• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » آخرین خبر , اخبار پربازدید , سیاسی » تأسیس حکومت خاندان حمید الدین از مهم ترین تحولات سیاسی در گذشته یمن است/ هدف «حزب الحق» ایجاد موازنه فکری سیاسی در دیدگاه اسلامی است
    کد خبر : 2018313

    تأسیس حکومت خاندان حمید الدین از مهم ترین تحولات سیاسی در گذشته یمن است/ هدف «حزب الحق» ایجاد موازنه فکری سیاسی در دیدگاه اسلامی است

    تأسیس حکومت خاندان حمید الدین از مهم ترین تحولات سیاسی در گذشته یمن است/ هدف «حزب الحق» ایجاد موازنه فکری سیاسی در دیدگاه اسلامی استReviewed by Iranvij-2 on Mar 10Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید اصغر قریشی کارشناس و سفیر سابق ایران در یمن در گفتگوی تفصیلی…

    تأسیس حکومت خاندان حمید الدین از مهم ترین تحولات سیاسی در گذشته یمن است/ هدف «حزب الحق» ایجاد موازنه فکری سیاسی در دیدگاه اسلامی استReviewed by Iranvij-2 on Mar 10Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید اصغر قریشی کارشناس و سفیر سابق ایران در یمن در گفتگوی تفصیلی با صبح توس اظهار کرد: حکومت خاندان حمیدالدین در تاریخ معاصر یمن با منصور بن یحیی حمیدالدین (۱۳۰۷ ق / ۱۸۹۰م) آغاز شد و پس از وی فرزندش یحیی در سال ۱۳۲۲ ق / ۱۹۰۴ م عهده‌دار امامت زیدی شد. وی پس از تحویل مسالمت‌آمیز حکومت یمن از دولت عثمانی در ۱۳۳۷ ق / ۱۹۱۸م اقدام به گسترش نفوذ سیاسی و اداری خود بر تمام مناطق یمن نمود و توانست این مناطق را تابع خود کند.

    وی گفت: او نخستین پادشاهی زیدی یمن را که شامل شمال زیدی و بخش سنی (شافعی و حنفی) بود تشکیل داد. حکومت امام یحیی ویژگیهای یک حکومت فردی را داشت. او توانست با وجود مدعیان بسیار از میان سادات فاطمی که خود را شایسته‌تر برای امامت می‌پنداشتند، سلطه خود را بر یمن تثبیت کند.

    سفیر سابق ایران در یمن در رابطه با اقدامات منصور بن یحیی برای تثبیت قدرت خود گفت: ابتدا تبدیل یمن به «پادشاهی متوکلی یمن» در ۱۳۴۲ ق / ۱۹۲۴ م که پیش از آن «دولت اسلامی یمن» نامیده می‌شد. این تحول به معنی دست برداشتن از مبانی و اصول اندیشه زیدی بود.

    قریشی افزود: تلاش  برای تربیت کادر قضایی و اداری از افرادی که خارج از خاندانهای فاطمی (سادات حسنی و حسینی) بودند، با این هدف که با ایجاد رقابت میان این دو گروه فاطمی و غیر فاطمی، فاطمی‌ها را مشغول این رقابت گرداند. او با تربیت گروهی از قضات و مدیران غیر فاطمی و سپردن اداره امور کشور به آنان در صدد تضعیف رقبای فاطمی خود برآمد.

    کارشناس امور یمن تصریح کرد: سپردن زمام امور به پسرا‌نش و کنار گذاشتن شماری از شخصیتهای برجسته فاطمی که در تثبیت ارکان حکومت او سهم داشتند، اما نامزد کردن سیف احمد به ولایتعهدی تحول فکری و سیاسی مهمی را نشان می‌داد. او با این کار یکی از مهم‌ترین پایه‌های امامت در اندیشه سیاسی زیدی را که مشروعیت حکومت خود را از آن می‌گرفت و حکومت امامان زیدی در طول بیش از هزار سال بر آن مبتنی بود، نقض می‌کرد.

    وی با بیان اینکه از لحاظ سیاسی نیز این کار ناخشنودی شدیدی را در درون خاندانهای فاطمی و حتی درون خانواده خود امام یحیی ایجاد کرد گفت: این کار سرانجام منجر به کودتای ۱۹۴۸ م و کشته شدن امام یحیی و بیعت با امام عبدالله بن احمد الوزیر به عنوان امام شرعی جانشین امام یحیی شد.

    اعتقاد به امامت (زیدی) به عنوان چارچوب فکری تا کنار گذاشتن اندیشه امامت در دهه ۹۰ میلادی

    سفیر سابق ایران در یمن درباره تحولات مهم دیگر در یمن وپدید آمدن جریانهای فکری معاصر و اندیشه سیاسی در میان زیدیان افزود: آل وزیر در اندیشه سیاسی خود مراحل مختلفی را از اعتقاد به امامت (زیدی) به عنوان چارچوب فکری و ستون فقرات ساختار سیاسی دولت اسلامی مورد نظر آنان در زمان امام یحیی (دهه چهل قرن بیستم میلادی) تا کنار گذاشتن اندیشه امامت در دهه ۹۰ میلادی، طی کرده است.

