• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » تحلیل عوامل مؤثر بر شهرت مقام پولی در ایران
    کد خبر : 2012221

    تحلیل عوامل مؤثر بر شهرت مقام پولی در ایران

    تحلیل عوامل مؤثر بر شهرت مقام پولی در ایرانReviewed by on Feb 19Rating: چکیده شهرت مقام پولی باورِ بنگاه‌های اقتصادی به مقام پولی در کنترلِ شکافِ تورم مشاهده‌شده از تورم هدف‌گذاری‌شده یا اریب تورمی است. مقام پولی، از یک سو، با جلب اعتمادِ بنگاه‌های اقتصادی به سیاست‌های خود می‌تواند به کاهش انتظارات تورمی و در…

    تحلیل عوامل مؤثر بر شهرت مقام پولی در ایرانReviewed by on Feb 19Rating:

    چکیده

    شهرت مقام پولی باورِ بنگاه‌های اقتصادی به مقام پولی در کنترلِ شکافِ تورم مشاهده‌شده از تورم هدف‌گذاری‌شده یا اریب تورمی است. مقام پولی، از یک سو، با جلب اعتمادِ بنگاه‌های اقتصادی به سیاست‌های خود می‌تواند به کاهش انتظارات تورمی و در نهایت، کاهش اریب تورمی منجر شود. از سوی دیگر، فشار دولت به مقام پولی برای تأمین کسری بودجه‌ـ به‌ویژه در شرایط رکود‌ـ یا سیاست‌های کاهش بیکاری باعث افزایش اریب تورمی و کاهش شهرت مقام پولی می‌شود. در این تحقیق، برای آزمون شهرت مقام پولی بر اساس شرط چیسل- پرن[۱] از آماره تی استودیانت دوطرفه و برای تحلیل عوامل مؤثر بر آن طی سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۸ (انتهای برنامه چهارم توسعه) از الگوی شهرت برو[۲] و گوردن[۳] (۱۹۸۳)‌ـ که مبنای الگوهای شهرت در اقتصاد پولی است‌ـ با تحلیل رگرسیونی و کاربردِ الگو‌های خودبرازش‌کننده هم‌جمع ِمیانگین متحرک[۴]، و تصریحِ خطی- لگاریتمی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد مقام پولی در فرایند بلندمدت‌ـ در طی سال‌های برنامه دوم، سوم و چهارم توسعه کشور‌ـ شهرت نداشته است. رشد قیمت نفت با وقفه‌ای، افزایش تولید ناخالص واقعی داخلی و کاهش تغییرات در بیکاری با سه وقفه از عوامل مؤثر در افزایش شهرت مقام پولی بوده و سیاست‌های مصلحت‌گرایانه مقام پولی (رشد نقدینگی با دو وقفه) و عدم شهرت در دوره‌های قبلی (با دو وقفه) از عوامل مؤثر در کاهش شهرت مقام پولی بوده است.

    پی نوشت:

    [۱]. Chisel-Prone’ Credibility
    [2]. Barro
    [3]. Gordon
    [4]. Autoregressive Integrated Moving Average (ARIMA)

    کلیدواژه ها: انتظارات تورمی؛ تورم؛ شهرت؛ مقام پولی

    نویسنده:

    ایمان باستانی فر: استادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان

    فصلنامه تحقیقات اقتصادی – دوره ۵۰، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۴.

    برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.