• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » داستان خرید ۵ فروند توپولف ۲۰۴ از روسیه
    کد خبر : 201526

    داستان خرید ۵ فروند توپولف ۲۰۴ از روسیه

    داستان خرید ۵ فروند توپولف ۲۰۴ از روسیهReviewed by Aryan on Dec 13Rating: سرپرست سابق سازمان هواپیمایی کشوری ماجرای خرید ۵ فروند هواپیمای توپولف ۲۰۴ و مذاکره محمود احمدی‌نژاد با رئیس‌جمهور وقت روسیه در این باره را اعلام کرد. محمدعلی ایلخانی با بیان اینکه قرارداد خرید این توپولف‌ها برای سال‌های گذشته است، گفت: در زمان وزارت بهبهانی…

    داستان خرید ۵ فروند توپولف ۲۰۴ از روسیهReviewed by Aryan on Dec 13Rating:

    سرپرست سابق سازمان هواپیمایی کشوری ماجرای خرید ۵ فروند هواپیمای توپولف ۲۰۴ و مذاکره محمود احمدی‌نژاد با رئیس‌جمهور وقت روسیه در این باره را اعلام کرد.

    محمدعلی ایلخانی با بیان اینکه قرارداد خرید این توپولف‌ها برای سال‌های گذشته است، گفت: در زمان وزارت بهبهانی و در ملاقاتی که محمود احمدی‌نژاد با رئیس‌جمهور وقت روسیه (پوتین) داشت، قرار شد ۵ فروند از توپولف ۲۰۴ از سوی ایران خریداری شود.

    وی افزود: قرارداد خرید این هواپیماها در آن زمان با طرف روسی بسته شد تا ۵ فروند هواپیمای توپولف ۲۰۴ دراختیار شرکت ایران ایرتور قراربگیرد اما به شرطی که با موتور PS۹۰ A۲ باشد.

    ایلخانی تصریح کرد: PS۹۰ A۲ موتور پیشرفته‌ای است که یک شرکت آمریکایی در ساخت آن مشارکت دارد، بنابراین ما هم آن زمان درخواست دادیم که این توپولف‌ها باید با این موتور باشند.

    سرپرست سابق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه طرف روسی با این موضوع موافقت نکرد، اظهار داشت: طرف روسی به ما اعلام کرد که ما می توانیم موتورPS۹۰ را به شما بدهیم اما دیگر A۲ نیست، بنابراین پیش پرداختی هم از سوی ایران به آنها پرداخت نشد، زیرا تاکید ما بر A۲ بودن موتور این هواپیما بود.

    وی با اشاره به اینکه کارخانه تولیدکننده توپولف ۲۰۴ در آن زمان هم تعطیل شده بود، بیان کرد: قرار بود که ایران پیش پرداختی را به این کارخانه بپردازد تا خط تولید دوباره شروع به کار کند اما از آنجایی که آمریکا با همکاری با این کارخانه برای تولید موتور PS۹۰ A۲ موافقت نکرد، بنابراین تولید این هواپیما هم به جایی نرسید.

    ایلخانی قیمت این هواپیما را صد میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در زمانی که سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری بودم، تیم کارشناسی هم از سوی این سازمان برای کنترل خط تولید کارخانه اعزام شد که متوجه ایراداتی در ناوبری شده بودند اما از آنجایی که سیستم ناوبری را باید از یکی از شرکتهای ناوبری آمریکایی وارد می کردند و آنها هم در جریان حضور ایران در این پروژه بودند؛ بنابراین امکان اجرای این پروژه نبود.

    وی بابیان اینکه بعید به نظر می رسد که الان این مشکلات برطرف شده باشد، اظهار داشت: توپولف ۲۰۴ با آن شرایطی که از طرف ما اعلام شده بود، بسیار خوب بود اما بعید است که به ایران وارد شود؛ مگر اینکه این خصوصیات را در نظر نگیرند.

    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نامه ۲۰ دی ماه در سال گذشته به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: با عنایت به اعلام قبلی این سازمان و سوانح اخیر و همچنین انقضای تاریخ فعالیت هواپیماهای توپولف ۱۵۴ در تاریخ سی ام بهمن ماه امسال، مقتضی است به منظور پیشگیری از هرگونه عوارض اجتماعی و … از برنامه‌ریزی و ایجاد تعهد برای ادامه پروازها با هواپیماهای مذکور از تاریخ یکم اسفندماه جدا خودداری کنند.

    این نامه باعث شد که ۱۷ فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ شرکت‌های هواپیمایی داخلی – ۱۱ فروند ایران ایر تور، ۲ فروند کیش ایر، سه فروند کاسپین و یک فروند تابان به پارکینگ منتقل شوند. برهمین اساس، هم اکنون نزدیک به یکسال از زمین‌گیر شدن توپولف‌های روسی در ایران می‌گذرد.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.