشارکت آنها در این عرصه برای مثال می توان از سایت webmii.comکمک گرفت دراین سایت نام شخص و اطلاعات زیادی در مورد او عکس های به منتشر شده بنام او و حوادث برجسته تری که وی در آن او شرکت داشته و غیره  می شود دست یافت. و همچنین سایت pipl.com حدود ۳,۰۷۵,۲۸۷.۲۰۰ حساب شخصی را در برمی گیرد که که استعلام از شخص مورد نظر را تسهیل می کند.

    کشف تصاویر و ویدئو های جعلی

    با وجود برخی ابزارهای مهم می توان از محتواى اصیل رسانه متنوع مطمئن شد، بخصوص در تائید تصاویر و کلیپ های ویدیوئی برای نمونه سایت www.tineye.com که می توان تصویر و کلیپ مورد نظر را برای تشخیص اماکن  مرتبط تاریخ نشر و برخی جزئیات دیگر درآن قرار داد و تطبیق کرد. و همچنین سایت Google Search by Image برای کاربران این موقعیت را فراهم کرده تا با ارائه عنوان URL و پیدا کردن صور مرتبط یا همانندآن از سایت ها و صفحاتی که آن عکس را منتشرکرده اند مطمئن گردید.

    مهارت های تشخیص فریب

    نتیجه گیری کارشناسان رسانه های دیجیتال براین باورند که در این راه دو نوع مهارت وجود دارد:

      الف) روند افزایش آگاهی برای تایید محتوا از سوی عموم یا فعالان روزنامه نگاری و عرصه رسانه به تجزیه و تحلیل انتقادی از طریق پیاده سازی و تحلیل پدیده های اجتماعی و دوباره مونتاژی در یک زمینه برای دریافت مفهومی روشن و دقیق ضرورت دارد.

    ب)  مهارت های دوم با شناسایی سایت ها و برنامه های که برای کمک به بررسی تحولات جدید و با توجه به افزایش اطلاعات نرم افزاری گسترش یافته در حساب های رسانه ی (سوشیال مدیا) که بصورت خودکار در حال بررسی انتشار تصاویر دروغین و یا واقعی و همچنین اطلاعات و داده های غلط است را باید مورد لحاظ قرار داد.

     

    ترجمه:عبدالمجید اورا

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.