    کارشناس امور یمن در رابطه با  «آل وزیر» و نقش مهم و مؤثری در تدوین قالب فکری دولت اسلامی و سپس منشور مقدس ملی گفت: قانون اساسی انقلاب ۱۳۶۷ ق / ۱۹۴۸ م (بر ضد خانواده حمیدالدین) ایفا کرد. آل وزیر هدف اساسی خود را از این انقلاب نابودی حکومت امام یحیی و خاندان حمیدالدین و در عین حال حفظ شکل سیاسی نظام یعنی شکل امامت زیدی به عنوان حکومت یمن تعیین کرده بودند.

    وی گفت: به رغم تغییراتی که در نمای خارجی نظام پیش بینی کرده بودند، اما امام محور نظام باقی می‌ماند. تصمیمات قوای سه گانه مشروعیت خود را از امام کسب می‌کرد. اصطلاحاتی که در «میثاق مقدس ملی» پیش بینی شده بود، به اساس امامت زیدی خدشه‌ای وارد نمی‌کرد.

    اصل امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه اصلی دولت اسلامی

    سفیر سابق ایران در یمن در رابطه با  اندیشه سیاسی خاندان وزیر پس از تشکیل جمهوری در سال ۱۹۶۲ م تا پایان دهه ۸۰ میلادی (قبل از وحدت یمن در ۱۹۹۰)گفت: در این مرحله، خاندان وزیر ابتدا طرح «نظام امامت عادله» را به عنوان راه حلی اسلامی برای مشکل درگیریها و جنگهای داخلی دهه ۶۰ میلادی میان جمهوری خواهان و سلطنت طلبان مطرح کردند.

    قریشی افزود: محورهای مهم این نظام عبارت بود از تعهد و پایبندی امام و معاونان وی به اصل شورا و رأی اکثریت، مبتنی بودن دولت اسلامی بر مؤسسات و نهادها، ساختار دولت اسلامی از دستگاه اجرایی شامل امام و معاونان وی، مجلس شورا، قوه قضائیه و علمای امت تشکیل می‌شود.

    کارشناس امور یمن  با بیان اینکه  اصل امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه اصلی دولت اسلامی  است گفت:  امت به عنوان یک مجموعه و هر مسلمانی به عنوان یک فرد حق دارد و یا بلکه بر او واجب است که از طریق نظام بازرسی، بر مسئولان (اولی الامر) نظارت و بازرسی نموده، با آزادی کامل نتیجه بازرسی بر ضد اولی الامر را به نظام قضائی ارجاع دهد. خاندان وزیر پس از تثبیت نظام جمهوری، دیدگاه جدیدی را مطرح کردند که در آن اصطلاح امام و امامت عادله را کنار گذاشته و به جای آن اصطلاح دولت اسلامی بر اساس شورا و حکومت نهادها را مطرح کردند.

    وی در رابطه با اندیشه سیاسی خاندان وزیر در دهه ۹۰ میلادی بیان کرد: دهه ۹۰ نقطه عطف و تحول اساسی در اندیشۀ سیاسی خاندان وزیر بود. از یک سو آنان وجود هر نوع نص خفی یا جلی از جانب پیامبر اکرم (ص) را رد و انکار کردند که نتیجه آن صحت خلافت شیخین و مشروعیت آن است. آل وزیر همچنین انحصار امامت یا خلافت را در نسل حسنین (ع) با استناد به موضع سلیمان بن جریر پیشوای فرقه زیدی سلیمانیه و نزدیک ترین شاگرد امام زید بن علی مبنی بر انتخاب امام از طریق شورای برگزیدگان و فضلای امت، رد می‌کنند.

    از عناصر مهم بازنگری در اندیشه سیاسی آل وزیر تضادی میان نظام امامت و نظام جمهوری بود

    سفیر سابق ایران در یمن گفت: آل وزیر معتقدند که امام قاسم بن ابراهیم رسی با انحصار امامت در نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در نظریه سیاسی زید تغییر ایجاد کرده است. خاندان وزیر از سوی دیگر تضادی میان نظام امامت و نظام جمهوری ندیدند. این نظر یکی از عناصر مهم بازنگری در اندیشه سیاسی آل وزیر است که در آن سعی کردند تلفیقی از میراث سیاسی تاریخی اندیشه زیدی و اندیشه سیاسی معاصر ارائه کنند.

    وی گفت: به نظر آنان نظام جمهوری تحول و ادامه طبیعی نظام امامت است. آنان به اشتراک دو نظام در انتخاب و شورا اشاره کرده و می‌گویند اگر دو شرط انتخابات عمومی و تعیین دوره زمانی برای رئیس کشور بر آن اضافه شود دوگانگی این دو نظام از میان می‌رود. در این مرحله بود که آل وزیر مفهوم «رهبری جمعی» را از کلمه «اولوالامر» که به صیغه جمع آمده است، استنباط کردند.

