• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی » ارزیابی آسیب ‏پذیری شبکه‏‏‏ ی معابر شهری در برابر زلزله‏ های احتمالی
    کد خبر : 2012755

    ارزیابی آسیب ‏پذیری شبکه‏‏‏ ی معابر شهری در برابر زلزله‏ های احتمالی

    ارزیابی آسیب ‏پذیری شبکه‏‏‏ ی معابر شهری در برابر زلزله‏ های احتمالیReviewed by on Feb 20Rating: چکیده زلزله می ‏تواند شهرها و مناطق یک کشور را از تحرک بیندازد، با مختل کردن شبکه‏ ی ارتباطی شهر نظم ترافیکی را بر هم بزند و جریان عرضه ‏ی کالا را کند و ارائه ‏ی خدمات اورژانسی (اضطراری)…

    ارزیابی آسیب ‏پذیری شبکه‏‏‏ ی معابر شهری در برابر زلزله‏ های احتمالیReviewed by on Feb 20Rating:

    چکیده

    زلزله می ‏تواند شهرها و مناطق یک کشور را از تحرک بیندازد، با مختل کردن شبکه‏ ی ارتباطی شهر نظم ترافیکی را بر هم بزند و جریان عرضه ‏ی کالا را کند و ارائه ‏ی خدمات اورژانسی (اضطراری) و ایمنی به زلزله ‏زدگان را با موانع جدی مواجه نماید. این وضعیت خطرناک به دلیل کم ‏عرض بودن معابر، تمرکز زیاد جمعیت در بافت‏ های قدیمی، بلندمرتبه‏ سازی ‏های غیراصولی، ساخت ‏وسازهای انجام ‏شده بر روی مسیر قنات‏ ها و قرارگیری در منطقه ‏ای با لرزه‏ خیزی بالا، که نتیجه‏ی گسترش کالبدی و افزایش تراکم شهرهای بزرگ است، منجر به از بین رفتن کارایی شبکه‏ ی ارتباطی، حجم بالای تلفات انسانی و خسارت‏ های مالی می‏ شود. هدف این پژوهش پیش‏ بینی آسیب‏ پذیری شبکه‏ ی ارتباطی شهر در برابر شدت‏ های مختلف زلزله است. برای رسیدن به این هدف ۱۰ شاخص مؤثر در آسیب‏ پذیری شبکه‏ ی معابر شهری در برابر زلزله در قالب مدل‏ های برنامه ‏ریزی و تلفیقی چونANP وزن‏ دهی و فازی ‏سازی شدند. لایه ‏های انتخابی در محیط GIS ترکیب و نهایتاً نقشه‏ ی آسیب‏ پذیری کلی منطقه پیش از زلزله تهیه گردید. در مرحله ‏ی بعد مدل پیش‏بینی در قالب طراحی سناریوهای زلزله در شدت‏ های مختلف ۶، ۷ و ۸ مرکالی اصلاح ‏شده بر روی نقشه ‏ی کلی آسیب‏ پذیری منطقه پیش از زلزله اعمال شد. نتایج پژوهش نشان می ‏دهد که میزان آسیب وارده به شبکه‏ ی معابر منطقه ‏ی ۳ شهرداری تهران در سناریوی ۶ مرکالی حاکی از آن است که ۵۲% درصد معابر منطقه در دو دامنه ‏ی آسیب‏ پذیری خیلی کم و کم قرار گرفته ‏اند. بیشترین درصد این معابر با ۶۴% درصد در ناحیه‏ ی ۴ و ۶ منطقه، در قسمت‏ های جنوبی محله‏ ی سیدخندان و شمال محله ‏ی کاووسیه قرار دارند، در سناریوی ۷ مرکالی ۵۳% درصد معابر در دامنه ‏ی آسیب‏ پذیر زیاد قرار دارند. بیشترین درصد این معابر در ناحیه‏ ی ۱، در قسمت غربی ده ونک و در ناحیه ۲، در قسمت مرکزی محله ‏ی حسن‏ آباد و زرگنده است. در سناریوی ۸ مرکالی نمودار میزان آسیب‏ پذیری شبکه‏ ی معابر در دو دامنه ‏ی آسیب‏ پذیری زیاد و تخریب کامل حالت صعودی پیدا کرده و ۸۰% درصد معابر منطقه در این دو دامنه قرار گرفته‏ اند. بیشترین درصد این معابر به ترتیب در نواحی ۶، ۱، ۲، ۵،۳ و ۴ قرار دارند.

    کلیدواژه ها: زلزله؛ آسیب‏ پذیری؛ شبکه‏ ی معابر؛ مدل ‏سازی؛ تحلیل شبکه

    نویسندگان:

    حسین نظم فر: دانشیار، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی.

     علی عشقی چهاربرج: دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی  

    دو فصلنامه مدیریت بحران – دوره ۵، شماره ۱، تابستان و پاییز ۱۳۹۵.

    برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.