    هدف از تأسیس حزب الحق ایجاد موازنه فکری سیاسی در دیدگاه اسلامی

    قریشی در رابطه با حزب الحق (حزب زیدیان یمن) گفت: تعددگرایی سیاسی ناشی از وحدت یمن (اتحاد یمن شمالی و یمن جنوبی در سال ۱۹۹۰م) امکان ظهور شماری از احزاب و سازمانهای سیاسی را فراهم کرد. یکی از این احزاب حزب الحق بود. هدف اعلام شده از تأسیس حزب الحق ایجاد موازنه فکری سیاسی که دیدگاه اسلامی دیگری را بیان کرده، مانع حاکمیت یک نظر و قیمومت آن بر دین شده، به تعدد احزاب در اسلام مشروعیت دینی ببخشد، بود.

    کارشناس امور یمن گفت: مؤسسان حزب الحق استدلال می‌کردند که تعدد و کثرت گرایشها در درون جامعه اسلامی از صدر اسلام وجود داشته، همانگونه که فقه عبادات و معاملات متعدد و چندگانه است، ضروری است که فقه سیاسی نیز چندگانه باشد و بنابراین تعدد احزاب در فقه سیاسی مشروع است.

    سفیر سابق ایران در یمن افزود: علاوه بر اینها هدف دیگر ایجاد حزب الحق پاسداری از اندیشه زیدی و به صحنه آوردن آن به عنوان بخشی از اندیشه اسلامی و تاریخ یمن است. حزب الحق فعالیت سیاسی خود را با صدور بیانیه‌ای شرعی که علمای مؤسس حزب آن را امضا کرده بودند، آغاز کرد.

    وی با در رابطه با  نکته مهم در این بیانیه گفت: آنان از نظریه امامت به عنوان چارچوب فکری و عقیدتی و سیاسی فعالیت حزب دست برداشته، امامت را ساخته بشر می‌دانند که توجیهات خود را در گذشته داشته و زمان آن سپری شده و جایی در یمن برای آن نمانده است.

    قریشی اصول فکری حزب الحق درباره نظام حکومتی راشامل مواردی دانست که عبارت بودند از:   الف) رد هرگونه انحصارگرایی در حکومت، خواه این امر به انحصار حکومت در خاندانی معین یا طایفه و مذهبی معین یا منطقه جغرافیایی مشخص باشد. ب) ملاک و معیار انتخاب حاکم به مصداق «إنّ أکرَمَکُم عِندَ اللهِ أتقاکم» (حجرات، ۱۳) تقوا است و حاکم و رهبر امت بنا بر قول خدای تعالی «انّ خیرَ مَن استأجرتَ القویّ الأمین» (قصص، ۲۶) کارگزار امت است. ج) امت منشاء قدرت حکومت است و بنابراین امت حق انتخاب حاکم را دارد و کسی را که امت انتخاب می‌کند، وکیل امت است و حق تصرف در هیچ امری از امور امت را بدون رضایت و انتخاب ایشان ندارد.

    سفیر سابق ایران در یمن در رابطه با جمع‌بندی دیدگاههای دو جریان آل وزیر و حزب الحق درباره امامت گفت: آل وزیر پایبند به یک برنامه یا دیگاه سیاسی مشخص و معینی نیستند و در طول نیم قرن گذشته دیدگاه خود را نسبت به امامت چند بار تغییر دادند. اما در مورد حزب الحق گفتنی است که این حزب در میان صفوف خود علمایی را که از بزرگان علمای زیدیه به شمار می‌آیند، جمع کرده است، اما دشوار بتوان دیدگاه واضح و روشن حزب از امامت و اندیشه سیاسی آنها را که مورد اجماع علمای حزب باشد، ارائه کرد. در درون حزب الحق دو جریان فکری اصلی وجود دارد.

    کارشناس امور یمن گفت: یک جریان سعی می‌کند خود را با تغییرات و تحولات سیاسی، اجتماعی و فکری هماهنگ کند و جریان دیگر سعی می‌کند پایبندی خود را به نظریه سیاسی زیدی هادوی حفظ کند. به هر حال وجود حزب الحق با رهبری موجود آن در یمن و فعالیت فرهنگی، فکری و دینی آن کوششی است برای ایجاد موازنه در برابر فعالیت‌های فکری و دینی جریانهای سنی که نتایج آن در صحنه یمن مشهود است.

    قریشی با بیان اینکه مهم‎ترین تحول اخیر در زیدیه در ۲۵ سال گذشته تأسیس جریانی به نام "شباب مؤمن" بوده است گفت: تشکیلات شباب مومن در ابتدا تشکیلاتی با هدف فعالیت صرفا فرهنگی بود ولی بعدها توسط حسین بدر الدین الحوثی گرایش نظامی یافت و دست به عملیات مسلحانه زد و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ مبادرت به شش جنگ بر ضد حکومت علی عبد الله صالح در صعده مقر اصلی زیدیه نمود. حسین بدر الدین الحوثی در همان ابتدای این شش جنگ کشته شد وبرادرش عبد الملک الحوثی رهبر فعلی انصار الله جانشین وی گردید.

    اتهای پیام/

     

     

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.